Martin Wallace laver spil i Pratchett's Discworld univers

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Martin Wallace laver spil i Pratchett's Discworld univers

Post by Frouvne »

Martin Wallace skulle efter sigende være klar med et spil i Terry Pratchett's Discworld univers til Spiel 2011.

Fra Boardgamegeek:
Traditionally, Martin Wallace's designs for his own Treefrog Games – and before that for Warfrog Games – have been based on real-world history: trains in the UK, battles in Poland, revolutionaries in France, and so on.

Not this time – for Spiel 2011 Wallace and Treefrog Games present Ankh-Morpork, with the setting being the largest city-state in Terry Pratchett's Discworld. Says Wallace, "The storyline is that Lord Vetinari has disappeared and certain factions are trying to take control of the city." Each player has a secret personality with specific victory conditions, which means that you're not sure exactly what the other players need to do in order to win.

The action takes place on a map of Ankh-Morpork, with players trying to place minions and buildings through card play. Each of the 132 cards is unique, and says Wallace, "The cards bring the game to life as they include most of the famous characters that have appeared in the various books. The rules are relatively simple: Play a card and do what it says. Most cards have more than one action on them, and you can choose to do some or all of these actions. Some cards also allow you to play a second card, so you can chain actions."

A team of artists will recreate the city and its residents for the cards, game board and box, with Bernard Pearson coordinating that team. Ankh-Morpork has been sublicensed to Mayfair Games for the North American market and Kosmos for the German market.
Kilde:
http://boardgamegeek.com/boardgame/91312/ankh-morpork
frouvne, administrator

Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Re: Martin Wallace laver spil i Pratchett's Discworld univer

Post by Larsine »

Mit første 2011 skal-jeg-da-have spil.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Robert »

Lyder meget spændende - desværre har jeg ikke læst bøgerne (endnu).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Det var dejligt at Martin endelig har lækket nyheden!
Han viste mig spillet på Essen Messen, men jeg måtte naturligvis ikke sige noget - hvilket ikke har været nemt! 8)
Martin viste jo med London at han er i stand til at bruge kort på nye måder, og han lovet at jeg vil elske Disk World spillet - så det gør jeg! :wink:
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Terry Pratachet + Martin Wallace = Win Win.
Det kommer jeg nok til at købe ubeset - og jeg har læst læst Discworld og det meste af resten (der mangler lige en enkelt Johnny & ... bog).

Jesper
Mik wrote:Det var dejligt at Martin endelig har lækket nyheden!
Han viste mig spillet på Essen Messen, men jeg måtte naturligvis ikke sige noget - hvilket ikke har været nemt! 8)
Martin viste jo med London at han er i stand til at bruge kort på nye måder, og han lovet at jeg vil elske Disk World spillet - så det gør jeg! :wink:
Jesper Rugård Jensen
Pulazzo
50+ indlæg
50+ indlæg
Favoritspil: Lords of Waterdeep, Arkham Horror, Last Night on Earth, Descent - spil med tema og bits! Og selvfølgelig Pandemic, Race for the Galaxy.

Post by Pulazzo »

Helle for Carrot!
Mvh. Henrik
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Fra Treefrogs hjemmeside:
The Essen 2011 release will be Ankh-Morpork, the largest city on Discworld, as created by the mind of Sir Terry Pratchett.

Lord Vetinari is dead, either that or he’s on holiday. While the cat is away the mice come out to play – you being one of the mice. You will be given a secret personality which will tell you what you need to do to win the game. If you are one of the three lords then you must control a certain number of areas (the number depending on how many players are in the game). If you are Vetinari (having secretly returned to the city) then you must have minions placed in nine different areas. If you are Chrysophrase the troll then you must accumulate $50 in wealth, which includes the value of buildings on the board. If you are Dragon King of Arms then you want to cause enough trouble to lead the city to welcome back the rightful king. Finally, if you are Sam Vimes then you want to stop any other player winning by the time the deck of cards run out.

Each player has a set of minions to do their dirty work and some building pieces. Game play is simple, you play a card and do what it says on it. Cards represent characters and buildings from the books, with each one being designed carefully to reflect the nature of the original character/building. Thus, if you play CMOT Dibbler then you may make money or lose it, depending on the roll of the die. Detritus would let you sort out trouble in the city, while playing a wizard would lead to the drawing of a random event card. This being Ankh-Morpork there are no good random events, just gradations of bad. There are also many assasins to allow you remove other players’ minions.

Trouble is central to the working of the game. When a minion is added to an area that already has one or more minions in it then a trouble marker is also placed there. Conversely, when a minion is removed from an area any trouble marker there is also removed. Trouble markers allow players to remove minions by the play of cards, they also stop you from building in the area.

Building in an area will give you an additional power, depending on the area you build in. A building in the Shades allows you to place an extra trouble marker each turn. A building in Small Gods will protect you from random events, as long as you have enough money to pay to your god!

The game ends either when a player achieves his or her special victory condition at the beginning of their turn, or when the deck of cards runs out. If at this point nobody wins due to being Vimes then points are calculated, based on wealth and the number of minions on the board.

The game is for two to four players and is by far the lightest game to be yet released by Treefrog. It’s simple enough for non-gamers, but has enough meat for the more experienced player.

The game will be able to pre order a month before its release date. We are also planning to release a deluxe version of the game (for a higher price) that can only be ordered directly from Treefrog. Please note that this deluxe version will not be limited, so you will be able to get a copy if you want one.
Kilde:
http://www.treefroggames.com/ankh-morpork
frouvne, administrator

Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Den kedelige del af nyheden om Pratchett-spillet er:
There will be no subscription for 2011. The reason for this is that Treefrog will only be releasing one game this year, Ankh-Morpork, which will be available in unlimited quantities – so there is no reason to rush to buy it.
Kilde:
http://www.treefroggames.com/

Jeg er en af dem, der nok på forhånd er en smule skeptisk overfor ovenstående udgivelse - og så er det selvfølgelig rigtig ærgerligt, at der åbenbart ikke er andre titler fra Martin Wallace fra Treefrog. Tør man håbe, at han udgiver et nyt økonomi-spil via et andet forlag?!?!?
frouvne, administrator

Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tja. Automobile kommer jo fra Mayfair... :wink:
Desuden er A Few Acres of Snow jo også på vej...

Det er en temmelig stor satsning Martin har gang i, så jeg forstår godt at han foretrækker at koncentrere sig 100% om dette. Og da spillet jo ikke udgives i et begrænset oplag er forhåndsbestilling ikke nødvendig. Og da en designer altid har flere 'bolde i luften', betyder dette at han kan nå længere med at forberede sig på de spil han vil udgive i 2012.

Men det kan da godt være at du ikke vil bryde dig om Martin's planer - for han har hårdt brug et projekt han kan malke. Økonomisk uafhængighed er godt for en designer, så et spil hvortil der kan komme udvidelser ville lette hans tilværelse.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mik wrote:Tja. Automobile kommer jo fra Mayfair... :wink:
Desuden er A Few Acres of Snow jo også på vej... [...]
Ja, udmeldingen er besyndelig i.f.t. at der jo allerede er planlagt disse titler for året - men de mener vel blot, at der ikke kommer andre titler end de allerede planlagte.
Mik wrote:[...] Men det kan da godt være at du ikke vil bryde dig om Martin's planer - for han har hårdt brug et projekt han kan malke. Økonomisk uafhængighed er godt for en designer, så et spil hvortil der kan komme udvidelser ville lette hans tilværelse.
Ja, det bryder jeg mig selvfølgelig ikke om. Men det er selvfølgelig også fuldt forståeligt, at manden skal have noget at leve af. Forhåbentlig bliver der tale om et fedt spil, men advarselslamperne tændes naturligvis, når det beskrives som: "The game is for two to four players and is by far the lightest game to be yet released by Treefrog." Men light er ikke i sig selv dårligt og måske det bliver anledningen til, at jeg får læst et par Terry Pratchett-romaner og så kan det jo være, at en helt ny verden lukker sig op for mig ... også i en spilmæssig sammenhæng.
frouvne, administrator

Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Ud fra de kommentarer jeg har læst på BGG, er det umiddelbart romanen "Guards! Guards!", der anbefales, hvis man vil sætte sig ind i det univers, der udfolder sig i det konkrete spil. Timingsmæssigt er det interessant at se, at Z-Man Games også har et Discworld-brætspil på vej. Et spil der netop bærer titlen: Guards! Guards! A Discworld Boardgame.

Kilde:
http://fortressat.com/index.php?option= ... Itemid=240
frouvne, administrator

Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Frouvne wrote:Ud fra de kommentarer jeg har læst på BGG, er det umiddelbart romanen "Guards! Guards!", der anbefales, hvis man vil sætte sig ind i det univers, der udfolder sig i det konkrete spil.
Ja, er netop begyndt på den - så småt.
Kan dog ikke rigtig beslutte mig for om jeg virkelig gider at læse den, eller om jeg skal tage tegneserieudgaven :P
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Ud fra de kommentarer jeg har læst på BGG, er det umiddelbart romanen "Guards! Guards!", der anbefales, hvis man vil sætte sig ind i det univers, der udfolder sig i det konkrete spil.
Ja, er netop begyndt på den - så småt.
Kan dog ikke rigtig beslutte mig for om jeg virkelig gider at læse den, eller om jeg skal tage tegneserieudgaven :P
Findes der en tegneserieudgave? Spørgsmålet er helt alvorligt ment; jeg har tidligere forsøgt at starte på en af hans romaner uden at jeg gad at afslutte den og så kunne en sådan måske sluse mig ind i universet. Når det så er sagt, har jeg bestilt "Guards! Guards!", der gerne snarest skulle dukke op - så jeg regner da med at gøre en indsats for at forsøge at komme ind i universet. Der er også en smule motivation i, at min søn p.t. er i gang med en af hans andre romaner - og så bør man vel som forældre prøve at sætte sig ind i, hvad det er for en litteratur ens barn læser... ?!?! :roll:
frouvne, administrator

Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Frouvne wrote:Findes der en tegneserieudgave? Spørgsmålet er helt alvorligt ment; jeg har tidligere forsøgt at starte på en af hans romaner uden at jeg gad at afslutte den og så kunne en sådan måske sluse mig ind i universet. :roll:
Eftersom jeg sidder med den i hånden, må svaret være... nej.
Øh, jeg mener ja!
Når det drejer om fin literatur, kalder de det godt nok for 'grafiske noveller', men jeg foretrækker at kalde en spade for en spade - så for mig er det en tegneserie :wink:

Her er linket til Amazon: http://www.amazon.co.uk/Guards-Discworl ... 0575070714
Selv er jeg naturligvis blot gået ud til hylden 20 meter væk og hentet de pågældende værker ind på mit kontor. 8)
Last edited by Mik on Fri Feb 11, 2011 11:40 am, edited 1 time in total.