Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
MartinK
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 115
Joined: Tue Aug 18, 2009 4:59 pm
Favoritspil: Conquest of Nerath, 1812, Age of Steam, Puerto Rico
Location: Roskilde

Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by MartinK »

Hej Con spillere

Synes at brætspil udvalget på dette års vikingcon var meget mangelfuld og tænker at hvis det fortsætter så uddør brætspilsdelen. Så jeg tænkte om der ikke er nogle brugere på dette forum som evt. ville kunne løfte opgaven sammen til næste år og præsenterer de fede nye spil og helst mange af dem ?

Måske skal der også gøres op med konkurrence elementet på viking con hvor der kan vindes en gul t-shirt, jeg kommer ikke selv til viking con for at vinde en t-shirt og mener tiden er løbet fra det. Istedet for skal der fokuseres på at få spillet og præsenteret en masse gode spil.

Der skal måske også gøres op med modul inddelingen, så det bliver lidt mere fleksibelt og lidt mere varieret. fx. var der søndag Ave Caesar fra 10 - 16.30 , så hvis man ikke er der kl 10 så kan man ikke være med ? Jeg tror der er brug for nytænkning.
(Jeg var selv til viking con lørdag i år og synes at stemningen derude var rigtig god og stemningsfuld, men vi spillede bare de spil vi selv havde taget med.)

Hvad siger I , hvad er jeres oplevelse af viking con , og hvad skal der til for at det bliver bedre ?

Hilsen Martin
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Bugge »

Klart vi gir den en skalle 8)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Larsine »

Så lad være med at skrive om det, og i sted for arranger noget. Personlig stod jeg for 3 turneringer, hvoraf det en af dem var med et spil der er så nyt at det ikke engang er udgivet endnu. Derudover sørgede jeg også for at Das Motorsportspiel blev afviklet. I alle fire turneringer var der fuldt hus, så jeg var pænt tilfreds.

Og modulopdelinger er altså praktisk så man ved hvor man skal være på hvilket tidspunkt. Hvordan havde du ellers forestilles dig at det skulle kunne afvikles? Fastaval som i manges øjne har været innovativ ud over det sædvanlige, har også en opbygning med moduler, for det er altså skide praktisk.

VC er ret åben for alle mulige nye tiltag, så jeg synes bare du skal trække i arbejdstøjet og lave noget frem for at bede os andre om at gøre det.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Stony »

Jeg er enig med Lars.

Når det er sagt, så må jeg også sige, at de nuværende turneringsmoduler slet ikke trækker i mig. Jeg har prøvet at spille turneringsspil, og jeg synes det desværre kan bringe det værste frem i folk. Langt fra alle folk, men nok til at det for mit vedkommende giver tilstrækkelig malurt i bægeret, til at jeg slet ikke ønsker at have noget af det. Af samme årsag var jeg slet ikke forbi Viking Con i år. Jeg gad ikke.

Når man ser bort fra turneringsmodulerne, er der ikke så meget andet. Der har været KBK og Consim lokalerne, men aktiviteten der har været svingende. Det er som regel kun når de laver et specifikt arrangement ala Consims børnearrangementer, som i sagens natur ligger i modul, for folk skal jo vide hvornår det er de skal holde sig til. Så jeg kan sagtens se nødvendigheden af modulerne.

Jeg ved ikke om man kunne lave et spilleområde, hvor der var nogle spilguruer som introducerede til diverse spil. Hvis det blev sat på programmet, og man kunne bemande det, kunne det måske trække lidt folk. Men det kræver nogen med tid og lyst til det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Gunness »

Larsine wrote:Så lad være med at skrive om det, og i sted for arranger noget...

VC er ret åben for alle mulige nye tiltag, så jeg synes bare du skal trække i arbejdstøjet og lave noget frem for at bede os andre om at gøre det.
Det var da en ret agressiv udmelding. Martin skriver vel netop for at foreslå noget nyt, og så vil han lige lodde stemningen først.
Jeg kan ikke se nogen steder, at han ikke vil lave noget selv.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Frouvne »

Jeg læser Martins indlæg som et forsøg på at være konstruktiv. Alene det at titlen på hans indlæg er: "Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?" peger for mig i den retning. Han lufter en bekymring og naturligvis også en kritik, når han siger: "Synes at brætspil udvalget på dette års vikingcon var meget mangelfuld og tænker at hvis det fortsætter så uddør brætspilsdelen." Jeg var ikke til stede i år, da jeg nok har det lidt som Stony, da jeg også har for mange kedelige oplevelser med brætspillere, der i mine øjne tager konkurrence for alvorligt. Men så passioneret som jeg har hørt folk tale om de gule t-shirts er jeg dog også helt sikker på, at der er nogle for hvem konkurrencen er en helt essentiel del af Viking Con-oplevelsen. Jeg skal ikke gøre mig klog på om der skal laves noget om eller ej, da jeg ikke har været aktiv nok i den sammenhæng til reelt at kunne bedømme det. Men jeg ville med interesse følge udviklingen, hvis man aktivt gjorde noget for at udvikle konceptet og det ville da også få mig til at genoverveje, om det var et arrangement for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Goblen »

Larsine wrote:Så lad være med at skrive om det, og i sted for arranger noget. Personlig stod jeg for 3 turneringer, hvoraf det en af dem var med et spil der er så nyt at det ikke engang er udgivet endnu. Derudover sørgede jeg også for at Das Motorsportspiel blev afviklet. I alle fire turneringer var der fuldt hus, så jeg var pænt tilfreds.

