Ticket to Ride Kortspil

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Ticket to Ride Kortspil

Post by akwlinka »

Var i går forbi hos Enigma, hvor jeg fik TTR kortspillet med hjem.

Det er på dansk til min store overraskelse.
Jeg fik allerede mulighed for at få prøvet spillet i går, og efter at have læst reglern kort forinden (vender jeg tilbage til om lidt) fik vi pakket spillet ud, og kom hurtigt igang.

Spillet er ret simpelt og har da lighed over til brætspillene.

Der er tre typer kort, Togkort i 8 forskellige farver, billetter med ruter mellem to byer, og bonuskort til slutspillet.
Når man starter sin tur, tager man et togkort af hver farve, som man har liggende på bordet (spillet ned i tidligere runder) og lægger i en rangerbunke med bagsiden opad, og denne bunke må man ikke kigge i før kortene skal bruges til at indløse biletter. Derefter skal man vælge at: Trække togkort, trække billetter eller spille togkort ned.

Man kan trække 2 kort ved enten at tage fra de 5 åbne kort på bordet, eller tage chancen med den lukkede bunke. Her tæller åbne jokerkort som 2 kort ganske som i TTR.
Man kan trække 4 billetter men man er ikke tvungen til at beholde nogle af dem.
Man kan lægge togkort ned på bordet med følgende begrænsninger - farverne kan kun være repræsenteret hos en spiller ad gangen.
Man kan lægge:
- to eller flere kort i samme farve, dog skal mængden man lægger ned overstige antallet af kort en anden spiller har liggende. (modspillerens kort fjerne fra bordet og discardes - Togrøveri)
- præcis 3 kort i forskellige farve.

Når trækkebunken er tom får alle spillere endnu en tur, derefter er det tid til at indløse biletter. På billetterne er ruterne repræsenteret med farvede prikker fra 2 til fem. Jo flere pletter jo flere point. Der skal afleveres et passende togkort for hver plet for at opfylde en billet. I et 3 spiller spil er man nu færdig, og bonuskort uddeles til de heldige/dygtige spillere. Opfyldte billetter er pluspoint, ikke opfyldte billeter er minuspoint, og spilleren med flest point har vundet.
For fire spillere tager men endnu en tur. De uopfyldte billetter og togvogne som spillerne har på hånden beholdes til anden runde, men alle kort fra bordet blandet til den nye trækkebunke. Efter anden runde som igen afsluttes med indløsning af billetter og uddeling af bonuskort sammenlægges pointene og igen er det spilleren med flest point der vinder.

Ok spil, men jeg foretrækker nu nok et af brætspillene i serien.

MHT reglern, så kunne man være sluppet heldigere fra dem. Det virker som om man har bedt en ikke spiller om at oversætte reglerne. Trist, for dette bragte et irritations moment ind i min regellæsning, der gjorde at jeg havde svært ved at fokusere. Og da jeg skulle forklare reglerne for spillerene kunne jeg ikke formiddle budskabet. For et så simpelt spil som dete er det for ringe. For det er et meget simpelt spil. Jeg tror jeg uden problemer kunne forklarer spillet nu på kun 5 minutter.
Jeg har selv tidligere oversat regler til spil og ved hvor svært det kan være, men ligesom indenfor mange andre fag, så er der spiltekniske ord som man bør kende når man oversætter regler.
Image
Post Reply