Spiel des Jahres nominerede.

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Spiel des Jahres nominerede.

Post by glorn »

Link

hvad jeg finder interessant er at en af de nominerede til kenner-spiel er gået fuldstændig under min radar og har en boardgame rank på 954 og en strategy rank på 445 på BGG.

(jeg taler om The Palaces of Carrara)
David.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Mik »

Ja, det er i så fald ikke min skyld, da jeg har skrevet en hel del om spillet allerede da jeg i Pinsen for et år siden prøvede prototypen fire gange. Og sidenhen har jeg omtalt spillet de fire gange jeg har spillet det sidenhen, senest den 19. marts. Og æsken har også jævnligt været med på Consimmøderne.

Et udmærket spil, som desværre blegner noget i sammenligning med de øvrige nominerede.
jeg forventer at Legenden von Andor vinder.

Forventer at Hanabi vinder hovedprisen, da mange er gået amok over det. Har dog ikke selv nogen erfaring.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Larsine »

Mik wrote:Forventer at Hanabi vinder hovedprisen, da mange er gået amok over det. Har dog ikke selv nogen erfaring.
Kortspil? Samarbejde? Deduktion?

Det tror jeg ikke på.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by JoelP »

Qwixx er et rigtigt fint lille spil, men jeg havde troet det var alt for filler til SdJ, trods alt. Min favorit er Hanabi, et fantastisk spil med alle spillerantal. Kan ikke udtale mig om Augutstus, men det ligner en meget fin bingo-variant, så mon ikke det vinder? Ser i hvert fald meget familieegnet ud.

Har selv Andor, men er alligevel overrasket over at se det på listen, synes ikke det er så 'kenner' agtigt (men ok, det var 7 Wonders jo heller ikke), og er derudover meget intersseret i Brügge. Har sat mig alt for lidt ind i Paladserne, kan godt huske det fra Essen sidste år, men det røg ikke lige på radaren må jeg indrømme. Jeg tror paladserne vinder, det ser meget tysk ud.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Frouvne »

JoelP wrote:Qwixx er et rigtigt fint lille spil, men jeg havde troet det var alt for filler til SdJ, trods alt. Min favorit er Hanabi, et fantastisk spil med alle spillerantal. Kan ikke udtale mig om Augutstus, men det ligner en meget fin bingo-variant, så mon ikke det vinder? Ser i hvert fald meget familieegnet ud. [...]
Det er et sjovt udvalg og det ville da også undre - men trods alt glæde - mig, hvis et spil som Hanabi kan hive titlen hjem.
JoelP wrote:[...] Har selv Andor, men er alligevel overrasket over at se det på listen, synes ikke det er så 'kenner' agtigt (men ok, det var 7 Wonders jo heller ikke), og er derudover meget intersseret i Brügge. Har sat mig alt for lidt ind i Paladserne, kan godt huske det fra Essen sidste år, men det røg ikke lige på radaren må jeg indrømme. Jeg tror paladserne vinder, det ser meget tysk ud.
Hvis definitionen på Kennerspiel er noget i retning af den, der anvendes på BGG er det et sjovt udvalg. Jeg har fornøjet mig en del med Legends of Andor, men det er da kun fordi jeg har spillet det med familien. Jeg kan ikke forestille mig at spille det på en regulær spilaften.
BoardgameGeek News wrote:This same jury also announced its nominees for the Kennerspiel des Jahres, an award that debuted in 2011 to honor games intended for connoisseurs and gaming experts [...]
Og det var jo ikke fordi der ikke er egnede kandidater i år:
BoardgameGeek News wrote:[...] The jury included only two recommended titles at the Kennerspiel level and they are the widely praised Terra Mystica, by Jens Drögemüller and Helge Ostertag (Feuerland Spiele) and Tzolk'in: The Mayan Calendar, by Simone Luciani and Daniele Tascini (Czech Games Edition). [...]
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spiel des Jahres nominerede.

Post by Frouvne »

glorn wrote:Link
Tillod mig lige at smide et link ind i dit indlæg, da det manglede. Det kan dog sagtens være at det var til BGG News eller et andet sted du ville linke - så må du lige rette det. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Mik »

Frouvne wrote:Hvis definitionen på Kennerspiel er noget i retning af den, der anvendes på BGG er det et sjovt udvalg. Jeg har fornøjet mig en del med Legends of Andor, men det er da kun fordi jeg har spillet det med familien. Jeg kan ikke forestille mig at spille det på en regulær spilaften.
BoardgameGeek News wrote:This same jury also announced its nominees for the Kennerspiel des Jahres, an award that debuted in 2011 to honor games intended for connoisseurs and gaming experts [...]
Jamen den definition er jo heller ikke den som juryen bruger:
Zielsetzung
Das "Kennerspiel des Jahres" soll denjenigen Menschen eine Orientierungshilfe bieten, die schon längere Zeit spielen und Erfahrung beim Erlernen neuer Spiele mitbringen.
oversat: "Årets Ekspert-spil er ment som en guide til de spillere som har spillet igennem længere tid, og som har erfaring i at lære nye spil."

SdJ har aldrig nogen sinde henvendt sig til erfarne spillere. De ønsker at udbrede kendskabet til gode spil til den brede befolkning. For et par år siden besluttede de sig for at hjælpe de købere, som trods alt gerne ville prøve kræfter med noget mere "krævende", uden dog at henvende sig til hobby-spillere, som jo netop ikke behøver hjælp til at finde ud af hvad de skal spille.
Så publikummet er folk som har spillet Settlers og Carcassonne, og som nu føler at de måske godt kan prøve noget lidt sværere, uden dog at have nogen erfaring iat læse indviklede regler. Og husk at et spil som Carcassonne har fået rigtig mange spørgsmål fra købere, som hverken kunne finde hoved eller hale i de "indviklede" regler.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spiel des Jahres nominerede.

Post by Frouvne »

Det giver jo meget mere mening ud fra den definition, Mik. Tak for afklaringen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Spiel des Jahres nominerede.

Post by glorn »

Frouvne wrote:
glorn wrote:Link
Tillod mig lige at smide et link ind i dit indlæg, da det manglede. Det kan dog sagtens være at det var til BGG News eller et andet sted du ville linke - så må du lige rette det. :)
tak. troede jeg havde puttet det ind. oh well.
David.
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: Spiel des Jahres nominerede.

Post by Culkasi »

Der er en meget interessant blog på Opinionated Gamers link omkring nomineringen som jeg synes er ret spot on. De har fået meget kritik for at vælge spil i den samme (nemme) mølle (jeg mener, Tzolkin mener mange er for svært til at være KSJ!!!), og derfor vælger de måske Hanabi for at sende et signal om at de også godt kan li' "komplicerede" spil.

Jeg håber Princes of Carrara vinder, da jeg synes det var et fantastisk spil da jeg prøvede det ved Spiel sidste år, mens jeg også er ret glad for Hannabi (som dog har det handicap at jeg ikke kan li' co-op spil)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:jeg forventer at Legenden von Andor vinder.

Forventer at Hanabi vinder hovedprisen, da mange er gået amok over det. Har dog ikke selv nogen erfaring.
Godt gættet. ;)

Personligt er jeg jo en stor fan af Andor, så jeg er superglad for at det vandt KSdJ.

Hanabi? Tja, det er ikke lige et spil for mig, men det er da absolut mere interessant end de to andre nominerede...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: spiel des jahres nominerede.

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Personligt er jeg jo en stor fan af Andor, så jeg er superglad for at det vandt KSdJ.

Hanabi? Tja, det er ikke lige et spil for mig, men det er da absolut mere interessant end de to andre nominerede...

Fordelingen af titleren var en positiv overraskelse at vende hjem fra ferie til. Begge spil har været populære hos os men særligt valget af Hanabi varmer mit hjerte. Tilfældigvis var det blandt de spil, vi havde med i rygsækkene og fik spillet ... så det har ikke blot været en kort flirt vi havde med spillet, der endnu bliver luftet med mellemrum.
frouvne, administrator

Image
Post Reply