Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 488 times
Been thanked: 524 times

Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Gunness »

Som ex-månedens bruger (snøft snøft) er det min fornøjelse at give stafetten videre til Tobias fra Boardgamer.dk. Tobias har indvilliget i at svare på alle vores spændende, spøjse og snedige spørgsmål :)

Lad mig lægge ud med at spørge ganske klassisk om, hvordan du kom i gang med hobbyen? Hvem lokkede dig "indenfor", og hvilke spil havde du mest fornøjelse af, dengang i de glade 70'ere og 80'ere?

Dernæst vil jeg gerne høre lidt om, hvordan det har påvirket din hobby, at du nu også (forhåbentlig) tjener lidt penge på den via din netbutik. Er det ind imellem lidt sur pligt, at man partout skal følge med i alt, hvad der sker på markedet, eller er det bare fantastisk at kunne kombinere interesse og arbejde?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Lad mig lægge ud med at spørge ganske klassisk om, hvordan du kom i gang med hobbyen? Hvem lokkede dig "indenfor", og hvilke spil havde du mest fornøjelse af, dengang i de glade 70'ere og 80'ere? [...]
Jeg kunne godt tænke mig at gå et lille skridt længere tilbage i dit liv og høre lidt om din barndoms spilleoplevelser; hvad spillede du, hvem spillede du med og hvem introducerede spillene i dit barndomshjem?

Endvidere kunne det være interessant at høre lidt om historien bag din avatar...

Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Lad mig lægge ud med at spørge ganske klassisk om, hvordan du kom i gang med hobbyen? Hvem lokkede dig "indenfor", og hvilke spil havde du mest fornøjelse af, dengang i de glade 70'ere og 80'ere?
Jeg havde ikke rigtig nogen, som introducerede mig til brætspil men var ofte selv den, som måtte finde frem til et brætspil (før BGG…eller internet for den sags skyld) og famle mig gennem regler. Inden jeg gik over til, hvad der dengang var avancerede brætspil, stod den på de obligatoriske Afrikas stjerne, Matador, sænke slagskibe osv med fritidshjemregler som var overdraget fra mund til mund gennem generationer.

Jeg tror at det hele rigtigt startede med Final Fantasy, som jeg havde alle bøgerne af (og stadig har). Jeg pløjede mig gennem bøgerne på mit værelse samtidig med at Kim Wilde bragede ud af højtalerne med The Second Time og Spark sodavanden havde sin æra.
Men snart begyndte jeg at lave mine egne bøger/eventyr og ligeledes mine egne brætspil.
Det blev blandt andet til et Australien spil, som var et investerings spil om landbrug. Det blev også til et brætspil om Faboulos Fury Freak brothers (elskede tegnesrier).
En gang i firserne købte jeg så Barbarossa, som jeg ivrigt prøvede men måtte konstaterer at det ikke helt tændte mig. Derefter købte jeg Hunt For Red October og det virkede.

Jeg bevægede mig så i retning af Rollespil, hvor jeg gennem mange år, drev et party gennem Ravenloft AD&D samtidig med at Dizzy Mizz Lizzie, gymnasium fester og bofællesskab gjorde sit indtog. Men da vi langsomt begyndte at flytte sammen med kvindfolk og bosatte sig i flere forskellige landsdele blev det svære og svære at samle folk. Heldigvis kunne vi spille Eye of the Beholder på en 486’er, hvilket blev gennemført rigtig mange gange!
Nu (omkring år 2000) begyndte jeg langsomt at kravle over mod brætspil, og det første spil blev Tigris & Eufrat (mit første og holder stadig skansen), settlers og Lord of the Rings.

Med købet af Betrayal on the House on the Hill og opdagelsen af BGG i 2003 var stilen lagt. Jeg var hooked!
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Er det ind imellem lidt sur pligt, at man partout skal følge med i alt, hvad der sker på markedet, eller er det bare fantastisk at kunne kombinere interesse og arbejde?
Selve den del med at følge med, og se hvad der rører sig på spil fronten har ikke ændret sig. Jeg ville jo sidde og browse BGG alligevel :D Til gengæld møder jeg flere små titler, som jeg måske ikke ville falde over ellers.
Det tager meget tid at administrerer Boardgamer mht til moms, skat, beskrivelser osv men det er samtidigt også interessant at prøve den del af.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Tobias wrote:
Er det ind imellem lidt sur pligt, at man partout skal følge med i alt, hvad der sker på markedet, eller er det bare fantastisk at kunne kombinere interesse og arbejde?
Selve den del med at følge med, og se hvad der rører sig på spil fronten har ikke ændret sig. Jeg ville jo sidde og browse BGG alligevel :D Til gengæld møder jeg flere små titler, som jeg måske ikke ville falde over ellers.
Det tager meget tid at administrerer Boardgamer mht til moms, skat, beskrivelser osv men det er samtidigt også interessant at prøve den del af.
Hvordan influerer det på mængden af spil, du får spillet; har du for travlt til det eller giver det dig en god undskyldning for at prioritere det selv at få spillet højere i dit liv end før Boardgamer.dk?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

[...] Lad mig lægge ud med at spørge ganske klassisk om, hvordan du kom i gang med hobbyen? Hvem lokkede dig "indenfor", og hvilke spil havde du mest fornøjelse af, dengang i de glade 70'ere og 80'ere? [...]


Jeg kunne godt tænke mig at gå et lille skridt længere tilbage i dit liv og høre lidt om din barndoms spilleoplevelser

Jeg kan ikke gå længere tilbage uden at blive reduceret til blot 23 kromosomer. Men som sagt var det typiske brætspil, der var tilgængelige, hvor Sænke Slagskibe, Jumbo Jet og Matador var favoritterne.
Det bedste spil jeg havde, var et spil fra WWF, hvor man skulle indsamle forskellige dyre arter og undgå udryddelse. Damn, jeg havde helt glemt det spil. Nogen der ved hvad det hed det spil?

Avatar billedet er fra Tyrkiet (skal se om jeg kan finde originalen ved lejlighed).
Jeg havde lejet en 4-hjulstrækker og ville lave noget terræn kørsel i bjergene sammen med min søn Anton. Men udlejningsfirmaet havde lavet en "lille" fejl og pludselig befandt vi os i en stor i en Jeep, der var holdt sammen af tyggegummi. Klemt ned mellem to store russere der grinene sagde en masse til os på Russisk mens de puffede os i siden. Da de så rev en flaske Vodka frem besluttede jeg, at det var på tide at blive besværlig. Så efter en længere tids temperamentsfuldt diskussion med udlejningsfirmaet fik vi vores egen jeep.
Vi havde en fed tur med masser af oplevelser. Bjergkørsel, støv, vilde dyr (masser af skildpadder og ørne) og flotte scenarier. På billedet gør vi holdt ved en lille restaurant oppe i bjergene, som normalt blev brugt til større turistgrupper i busser.
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Hvordan influerer det på mængden af spil, du får spillet; har du for travlt til det eller giver det dig en god undskyldning for at prioritere det selv at få spillet højere i dit liv end før Boardgamer.dk?
Mængden af brætspil, som jeg får spillet er omtrent nok den samme, men jeg får prøvet flere forskellige slags end inden Boardgamer.
Specielt får jeg læst mange flere regler end jeg får spillet brætspil. Dels for at danne mig et indtryk af spillet og om hvorvidt jeg skal prøve det men også for at kunne anbefale/fraråde spil til personer, som spørger til råd…og så er man vel nørdet nok til at indrømme, at brætspilsregler er glimrende godnat læsning.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Helle »

Tobias wrote:
Hvordan influerer det på mængden af spil, du får spillet; har du for travlt til det eller giver det dig en god undskyldning for at prioritere det selv at få spillet højere i dit liv end før Boardgamer.dk?
Mængden af brætspil, som jeg får spillet er omtrent nok den samme, men jeg får prøvet flere forskellige slags end inden Boardgamer.
Specielt får jeg læst mange flere regler end jeg får spillet brætspil. Dels for at danne mig et indtryk af spillet og om hvorvidt jeg skal prøve det men også for at kunne anbefale/fraråde spil til personer, som spørger til råd…og så er man vel nørdet nok til at indrømme, at brætspilsregler er glimrende godnat læsning.
Se det fortalte jeg en dag på arbejdet til en kollega .... Og det er lige før jeg ikke helt ved, om jeg blev troet - men underligt tror jeg nok, at vedkommende synes, at det var ....

