Månedens bruger - maj 2012: maxell

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Frouvne »

Lad mig starte med at ønske denne måneds bruger, maxell, velkommen til den varme stol!

Som i sidste måned kunne det indledningsvis være interessant at høre lidt om hvor dit brugernavn stammer fra, Mikkel.

Traditionen tro kunne jeg også godt tænke mig at høre lidt om din spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvad er dine tidligste brætspilsmæssige erindringer? Hvem spillede du med og hvad spillede I? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden?

Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig?

Hvilket spil er dit favorit-spil igennem tiden og hvilket spil optager dig mest for tiden?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Frouvne wrote:Lad mig starte med at ønske denne måneds bruger, maxell, velkommen til den varme stol! ?
Tusind så mange tak :D
Frouvne wrote:Som i sidste måned kunne det indledningsvis være interessant at høre lidt om hvor dit brugernavn stammer fra, Mikkel. ?
Det er faktisk ikke en særlig sjov eller spændene historie. Jeg sad for en del år siden og skulle en sen aften tilmelde mig et forum (kan ikke huske hvilket) og kunne ikke komme på noget interessant, så jeg kiggede rundt i lokalet og der stod en æske med CD'er af mærket Maxell...og så er resten historie! :)
Har virkelig overvejet at skrive til dig og høre om det kunne lade sig gøre at få det ændret – for er virkelig træt af det, men det er nu det nick jeg er 'kendt' under, så hvorfor skifte det.
Bruger det dog ikke mere når jeg tilmelder mig på nye sider.

Frouvne wrote:Traditionen tro kunne jeg også godt tænke mig at høre lidt om din spilmæssige baggrund. Hvordan kom du i gang? Hvad er dine tidligste brætspilsmæssige erindringer? Hvem spillede du med og hvad spillede I? Hvordan har din interesse for spil udviklet sig gennem tiden? ?
I forhold til mange af jer andre brugere herinde, så startede jeg meget sent med denne skønne hobby.
Kan sige at jeg købte ”Betryal at house on the Hill” i 2006 og det var mit første 'rigtige' brætspil i den for mig tungere ende. Efter jeg opdagede at der fandtes andet end TP, Ludo, skak etc., så kunne det ikke gå stærkt nok med at læse en masse på BGG og tilmelde mig GG. Men problemet var at jeg ikke rigtig kendte nogen som ville dele denne hobby med mig, så der gik rigtig lang tid før jeg købt spil og fik spillet.

Det spil som jeg husker bedst fra min barndom er HeroQuest og har det skam endnu. Spiller det og en gang imellem med mine knægte. Synes stadig det er et rigtig sjovt spil! :)
Ellers så lavede vi vores eget hjemmelavede rollespil med blyanter og terninger og spillede i frikvarteret i skolen.
Efter skolen så rørte jeg stort set ikke brætspil, så interessen HAR ligget og luret et sted i mig, men er først kommet frem her inden for de sidste år.


Frouvne wrote:Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig? ?
Uhh – godt spørgsmål. Jeg har endnu ikke spillet nok spil til at kunne svare på dette, synes jeg. Lige nu er det hele spændene og stadig nyt og jeg vil spille det hele! :)
Efterhånden har jeg meget forskellige spil, i alle mulige genre og det er først og fremmest temaet der tiltaler mig når jeg køber et nyt spil

Frouvne wrote:Hvilket spil er dit favorit-spil igennem tiden og hvilket spil optager dig mest for tiden?
Af alle de spil som jeg måtte have spillet, så tror jeg at det er HeroQuest.
Men hvis jeg skal nævne et af de nyere spil som jeg har i min samling, så tror jeg det er Puerto Rico, selvom jeg ikke har spillet det så meget. Men det er et spil som tiltaler mig rigtig meget.

Jeg spiller ikke så meget for tiden, men kunne godt tænke mig at spille noget mere Agricola , efter at Robert var så sød at komme forbi og introducere det en aften for mig – så det er jeg mest hooked på at få spillet igen.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Frouvne »

maxell wrote:
Frouvne wrote:Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig? ?
Uhh – godt spørgsmål. Jeg har endnu ikke spillet nok spil til at kunne svare på dette, synes jeg. Lige nu er det hele spændene og stadig nyt og jeg vil spille det hele! :)
Efterhånden har jeg meget forskellige spil, i alle mulige genre og det er først og fremmest temaet der tiltaler mig når jeg køber et nyt spil [...]
Hvordan og hvor meget researcher du inden du køber et nyt spil? Hvilket spil er det seneste, du har købt og hvilket bliver det næste?
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by chr88 »

Jeg vil også gerne vide lidt om dine spilpræferencer, så jeg stiller dig lige nogle spørgsmål, jeg plejer at stille til månedens bruger :)


Er du mest til lange, tunge spil, eller til "små" spil, der tager ca. 1-1½ time? Har dine præferencer ændret sig siden 2006?

