Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Jens_Hoppe »

Jeg vil uden videre omsvøb sende faklen videre til en helt anden landsdel: Min efterfølger er nemlig Aratar (aka Hans Christian) som slår sine folder i det jyske.

Her er et par spørgsmål til at komme i gang med:

- Kan du fortælle lidt om din spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden? Hvordan er dit lokale spilmiljø? Hvornår gik brætspil fra at være en hobby til en besættelse? (OK, det sidste var bare en joke ;) ).

- Du er efterhånden lidt af en Essen-veteran. Hvad er i dine øjne det bedste og værste ved Essen? Hvad får dig til at vende tilbage dertil, selv efter at have været der en del gange? Noget specielt du ser frem til ved Essen 2010?

- Plastikmænd eller træklodser?

- Hvad er bedst: At spille ét rigtigt godt spil 10 gange, eller spille 10 forskellige, nye spil af varierende kvalitet én gang hver?

- Hvad vil du helst spille: Et dårligt spil med de bedste medspillere du kender, eller dit yndlingsspil med folk du ikke kan lide?

- Dyrker du nogen computerspil? Hvis ja, hvilke spil/genrer?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Tak for overdragelsen af stafetten, Jens!
Jens_Hoppe wrote:- Kan du fortælle lidt om din spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden? Hvordan er dit lokale spilmiljø? Hvornår gik brætspil fra at være en hobby til en besættelse? (OK, det sidste var bare en joke ;) ).
Jeg blev for alvor interesseret i brætspil i 2006, da en ven (Aermord her på forum) introducerede mig til A Game of Thrones. Dette spil gjorde mig vældig interesseret i at finde ud af, hvad der ellers fandtes af spil - specielt da jeg fandt ud af, at boardgamegeek eksisterede.

Før 2006 har jeg nok egentlig også altid syntes, at brætspil var sjovt. Jeg havde spillet Settlers, Bohnanza, Risk og Stratego med fornøjelse, men det var ikke rigtig gået op for mig, at der fandtes mere end en håndfuld gode spil. (Fra jeg var 5-13 spillede jeg også en del skak, bl.a. i lokale turneringer.)

Efter at jeg i 2006 blev "brætspilsnørd", begyndte jeg jo så også at købe spil. Jeg tror, det er gået gennem tre stadier for mig:
1) Det første stadie var "køb spil, der har spændende temaer og har en flot forside". Jeg havde en naiv ide om, at spil der så godt ud nødvendigvis også måtte være gode :) I denne forbindelse endte jeg bl.a. med at købe "Sid Meier's Civilization: The Board Game", som var lige så dårligt, som temaet var spændende, og æsken var flot.
2) På andet stadie tænkte jeg, at nu måtte jeg hellere købe spil, der lå i toppen på boardgamegeek, for så var jeg nok sikker på, at det var et godt spil. Jeg købte bl.a. "Caylus", som jeg siden har skilt mig af med.
3) På tredje stadie er jeg begyndt med ligefrem at læse anmeldelser af spil, inden jeg køber dem :lol: og støtter mig generelt også til, hvad mine geekbuddies på boardgamegeek mener om spillene.
Jeg købte rigtig mange spil i 2007 og 2008, men det sidste års tid er jeg begyndt med at købe færre spil og har også fået gjort et godt indhug i antallet af spil, jeg ejer, men ikke har fået prøvet. Jeg forsøger (inspireret af en tråd her på germangames.dk) generelt at holde mig ajour med spil i top100 på boardgamegeek, og da jeg efterhånden har prøvet en del af disse, er det nok også en del af forklaringen på, at jeg har købt færre spil. Samtidig sker det jo tit, at andre af mine spillevenner køber de nye titler, og så "behøver" jeg jo ikke gøre det :wink:

Mit lokale spilmiljø består først og fremmest af en brætspilsmailingliste for Århus og omegn. Vi spiller hver tirsdag og nogle lørdage og er ca. 35 på mailinglisten. Det er dog kun omkring 15-20 stykker, der er aktive regelmæssigt. Ellers spiller jeg også med familie og venner, når lejligheden byder sig.
Jens_Hoppe wrote:- Du er efterhånden lidt af en Essen-veteran. Hvad er i dine øjne det bedste og værste ved Essen? Hvad får dig til at vende tilbage dertil, selv efter at have været der en del gange? Noget specielt du ser frem til ved Essen 2010?
Jeg har været i Essen i 2008 og 2009, men føler mig nu endnu ikke som nogen Essen-veteran, men det kan være, det kommer i år ;) Det bedste ved Essen er stemningen blandt alle de deltagende spilentusiaster. Det er fedt at være i nørdland i fire dage og kun have fokus på at spille spil og hygge sig.

Det værste er helt klart mangelen på plads og særligt borde hos spiludgiverne. Alt for tit skal man bruge tid på at lede efter en plads. Dette bevirker også, at folk, der får en plads, bliver siddende til, de har prøvet alle interessante spil hos den pågældende spiludgiver, og det forstærker jo bare problemet, fordi udskiftningen bliver mindre.
Jens_Hoppe wrote:- Plastikmænd eller træklodser?
Hvis du med spørgsmålet mener, om jeg er mest til eurogames eller ameritrash tror jeg ikke, jeg kan give et klart svar. Jeg kan generelt godt lide de fleste former for spil, og det afhænger nok lidt af lejligheden, om der skal plastikmænd eller træklodser på bordet.
Jens_Hoppe wrote:- Hvad er bedst: At spille ét rigtigt godt spil 10 gange, eller spille 10 forskellige, nye spil af varierende kvalitet én gang hver?
Jeg vil helst spille de 10 forskellige spil, da jeg rigtig godt kan lide at prøve så mange forskellige mekanikker som muligt. Jeg er generelt interesseret i spildesign, og derfor synes jeg, det er meget inspirerende at prøve nye ting. Jeg har selv lavet et simpelt familiespil, som nok inden for de kommende måneder bliver tilgængeligt på boardgamegeek som Print 'n' Play.
Jens_Hoppe wrote:- Hvad vil du helst spille: Et dårligt spil med de bedste medspillere du kender, eller dit yndlingsspil med folk du ikke kan lide?
Generelt er der ikke mange mennesker, jeg decideret ikke kan lide, men jeg vil helt klart helst spille med de bedste medspillere, hvis jeg var i en situation, hvor jeg skulle vælge.
Jens_Hoppe wrote:- Dyrker du nogen computerspil? Hvis ja, hvilke spil/genrer?
Jeg spiller lidt "Civilization 4" og lidt "Lord of the Rings: Online" engang imellem. Jeg kan godt lide spil med strategiske elementer og et velunderbygget tema. Jeg har også en gammel ps2, som bliver brugt engang imellem.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Brichs »

Så vil jeg komme med mit standard-spørgsmål:

hvad er bedst: Drager eller zombier?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Frouvne »

Hvilke spil er dine favoritspil for tiden? Har du nogle spil, du har holdt fast ved igennem årene og som der stadig bliver spillet?

Det kunne også være interessant at høre lidt mere om, hvordan I organiserer jer i gruppen omkring mailinglisten. Har I et fast mødested? Arrangerer I på forhånd hvem der skal spille hvad og hvem der skal gennemgå reglerne? Hvilke spil kommer på bordet? Og hvilke spil kunne du godt tænke dig kom på bordet, men som ikke passer i den sammenhæng?

Hvilke spil spiller du med familie og venner?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Brichs wrote:Så vil jeg komme med mit standard-spørgsmål:

hvad er bedst: Drager eller zombier?
Det må være drager. Jeg synes egentlig zombier er ret uinteressante, mens drager smager af eventyr! Jeg er derfor heller ikke hooked på de zombie-spil, der er kommet frem de sidste år.
Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Frouvne wrote:Hvilke spil er dine favoritspil for tiden? Har du nogle spil, du har holdt fast ved igennem årene og som der stadig bliver spillet?

