Design-katastrofer...

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Design-katastrofer...

Post by Frouvne »

Meget inspireret af min spilaften i går kunne jeg godt tænke mig om andres erfaringer med spil, hvis design - og her tænker jeg på den rent fysisk udførelse af spillet og ikke dets mekanismer - der mildest talt lader meget tilbage at ønske...

Inspirationen kommer fra Rio Grandes gamle udgave af Reiner Knizias auktionsspil Medici. Og lad mig straks sige, at jeg straks tabte mit hjerte til spillet... ikke af medlidenhed men fordi der faktisk gemmer sig et rigtig godt spil, hvis man kan se bort fra en håbløs præsentation.

Image

Det første der umiddelbart slog mig, var at spillebrættet så meget rodet ud. Kigger man så nærmere på pointmarkeringen langs spillebrættets kant er det meget lidt intuitivt. For det første er kun nogle tal markeret. Og det er ikke femmere og tiere, der er markeret, som man er vant til ej heller lige tal, som man nok også hurtigt kunne vænne sig til... nej, det er de ulige tal. Når man så begynder at rykke pointmarkørerne, opdager man til sin rædsel, at de skal rykkes modsat urets retning... Det er en giftig kombination, der åbner op for mange fejlmuligheder.

Kortene der auktioneres bort med de forskellige handelsvarer er et kapitel for sig. For det første er det ikke let at se, hvilken af de fem pyramider på spillebrætet, som illustrationen på kortet svarer til. Og det er næsten umuligt at skelne tre-taller fra fem-taller.

At alle point og beholdning af varer i spillet så i øvrigt indikeres på selve spillebrættet med en række markører, der skal placeres meget præcist og endelig ikke må skubbes til hjælper ikke til at give én lyst til at spille Medici...

Men lyst til at spille Medici har jeg faktisk! På trods af designet! Jeg prøver det nok endnu et par gange i denne udgave og afventer så, hvordan den nye version fra Rio Grande falder ud for to-spillers versionen af Medici, der hedder Medici vs. Strozzi lider slet ikke af de samme problemer. Så måske er der håb endnu. Og alternativt vil det være meget let at konstruere sin egen version af spillet... og det kan jo være, at det ender med, at jeg bliver nødt til det! :twisted:

Har du lignende historer om andre spil, kunne det være interessant at høre dem! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Jeg har en lidt historie der minder lidt om din. Jeg var så heldig at få lov til at hjælpe til i brætspilscafeen på sidste Fastaval. Vi lukkede typisk ved 2 tiden om natten, så de sidste timer kunne godt blive en anelse lange.
Nå, men en sen aften besluttede vi os til at prøve "Xena - Warrior Princess" spillet. Mest fordi det så fantastisk dårligt ud. Vi er et par stykker der får gnavet os igennem reglerne. Det er nok de værst formulerede regler jeg nogensinde har læst.
Så kom vi til spil komponenterne. Ak! Hver spiller, spiller en figur fra serien og en karakterark er selvfølgeligt prydet med "pæne" billeder fra serien. Meget, meget kikset.
Men hvad værre var at brikkerne til spillets valuta havde samme form som brikker man bruget til at markere områder man havde indtaget med. Ofte var bagsiden af en erobrings markør, faktisk en mønt. Dårligt design, men sikkert billigt. Der fandtes 1 og 5 dinarer (spillets valuta) markører, og det var så dumt lavet at de viste 1 på den ene side og 5 på den anden(altså dem der ikke var erobrings markører...).
Alt i alt er det nok det dårligst designede spil jeg her set, men spillet virkede!
Det var sjovt, spændende og medrinvende. Til alles overraskelse! Så hvis nogen kommer og spørger om jeg vil spille "Xena -Warrior Princess", siger jeg nok ja...:wink:

(NB: Det var som sagt sent på aftenen, og det kan jo have påvirket indtrykket).
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Erik Mejer Hansen wrote: Nå, men en sen aften besluttede vi os til at prøve "Xena - Warrior Princess" spillet.
Hehehe! Findes det spil faktisk? Jeg kender kun Xena - The Drinking Game :D

Reglerne er enkle:
Man er en flok venner, der sætter en dvd med Xena-afsnit på afspilleren og skænker en masse drinks. Hver gang Xena udbryder sit krigshyl, hun eller Gabrielle kommer med kommentarer, der kan forstås på en gusten homo-erotisk måde, eller at en replik stinker langt væk af "se-det-her-er-hvad-plottet-handler-om", så drikker alle.