Så Tobias, lad os starte lidt stille ... på et NI på en skala fra 1-10, hvor ligger du så?
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Så Tobias, lad os starte lidt stille ... på et NI på en skala fra 1-10, hvor ligger du så?
Der kan ikke være et Nørd Niveau uden en måde at måle det på.
Udregnet ud fra understående skala er jeg på Niveau 9...Alarmerende høj :D


Nørd Niveau Barometer

- Læser du regelhæfter frivilligt i din fritid (1 point)
- Syntes du et brætspil kan være smukt, næsten æstetisk (1 point)
- Hvor mange gange ville du gerne spille brætspil om ugen:
1 gang (0 point)
2 gange (1 point)
3 flere gange (2 point)
- Overvejer du selv at lave et brætspil (1 point)
- Har du en forvasket T-shirt med et citat fra en Starwars film eller lignende (2 point)
- Har du en brætspil samling på +50 spil (1 point)
- Har du en autograf fra en brætspil designer eller brætspil plakater (3 point)
- Hvor mange penge bruger du på brætspil om måneden:
Under 300 (0 point)
300-1000 (1 point)
1000+ (3 point)
- Har du briller der er holdt sammen af et plaster (8 point)
- Har du en fortrukken farve, som du helst spiller med (1 point)
- Deltager du på viking con eller spiel i Essen (1 point)
- Kan du lide at debattere brætspil (1 point)
- Træner du i et fitness center (-2 point)

Point fordeling:

0 point: Hvorfor laver du denne test?
1-5 point: Måske en brætspil nørd i andres øjne men nok nærmere en ”Wanna be” i ægte brætspilsnørders øjne
6-7 point: Du er moderat brætspilsnørd og står på kanten til at tage skridtet fuldt ud
8-9 point: Du er nørd inden i, uden på og er stolt over det.
10+ point: Du er brætspilnørdernes Darth Vader (og kan formodentligt samtlige replikker fra SW filmene)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Andrea »

Jeg synes, det er herrestrengt, at det giver -2 at træne i fitnesscenter - tværtimod bør man da få point for at kunne tæve modstanderne på flere måder i brætspil! :twisted:

Gælder det med brillerne kun, hvis det er her og nu, eller hvis man han har haft det på et tidspunkt? Altså helt hypotetisk set?
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Gælder det med brillerne kun, hvis det er her og nu, eller hvis man han har haft det på et tidspunkt? Altså helt hypotetisk set?
Hahahahahahahahahahahahahahaha

Griner hånligt i forsøg på at fortrænge min egen barndom i 70'erne med langt hår, batikfarvet T-shirt og trompet bukser
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Helle »

Tobias wrote:
Gælder det med brillerne kun, hvis det er her og nu, eller hvis man han har haft det på et tidspunkt? Altså helt hypotetisk set?
Hahahahahahahahahahahahahahaha

Griner hånligt i forsøg på at fortrænge min egen barndom i 70'erne med langt hår, batikfarvet T-shirt og trompet bukser
Tobias, det vil vi gerne se et billede af ....
Angående NI så er det en selvvurderet skala, hvor man udfra egne forestillinger placerer sig på en skala ... det er faktisk ganske underholdende dels at lave en selvvurdering, men også at holde den op mod andres vurderinger ... :D

Det er selvfølgelig især SI (særhedsindekset) der er underholdende....Folk har meget sære ideer om, hvad der er sært ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Det kunne være interessant at høre lidt om, hvilken eller hvilke genrer af spil, du holder mest af, samt hvilke spil ud regner som dine yndlingsspil og hvorfor? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Det kunne være interessant at høre lidt om, hvilken eller hvilke genrer af spil, du holder mest af, samt hvilke spil ud regner som dine yndlingsspil og hvorfor?
Jeg tror at jeg er meget all around the block når det gælder genrer. Min erfaring er, at et spil hyppigst skal prøves før det til fulde, kan bedømmes frem for at kassere det på forhånd, fordi det gør brug af nogle mekanismer, som man ikke normalt bryder sig om.
Spil som jeg ofte falder for og som jeg måske nok holder mest af, er brætspil, som tilbyder en stor spilværdi ud fra de sparsomme komponenter spillet indeholder. Jo større overvejelser og strategiske, såvel som taktiske, manøvrer man kan fortage sig samtidigt med at spillet holdes enkelt og stilrent, des mere spændende finder jeg spillet.
Specielt hvis komponenter i spillet har en dobbelt virkning på en sådan måde at de kan bruges til forskellige ting under spillet, er et kæmpe plus for mig.
Det kunne f. eks være befolknings tokens i Civilization, Traders of Carthage handelskort, som både besidder en pointværdi og fredning mod pirater der er modsat rettet, og selvfølgelig San Juan/Glory to Rome, hvor kort både kan købes og er valuta/byggematerialer.

Det betyder også meget for mig, at spillet kan spilles af antal spillere, som det er nomineret til uden at man skal spille med neutrale farver, specielle regler eller andre begrænsninger. Det gør ikke noget at spillet ændrer spillestil med f. eks færre spillere, hvilket kun, efter min mening, øger frekvensen for hvor mange gange et spil rammer bordet.
Jeg hader, når man f. eks læser på æskerne 2-4 spiller, hvorefter man har læst reglerne, går det op for en, at spillet er stor set uspilleligt med 2 deltagere.

Spilletiden er også en vigtig faktor. Spil som kan levere varen over en begrænset tid, så man kan nå et par spil indenfor relativ kort tid, virker også for mig. Der er en helt klar forventning for mig om, at spillet skal holde mig beskæftiget og give mig nogle valg undervejs, som ikke afgøres af tilfældigheder.

Hvis man tager de overnævnte parametre som nævnt og presser dem ned i en lille æske, som ikke fylder meget mere end en tyk bog og samtidigt tilføre det et historisk tema (Hvor pastet det end måtte være), så er det en vinder for mig.

Spil, som falder i den kategori er f. eks Traders of Carthage, Age of Discovery, Sumeria, Pizarro og uden at have prøvet dem også Caylus Magna Carten og 2 de Mayo.

Mit absolut bedste spil er Lord of the Rings: Confrontation (Det fylder dog en del i FFG udgave), hvilket i grunden er mærkeligt eftersom jeg aldrig faldt for Stratego.
Spillet er noget nær den hellige Gral for et godt spil.
Det byder på uendelig variation (Deluxe udgaven), har regler, som kan forklares på 3 minutter og dog kræver mange spil før man mestre det. Enkle stilrene komponenter og en spilletid på 15-20 minutter.
Da det samtidigt er det mest velbalancerede spil, som har forskellige tilgange eftersom man spiller lys eller mørk side må det nok siges, at være det spil, som altid vil ligge på første pladsen for mig.

Når alt dette er sagt skal jeg ikke fornægte et tema tungt brætspil med 1000 af komponenter, udvidelser og regler, som drypper af stemning og kræver en hel aften at spille.
Jeg elsker at spille Arkham Horror sammen med mine gamle RPG venner. Der opstår altid sjove situationer og mindre alliancer og skænderier (af den gode slags).

I det hele taget afhænger spiloplevelsen og genren af spil, jo ofte af, hvem man spiller det med. For det er i sidste ende hyggen i, at sidde med nogle samlet om noget, som man bagefter også kan diskuterer og hvor alle har været underholdt med lidt godt selskab, lidt til ganen og et fængende brætspil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Tobias wrote:[...] Med købet af Betrayal on the House on the Hill og opdagelsen af BGG i 2003 var stilen lagt. Jeg var hooked!
Jeg kender ikke det store til Betrayal on the House on the Hill, så det kunne da være interessant at høre, hvad det var der var så fængende ved det og om det har kunnet holde interessen hos dig? Betrayal on the House on the Hill står opført til at blive genudgivet i år - hvilke typer spillere vil du anbefale det til? Og hvad syntes du i øvrigt om det udvikling BGG har gennemgået siden 2003?
frouvne, administrator

Image
Post Reply