Det kunne også være interessant at høre lidt mere om, hvordan I organiserer jer i gruppen omkring mailinglisten. Har I et fast mødested? Arrangerer I på forhånd hvem der skal spille hvad og hvem der skal gennemgå reglerne? Hvilke spil kommer på bordet? Og hvilke spil kunne du godt tænke dig kom på bordet, men som ikke passer i den sammenhæng?

Hvilke spil spiller du med familie og venner?
Mit favoritspil for tiden er nok Skt. Petersburg. Det får jeg spillet en del på yucata.de, som er en ganske fremragende spilside. Jeg kan godt lide, at man helt klart kan forbedre sit spil i Skt. Petersburg efterhånden, som man får flere spil på bagen. Det minder mig lidt om Power Grid, men tager væsentligt kortere tid.

Generelt sætter jeg stor pris på 2-personers-spil. Mine favoritter er War of the Ring og Twilight Struggle, som begge formår at forene fed stemning med masser af strategi. Hvis det skal være lidt kortere 2-personers-spil, sætter jeg gerne Lord of the Rings: The Confrontation eller nogle af spillene i Gipf-serien på bordet.

Blandt multiplayer-spillene er mine favoritter Le Havre, Agricola, Power Grid og Amun-Re.

Når vi spiller sammen "i regi af mailing-listen", mødes vi i private hjem om tirsdagen og nogle lørdage. Det har mest været hos 3-4 forskellige. Vi plejer at være mellem 4 og 8 deltagere, så det varierer, om vi kan få et eller to borde i gang. Som udgangspunkt følger vi en plan for tirsdagene. Planen bliver lagt fast 3 måneder frem, og så har den ansvarlige (typisk værten) tid til at læse op på reglerne. Vi spiller en meget bred vifte af spil. Med undtagelse af tunge krigsspil og abstrakte spil kommer alle typer spil på bordet. Der er egentlig ikke nogen spil, jeg savner i denne sammenhæng :) Det kan dog nogle gange være svært at nå de lidt længere spil, men dem har vi jo så lørdagene til.

I begyndelsen har jeg mest introduceret familien for de klassiske gateway-games (Carcassonne, Ticket to Ride og Settlers), men nu er bl.a. min svoger blevet hooked på Le Havre, så det er jo fedt!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Helle »

Nu er du jo en af dem, der rent faktisk tog den lange tur til Sjælland i forrige weekend ... og du tager til Essen ... hvor langt vil du egentlig transportere dig for at spille brætspil en weekend?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Frouvne »

Hvis du skulle designe et spil, hvilken genre skulle det så være i? Har du en drøm om at designe et spil? Hvilket eksisterende spil ville du helst havde designet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Helle wrote:Nu er du jo en af dem, der rent faktisk tog den lange tur til Sjælland i forrige weekend ... og du tager til Essen ... hvor langt vil du egentlig transportere dig for at spille brætspil en weekend?
Så nåede jeg endelig til at svare på spørgsmål - beklager!

Det er et rigtigt godt spørgsmål, Helle, og jeg tror egentlig ikke, jeg har et klart svar! Jeg synes, der er en særlig stemning på weekendarrangementer/konventer, og den vil jeg gerne rejse langt for at opleve. Her til sommer overvejer jeg at kombinere en 4-ugers USA-rejse med at kigge forbi det selvudråbte World Boardgaming Championships i Pennsylvania.
Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Frouvne wrote:Hvis du skulle designe et spil, hvilken genre skulle det så være i? Har du en drøm om at designe et spil? Hvilket eksisterende spil ville du helst havde designet?
Jeg har helt klart en drøm om at designe spil, men jeg tager det nu meget afslappet og har rimeligt realistiske forventninger til, hvor svært det er at komme gennem nåleøjet. Jeg synes bare, det er en interessant øvelse at kombinere forskellige spilmekanismer og temaer og se, hvordan det fungerer sammen. Genren "worker placement games" såsom Le Havre og Agricola er jeg stor fan af, så noget i den stil kunne det være fedt at lave. Jeg ville være meget stolt, hvis det var mig, der havde lavet Agricola. Der er jo en helt usandsynlig mængde af forskellige kort og kombinationsmuligheder i det spil. Det er virkelig en mammut-præstation at have designet det.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Frouvne »

