Pickomino

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Pickomino

Post by mrbulow »

Pickomino

Har omdøbt spillet 6=5 8)

-fordi der på de (laminerede) brikkerne og på terningerne ikke er de små orme men i stedet en sekser som er = 5 i værdi
Og da det står på alle brikkerne både for og bag, så husker man at seks er KUN 5 i værdi.

Dog er sekseren jo speciel da man SKAL have en sekser (orm i original spillet) for at kunne tage noget fra rækken.

Image

Image

Med de små terninger (ved ikke hvor små de er :roll:) kan brikker og 8 terninger lige præcis være i en tændstiksæske :D
Selvom det er smart at det er så småt og kompakt, er det spil dog blevet væk :lol:

- kan ligge en pdf fil eller noget op af brikkerne, hvis der er interresse :?:
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Pickomino

Post by Mik »

Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Pickomino

Post by Helle »

Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Ja da - og det har vi gjort, men jeg tænker da, at det kunne være smart med en kopi til at have i tasken - så skulle folk bare have et sæt terninger, og man kunne lære noget meningsfuldt.... så jeg kunne sagtens finde på at lave en kopi, selvom jeg har det rigtige også ....
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Pickomino

Post by Brichs »

Helle wrote:
Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Ja da - og det har vi gjort, men jeg tænker da, at det kunne være smart med en kopi til at have i tasken - så skulle folk bare have et sæt terninger, og man kunne lære noget meningsfuldt.... så jeg kunne sagtens finde på at lave en kopi, selvom jeg har det rigtige også ....
Ja, sådan har jeg det også. Mine €8 er jeg helt sikre på blev givet godt ud på en kopi af Heck Meck, men en tændstiksæske-størrelse udgave til at have med...det er sgu smart.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Så var der vel ikke en tråd der hed - Spil man selv kan lave - :?: 8)
HAR selvfølgelig også selv spillet, men på mit arbejde (ungdomsklub) er det svært med et spil når mange vil spille...
Og som en gulerod, kan jeg tit lokke børn med i lektie cafeén, hvor vi spiller når alle er færdige med lektier...
-Vinderen vinder et hjemmelavet spil... i stedet for en sodavand eller en kiks. :D
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Pickomino

Post by Helle »

mrbulow wrote:
Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Så var der vel ikke en tråd der hed - Spil man selv kan lave - :?: 8)
HAR selvfølgelig også selv spillet, men på mit arbejde (ungdomsklub) er det svært med et spil når mange vil spille...
Og som en gulerod, kan jeg tit lokke børn med i lektie cafeén, hvor vi spiller når alle er færdige med lektier...
-Vinderen vinder et hjemmelavet spil... i stedet for en sodavand eller en kiks. :D
Sådan, kan vi få noget bolsje ... nåh, nej ... spil-pædagogik. :D
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Pickomino

Post by Brichs »

mrbulow wrote:
Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Så var der vel ikke en tråd der hed - Spil man selv kan lave - :?: 8)
HAR selvfølgelig også selv spillet, men på mit arbejde (ungdomsklub) er det svært med et spil når mange vil spille...
Og som en gulerod, kan jeg tit lokke børn med i lektie cafeén, hvor vi spiller når alle er færdige med lektier...
-Vinderen vinder et hjemmelavet spil... i stedet for en sodavand eller en kiks. :D
Der er der til gengæld mange print and play spil, der lovligt er gratis tilgændelige, man kunne lokke med... ;)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

Brichs wrote:
mrbulow wrote:
Mik wrote:Man kan jo også blot købe den ægte vare!
Så var der vel ikke en tråd der hed - Spil man selv kan lave - :?: 8)
HAR selvfølgelig også selv spillet, men på mit arbejde (ungdomsklub) er det svært med et spil når mange vil spille...
Og som en gulerod, kan jeg tit lokke børn med i lektie cafeén, hvor vi spiller når alle er færdige med lektier...
-Vinderen vinder et hjemmelavet spil... i stedet for en sodavand eller en kiks. :D
Der er der til gengæld mange print and play spil, der lovligt er gratis tilgændelige, man kunne lokke med... ;)
Tja måske... men tror der 8-10 der efterfølgende har købt :
Pickomino, Cant´ Stop og Varulv efter vi har spillede mine "kopi" spil :)

Så tror ikke der er sket nogen skade... tvært imod :wink:

Men kunne ikke finde - Spil man selv kan lave ULOVLIGT - Tråden...
- Og vidste ikk at dette her var den Lovlige tråd ? :roll: :mrgreen:
Last edited by mrbulow on Tue Nov 15, 2011 10:39 am, edited 1 time in total.
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Pickomino

Post by Helle »

mrbulow wrote:
Brichs wrote:
mrbulow wrote: Så var der vel ikke en tråd der hed - Spil man selv kan lave - :?: 8)
HAR selvfølgelig også selv spillet, men på mit arbejde (ungdomsklub) er det svært med et spil når mange vil spille...
Og som en gulerod, kan jeg tit lokke børn med i lektie cafeén, hvor vi spiller når alle er færdige med lektier...
-Vinderen vinder et hjemmelavet spil... i stedet for en sodavand eller en kiks. :D
Der er der til gengæld mange print and play spil, der lovligt er gratis tilgændelige, man kunne lokke med... ;)
Tja måske... men tror der 8-10 der efterfølgende har købt :
Pickomino, Cant´ Stop og Varulv efter vi har spillede mine "kopi" spil :)

Så tror ikke der er sket nogen skade... tvært imod :wink:
Nej, det er måske slet ikke nogen dårlig idé, at de kan tages med hjem til forældrene, der så også kan blive engagerede ...
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

Ja og så er Pickomino og Cant stop jo "matematik spil" :wink:
- men det ser børnene slet ikke, for det er jo sjovt og nu skal man pludselig bruge det til noget, det med at lægge sammen og trække fra, og måske lidt tabeller :D
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Pickomino

Post by Mik »

Brichs wrote:Ja, sådan har jeg det også. Mine €8 er jeg helt sikre på blev givet godt ud på en kopi af Heck Meck, men en tændstiksæske-størrelse udgave til at have med...det er sgu smart.
Tja, originalen koster €9, eller 149 kr i Fantask, med danske regler.
Selv har jeg også altid et original-eksemplar af spillet i tændstikæskestørrelse med i min lomme:
det koster kun €5...

Image
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Pickomino

Post by akwlinka »

Jeg beundre alle der gider printe printe og lave selv.

Jeg har på en eller anden måde ikke energi til selv at lave spil. Både fordi jeg ikke har lyst til selv at klippe, og samtidig ryger noget af spillelysten, når det er "hjemmelavet"

Og hvis det er størrelsen på HeckMeck, så har de da udgivet en bringe med version, som er i en lille klikdåse. En af disse "dominion" slikdåser man får på essen Messen. Den fylder ikke meget.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Pickomino

Post by Frouvne »

mrbulow wrote:[...] Men kunne ikke finde - Spil man selv kan lave ULOVLIGT - Tråden...
- Og vidste ikk at dette her var den Lovlige tråd ? :roll: :mrgreen:
Da det ikke er den originale grafik, der er kopieret, tror jeg nu heller ikke, at der er noget ulovligt i at fremstille sig en kopi - men det er der sikkert nogen, der ved meget mere om. At jeg så godt kan lide ideen om, at man også har anskaffet sig en original kopi, er en anden ting.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Pickomino

Post by Helle »

Man må gerne lave en anden version af et spil, der er ingen copyright på spil-ideer. Jeg talte engang med en jurastuderende, der spillede brætspil, der fortalte om, hvad man måtte og ikke måtte. Det er dog fra den tid, hvor vi solgte spil, så der er lige det forbehold, at der kan være kommet nye regler, men tvivler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Pickomino

Post by Mik »

Copyright er et amerikansk firma som tager sig af forfatteres rettigheder. Spildesignere er ikke forfattere, så de er naturligvis ikke omfattet af dette. I Danmark er det KODA som tager sig af de danske forfattere of komponisters rettigheder, og de omfatter naturligvis heller ikke spil.

Derimod er alle europæisketekster og billeder og automatisk omfattet af Bernerkonventionens lov om ophavsret. Hvilket vil sige at man ikke blot kan kopiere reglerne til et spil, eller grafikken.

Men en ting er lov, noget andet moral.
Og da de fleste i dette forum formentlig gladeligt har piratkopieret film og computerprogrammer, nytter det nok ikke meget at forsøge at tale om moral her. Men eftersom jeg har mange personlige venner som forsøger at leve at at sælge spil (både på den ene og den anden måde) tillader jeg mig at misbillige sådanne unddragelser.

Jeg har intet imod at folk laver en kopi til eget brug. Men hvis man gør filer offentlig tilgængelige er det en anden sag.
Image
Post Reply