Hvad er det værste spil, du har prøvet? Du har kun ratet et par spil 6 på BGG, men du må da have prøvet nogle spil, der var virkelig dårlige?

Ifølge BGG ejer du 36 spil - regner du med, at din spilsamling vil forøges de kommende år?

Du har kun ratet tre spil 6 på BGG - er der virkelig ingen spil, du synes er ringe, og som du ikke vil spille igen?

Du har, igen ifølge BGG (beklager at jeg er sådan en stalker...), ikke markeret et eneste spil som tidligere ejet; køber du aldrig spil, du finder ud af, ikke er dig alligevel og derfor sælger videre?

Kan du bedst lide at spille spil med 2-3 personer eller med mange personer?

Hvad er din holdning til udvidelser?

Hvad er din holdning til promos?
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Frouvne wrote:
maxell wrote:
Frouvne wrote:Hvilke genrer af spil interesserer dig mest og hvad er det ved dem, der tiltaler dig? ?
Uhh – godt spørgsmål. Jeg har endnu ikke spillet nok spil til at kunne svare på dette, synes jeg. Lige nu er det hele spændene og stadig nyt og jeg vil spille det hele! :)
Efterhånden har jeg meget forskellige spil, i alle mulige genre og det er først og fremmest temaet der tiltaler mig når jeg køber et nyt spil [...]
Hvordan og hvor meget researcher du inden du køber et nyt spil? Hvilket spil er det seneste, du har købt og hvilket bliver det næste?
Når jeg ser et spil som umiddelbart tiltaler mig, så bruger jeg sikker som så mange andre BGG.
Men når jeg så har fremsøgt på BGG, så læser jeg hurtigt (meget hurtigt) beskrivelsen igennem og suser ned til billederne for at se hvordan brættet og de andre spilkomponenter ser ud. Det visuelle for mig, betyder meget. Selvfølgelig skal temaet også være interessant, men det må også godt være flot at se på. Måske en lidt sjov rækkefølge, men det er nu en fast rustine :)

Dernæst så ser og læser jeg nogle reviews og for at få en ide om hvad der er godt/skidt ved spillet.
Frouvne wrote: Hvordan og hvor meget researcher du inden du køber et nyt spil? Hvilket spil er det seneste, du har købt og hvilket bliver det næste?
Mit seneste køb er Small World. Det har jeg efterhånden set og læst så meget om, så nu måtte det være tid. Jeg har spillet det en enkelt gang med knægten og jeg kunne helt sikkert godt finde på at tage det frem igen og få det spillet.

Mit næste køb...tja - hele min wishlist? :D
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde et 'voksenspil' - dog hvor min søn på 7 kan deltage. Jeg så at Jens Hoppe havde spillet Defenders of The Realm med sin knejt (kender ikke hans alder), så det har jeg i kikkerten lige nu.
Ellers kunne jeg rigtig godt tænke mig A Few Acres Of Snow - det har jeg læst en masse godt om, så det kunne jeg måske overtale min kammerat til at spille :)
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

chr88 wrote:Er du mest til lange, tunge spil, eller til "små" spil, der tager ca. 1-1½ time? Har dine præferencer ændret sig siden 2006?
Hvis tiden er til det, så må det gerne være et spil som tager laaang tid at spille. Men synes bestemt lige så godt om et spil der måske kun varer 30 min.

Mht. præferencer, så er de slet ikke ændret – kort og godt! :)

chr88 wrote:Hvad er det værste spil, du har prøvet? Du har kun ratet et par spil 6 på BGG, men du må da have prøvet nogle spil, der var virkelig dårlige?
For et års tid siden prøvede jeg spillet Key Market. Efter ca 30 min. spil så fortrød jeg virkelig at jeg var startet på det. Men nu forlader man ikke et spil når man først er startet (vi var 4) – så det blev spillet færdigt og det var bare ikke mig og det kommer jeg ikke til at spille igen.
Så skulle jeg rate dette spil, så får det 2. Så det er det dårligste spil jeg har spillet til dato!

