Forslag til forummet

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Forslag til forummet

Post by Gunness »

Som komplet nystartet her på GG, men som rutineret forumbruger i øvrigt, må jeg sige, at her er rigtig meget spændende information og gode debatter.

Efter min ydmyge mening ville forummet blive styrket en hel del, hvis der ikke var så mange underkategorier. Pt. er der 27 underfora til 43 tilmeldte brugere, og det er jo en hel del.
Normalt er det rart, hvis man kan have alle underfora på 1-1½ skærmside. Hvis man slog nogle af kategorierne sammen, ville man både øge overskueligheden og også skabe noget mere liv i de enkelte fora.
Hvis det så viser sig hen ad vejen, at der kommer alt for mange posts i de enkelte fora, kan man dele dem op.


Og det var så dagens indspark - håber det kan bruges :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Enig, det er en ting jeg også har tænkt på.

HØR FOLKETS RØST, ALLAN!! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Først og fremmest tak for den konstruktive kritik. En sådan modtager jeg meget gerne! I bund og grund er jeg fuldkommen enig i kritikken. Selv er jeg faktisk en meget uerfaren forum-bruger, så jeg har da famlet mig lidt frem.

Den nuværdende løsning har for mig været et kompromis. Jeg vil gerne have nogle ret specifikke overskrifter, man kan gå ind og søge under... men er fuldkommen enig i, at der ikke må være for mange og helst ikke nogen, der ikke sker noget under jævnligt. Kategorien Fokus på individuelle spil har således fra starten af været den mest problematiske for mig. Skal man på sigt kunne finde "den gode artikel jeg læste om gaten i Caylus", vil jeg gerne have, at man skal kunne finde frem til den. Det vil være vanskeligt, hvis man ikke havde et menupunkt for hvert enkelt spil og skulle ind under et fælles menupunkt for alle spil, hvor der blev diskuteret strategier m.m. På den anden side kan jeg jo også se, at listen på forsiden i løbet af et par år kan blive meeeget lang... Ideelt ville jeg gerne kunne have nogle mapper på forsiden, der kunne føre til yderligere en række menupunkter... men så skal man jo nok til at konstruere det selv?!

Inden jeg går videre med at omstrukturere vores forum, vil jeg meget gerne høre lidt mere om, hvilke kategorier, I forestiller jeg, der skulle være og om i eventuelt kender noget til nogle alternative løsninger...

Endnu en gang tak fordi I har taget hul på debatten!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg er ret glad for at der er nogle, der har forslag og kommentarer til forummet - jeg forstår pointen og er egentlig enig - men hvordan får man adskilt meningsenheder???

Jeg er ikke hærdet forumbruger, men har blandt andet brugt et forum, hvor alting vælter i en pærevælling (modsat grøft) hvilket irriterer mig grænseløst, fordi det bliver meget uoverskueligt...

Så hvem har nogle seriøse og funktionelle bud, som kan hjælpe frouvne videre ....?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Hej igen,
det er rart, at I kan bruge feedback'en til noget, så her er lidt mere :D
Frouvne wrote:Skal man på sigt kunne finde "den gode artikel jeg læste om gaten i Caylus", vil jeg gerne have, at man skal kunne finde frem til den.
Mht. at kunne finde relevante artikler: phpBB har jo en glimrende søgefunktion, og jeg tror bestemt, at det vil være lettere at finde den pågældende artikel ved at søge efter "gate" og "Caylus" end ved at have en masse separate undergrupper.

Problemet kunne delvist løses ved at lave de mest interessante artikler som "sticky". Så ligger de altid øverst i det pågældende forum. Og ellers kunne man for hvert af de større spil lave en "Den officielle Caylus/Die Macher/Age of Steam-tråd".

Hvad antallet af fora angår, kunne de fire i gruppen "Nyheder fra GermanGames.dk" fint slås sammen til ét forum, og så have "Nye spil på lager" etc. som sticky tråde. "Arrangementer" synes jeg næsten burde høre under "nogen at spille med", da det handler meget om con's og lignende.
Og så virker det måske også lidt voldsomt at have et helt underforum til hhv. "Sprogafhængighed" og "Formidling af brætspil"?
Til gengæld kunne voksenspillene måske med fordel deles op efter spiltyper (logiske spil, krigsspil o.l.)

Jeg tror ikke, at det behøver at blive uoverskueligt. Som nævnt andetsteds synes jeg, at BGG's forum er grænseløst irriterende med alt for mange små, gnidrede og obskure ikoner.
phpBB er heldigvis ret pænt bygget op. Så længe man holder sig til overskuelige avatars og logiske overskrifter, skal det nok gå :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Gunness,

tak for nogle dejligt konkrete bud på, hvordan sagen kunne gribes an. :D Det vil jeg bestemt tage med i mine overvejelser. Jeg tror, at du har trykket på et ømt punkt og at nogle ændringer i stil med dem du beskriver, kommer til at finde sted.

Andre må meget gerne melde ind, så jeg kan få så mange vinkler som muligt på sagen - det skal jo helst ikke ske for forhastet, da der kan blive tale om mere grundlæggende forandringer af vort forum.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg vil også mene der er enkelte steder hvor man med fordel kunne omstrukturere lidt, men man skal også passe på ikke at gøre strukturen for dyb. Det eneste der er endnu mere frustrerende end en uoverskuelig oversigt, er en struktur der er så dyb, at man skal klikke sig ned igennem adskillige niveauer før man kommer til indlæggene.

Når det er sagt, synes jeg at f.eks. "Fokus på individuelle spil" kunne gøres til en gruppe istedet for en hovedoverskrift. Den gruppe kunne man så gå ind i, for at finde de spil der er blevet fokuseret på.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Stony wrote:Jeg vil også mene der er enkelte steder hvor man med fordel kunne omstrukturere lidt, men man skal også passe på ikke at gøre strukturen for dyb. Det eneste der er endnu mere frustrerende end en uoverskuelig oversigt, er en struktur der er så dyb, at man skal klikke sig ned igennem adskillige niveauer før man kommer til indlæggene.
Jeg er helt enig. Men der behøver ikke at blive mere end ét ekstra lag. Eksempel: I stedet for at gå direkte ned i forummet med posts om Powergrid, vil du gå ind i Forummet Voksenspil og så klikke på Powergrid-tråden. Det er et ekstra klik, men til gengæld får du hurtigere overblik, fordi du kan have flere tråde/emner samlet på skærmen på én gang. Men det er der sikkert mange holdninger til :)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Nu har jeg leget lidt med opsætningen og fremlægger et forslag nedenunder.
Forklaring til struktur:
Hovedkategori er markeret med stor fed skrift (eks: Brætspil)
Alm. forum er markeret med fed skrift (f.eks. Voksenspil)
Sticky tråd i et forum er markeret med skrå skrift (f.eks. Nye spil på lager).


Introduktion til dette forum

GermanGames.dk


- Nyheder fra GermanGames.dk

- - Nye spil på lager

- - Tilbud på GermanGames.dk

- - Nye beskrivelser


- Forslag, ris og ros


Brætspil

- Nyheder og bekendtgørelser

- Dagens spil

- Voksenspil


- - Age of Steam

- - Blue Moon

- - Caylus

- - Diplomacy

- - Power Grid / Funkenschlag


- Børnespil

- Anbefalinger



Formidling af brætspil

- Designere

- Forlag

- Sprogafhængighed

- Spil man selv kan lave



Nogen at spille med

- Arrangementer

- Spillevenner


- - Spilleklubber

- Online-versioner af brætspil

- Puslerier



Diverse


- Smalltalk

- Køb, salg og bytte



Jeg ved ikke helt, om Dagens spil hellere bør placeres et andet sted - evt. som underforum til Voksenspil (der på længere sigt muligvis bør deles op i flere underfora a la 'wargames', 'partygames' osv. Pt. er antallet af indlæg dog ikke så stort, at det reelt set behøves endnu). Derudover kan kategorien Formidling af brætspil også gøres mindre - f.eks. ved at slå designere og forlag sammen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Kun en enkelt kommentar:
Andrea wrote:- Spillevenner

- - Spilleklubber
Det smager lidt af redundans, for et eller andet sted er det vel to sider af samme sag. Om du så laver et opslag til "nogen at spille med" eller "klub søger nye medlemmer" så er essensen det samme. Man leder efter spillere ud fra nogle geografiske parametre og/eller spilpræferencer.

Dertil tænkte jeg på at nogle tråde måske skulle være arrangeret alfabetisk istedet for efter dato. Dagens spil. Enkeltspil der er fokus på.
Lige nu er det hip som hap, men efterhånden som der kommer flere, vil det være rigtig rart om det er alfabetisk, og nye indlæg så eventuelt midlertidigt får en sticky, som kan fjernes efter nogle dage.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Stony wrote: Det smager lidt af redundans, for et eller andet sted er det vel to sider af samme sag. Om du så laver et opslag til "nogen at spille med" eller "klub søger nye medlemmer" så er essensen det samme. Man leder efter spillere ud fra nogle geografiske parametre og/eller spilpræferencer.
Jep. Jeg overvejede også at stryge den helt, men omvendt er der jo nogen, der foretrækker at spille i en klub, og så var der nærliggende at bevare en enkelt sticky, hvor man så kan linke til de større spilleklubber.
Dertil tænkte jeg på at nogle tråde måske skulle være arrangeret alfabetisk istedet for efter dato. Dagens spil. Enkeltspil der er fokus på.
Lige nu er det hip som hap, men efterhånden som der kommer flere, vil det være rigtig rart om det er alfabetisk, og nye indlæg så eventuelt midlertidigt får en sticky, som kan fjernes efter nogle dage.
Helt enig.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Stonys forslag om at sortere alfabetisk i stedet for efter dato er i princippet fint. Fordelen ved datosorteringen er bare, at man hurtigt kan se, hvor der er gang i debatten, så man ikke hele tiden skal om på side 3 for at læse om Thurn und Taxis (hvis det nu skulle vise sig at være virkelig populært). Men hvis det bliver brugt de rigtige steder er datosortering sikkert praktisk nok.

Jeg synes, at Andreas forslag til en ny struktur er glimrende. Og det virker meget fornuftigt at have spilleklubber som sticky.
Det eneste jeg overvejede var, om kategorien "anbefalinger" var overflødig? Er det ikke lige så logisk at diskutere, om et spil er godt eller ej eller om hvad man kan anbefale under hhv. voksenspil og børnespil? Hvis man skal have et indtryk af, om fx. Age of Steam er anbefalelsesværdigt, kan man vel lige så godt bruge den tråd, hvor spillet i forvejen bliver diskuteret?

- Jacob
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Ved at have et Anbefalinger-forum kan folk også søge på andet end lige et specifikt spil - f.eks. "Kan I anbefale et godt 3-personers spil?", "Hvilke piratspil er gode?", "Hvad skal jeg vælge - Runebound eller Descent?".

Det er det forum på BGG, som jeg har læst mest i pt. :)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Andrea wrote:Ved at have et Anbefalinger-forum kan folk også søge på andet end lige et specifikt spil - f.eks. "Kan I anbefale et godt 3-personers spil?", "Hvilke piratspil er gode?", "Hvad skal jeg vælge - Runebound eller Descent?".

Det er det forum på BGG, som jeg har læst mest i pt. :)
Anbefalinger -> Generelle forespørgsler ?

"Anbefalinger" læser jeg som "her-skal-du-skrive-hvis-du-vil-anbefale-noget-godt". :)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Stony wrote:
Anbefalinger -> Generelle forespørgsler ?

"Anbefalinger" læser jeg som "her-skal-du-skrive-hvis-du-vil-anbefale-noget-godt". :)
Anbefalinger af [bræt-]spil kan den også hedde ;)
Post Reply