Så skal der laves en Brætspils Cafe.

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Så skal der laves en Brætspils Cafe.

Post by jondifool »

Bo Thomasen har lagt stue i en del år til "bastard cafe" et meget velbesøgt brædtspils arrangement hver torsdag.
Han er gået "all in" og vil nu tage Bastard cafeen ud i den virkelige verden, der ledes efter lokaler for at åbne en fuldtids brædtspils cafe.

Er det noget du vil være med til eller bare høre mere om så...
Følg med på https://www.facebook.com/BastardCafe
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Mik »

Fint initiativ - men stav venligst "brætspil" uden "d"...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Larsine »

Mik wrote:Fint initiativ - men stav venligst "brætspil" uden "d"...
Det er da ellers en klassiker :shock:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Gunness »

Mik wrote:Fint initiativ - men stav venligst "brætspil" uden "d"...
Er det ikke lidt ligegyldigt at diskutere stavefejl i denne sammenhæng? Mon ikke caféens bagmand laver stavekontrol, inden han skriver rundt?
Hvis vi skal til at udpege hinandens stave- og slåfejl, kommer det nok til at fylde en hel del i indlæggene.

Til Jondifool: det lyder som et fremragende tiltag!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Stony »

Jeg er lidt spændt på hvad indgangsvinklen egentlig bliver. For det er en ting at arrangere en række spilaftener, hvor der kommer nogle mennesker der gerne vil spille... At lave en cafe med spil som omdrejningspunkt derimod... Jeg opfatter ikke gennemsnitsdanskeren - mig selv inklusive - som åben nok til at tage spontant initiativ til brætspil med nogle fremmede mennesker der sidder ved et andet bord, og jeg vil nok ikke forlade mig på at der er noget interessant der skal startes op når jeg ankommer, og at der tilmed er en ledig plads til mig, så alt andet lige vil en tur på cafeen nok foregå i andres selskab, og hvis vi ender med at spille med os selv, kunne vi vel lige så godt spille derhjemme. Med mindre man slet ikke har plads derhjemme, naturligvis.
Jeg tænker at det kan blive nødvendigt at gøre det forholdsvis event-drevet, hvor lige præcis i aften står den på [indsæt spil eller tema her], og imorgen står den på [indsæt spil] osv.... Forhåbentlig stadig med plads til at andre kan dukke op, og spille noget helt andet, såfremt de skulle have lyst til det.

Og så er der problematikken i om der er omsætning nok i at folk blokerer et bord i flere timer for at spille et eller flere spil, uden nødvendigvis at skabe ligeså meget omsætning som man normalt ville forvente pr. bord i et tilsvarende tidsrum i en "almindelig" cafe.

Jeg krydser fingre og håber det bedste.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Mikkel »

Gunness wrote:
Mik wrote:Fint initiativ - men stav venligst "brætspil" uden "d"...
Er det ikke lidt ligegyldigt at diskutere stavefejl i denne sammenhæng? Mon ikke caféens bagmand laver stavekontrol, inden han skriver rundt?
Hvis vi skal til at udpege hinandens stave- og slåfejl, kommer det nok til at fylde en hel del i indlæggene.
+1

Lyder som et rigtigt spændene projekt - glæder mig til at høre mere :)
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Stunke »

Der har vaeret bajere og braet paa Bryggen et par gange. Det har vaeret ret velbesoegt mener jeg. Temaaftener har foer kunne skrabe folk sammen.

Det er ikke utaenkeligt at en cafe der selv har et udvalg af spil (andet end backgammon...) som gaesterne kan laane kunne faa folk ind ad doeren.
Selv tror jeg egentligt nok at jeg ville kigge forbi saadan en cafe siden gutterne og jeg altid ender med at blive visne nok til at vi tager i byen alligevel. Saa er det da praktisk at man alligevel er ude af doeren.

Jeg ved at der er en flok universitetsnoerder der spiller go paa datalogisk institut hver fredag. Det er da ikke utaenkeligt at de ville moedes paa saadan en cafe hvis ikke de kan blive ved med at laane lokaler paa DIKU.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Stony »

Stunke wrote:Der har vaeret bajere og braet paa Bryggen et par gange. Det har vaeret ret velbesoegt mener jeg. Temaaftener har foer kunne skrabe folk sammen.

Det er ikke utaenkeligt at en cafe der selv har et udvalg af spil (andet end backgammon...) som gaesterne kan laane kunne faa folk ind ad doeren.
Selv tror jeg egentligt nok at jeg ville kigge forbi saadan en cafe siden gutterne og jeg altid ender med at blive visne nok til at vi tager i byen alligevel. Saa er det da praktisk at man alligevel er ude af doeren.

Jeg ved at der er en flok universitetsnoerder der spiller go paa datalogisk institut hver fredag. Det er da ikke utaenkeligt at de ville moedes paa saadan en cafe hvis ikke de kan blive ved med at laane lokaler paa DIKU.
Selv om du og jeg så kunne lave en liste på et par hundrede mennesker, der kunne finde på at kigge forbi, skal der stadig en hel del mere, bare for at dække omkostningerne. Og ud over at brætspillere kan gå hen og fylde noget mere ved bordene end normalt, så tror jeg også at omsætningen pr. kunde vil være en anden. Forstået på den måde, at hvis en gennemsnitlig cafe-kunde eksempelvis sidder en halv times tid, og i den tid indtager en kop kaffe med lidt kage eller alternativt en fadøl, så vil et enkelt to-personers bord eksempelvis kunne servicere 12 personer i en tre-timers periode, såfremt der er et godt flow i kunderne. To personer der tilsvarende sidder i de tre timer og spiller brætspil, bestiller i den tid næppe 12 fadøl. Det vil så ikke være noget problem, såfremt der er masser af plads, og det derfor ikke gør noget at bordet er "spærret" i tre timer ad gangen, men "masser af plads" koster også.

Jeg er ikke i tvivl om at der både er hjerte og vilje bag projektet. Men det skal økonomien også være, for ellers kan det ikke bære. Og der kan jeg godt være skeptisk.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Mads321 »

Stony - jeg tror det kommer til at blive drevet ved hjælp af frivillige. Uden vil det ,som du skriver, nok ikke kunne løbe rundt eller være i konkurrence.

Jeg tror stensikkert det bliver en massiv succes af samme årsag, da jeg tror der er rigtig mange, som er villige til at smøre ærmerne op, fordi de også ønsker stedet succes - det er der ikke mange caféer (som tilmed endnu ikke eksisterer fysisk) der kan gøre efter.

Det vigtigste tror jeg, er, at det ikke skal ligne en decideret spilleklub når man kommer ind af døren, hvilket jeg tror vil få en del "normale" cafégæster til at gå et andet sted hen. Der skal være den rigtige balance mellem alm. café og spilleklub.

De kunne evt. indføre et online booking system, hvor man kan booke et spil, som vil blive afviklet x dag på x tidspunkt, og hvor man kan skrive hvor mange der kender hinanden på forhånd, hvor mange man ønsker at spille, hvor længe man regner med det skal vare osv. Så burde det være ret nemt at finde både fremmede at spille med, samt de rigtige spil, som der rent faktisk også interesserer en :)
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Sir William »

Er tilbøjelig til at give Stony ret i, at det skal være gennemtænkt. Kan godt lide ideen, men er selv dog typen der er til, at sidde i vante rammer og spille med dem jeg kender - også nemmest med små børn.

Men konceptet er godt, men økonomisk og administrativt skal det jo også gerne løbe rundt. Der er en husleje der skal betales, da der serveres mad og drikke, skal der opnås en bevilling, udarbejdes egenkontrolprogrammer og føres egenkontrol. Sidstnævnte især hvis der også skal serveres mad.

Vil dog spændt følge med i, hvad der sker og hvordan det udvikler sig. Har da også meldt mig ind i Facebookgruppen for at følge udviklingen.

Måske det er "ordet" Cafe, der er med til at skabe forvirring. Nok fordi jeg forbinder Cafe med noget i stil med Cafe Norden, hvor folk sidder med en kop varm kaffe og kage eller sandwich og kold øl, men det vil kræve ressourcer at drive den form for cafe. Derimod en Cafe med kun servering af drikke og lette anretninger nok ville passe bedre.

Formoder dog, at initiativtageren bag denne glimrede ide, har undersøgt markedet og behovene. Gætter på, at den primære målgruppe formentlig vil blive studerende i og omkring København, som ikke har mulighed for ikke at samles andre steder omkring spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Frouvne »

Super-spændende initiativ! Det skal blive spændende at følge med i og forhåbentlig har det en fremtid for sig. Personligt kan jeg ikke sige mig fri for at dele Stonys bekymringer for projektets succes... men lad os håbe, at de bliver gjort til skamme.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Johnny Ebsen »

Der findes et udemærket og godt initiativ i Berlin omkring en Brætspils cafe. Det viser at det kan lade sig gøre.

http://www.spielwiese-berlin.de/blog/en

Johnny
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by jondifool »

Stony wrote:Jeg er lidt spændt på hvad indgangsvinklen egentlig bliver. For det er en ting at arrangere en række spilaftener, hvor der kommer nogle mennesker der gerne vil spille... At lave en cafe med spil som omdrejningspunkt derimod... Jeg opfatter ikke gennemsnitsdanskeren - mig selv inklusive - som åben nok til at tage spontant initiativ til brætspil med nogle fremmede mennesker der sidder ved et andet bord, og jeg vil nok ikke forlade mig på at der er noget interessant der skal startes op når jeg ankommer, og at der tilmed er en ledig plads til mig, så alt andet lige vil en tur på cafeen nok foregå i andres selskab, og hvis vi ender med at spille med os selv, kunne vi vel lige så godt spille derhjemme. Med mindre man slet ikke har plads derhjemme, naturligvis.
J.
Så har jeg tid til at svare.