Tror du, at der i dag er nogle nævneværdige forskelle på spillemiljøet i Jylland i forhold til Storkøbenhavn? Min tanke er, at det tidligere må have været meget lettere at organisere sig her på Sjælland grundet kortere distancer mellem udøvere af hobbyen og lettere adgang til indkøbsmuligheder. Med nettets muligheder for at organisere sig og dets indkøbsmuligheder samt måske en større villighed til at bevæge sig lidt længere end nogle af os andre har (jeps en klar - men måske sand - fordom) er der måske ikke længere de store forskelle? Eller...
frouvne, administrator

Image
Technosmølf
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 232
Joined: Fri Nov 10, 2006 5:37 pm
Location: Randers SV (Vorup)

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Technosmølf »

Hvad synes du om folk, der er utroligt langsomme om at tage deres tur og som ikke selv har fanget at det er dem man venter på?

Hvad er dit absolute hadespil? og hvorfor?

Hvilke kriterier har du for om et spil er godt/dårligt?

Hvor meget betyder det for dig at have det hele i en spilserie?

Hvad synes du om Reiner Knizia?

Hvilke 10 spil vil du gerne prøve og hvorfor?
Hilsen Morten

Image
Henrik Madsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 104
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:00 am
Location: Mårslet

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Henrik Madsen »

Hvis jeg spilder kaffe på alle pengene fra dit Powergrid er jeg så i Bad Standing eller nyder du bare det unikke rustikke look dit spil har fået? Eller vi det slet ikke betyde noget for alle pengene vil være pakket ind i sleeves?
Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Frouvne wrote:Tror du, at der i dag er nogle nævneværdige forskelle på spillemiljøet i Jylland i forhold til Storkøbenhavn? Min tanke er, at det tidligere må have været meget lettere at organisere sig her på Sjælland grundet kortere distancer mellem udøvere af hobbyen og lettere adgang til indkøbsmuligheder. Med nettets muligheder for at organisere sig og dets indkøbsmuligheder samt måske en større villighed til at bevæge sig lidt længere end nogle af os andre har (jeps en klar - men måske sand - fordom) er der måske ikke længere de store forskelle? Eller...
Nu har jeg jo ikke så mange år på bagen inden for hobbyen, men jeg synes, det virker som om, at der er kommet flere brætspilstilbud i Århus. Studenterhus Århus er begyndt at have månedlige spilsøndage, "Mejlgade for Brætspil" er en åben ugentlig brætspilsaften (der vist er startet op for nylig), og Games på Store Torv er ved efter et par år at være en kendt butik for "almindelige" mennesker.

I forhold til villigheden til at køre tror jeg måske, du har ret i, at jyder er mere tilbøjelige til at køre lidt for at komme til aktiviteterne. I morgen har vi fx igennem vores lokale mailingliste arrangeret at spille Twilight Imperium 3, og der kommer folk med tre kvarters køretid til det arrangement.

I forhold til spilindkøb sætter de lokale butikker ingen begrænsninger. Vi laver tit fælles spilbestillinger hos tyske eller engelske spilhjemmesider gennem vores mailingliste, og på den led kan vi jo spare en del på fragt (endda nogle gange få rabatter og gratis fragt) og få fat i de nye titler til billige penge.
Image
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Månedens bruger: Aratar - maj 2010

Post by Aratar »

Technosmølf wrote:Hvad synes du om folk, der er utroligt langsomme om at tage deres tur og som ikke selv har fanget at det er dem man venter på?
Hehe, ja, jeg har ikke noget imod folkene, men hvis de gør sådan ved hvert eneste træk, kan det virkeligt dræbe et spil! Jeg synes, folk skal have ok tid til optimere (hvis det er spil, hvor man kan optimere), men man skal ikke have 5 minutter til at kalkulere, om man nu fx skal byde 1 mere på et kraftværk i power grid. Alt med måde.
Technosmølf wrote:Hvad er dit absolute hadespil? og hvorfor?
Nogle af kandidaterne er helt sikkert Igel Ärgern eller Ave Caesar. Jeg kan ellers godt lide andre racing games så som Formula De og Um Reifenbreite, men i de to førstnævnte oplever man bare tit ikke at kunne gøre noget som helst meningsfuldt og ens træk føles meget programmerede. Jeg har oplevet et spil Ave Caesar med 6 personer, hvor jeg pga. en start med en hånd med 2 ettere og 1 toer lå på sjettepladsen fra start til slut uden at kunne avancere ;)

Af mere almindeligt populære spil kan jeg nævne Poker som et hadespil. Jeg dur ikke til at læse bluff og er elendig til selv at bluffe, så det er ikke lige mit spil!
Technosmølf wrote:Hvilke kriterier har du for om et spil er godt/dårligt?
Et godt spil er et spil, der passer til lejligheden. Nogle gange vil jeg gerne hive et spil frem, som spiller godt med et bestemt antal spillere, eller som har en bestemt spillængde. Andre gange er det vigtigt, at det er et sjovt spil, fx et party game som Say Anything, eller et spil med tema og oplevelse som Descent. Hvis det er et eurogame, er det vigtigt for mig, at der er en balance mellem hvor meget held, der er i spillet, og hvor lang tid det tager. Det er ikke fedt at spille et langt spil, som bliver afgjort af få terningekast (fx Senji).
Technosmølf wrote:Hvor meget betyder det for dig at have det hele i en spilserie?
Lige da jeg blev interesseret i spil, havde jeg en ide om, at man helst skulle have det hele i en spilserie. Da jeg blev glad for Carcassonne tænkte jeg, at jeg måtte have alle udvidelserne, men nu er jeg blevet mere "spilmoden" og køber som regel kun ting, jeg ved, jeg kommer til at bruge, eller som forbedrer grundspillet mærkbart :)
Technosmølf wrote:Hvad synes du om Reiner Knizia?
Jeg synes, Reiner Knizia har lavet nogle rigtig gode spil (fx Through the Desert, Eufrat & Tigris, Modern Art, Amun Re og Lord of the Rings: the Confrontation), men han har også lavet nogle meget mekaniske og kedelige spil (fx Taj Mahal og Medici vs. Strozzi).

Jeg kan helt klart bedst lide ham, når han kommer med originale titler. På det seneste har han desværre gået lidt for meget op i at få spil genudgivet med blot en enkelt regelændring eller et nyt tema. Jeg synes hellere, han skulle lave nogle nye spil helt fra bunden i stedet for at bruge krudt på dette.
Technosmølf wrote:Hvilke 10 spil vil du gerne prøve og hvorfor?
Det er var et stort spørgsmål. Her kommer de i prioriteret rækkefølge:
1. Crokinole - dette dexterity game fascinerer mig, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve, om det er lige så godt, som det ser ud!
2. Republic of Rome - jeg er vild med historie, og det er dette spil fyldt med til bristepunktet.
3. Here I Stand - virker som et interessant historisk spil.
4. Middle-Earth Quest - jeg er vild med Tolkien og med War of the Ring, så dette ligger højt på "skal spilles"-listen.
5. Founding Fathers - Jason Matthews første multiplayerspil - det er en no brainer! Spillet udkommer til sommer.
6. Forbidden Island - virker som et interessant lille samarbejdsspil.
7. Die Macher - er interesseret i, hvordan det gengiver det politiske "spil".
8. Blood Bowl - det ser meget underholdende ud og skal prøves på et tidspunkt.
9. Paths of Glory - et af de højest rankede spil på boardgamegeek, jeg ikke har prøvet.
10. 1830 - en klassiker inden for "tunge" togspil.
Last edited by Aratar on Fri May 21, 2010 9:45 pm, edited 1 time in total.
Image
Post Reply