Advarsel! Man kan meget hurtigt blive meget fuld!


Og øh... tilbage til trådens udgangspunkt...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det lyder da, som et fantastisk spil, Andrea! Det burde næsten beskrives under vellykkede designs! Supersocialt, enkelt, let at lære: er du i tvivl, så gør som de andre - stadig i tvivl - så drik! Enkel vej til at vinde :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Helle wrote:Det lyder da, som et fantastisk spil, Andrea! Det burde næsten beskrives under vellykkede designs! Supersocialt, enkelt, let at lære: er du i tvivl, så gør som de andre - stadig i tvivl - så drik! Enkel vej til at vinde :D
Jeg kan bare ikke finde ud af, om man faktisk vinder ved at drikke sig fuld, mens man ser Xena-afsnit. Det virker ret kikset på mig! :D

(Nåja, og jeg vil da godt ved samme lejlighed indrømme, at jeg så en del af afsnittene, da jeg var yngre. Man er vel fantasy-junkie ;))
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Andrea

Jeg må indrømme, at jeg er så uvidende ud i genren, at jeg ikke med sikkerhed kan udpege Xena - men en transformation til et mere kendt materiale tydeliggør med stor klarhed værdien i spillet ....
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Helle wrote: Jeg må indrømme, at jeg er så uvidende ud i genren, at jeg ikke med sikkerhed kan udpege Xena - men en transformation til et mere kendt materiale tydeliggør med stor klarhed værdien i spillet ....
;) Jeg tror, dette billede siger mere end nok om serien:

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Hmmm, så godt ser de da heller ikke ud. Så hellere noget battlestar galactica :D
Eller firefly. Dips på mekanikeren!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Billedet gør unægteligt én lidt interesseret - i katanaer, naturligvis! (Tak til Varming for at have lært os alle dette uundværlige begreb, der kan redde os i en snæver vending! :lol: )
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

qute wrote:Hmmm, så godt ser de da heller ikke ud. Så hellere noget battlestar galactica :D
Eller firefly. Dips på mekanikeren!
Godt?! :shock:
Hvis du mener, at jeg prøver at fremhæve en eller anden form for kvalitet ved at poste et billede fra Xena, så har du misforstået mit forrige indlæg ;)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Post by Gunness »

Andrea wrote:Jeg tror, dette billede siger mere end nok om serien:
Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på :P.

Af ukendte årsager har denne tradition aldrig vundet indpas på brætspilscovers...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Af ukendte årsager har denne tradition aldrig vundet indpas på brætspilscovers...
Det skal du nu ikke sige. ;)

http://www.boardgamegeek.com/image/34358

http://www.boardgamegeek.com/image/10710

Men jeg kan se, at jeg måske er gået glip af noget ved ikke at se Xena. Og så måske alligevel ikke... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Gunness wrote: Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på :P.
Ja, og det er jo et indlysende tegn på ligestilling i rollespilsverdenen. Kvinderne må jo åbenbart være så meget sejere med et sværd, eftersom de tydeligvis ikke behøver en ordentlig rustning i kamp! ;)
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Og det er en skæbne værre end døden at få hugget brysterne af!

Sådan noget med at blive stukket i maven eller andre steder, det tager man i hvert fald let på, hvis man tro på ovenstående billeder.

Men måske er det mere deres chancer for at blive stjerner i næste episode de beskytter og ikke deres indvolde.

Andrea wrote:
Gunness wrote: Det er jo ellers en hævdvunden tradition fra den store rollespilsverden (ikke mindst D&D), at alle kvindelige krigere altid afbildes med gigantiske bryster og en eller anden minimalistisk rustning + miniskørt. Fordi som alle ved, er det så afgjort den bedste og sikreste måde at gå i krig på :P.
Ja, og det er jo et indlysende tegn på ligestilling i rollespilsverdenen. Kvinderne må jo åbenbart være så meget sejere med et sværd, eftersom de tydeligvis ikke behøver en ordentlig rustning i kamp! ;)
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

I får det til at lyde som om chain mail bikinier er en dårlig ting! :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply