Knizias tungeste spil

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Knizias tungeste spil

Post by Frouvne »

Det gik i dag op for mig, at der så vidt jeg lige kan se, kun er fire af Reiner Knizias spil, der har en tyngde på over 3 på Boardgamegeek, nemlig: Taj Mahal, Amun-Re, Stephensons Rocket og Tigris & Euphrates.

Som sådan er det jo ikke overraskende: en af Knizias forcer er vel netop den simplicitet og elegance han opnår ved relativt simple mekanismer... og så alligevel formår han ofte at sørge for, at kompleksiteten alligevel er så stor, at man vender tilbage til spillet igen og igen.

De fire spil er til gengæld også blandt de spil, jeg selv sætter mest pris på blandt hans produktioner, så jeg kunne måske alligevel godt tænke mig en smule mere tyngde i hans spill?!

Hvilket spil syntes du, der er hans tungeste? Jeg har ikke gjort mig nogle dybsindige overvejelser på området, men min fornemmelse siger mig, at min stemme nok ville tilfalde Stephensons Rocket. Og er der spil blandt Knizias, der i kompleksitet ikke ville falde udenfor, hvis de blev placeret blandt de fire ovenfor nævnte? Blandt mine favoritter hertil ville nok et spil som Blue Moon (med udvidelser) være en oplagt kandidat.
frouvne, administrator

Image
Post Reply