Gør-det-selv-bræt i flere dele

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Gunness »

Et spørgsmål til en af de erfarne gør-det-selv-hajer:

Jeg har - bl.a. efter glimrende råd fra Stony - gang i forskellige hjemmelavede/udprintede spilleplader. I princippet er det et spørgsmål om at printe det hele ud og klæbe det op på én plade, men et bræt i A2-størrelse er ikke just nem at transportere rundt, så derfor er brættet blevet fordelt i flere "stykker".

Umiddelbart fungerer det ok, men det er irriterende, at stykkerne glider fra hinanden under spillet, så jeg vil gerne have koblet dem sammen på en eller anden måde.

Jeg har kigget på BGG-linket øverst i dette underforum, hvor man bare foreslår at klistre de enkelte plader sammen med tape på for- og bagside. Det lyder dog ikke særlig holdbart i mine ører.

Findes der en form for super-tape, eller kan man gøre noget andet smart?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Tobias »

Du kunne gå ned i en boghandel og købe det selvklæbende, gennemsigtig bogindbindings plastik (Aner ikke navnet på det). Det beskytter pladen og holder alle pladerne sammen.
Bare vær forsigtig når du påfører "lamineringen" så der ikke kommer luftbobler mellem.
Det er ganske nemt efter et par forsøg men man er nød til, at være to.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Gunness »

Jeg har allerede brugt selvklæbende bogindbinding til et par af brættene (brædderne?), men jeg havde ikke regnet med, at det var fleksibelt nok til at kunne binde pladerne sammen med. Tak for tippet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Stony »

Jeg tror idéen med det gennemsigtige, selvklæbende bogbind er god nok, men jeg tvivler på at limen er stærk nok. Jeg vil nok forsøge at bruge noget stærkere, men det kan så spolere klarheden. Så jeg ville måske prøve at laminere forsiden på traditionel vis, og så fæstne det ekstra godt på bagsiden. (Jeg formoder at du lader bogbindet løbe rundt om kanten og om til bagsiden?) Eksempelvis med dobbeltklæbende tape. Bare noget der binder godt. Så vil jeg på bagsiden af de to brædder, binde dem sammen med et stykke gennemsigtigt bogbind, og igen fæstne det ekstra godt med noget dobbeltklæbende tape. Alternativt kan man - hvis man er lidt forudseende - montere bindeleddet inden man monterer kortene. Så kan du tillade dig at sætte dem fast med hæfteklammer, og så sætter du kortet på bagefter, som så vil skjule hæfteklammerne.

Det vil i begge tilfælde gør at spillesiden vender udad, og ikke indad, men det er vel okay...?

Gav det mening? Ellers må jeg tegne og fortælle næste gang vi ses. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Gunness »

Det lyder lovende, og da jeg er en kujon, vil jeg - selv om jeg vist nok og måske har forstået - gerne have en Jørgen Clevin-demonstration på onsdag. Bare for en sikkerheds skyld ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Gør-det-selv-bræt i flere dele

Post by Stony »

Det kan være svært at lave en rigtigt holdbar løsning med diverse gør-det-selv materialer. En helt tredje mulighed kunne være, at skære noget tykt karton ud i samme størrelse som dine to kort-halvdele. Skær så et stykke af, så man bagefter kan knytte de to stykker sammen med nogle stykker karton der lige akkurat passer ind i. Disse to stykker karton limer du så bare fast på undersiden af dit kort.

Image

Primitivt men effektivt.
Sidst spillet:
Image
Post Reply