Jeg har det af en eller grund også svært med togspil-genren, selvom jeg kun har prøvet et, men det sagde mig ikke rigtig noget. Men den genre skal nok få chancen igen en dag.

chr88 wrote:Ifølge BGG ejer du 36 spil - regner du med, at din spilsamling vil forøges de kommende år?
Det håber jeg virkelig! Men jeg han endnu en håndfuld spil som ikke rigtig er blevet spillet endnu, så de skal først lige på bordet inden der købes flere.
Så måske ikke den store forøgelse – men lidt skal der nok komme ;)

chr88 wrote:Du har kun ratet tre spil 6 på BGG - er der virkelig ingen spil, du synes er ringe, og som du ikke vil spille igen?
K E Y M A R K E T!! ;)
chr88 wrote:Du har, igen ifølge BGG (beklager at jeg er sådan en stalker...), ikke markeret et eneste spil som tidligere ejet; køber du aldrig spil, du finder ud af, ikke er dig alligevel og derfor sælger videre?
Du skal ikke undskylde – det helt ok :D
På den front er jeg ikke så god til at opdatere min BGG-profil(har bl.a. lige solgt to stk.). Har vist kun solgt en håndfuld igennem min BGG-tid, men jeg skal nok få den opdateret :oops:

chr88 wrote:Kan du bedst lide at spille spil med 2-3 personer eller med mange personer?
Altså, bare der nogen der gider spille, så er jeg på! :)
Jeg spiller faktisk meget sjældent, desværre – så næsten alt hvad der kan komme på bordet og uanset antal, så er det er lige mig!
chr88 wrote:Hvad er din holdning til udvidelser?
Ejer vist kun nogle stykker.
Har ikke den store mening omkring emnet - men det er da fint at har man et spil som er spillet rigtig meget og måske er ved at køre død i, så er det super hvis der kan pustes lidt liv i det via en udvidelse.

chr88 wrote:Hvad er din holdning til promos?
Også ret begrænset her.
Har kun to stk. promos til Dominion – så det er ikke promos jeg bruger så meget tid på at studere 
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Jens_Hoppe »

maxell wrote:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde et 'voksenspil' - dog hvor min søn på 7 kan deltage. Jeg så at Jens Hoppe havde spillet Defenders of The Realm med sin knejt (kender ikke hans alder), så det har jeg i kikkerten lige nu.
Sønnike er 7. :)

Jeg kan se at han hverken er særligt interesseret i konkurrenceelementet i brætspil eller for den sags skyld "hovedbrudselementet". Derimod betyder tema og komponenter alt for ham, og der scorer DotR højt i begge kategorier: Det er klassisk fantasy - helte mod monstre - og komponenterne er rigtig cool.

DotR har den fordel at det er kooperativt, så jeg kan (forsøge at) coache ham i den grad jeg føler det er nødvendigt. Ikke at han altid lytter til mig, skal det lige siges. ;)

Jeg har også måttet indse at han ikke har den store tålmodighed for regelforklaringer, og da mit speciale når jeg spiller med voksne netop er at give grundige (men måske lange) forklaringer, er det lidt en ny udfordring at skulle præsentere det essentielle på kort tid og med få ord.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Jens_Hoppe wrote:
maxell wrote:Jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde et 'voksenspil' - dog hvor min søn på 7 kan deltage. Jeg så at Jens Hoppe havde spillet Defenders of The Realm med sin knejt (kender ikke hans alder), så det har jeg i kikkerten lige nu.
Sønnike er 7. :)

Jeg kan se at han hverken er særligt interesseret i konkurrenceelementet i brætspil eller for den sags skyld "hovedbrudselementet". Derimod betyder tema og komponenter alt for ham, og der scorer DotR højt i begge kategorier: Det er klassisk fantasy - helte mod monstre - og komponenterne er rigtig cool.

DotR har den fordel at det er kooperativt, så jeg kan (forsøge at) coache ham i den grad jeg føler det er nødvendigt. Ikke at han altid lytter til mig, skal det lige siges. ;)

Jeg har også måttet indse at han ikke har den store tålmodighed for regelforklaringer, og da mit speciale når jeg spiller med voksne netop er at give grundige (men måske lange) forklaringer, er det lidt en ny udfordring at skulle præsentere det essentielle på kort tid og med få ord.
Tak for input, Jens! :)

Det lyder som noget min søn kunne blive glad for!
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Foppwin »

Når du spiller med knægten, hvad spiller du så?
Danny

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Foppwin wrote:Når du spiller med knægten, hvad spiller du så?
Så sent som i går aftes spillede vi DiXit med vores egne regler. Det var faktisk en meget hyggelig oplevelse. Han kunne ihvertfald god lide det og ville gerne have forsat, men der var klokken lidt for mange.

