Überplay lukker og slukker!

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Überplay lukker og slukker!

Post by Frouvne »

Überplay der bragte os titler som Ra, For Sale, Hansa, China og mange flere har nu drejet nøglen om. Den kortfattede besked på siden lyder:
Uberplay Entertainment thanks you for the years of fun!

We have now ceased operations but if you would like to find more exceptional Euro Strategy games, please visit Rio Grande Games, Days of Wonder and Mayfair Games for excellent choices!
Kilde:
http://www.uberplay.com/
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Überplay lukker og slukker!

Post by akwlinka »

Ja det er en hård branche når man vælger "bare" at udgive tyske titler i USA, op så ikke er nok om sig.

Selv Rio har fundet det nødvendigt at selv deltage i udvikling og produktion af spil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Überplay lukker og slukker!

Post by Frouvne »

Umiddelbart kunne man jo tro, at det var en smart vej at gå, at nøjes med at udgive spil, der i forvejen er udviklet og som allerede har vist deres værd. Jeg formoder, at det må være de royalties man skal betale, der gør det til en dårlig forretning?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Überplay lukker og slukker!

Post by akwlinka »

jeg har nu nærmere en fornemmelse af at selv amerikanere ser på det økonomiske aspekt når de handler spil, og jeg ved da om en hel del spiller der indkøber de tyske versioner (og derefter skaffer sig regler via nettet) for derigennem at spare pengen. Især på de sprogneutrale spil, som da vist overvejende var den vej Überplay gik.

Eks.: Neuland koster 60$ hos Z-man
Køb selv i USA = 60+35 (fragt) = 475,-
Køb i Dk (kurs 8 der benyttes lige nu) = 480,-
Køb i Tyskland 24€ = 200,-

Så er der stadig kr. 275,- kr. til forsendelse og evt. yderlig moms.

Dette kræver selcfølgelig at man selv er villig til at kaste sig ud i det tyske og det besvær der ligger med at handle over nettet.

Dette er ikke for at nedgøre de danske butikker og deres priser. Men hvis man vil have tingene på engelsk så koster det.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Überplay lukker og slukker!

Post by Jens_Hoppe »

Men det er jo mest Überplay set fra en dansk købers synspunkt. For amerikanere, som vel trods alt er det primære marked for de engelske udgaver af de tyske spil, er det alt andet lige en fordel (i forhold til fragt, mv.) at det er et amerikansk firma der udgiver spillene. Jeg tror også at amerikanere generelt er mindre villige til at "nøjes" med tyske udgaver af spillene, også selvom det kun er reglerne der reelt er sprogafhængige. Rio Grande og Z-Man ser jo ud til at vise at det godt kan lade sig gøre at have en forretning der udgiver engelske udgaver af tyske spil. Ja, de udgiver selvfølgelig også andet, men "eurogames på engelsk" er vel stadig deres primære produkt.

Om Rio Grandes nye strategi med at offentligøre pdf-udgaver af reglerne til deres spil - som bortset fra reglerne er sproguafhængige - holder, må tiden vise. Personligt er jeg blevet mere tilbøjelig til at købe tyske udgaver af spil som RGG også udgiver, simpelthen fordi jeg ved at jeg kan downloade et "pænt" sæt engelske regler. Tidligere var jeg nok mere tilbøjelig til at købe RGG-udgaven, fordi jeg syntes det var træls med et text-only, sort-hvidt regelsæt oversat af en entusiastisk fan, med alt hvad det potentielt medfører af fejl og misforståelser i oversættelsen.

Personligt tror jeg at Überplay bare ikke har været nok fremme i skoene, om jeg så må sige. Ser man på de spil de udgav, er der ikke mange jeg personligt ville savne. Jo, Ra er selvfølgelig en klassiker, men det var jo bare en genudgivelse af et spil jeg havde i forvejen. For Sale og High Society er søde små fillers. Men så er der også alle de halvdårlige spil; Hansa, Alhambra, New England, Hoity Toity, Tongiaki, og sikkert flere endnu (de nævnte er bare dem jeg har prøvet). Genudgivelsen af Traumfabrik kunne have været stort, men den blev lavet om til at bruge karikaturer i stedet for rigtige navne - synd...

Så jeg tror egentlig sagtens man med succes kan producere og sælge engelske udgaver af tyske spil - til amerikanerne om ikke andet - men det kræver at man får fat i de gode titler.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Überplay lukker og slukker!

Post by Helle »

akwlinka wrote:jeg har nu nærmere en fornemmelse af at selv amerikanere ser på det økonomiske aspekt når de handler spil, og jeg ved da om en hel del spiller der indkøber de tyske versioner (og derefter skaffer sig regler via nettet) for derigennem at spare pengen. Især på de sprogneutrale spil, som da vist overvejende var den vej Überplay gik.

Eks.: Neuland koster 60$ hos Z-man
Køb selv i USA = 60+35 (fragt) = 475,-
Køb i Dk (kurs 8 der benyttes lige nu) = 480,-
Køb i Tyskland 24€ = 200,-

Så er der stadig kr. 275,- kr. til forsendelse og evt. yderlig moms.

Dette kræver selcfølgelig at man selv er villig til at kaste sig ud i det tyske og det besvær der ligger med at handle over nettet.

Dette er ikke for at nedgøre de danske butikker og deres priser. Men hvis man vil have tingene på engelsk så koster det.
Og dertil kan tilføjes - at samtidig er eksempelvis både Hansa og China udgivet af Abacus Spiele, der meget ofte laver multilinguistiske udgaver, så man ikke engang selv skal finde reglerne på nettet ... :D
Post Reply