Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.

Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Carolus Magnus
4
29%
Masons
0
No votes
The Bridges of Shangri-La
1
7%
Cartagena
3
21%
Magna Grecia
1
7%
Clans
1
7%
Carcassonne - The Discovery
0
No votes
Inkognito
2
14%
Doge
1
7%
Et helt andet...
1
7%
 
Total votes: 14

netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Post by netsapiens »

Nu da tråden alligevel er på det emne, så er jeg da blandt de folk der ikke bryder sig om for meget kaos. Min yndlingsaversion: Enifach Genial / Ingenious lider netop af dette når man spiller fire spillere. Når det endelig bliver min tur igen, så er der lagt tre nye brikker og brættet ser helt anderledes ud. Så når det ikke er min tur kan jeg ikke gøre meget andet end at rode i slikskålen efter de grønne vingummier, for det der sker kan jeg hverken gøre noget ved eller agere udfra.
Når det (endelig) bliver min tur igen, så kan jeg starte forfra, se hvilke point min modstandere har, kigge på brættet, mine brikker og lægge en. Og så tilbage til vingummierne.
Og det bryder jeg mig altså ikke om i et spil. Det forekommer mig som en serie usammenhængende handlinger man foretager sig.
Jeg havde det i øvrigt på samme måde med Dust.

Som modsætning, så se på et spil som Magic: The Gathering. Her er også kaos, men det er begrænset og indenfor nogle kontrollerede rammer. Selvom status, bordet og reglerne ændrer sig, så har jeg mulighed for at (re)agere i min modstanders tur, og vælger jeg ikke at gøre det, så er påvirkningen på min side af bordet sjældent absolut.
Langt bedre kaos, og et spil som jeg jo ofte er varm fortaler for.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Post by Frouvne »

Jeg er enig i, at der råder en del kaos i flere af Colovinis spil; for meget for min smag i nogle tilfælde men bestemt ikke i andre.

I forhold til præferencer er jeg dog ikke sikker på, at modsætningen nødvendigvis er mellem kontrol og held. Det kan lige så godt være forholdet mellem strategi og taktik, der er på spil her; spørgsmålet om man kan lide at lave langsigtet planlægning og se tingene folde sig ud over hele spillet eller om man er mere til at forsøge at få det bedst mulige ud af situationen her og nu.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Post by Helle »

netsapiens wrote:Nu da tråden alligevel er på det emne, så er jeg da blandt de folk der ikke bryder sig om for meget kaos. Min yndlingsaversion: Enifach Genial / Ingenious lider netop af dette når man spiller fire spillere. Når det endelig bliver min tur igen, så er der lagt tre nye brikker og brættet ser helt anderledes ud. Så når det ikke er min tur kan jeg ikke gøre meget andet end at rode i slikskålen efter de grønne vingummier, for det der sker kan jeg hverken gøre noget ved eller agere udfra.
Når det (endelig) bliver min tur igen, så kan jeg starte forfra, se hvilke point min modstandere har, kigge på brættet, mine brikker og lægge en. Og så tilbage til vingummierne.
Og det bryder jeg mig altså ikke om i et spil. Det forekommer mig som en serie usammenhængende handlinger man foretager sig.
Jeg havde det i øvrigt på samme måde med Dust.

Som modsætning, så se på et spil som Magic: The Gathering. Her er også kaos, men det er begrænset og indenfor nogle kontrollerede rammer. Selvom status, bordet og reglerne ændrer sig, så har jeg mulighed for at (re)agere i min modstanders tur, og vælger jeg ikke at gøre det, så er påvirkningen på min side af bordet sjældent absolut.
Langt bedre kaos, og et spil som jeg jo ofte er varm fortaler for.
Tænk, jeg forsøger da at overveje, hvad jeg har af muligheder med de brikker jeg har, og hvad jeg skal lægge, mens de andre har ture ... men måske tager det bare væsentligt længere for mig at tænke... men jeg forstår godt, hvad du mener - det bryder jeg mig nemlig heller ikke om i spil, jeg oplever det bare ikke med Genial....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Post by netsapiens »

Helle wrote: Tænk, jeg forsøger da at overveje, hvad jeg har af muligheder med de brikker jeg har, og hvad jeg skal lægge, mens de andre har ture
Det gør jeg også. Der hvor problemet opstår for mig er at når så en modstander har lagt en brik, så tænker jeg: Nåh, der skulle jeg have lagt en, så må jeg jo begynde forfra.. og det kan jeg så nå at gøre tre gange inden det bliver min tur igen, og det er altså for frustrerende.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvilket spil er Leo Colovinis bedste?

Post by Helle »

netsapiens wrote:
Helle wrote: Tænk, jeg forsøger da at overveje, hvad jeg har af muligheder med de brikker jeg har, og hvad jeg skal lægge, mens de andre har ture
Det gør jeg også. Der hvor problemet opstår for mig er at når så en modstander har lagt en brik, så tænker jeg: Nåh, der skulle jeg have lagt en, så må jeg jo begynde forfra.. og det kan jeg så nå at gøre tre gange inden det bliver min tur igen, og det er altså for frustrerende.
eller charmen, hvis man er til den slags :D
Post Reply