Carcassonne har vi også spillet et par gange, hvor vi så har udeladt farmer-reglen. Det har også været en success når det har været fremme, men jeg tror at dette spil tiltaler mange børn, da der er en form for puslespil i det.

FITS og Blokus har vi også haft prøvet et par gange. Det er dog mest FITS han har spurgt efter.

Ellers så har vi også spillet Forbidden Island, Formula D, Hero Quest(det synes han også godt om) og et enkelt spil Pandemic er det også blevet til.

Så vi har været godt rundt omkring, og jeg prøver virkelig at holde ham til ilden - for det er jo ikke dårligt at bo under samme tag som sin spillemakker :)
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Sir William »

Hvordan med brætspil og en lille ny i familien? Er der energi til det eller er det med at få slappet af, hver gang chancen byder sig?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Frouvne »

maxell wrote:[....]
chr88 wrote:Hvad er det værste spil, du har prøvet? Du har kun ratet et par spil 6 på BGG, men du må da have prøvet nogle spil, der var virkelig dårlige?
For et års tid siden prøvede jeg spillet Key Market. Efter ca 30 min. spil så fortrød jeg virkelig at jeg var startet på det. Men nu forlader man ikke et spil når man først er startet (vi var 4) – så det blev spillet færdigt og det var bare ikke mig og det kommer jeg ikke til at spille igen.
Så skulle jeg rate dette spil, så får det 2. Så det er det dårligste spil jeg har spillet til dato! [...]
Kan du sætte nogle ord på, hvad det er, der får dig til at reagere så negativt overfor Key Market? Hvis man studerer BGG en smule, er det svært at komme udenom, at Key Market har nogle relativt fornemme ratings. Kan du forestille dig nogle grunde til at andre holder rigtig meget af noget i det spil, som du åbenbart på ingen måde værdsætter og hvad skulle det i givet fald være?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Sir William wrote:Hvordan med brætspil og en lille ny i familien? Er der energi til det eller er det med at få slappet af, hver gang chancen byder sig?
Nu har vi været rigtig heldige med vores lille Mathilde som er en humørbombe uden lige og sover helt som hun skal. Så hende kan man ikke bruge som undskylding for manglende spiltid!

Det er nok nærmere hos os voksne at problemet ligger. Helle har desværre ikke samme interesse for brætspil som jeg har, og jeg kender desværre ikke rigtig nogen i Helsingør der har den samme interesse som jeg, så man liiiiige kunne smutte forbi og tage et enkelt spil :D
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Månedens bruger - maj 2012: maxell

Post by Mikkel »

Frouvne wrote:[Kan du sætte nogle ord på, hvad det er, der får dig til at reagere så negativt overfor Key Market? Hvis man studerer BGG en smule, er det svært at komme udenom, at Key Market har nogle relativt fornemme ratings. Kan du forestille dig nogle grunde til at andre holder rigtig meget af noget i det spil, som du åbenbart på ingen måde værdsætter og hvad skulle det i givet fald være?
Jeg kan godt se når jeg læser mit svar igen, at jeg nok overdrev en smule og måske var lidt hård i tonen (og skulle jeg have stødt nogen, så vil jeg gerne undskylde!).

'Dårligt' er nok heller ikke det rette ord. Temaet er nok bare ikke mig og jeg kunne simpelthen bare ikke rigtig finde hoved og hale i det - det virkede meget uoverskueligt med alle komponenterne når det først var sat op. Så uden at kunne komme med den store analyse af hvorfor det ikke rigtig tiltaler mig, så kan jeg bare konkludere at det ikke er noget der falder i min smag og jeg vil takke pænt nej tak, hvis jeg skulle blive spurgt igen :)

Frouvne wrote: Kan du forestille dig nogle grunde til at andre holder rigtig meget af noget i det spil, som du åbenbart på ingen måde værdsætter og hvad skulle det i givet fald være?
Uh, det er svært at svare på. Det vel en smagssag, I guess? Jeg har det også svært ved de her togspil, og selvom komponenter og spillet i sig selv er flot sat sammen, så er der bare noget ved disse spil som jeg ikke rigtig synes er fedt.
Men vi er jo alle forskellige...! ;)
Image
Post Reply