Og modulopdelinger er altså praktisk så man ved hvor man skal være på hvilket tidspunkt. Hvordan havde du ellers forestilles dig at det skulle kunne afvikles? Fastaval som i manges øjne har været innovativ ud over det sædvanlige, har også en opbygning med moduler, for det er altså skide praktisk.

VC er ret åben for alle mulige nye tiltag, så jeg synes bare du skal trække i arbejdstøjet og lave noget frem for at bede os andre om at gøre det.
Ærgerlig måde at formulere sig på. Dette er et forum om brætspil - ikke et sted folk søger for at blive skældt ud, og han skriver "skal VI ikke give den en skalle". Det ville klæde sig at lige opføre sig ordentligt og så måske i stedet bruge sig selv som et positivt eksempel og undgå at lire et svar som dette af. Det kan godt være det virker motiverende for dig; det tror jeg så ikke det gør for mange andre.
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Black Sea »

Goblen wrote:
Larsine wrote:Så lad være med at skrive om det, og i sted for arranger noget. Personlig stod jeg for 3 turneringer, hvoraf det en af dem var med et spil der er så nyt at det ikke engang er udgivet endnu. Derudover sørgede jeg også for at Das Motorsportspiel blev afviklet. I alle fire turneringer var der fuldt hus, så jeg var pænt tilfreds.

Og modulopdelinger er altså praktisk så man ved hvor man skal være på hvilket tidspunkt. Hvordan havde du ellers forestilles dig at det skulle kunne afvikles? Fastaval som i manges øjne har været innovativ ud over det sædvanlige, har også en opbygning med moduler, for det er altså skide praktisk.

VC er ret åben for alle mulige nye tiltag, så jeg synes bare du skal trække i arbejdstøjet og lave noget frem for at bede os andre om at gøre det.
Ærgerlig måde at formulere sig på. Dette er et forum om brætspil - ikke et sted folk søger for at blive skældt ud, og han skriver "skal VI ikke give den en skalle". Det ville klæde sig at lige opføre sig ordentligt og så måske i stedet bruge sig selv som et positivt eksempel og undgå at lire et svar som dette af. Det kan godt være det virker motiverende for dig; det tror jeg så ikke det gør for mange andre.
Problemet er, at det konstruktive blev lidt væk. Fx kunne man melde ud hvordan man selv påtænker at gøre en (øget) indsats, eller måske fremlægge en kreativ idé. At opfordre andre til at gøre en indsats er i mine øjne ikke konstruktivt. Jeg ser ikke noget nævnt om forfatterens egne intentioner herom - bortset fra overskriften.

Det er muligt, at det er ment som et oplæg til en debat, men måske nok lidt skidt formuleret.
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Goblen »

Det er muligt, at det er ment som et oplæg til en debat, men måske nok lidt skidt formuleret.
Det læser jeg så ikke. Manden prøver at rejse et synspunkt. Han spørger om råd, da han mener der ikke er nok spil. Har måske ikke selv idéer men rejser flaget for dialog. Læser ikke noget der retfærdiggøre en selvhævdende og nedladende attitude som svar, og jeg mener at her er da tale om dårlig formulering - grænsende til aggressiv som en anden formulerer det.

Personen kunne jo skrive om han var enig eller uenig og spørge til forfatterens egne idéer. I stedet for ender det med et angreb. Lad da tvivlen komme forfatteren til gode, og hvis så han reagerer skidt så kan posten heldigvis ignoreres.

Det vil være skidt for dette forum hvis nogen føler de kan kommunikere grimt på denne måde.
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Bostrup »

Stony wrote: Der har været KBK og Consim lokalerne, men aktiviteten der har været svingende.
Jeg synes at vi har fin aktivitet i KBK-lokalet hvert år.
(og aktiviteten bliver næppe lavere af at Spiel ikke ligger i samme weekend som VC næste gang).
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Gunness »

Jeg er helt enig med Goblen. Lad tvivlen komme folk til gode.
Black Sea wrote:Problemet er, at det konstruktive blev lidt væk. Fx kunne man melde ud hvordan man selv påtænker at gøre en (øget) indsats, eller måske fremlægge en kreativ idé. At opfordre andre til at gøre en indsats er i mine øjne ikke konstruktivt. Jeg ser ikke noget nævnt om forfatterens egne intentioner herom - bortset fra overskriften.

Det er muligt, at det er ment som et oplæg til en debat, men måske nok lidt skidt formuleret.
...men selv om det måske er lidt skidt formuleret (hvilket jeg så ikke synes det er), så er der da ingen grund til at bide af folk på den måde - i alt fald ikke hvis man gerne så, at de gjorde en indsats. Man kunne jo fx bare spørge "har du nogen forslag til, hvordan det kunne gøres?"

Hvis det var mig, havde jeg sikkert gjort som Martin: inden jeg begynder at komme med en masse forslag, vil jeg høre, om andre oplever et problem. For hvis der ikke er, ser jeg ingen grund til at rulle de store planer ud. Men hvis der er positive tilbagemeldinger, kan vi jo tage den derfra. Og jeg er - jf. "give den en skalle" - selvfølgelig villig til at gøre en indsats.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Viking con 2017 ? - skal vi give den en skalle ?

Post by Foppwin »

Så det der kan gøres bedre fra VC side er, at lave brætspilsmoduler som ikke er konkurencemoduler.

Nu er jeg kun på VC for at spille med i VC junior, og her var de i år oppe på 100. Jeg ser dog et hul mellem VC junior og den fulde VC. Det er ikke et problem for de hard-core-gamer-børn :), men der er en stor gruppe som går tabt der.
Danny

Image
Post Reply