Angående Spam på forum

Her kan du læse mere om nye spil på lager, tilbud, nye beskrivelser på siden og meget mere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Angående Spam på forum

Post by Frouvne »

For tiden kommer der en række spam-indlæg til stor irritation for undertegnede og flere brugere. Jeg skal nok løbende forsøge at tage mine forholdsregler imod disse indlæg og ideer og inspiration hertil er meget velkommen. Endvidere fjerner jeg konsekvent alle spam-indlæg hurtigst muligt, hvilket som hovedregel vil sige samme dag. Det er dog meget nemmere for mig at fjerne dem, hvis I ikke kommenterer i spam-trådene. Så hvis I har gode ideer til, hvordan man reducerer i antallet af disse indlæg eller har behov for at komme af med jeres berettigede harme over dem, vil jeg bede jer om at gøre det i denne tråd eller en tråd I selv opretter til formålet. På forhånd tak! ... og lad så jagten gå ind på de #¤"%¤%#&!!!! :evil:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Angående Spam på forum

Post by Brichs »

Har du overvejet en moderator eller to, så andre kan hjælpe med at slette dem?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Angående Spam på forum

Post by Stony »

Jeg foreslog en phpBB mod, som forhindrer links i de første X indlæg. (konfigurerbart vistnok)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg foreslog en phpBB mod, som forhindrer links i de første X indlæg. (konfigurerbart vistnok)
Jeg kopierede linket (http://www.phpbb.com/customise/db/mod/d ... e_x_posts/), så det er ikke gået tabt fordi jeg slettede spam-trådene og de indlæg, der var kommet i dem. Jeg overvejer lige denne og andre muligheder - jeg introducerer dog helst ikke for mange mods, da de jo skal opdateres hver gang forum opdateres. Men det er bestemt en mulig løsning, der vil gøre det mindre attraktivt at skrive den slags indlæg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Frouvne »

Brichs wrote:Har du overvejet en moderator eller to, så andre kan hjælpe med at slette dem?
Jo, det har jeg da. Jeg syntes dog ikke, at problemet er så stort. I de perioder, hvor der er et problem, er det gerne et par tråde dagligt og der er jo sjældent nogen tvivl om, at der er tale om spam, blot man ser på overskrifterne, så man behøver jo ikke ulejlige sig med at kigge nærmere på trådene. Det er klart, at man kunne opnå, at trådene ville være et par timer kortere på forum, men mon ikke det er en gene, der er til at leve med, at de ikke øjeblikkeligt fjernes.

Jeg tror, at min strategi i første omgang vil være at sørge for at få opdateret forum til den seneste version og så evt. tilføje en eller anden form for kontrol ved tilmelding. Jeg forsøger i øvrigt løbende at slette ikke-reelle bruger-profiler, men hvis man ser på navnene på de seneste er det måske forståeligt, at det kan være svært at sortere, hvilke der er personer bag og hvilke der evt. ikke er: spoon, HazyPyday, Maleplaurce, joshua, Dresprert, michaelala, Trurgeattinia, Jasiubbiree, AcurneBeent og Gregaria. Tre af disse brugere har skrevet indlæg. Ud fra brugernavnene alene er jeg skeptisk overfor alle de nævnte profil-navne, så helt simpelt er det ikke manuelt at sortere i brugerprofilerne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Mik »

Frouvne wrote: Det er dog meget nemmere for mig at fjerne dem, hvis I ikke kommenterer i spam-trådene.
:!:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Mik »

Frouvne wrote: Jeg forsøger i øvrigt løbende at slette ikke-reelle bruger-profiler, men hvis man ser på navnene på de seneste er det måske forståeligt, at det kan være svært at sortere, hvilke der er personer bag og hvilke der evt. ikke er: spoon, HazyPyday, Maleplaurce, joshua, Dresprert, michaelala, Trurgeattinia, Jasiubbiree, AcurneBeent og Gregaria. Tre af disse brugere har skrevet indlæg. Ud fra brugernavnene alene er jeg skeptisk overfor alle de nævnte profil-navne, så helt simpelt er det ikke manuelt at sortere i brugerprofilerne.
Det kunne jo ordnes ved at forlange at folk registrede sig ved deres normale kaldenavn.
Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være nødvendigt at annonymisere sig i dette forum.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Frouvne »

Mik wrote:Det kunne jo ordnes ved at forlange at folk registrede sig ved deres normale kaldenavn.
Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være nødvendigt at annonymisere sig i dette forum.
Da en stor del af brugerne på et eller andet tidspunkt kommer til at se hinanden ved et arrangement, ved overdragelse af spil eller lignende har jeg hele tiden fundet det praktisk, hvis man anvender et billede af sig selv som sin avatar og har et genkendeligt brugernavn eller alternativt anvender det som underskrift på sine indlæg. Jeg er endvidere af den overbevisning, at dette ikke-anonyme miljø har en positiv effekt på tonen i dette forum. På den anden side kan jeg jo godt forstå, at det er praktisk at anvende det samme brugernavn i så mange sammenhænge som muligt på nettet. Så det skal man selvfølgelig også have lov til at anvende her.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Angående Spam på forum

Post by Stony »

Nu hvor de viser deres grimme ansigt igen, er det måske et forsøg værd med et lille eksperiment....

Prøv at slette indlæggene, men lad brugerkontoen være. Men fjern kontoens rettigheder til at lave indlæg. Det er et forsøg værd, at se om botten lader sig narre til at tro, at den stadig har adgang til forummet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Angående Spam på forum

Post by Stony »

Stony wrote:Nu hvor de viser deres grimme ansigt igen, er det måske et forsøg værd med et lille eksperiment....

Prøv at slette indlæggene, men lad brugerkontoen være. Men fjern kontoens rettigheder til at lave indlæg. Det er et forsøg værd, at se om botten lader sig narre til at tro, at den stadig har adgang til forummet.
Disregard. Det ser ud til at botten med jævne mellemrum skifter til en ny bruger.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Angående Spam på forum

Post by Gunness »

Frouvne wrote:
Brichs wrote:Har du overvejet en moderator eller to, så andre kan hjælpe med at slette dem?
Jo, det har jeg da. Jeg syntes dog ikke, at problemet er så stort. I de perioder, hvor der er et problem, er det gerne et par tråde dagligt
I dag er det så 15 stk., hvilket virker temmelig voldsomt. Jeg kan sagtens skelne indlæggene fra de "rigtige", men derfor irriterer de stadig.

Personligt kan jeg ikke se, at der er nogen problemer ved at have en moderator. Der er jo spam (og til tider uheldigt formulerede indlæg) i langt de fleste fora. Ved at have en moderator signalerer man i mine øjne, at man tager problemerne alvorligt*. Også selv om der ikke måtte være så mange af dem.

*Edit: Lidt uheldigt formuleret - for jeg ved jo godt, at du tager spam seriøst :) Men der er stadig signalværdi i forhold til brugere, der ikke kender dig eller forummet særlig godt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Frouvne »

Gunness wrote:
Frouvne wrote:
Brichs wrote:Har du overvejet en moderator eller to, så andre kan hjælpe med at slette dem?
Jo, det har jeg da. Jeg syntes dog ikke, at problemet er så stort. I de perioder, hvor der er et problem, er det gerne et par tråde dagligt
I dag er det så 15 stk., hvilket virker temmelig voldsomt. Jeg kan sagtens skelne indlæggene fra de "rigtige", men derfor irriterer de stadig.

Personligt kan jeg ikke se, at der er nogen problemer ved at have en moderator. Der er jo spam (og til tider uheldigt formulerede indlæg) i langt de fleste fora. Ved at have en moderator signalerer man i mine øjne, at man tager problemerne alvorligt*. Også selv om der ikke måtte være så mange af dem.

*Edit: Lidt uheldigt formuleret - for jeg ved jo godt, at du tager spam seriøst :) Men der er stadig signalværdi i forhold til brugere, der ikke kender dig eller forummet særlig godt.
Jeg sætter pris på din lille rettelse; for det er et problem, jeg tager alvorligt og som også irriterer mig. Aktuelt har problemet virket meget voldsomt, da jeg har været bortrejst en uge, hvor jeg ikke har været på forum, men ellers syntes jeg, at vi som hovedregel slipper rimelig billigt her på forum. Jep, der er en periode, hvor vi er under angreb, men jeg tror, det er muligt at gøre noget ved problemet. Jeg vil genoverveje brugen af endnu en administrator. Jeg er helt enig i, at der er en uheldig signalværdi, når der er spam på forum. Min formodning er dog, at de fleste, der læser med på forum, er faste brugere, så jeg er ikke så bange for hvad andre måtte tænke. Men det betyder jo ikke, at der ikke skal sættes mest mulig effektivt ind overfor spammerne dog vejet op imod at tiltagene skal være til mindst mulig gene for de faste brugere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Mik »

Frouvne wrote: Jeg vil genoverveje brugen af endnu en administrator.
Det er nok klogt.
Selv er jeg moderator på flere yahoo!grupper som Spielfrieks og Larsines Motorsportsspiel, og jeg kan ikke påstå at det er ofte at jeg træder ind i rollen, men på den anden side betyder det at det at der er nogen til at tage sig af 'det nødvendige' når chefen er fraværende.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Angående Spam på forum

Post by Brichs »

Ja, som tonen generelt er herinde, er det ikke hyppigt en moderator ville træde i karakter. Jeg mente også blot en person, til at slette spamtrådende. Har selv været mod mange steder gennemt tiden, og heldigvis kun på sider, hvor det er det eneste der har været nødvendigt.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Angående Spam på forum

Post by Helle »

Brichs wrote:Ja, som tonen generelt er herinde, er det ikke hyppigt en moderator ville træde i karakter. Jeg mente også blot en person, til at slette spamtrådende. Har selv været mod mange steder gennemt tiden, og heldigvis kun på sider, hvor det er det eneste der har været nødvendigt.
Vi har nu også haft brug for en rigtig moderator en gang eller to ... :D
Men indimellem har der virkelig været nogle indlæg, der kunne bringe sindene i kog - men det var primært en enkelt person, der så ud til at mangle pli eller havde generelle kommunikationsvanskeligheder.
Post Reply