Hvorvidt gennemsnits danskeren er åben nok er ikke vigtigt, kun om der er nok danskere der er det.
Problemet med det spontane initiativ du nævner er jo virkelig brætspillets største styrke. Brætspil er jo netop et af de bedste medier der findes til at bryde isen og komme i kontakt med fremmede mennesker. Det betyder ikke at det ikke stadig kan være svært at skulle bryde isen, men når det gøres er der ikke langt til at have en succes oplevelse med det, netop fordi brætspil er noget man er sammen om.

Her er der gjort en del konkrete erfaringer i de sidste år.

1) Til Bastard cafe og spil aftener på cafe Retro og til Blågårdens brætspils klub har jeg ofte set at nye ukendte ansigter ankommer og sætter sig og spiller med fremmede. Det er faktisk sket hver eneste gang jeg har været til et brætspils arrangement der har lånt et par borde på en cafe. Og her er Både tale om folk i grupper og alene.

2) Til Roskilde Festival så man en uge i træk at masser af mennesker er villige til at gå på med krum hals, læse regler, lære nye spil og spille med folk de ikke kender.

3) Jeg har indtryk af at antallet af faste brætspils arrangementer har været i vækst i Kbh. de sidste år. Og det er et fint tegn at opleve som vi gjorde i sommers at en bookning af Cafe Retro til søndags brætspil ikke kunne lade sig gøre fordi en for os ukendt gruppe mennesker havde booket bordene til... brætspil.

4) I alle de sammenhænge nævnt her, er der en stor villighed fra "regulars" til at introducere spil og inddrage nye mennesker. Noget som selvfølgelig vil være alfa og omega for en brætspilscafe at få til at lykkedes.

Så uanset om man tør komme alene eller får styret sin nysgerrighed med gode venner under armen- er det vigtige jo om man får en oplevelse af om cafeen har et miljø man har lyst til at komme tilbage til. Jeg tror umiddelbart at muligheden for at der findes mennesker nok til at bakke op om det aldrig har været bedre end nu.
Image
Bo T
Posts: 2
Joined: Wed Oct 02, 2013 3:42 pm

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by Bo T »

jondifool wrote:
Så har jeg tid til at svare.

Hvorvidt gennemsnits danskeren er åben nok er ikke vigtigt, kun om der er nok danskere der er det.
Problemet med det spontane initiativ du nævner er jo virkelig brætspillets største styrke. Brætspil er jo netop et af de bedste medier der findes til at bryde isen og komme i kontakt med fremmede mennesker. Det betyder ikke at det ikke stadig kan være svært at skulle bryde isen, men når det gøres er der ikke langt til at have en succes oplevelse med det, netop fordi brætspil er noget man er sammen om.

Her er der gjort en del konkrete erfaringer i de sidste år.

1) Til Bastard cafe og spil aftener på cafe Retro og til Blågårdens brætspils klub har jeg ofte set at nye ukendte ansigter ankommer og sætter sig og spiller med fremmede. Det er faktisk sket hver eneste gang jeg har været til et brætspils arrangement der har lånt et par borde på en cafe. Og her er Både tale om folk i grupper og alene.

2) Til Roskilde Festival så man en uge i træk at masser af mennesker er villige til at gå på med krum hals, læse regler, lære nye spil og spille med folk de ikke kender.

3) Jeg har indtryk af at antallet af faste brætspils arrangementer har været i vækst i Kbh. de sidste år. Og det er et fint tegn at opleve som vi gjorde i sommers at en bookning af Cafe Retro til søndags brætspil ikke kunne lade sig gøre fordi en for os ukendt gruppe mennesker havde booket bordene til... brætspil.

4) I alle de sammenhænge nævnt her, er der en stor villighed fra "regulars" til at introducere spil og inddrage nye mennesker. Noget som selvfølgelig vil være alfa og omega for en brætspilscafe at få til at lykkedes.

Så uanset om man tør komme alene eller får styret sin nysgerrighed med gode venner under armen- er det vigtige jo om man får en oplevelse af om cafeen har et miljø man har lyst til at komme tilbage til. Jeg tror umiddelbart at muligheden for at der findes mennesker nok til at bakke op om det aldrig har været bedre end nu.
Hej folkens. Så fandt jeg lige frem til denne tråd.
Jeg er glad for interessen og håber at også I vil kigge forbi til lidt nørderi engang når vi åbner (laver arrangement på Lygten Station allerede i slutningen af november mens vi venter på at blive etableret i den fysiske verden - bliver opslået snart). Og tak for tankerne og inputtet. Det er noget jeg har gået med i en 4-5 år nu og det har undervejs udviklet sig og vinklet sig til hvad jeg tror kommer til at virke helt perfekt - i en sådan grad at jeg har opsagt mit job på Roskilde Festival for at kaste mig 100% ind i at få det til at ske.

Og hvad det er og hvordan jeg tror at kan lade sig gøre...jamen det har jondifool faktisk meget præcist skrevet i ovenstående indlæg :-)

God Viking Con til dem der skal til det

Hilsen Bo Thomasen
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Så skal der laves en Brædtspils Cafe.

Post by netsapiens »

Bo T wrote: God Viking Con til dem der skal til det

Hilsen Bo Thomasen
Især fordi DET har du sgutte tid til Bo, du skal ud og lede efter lokaler skal du :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply