Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Stony wrote:Efterlysning : Er der nogen der er kommet hjem med et ekstra eksemplar af Ricochet Robots? Jeg mangler mit.
Disregard. Det må være faldet ud af posen under transport eller udpakning. Det lå og grinede af mig i bilen.
Sidst spillet:
Image
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Skumle »

Hjemvendt fra første gang på DC, og hvilken oplevelse. Det var fedt at få mødt nogen af dem man har skrevet med herinde, og opleve den gode stemning.

Særlig tak til Steen for at facilitere det arrangement.

Som førstegangs deltager har jeg et par observationer som jeg tænkte jeg kunne dele.

1. Jeg bemærkede at en del allerede forlod DC lørdag, og endnu flere søndag inden frokosten, mig selv inklusiv. Jeg kunne ikke undgå at have en dårlig smag i munden over at lade andre skulle stå for den endelige fælles oprydning. På vejen hjem snakkede jeg og min rejseledsager om det eventuelt kunne være en ide at opkræve en form for 'beklager jeg smutter før tid' gebyr på 50-75 kr, som så kunne tilfalde de der bliver tilbage og får styr på de sidste ting.

2. På det mad hold jeg var kommet på var det ca 60% der dukkede op. Er det bare sådan det er eller var det en enlig svale?

3.At lave klar til morgenmad og frokost tager længere tid end 20 minutter, vi brugte ca 50 min på morgenmaden.

4. Det var et super fedt arrangement og jeg oplevede næsten kun positiv stemning. Og håber jeg kan deltager igen. :)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Goblen »

Skumle wrote:Hjemvendt fra første gang på DC, og hvilken oplevelse. Det var fedt at få mødt nogen af dem man har skrevet med herinde, og opleve den gode stemning.

Særlig tak til Steen for at facilitere det arrangement.

Som førstegangs deltager har jeg et par observationer som jeg tænkte jeg kunne dele.

1. Jeg bemærkede at en del allerede forlod DC lørdag, og endnu flere søndag inden frokosten, mig selv inklusiv. Jeg kunne ikke undgå at have en dårlig smag i munden over at lade andre skulle stå for den endelige fælles oprydning. På vejen hjem snakkede jeg og min rejseledsager om det eventuelt kunne være en ide at opkræve en form for 'beklager jeg smutter før tid' gebyr på 50-75 kr, som så kunne tilfalde de der bliver tilbage og får styr på de sidste ting.

2. På det mad hold jeg var kommet på var det ca 60% der dukkede op. Er det bare sådan det er eller var det en enlig svale?

3.At lave klar til morgenmad og frokost tager længere tid end 20 minutter, vi brugte ca 50 min på morgenmaden.

4. Det var et super fedt arrangement og jeg oplevede næsten kun positiv stemning. Og håber jeg kan deltager igen. :)
Også tak til Steen for at smide så meget energi i dette, og det er mega fedt at deltage for jeg ved ikke hvilken gang :-)

Vil da gerne svare på ovenstående, og det er alene min mening.

1. Synes idéen er rigtig god. Det er selvfølgelig ærgerligt for dem der bliver, og der kan være gode grunde til at smutte tidligt. Hvis folk kender konsekvensen så er der måske mindre der kører, og samtidig giver det dem der bliver endnu en grund til at hjælpe :-) Godt input.

2. Hm - ja. Jeg tror det er meget normalt at der altid er en der ikke lige dukker op. Det er selvfølgelig skide irriterende, og jeg tror ikke der er meget at gøre ved det. Man kan jo dårligt straffe dem ved at udelukke dem for et spillemodul eller noget andet tosset :-)

3. Var på oprydningsholdet og det var godt planlagt at alle dem der var på samme modul stod for det. Det betød ingen ventede, så jeg synes faktisk det virkede. Kan dog godt se det fra dem der skal forberede det. Måske hvis alle var mødt op var tiden nok? Eller handlede det om forberedelsestid?

4. Deltager med sikkerhed igen næste år.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Skumle »

2. Det var mest af alt også bare fordi jeg var nysgerrig om det bare var et uheldigt sammentræf eller noget man skulle planlægge efter. Ikke at nogen skulle straffes eller jo måske automatisk få -30 endgame point i næste spil modul :shock:

3. Tror stadig ikke der havde været tid nok, og snakkede med et par stykker der forberedte frokost som også mente lidt mere tid var nødvendig for at forberede.
MartinK
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 115
Joined: Tue Aug 18, 2009 4:59 pm
Favoritspil: Conquest of Nerath, 1812, Age of Steam, Puerto Rico
Location: Roskilde

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by MartinK »

Mange tak for en rigtig fed weekend, jeg husker ikke at jeg har spillet så mange og så gode spil før på en weekend :D Så stor tak til alle jer der tog jer tid til at forklare regler og medbringe spil det var en fornøjelse. Og tak til dig Steen for at lave et arrangement der bare fungerer 100% :-) jeg er imponeret.
Hilsen Martin
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Jeg har allerede fået lidt (verbal) feedback, som jeg har noteret mig, og som jeg nok skal følge op på. Men lige nu tager jeg bagsædet, for ikke at farve/præge den feedback der måtte komme. Men lige denne tænker jeg at italesætte, inden folk løber for langt ud af en tangent.
Skumle wrote:1. Jeg bemærkede at en del allerede forlod DC lørdag, og endnu flere søndag inden frokosten, mig selv inklusiv. Jeg kunne ikke undgå at have en dårlig smag i munden over at lade andre skulle stå for den endelige fælles oprydning. På vejen hjem snakkede jeg og min rejseledsager om det eventuelt kunne være en ide at opkræve en form for 'beklager jeg smutter før tid' gebyr på 50-75 kr, som så kunne tilfalde de der bliver tilbage og får styr på de sidste ting.
Lige til denne kom der et forslag, som jeg tror jeg vil tage til mig. Lav et særskilt hold til denne opgave, på linje med de øvrige serverings- og oprydningsopgaver, samt madlavningsopgaven om fredagen. Det kunne eksempelvis være et hold på otte mand, som påtager sig det, at være der helt til afslutningen, og nok skal sørge for den sidste oprydning. Det er måske en lidt tungere opgave end de øvrige, men til gengæld giver man ikke afkald på spilletid i løbet af weekenden. Lidt ligesom det er tilfældet med madlavningsopgaven. Det vil så bare gøre at der er en enkelt mand færre på hver af de øvrige opgaver. Det er en opgave jeg tænker folk frivilligt kan melde sig til, ligesom folk der frivilligt melder sig på fredags madholdet. De øvrige opgaver vil jeg så forsøge at styre/diktere for at minimere ventetid.

Det tænker jeg er en løsning, som favner alle interesser. Så behøver man ikke have dårlig samvittighed over at smutte lidt tidligere, og dem der bliver hængende deltager ikke i den øvrige cyklus af opgaver.
Sidst spillet:
Image
Ney
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 17
Joined: Thu Mar 02, 2017 10:07 pm

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Ney »

@Stony
Jeg syntes sådan set at ideen er fin. Men ødelægger det ikke hele ideen med at der ikke er folk der skal vente på hinanden?
Jeg ville intet have imod at melde mig til en slutrengøringstjans, men hvis jeg alligevel så skal sidde og vente på et køkkenhold i løbet af weekenden så er der jo intet vundet ved det, andet end en lille pause (og så ville jeg hellere hoppe i køkkenet og give en hånd så man kunne komme videre i kontekst).
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Ney wrote:@Stony
Jeg syntes sådan set at ideen er fin. Men ødelægger det ikke hele ideen med at der ikke er folk der skal vente på hinanden?
Jeg ville intet have imod at melde mig til en slutrengøringstjans, men hvis jeg alligevel så skal sidde og vente på et køkkenhold i løbet af weekenden så er der jo intet vundet ved det, andet end en lille pause (og så ville jeg hellere hoppe i køkkenet og give en hånd så man kunne komme videre i kontekst).
Det vil sandsynligvis gøre det lidt sværere at få kabalen til at gå op, da jeg så har flere folk der i forvejen er bundet til en opgave. Men det er stadig planen at det er et enkelt (eller måske to) borde, der samlet dækker en given afrydningsopgave.

Jeg vil næppe nogensinde kunne ramme det 100%. Og selv om det skulle lykkes, så er der stadig folk der ikke planlægger deres spil på forhånd, og så aner jeg jo ikke, om de kommer til at vente, fordi de efter connens start har skrevet sig på et bord, hvor der var en ledig plads. Det forsøger jeg - så vidt muligt - at arbejde mig udenom, ved at skrive dem-der-ikke-planlægger på serveringsopgaver.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Skumle wrote:2. På det mad hold jeg var kommet på var det ca 60% der dukkede op. Er det bare sådan det er eller var det en enlig svale?
Jeg oplever det (heldigvis) ikke som et generelt problem. Men det sker at folk enten glemmer det, fordi de har glemt tiden, eller fordi de prioriterer anderledes, og tænker "Vi skal liiiiiiiiige nå at være færdige med spillet.", hvilket så viser sig at tage en halv time, og ikke de fem minutter de selv troede.

Det tænker jeg at indskærpe til næste år. Alle mand får EN opgave, som de bedes løfte. Jeg forventer at alle tager det på sig at få det gjort. Hvis der er uenighed om prioriteringen af tingene, så indskærper jeg dem gerne. Vi er der alle sammen for at spille bræt. Ingen diskussion om det. Men lige præcis der, hvor du har din ene opgave, der er den altså vigtigere end spillene. Det er i bedste fald ubetænksomt at udeblive, og i værste fald at pisse på de øvrige deltagere. Tænk blot scenariet, hvor alle folk på et serveringshold - måske minus en enkelt - enten glemmer tiden, eller vælger at de bare lige skal være færdige. Så står der en sølle sjæl i køkkenet og skal løfte opgaven. Thats just not fair.

Dem der står rettidigt i køkkenet, skal have lov til at gå ind i spillelokalerne, og råbe så højt de overhovedet magter : "SÅ GÅR VI IGANG MED AT GØRE KLAR TIL FROKOST. BANANARAMA OG DINGLEDONG BEDES INDFINDE SIG!" (Brugernavne opdigtet til eksemplet. ;) )

Det kan godt være at det betyder, at de bliver nødt til at afbryde et spil. Det er bare ærgerligt. Det vil være god stil, at gøre opmærksom på at man har en køkkenopgave lidt senere, og man - såfremt man ikke kan nå at blive færdig - vil være nødt til at forlade spillet. Men jeg kan kun opfordre folk til at gøre det. Jeg hverken kan eller vil gøre det for dem. Jeg er ikke deres mor.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Helle »

Steen, dit organiseringsniveau bliver højere og højere for hvert år.
Glæder mig til at jeg igen kan deltage!!!!!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by BlueSwan »

Stony wrote:
Skumle wrote:2. På det mad hold jeg var kommet på var det ca 60% der dukkede op. Er det bare sådan det er eller var det en enlig svale?
Jeg oplever det (heldigvis) ikke som et generelt problem. Men det sker at folk enten glemmer det, fordi de har glemt tiden, eller fordi de prioriterer anderledes, og tænker "Vi skal liiiiiiiiige nå at være færdige med spillet.", hvilket så viser sig at tage en halv time, og ikke de fem minutter de selv troede.

Det tænker jeg at indskærpe til næste år. Alle mand får EN opgave, som de bedes løfte. Jeg forventer at alle tager det på sig at få det gjort. Hvis der er uenighed om prioriteringen af tingene, så indskærper jeg dem gerne. Vi er der alle sammen for at spille bræt. Ingen diskussion om det. Men lige præcis der, hvor du har din ene opgave, der er den altså vigtigere end spillene. Det er i bedste fald ubetænksomt at udeblive, og i værste fald at pisse på de øvrige deltagere. Tænk blot scenariet, hvor alle folk på et serveringshold - måske minus en enkelt - enten glemmer tiden, eller vælger at de bare lige skal være færdige. Så står der en sølle sjæl i køkkenet og skal løfte opgaven. Thats just not fair.

Dem der står rettidigt i køkkenet, skal have lov til at gå ind i spillelokalerne, og råbe så højt de overhovedet magter : "SÅ GÅR VI IGANG MED AT GØRE KLAR TIL FROKOST. BANANARAMA OG DINGLEDONG BEDES INDFINDE SIG!" (Brugernavne opdigtet til eksemplet. ;) )

Det kan godt være at det betyder, at de bliver nødt til at afbryde et spil. Det er bare ærgerligt. Det vil være god stil, at gøre opmærksom på at man har en køkkenopgave lidt senere, og man - såfremt man ikke kan nå at blive færdig - vil være nødt til at forlade spillet. Men jeg kan kun opfordre folk til at gøre det. Jeg hverken kan eller vil gøre det for dem. Jeg er ikke deres mor.
Jeg synes den er lidt svær. F.eks. har jeg det selv sådan at hvis en person fra mit hold er igang med den afsluttende fase af sit spil, så vil jeg have det fint med at han spiller færdigt. Både af hensyn til ham og til dem han spiller med. Og fordi jeg ville håbe at andre ville gøre det samme overfor mig. Vi er der jo trods alt først og fremmest for at spille og det er de færreste opgaver der bliver væsentligt sværere af at der mangler en enkelt. På den anden side er det indlysende man bør undgå det i videst mulige omfang. Så det skal absolut ikke gribe om sig og man bør naturligvis cleare det med dem man har en opgave sammen med såfremt det spil man er igang med ikke er færdigt. Jeg tænker måske også der er forskel på om det er et 4 timers spil man har været igang med siden starten af modulet og hvor alle får en dårlig oplevelse hvis man smutter i slutfasen, eller om det er en lille filler. Sidstnævnte bør man selvfølgelig forlade. Med andre ord: det er svært at lave helt faste ufravigelige regler.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Beklager, men der er jeg tilbøjelig til at være lidt firkantet. Ikke fordi jeg ønsker at spolere noget for nogen, men snarere for at ridse det op, så folk bliver opmærksomme på dels at de har en opgave de FORVENTES at tage hånd om, men også for at få dem til at være lidt mere på forkant af begivenhederne. Man behøver ikke lade et afbrudt spil være den eneste vej frem. Man kan også forsøge at bytte sig ud af problemet. Du HAR faktisk selv mulighed for at gøre noget ved det. Dem der ikke formår at tage hånd om det selv, må man så "hjælpe" med nogle prioteringer. Det er så muligt at holdet i køkkenet siger "Det er okay. Smut du bare ind og spil færdig." Jeg vil bare ikke lade det være default, når folk selv har mulighed for at planlægge sig ud af det. Det er altså ikke så svært ved spilstart, at gøre opmærksom på at man har en hård bagkant, og hvis den rykker faretruende nær, lige afbryde fem minutter for at se om der er nogen der vil bytte.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Larsine »

Skumle wrote:2. På det mad hold jeg var kommet på var det ca 60% der dukkede op. Er det bare sådan det er eller var det en enlig svale?
Jeg var sat på morgenholdet lørdag, og mødte op kl. 7.40 som planlagt, og det eneste der manglede var at rundstykkerne skulle ud af ovnen, og så skulle der koges lidt mere tevand.

Hvis vi alle var mødt til den aftalte tid, var vi måske blevet forsinket, men det kan vi jo af gode grunde ikke vide.

Nu var det bare mig der på det nærmeste slap, fordi jeg gjorde som forventet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Stony »

Det lader til at den umiddelbare feedback er løjet af. (Eller også fik jeg den slået ihjel... :oops: )

Jeg vil prøve at nedfælde nogle takeaways fra årets con...

Jeg synes selv det at flytte spisning ind i pejsestuen fungerede godt. Jeg har ikke hørt feedback på området. Hverken for eller imod. Så jeg regner med at fortsætte linjen til næste år. Måske skal der laves et par borde mere derinde fra start, så vi ikke behøver sidde så tæt.

Der skal laves et særskilt hold til den endelige oprydning.

20 minutter til morgenmaden er åbenbart i underkanten. Skumle skriver 50 minutter, men larsine - der var på samme hold - kunne 20 minutter inden morgenmad konstatere at man praktisk taget var færdig, så jeg tænker at de 50 minutter nok kan skæres en anelse ned. Vi prøver med 30 minutter til næste år, og så må jeg prøve at være klarere i min udmelding om hvornår folk forventes at dukke op for eksempelvis at gøre klar til morgenmad. 50 minutter... Jeg er ret sikker på at jeg vil kunne gøre morgenmaden klar ene mand på den tid.

Jeg skal have udarbejdet nogle opgavelister. Både til serveringsholdene, afrydningsholdene samt den afsluttende oprydning. Og en for de ting der skal gøres ved ankomst. Dem smider jeg nok snart i en særskilt tråd, mens de enkelte dele stadig er i frisk erindring. Og nok også en angivelse af hvor man kan finde de enkelte dele. Koste. Skraldeposer. osv...

Jeg skal måske have udarbejdet nogle lidt bedre skilte til hhv. bazar-bordet og til bordet med spil man gerne må låne.

Andet?
Sidst spillet:
Image
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Djengis Con VIII - d. 28. April-30. April 2017

Post by Skumle »

Well måske 50 er i overkanten, men det var nu hvad vi brugte.
Jeg er en smule firkantet i min tilgang til hvornår man er færdig med en opgave ( nok en arbejdsskade :shock: ) , og der er ikke noget der hedder "praktisk talt færdig". Der blev sat på bordet til et par minutter i 8, og jeg tog de allersidste boller ud af ovnen 8.10 og vi startede 7.15. At den tid sikkert kan optimeres er der ingen tvivl om. Men der skal boller i ovnen af 2 gange (12-14 minutter hvergang ) samt denne skal opvarmes inde. Så minimum 30 minutter er nødvendig.

Der var som sagt et par stykker fra frokost holdet lørdag, der også konstaterede at 20 ihvertfald ikke var nok.

Men det er naturligvis en afvejning af at med forberedelsen til frokosten er det planlagt spil igang op til. Det er der ikke med morgenmaden.

Jeg synes egentligt det fungerede OK med pladsen i pejsestuen, selv om vin sad mange ved hvert bord. Jeg bemærkede dog at der var en del der spiste frokost i det andet lokale, så måske andre er uenige.
Last edited by Skumle on Thu May 04, 2017 7:08 am, edited 1 time in total.
Post Reply