Figurmaling for *absolut* begynder

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Jeg har pløjet diverse tråde igennem herinde og på BGG, men synes stadig det er uoverskueligt at gå i gang med at male. Der er så mange videoer og guides at vælge imellem.
Skal man spray'e, dippe eller noget tredje? Akrylmaling eller noget andet?
Jeg fandt et par interessante links her i forummet, men de var begge gået i udu.

Så kan nogen pege på et godt startsted i form af enten en video eller en guide? Helst noget, der ikke er smurt ind i referencer til amerikanske produkter, der er hamrende dyre at få fat i herhjemme.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Pejk »

Hej Jakob

Jeg har malet en del figurer over de sidste 10-15 år, uden dog at være super haj til det.
Det jeg efter hånden er kommet frem til at at jeg til at starte med sprayer figurerne hvide, grundet til at spray dem først er at malingen derefter hænger bedre fast.
Jeg bruger hvid spray (armypainter), fordi jeg på det seneste har fundet ud af at jeg får et rigtig godt resultat ved ikke længere at male dem, men ved at bruge wash.
Wash er meget tynder end maling og kan derfor også være lidt sværere at styrer, men man slipper for at lave skygger og highligts, så her spare man både tid og maling.
Jeg finder det meget nemmere end at male og det går også lidt hurtigere, og man kan bruge en wash til forskelige nuancer, det afhænger at hvor mange lag du kommer på.
Wash findes i dag i rigtig mange farver, jeg bruger både dem fra GW, Vallejo, Game Color og Armypainter.
De eneste malinger jeg efhånden bruger er, sort, hvid, sølv og guld.
Her er et billede af et par fattys fra Zombicide, jeg har også malet figurerne fra Descent, jeg kan prøve at tage et par billeder hvis det er.
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/fw8cyW6DiNUdERR
Fandt også lige den her engelske Commando solodat til Bolt Action.
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/7a5knzsxObVdhRG

Beklager hvis det ikke var det du egentlig spurgte efter, men det var klart sådan jeg ville starte hvis jeg skulle starte.
Her er dog en liste over fremgangsmåden:
1. Vask figurerne i noget vand med sulfo. (nogle gang har jeg været ude for at washen ikke vil hænge fast, af den ene eller andet grund af hjælper sulfo, selv under spray)
2. Hvid spray til at grunde figurerne (Jeg bruger Armypainter, men andre figur spray er sikkert lige så gode, men brug figur spray, da det lægger et tynder lag end bare en almindelig spray)
3. Wash figurerne, jeg starter med de inderste lag og arbejder mig ud. (fra hud til tøj og udstyr, jeg maler som regel altid hårdet sidst, da jeg ofte holder med en finger på toppen af figurerne.)
Gør hver farve færdig, altså så mange lag til du har den rigtig nuance, men husk at lade dem tørre helt før du kommer det næste lag på.
4. når figurerne er færdig spayer jeg dem med en matt eller anti-shine varnish dels så de ikke skinner for meget og mest fordi så holder de længere og beder.
Last edited by Pejk on Mon May 18, 2015 2:56 pm, edited 1 time in total.
Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Det her er nok noget som alle har deres egen mening om, men jeg synes at en god måde at starte på er clean up/samling af figurer -> grunding med spray/pensel/airbrush -> base coat -> vask for dybden -> clean up af base coat -> highlight med drybrushing og edge highlight -> klar lak med pensel/airbrush/spray hvis det er noget som der skal spilles med.
Derudover bygges basen, hvis figuren skal have sådan en.

Det er slet ikke så besværligt som det lyder :)

Edit:
Der var lige kommet et andet indlæg mens jeg skrev færdig.
Modsat Pejk bruger jeg washes til at lave skyggerne efter jeg har malet hele figuren, og så maler jeg de steder hvor der ikke skulle være wash med grundfarven (det jeg kalder clean up af base coat). Jeg gør det på den måde fordi jeg er fan af skygger og highlights i farver som er forskellige fra grundfarven og det synes jeg at jeg lettere kan lave på den måde.
Hvis du søger efter måden som Pejk gør det på, så er der en del som kalder det "glaze" eller "glazing". Medmindre jeg helt har misforstået hvad du skrev Pejk :)
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Hej begge,
tak for svarene!
For nu at være ekstra besværlig - kender I til gode videoer, der demonstrerer noget af de teknikker I taler om? Nogle gange er det bare lettest at se det gjort :) Jeg har søgt på Youtube, bl.a. på glazing, men der er virkelig mange videoer at vælge imellem.
(Fx er jeg ikke klar over, hvad "edge highlight" er for noget :oops: )
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Fyren her har, udover en masse videoer med forskellige tips, en serie som han kalder "miniature painting basics".
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... B2CD611E84

Jeg snakker altid engelsk når jeg snakker om maling, så jeg ved ikke hvad det kaldes på dansk, men edge highlighting er bare en tynd stribe af lysere maling på de allermest udsatte steder på figuren. På kanterne.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Alle tiders :) Jeg går i gang med videoerne! Endnu en gang tak for hjælpen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
mtdj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 46
Joined: Thu Feb 26, 2015 11:49 pm
Favoritspil: Mage Knight
Arkham Horror 2nd ed.
High Society
Location: Kastrup

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by mtdj »

Lige en disclaimer. Jeg ved intet om maling!
Jeg har dog fundet et par links, jeg tror vil kunne bruges:
https://www.reddit.com/r/minipainting
https://www.boardgamegeek.com/thread/37 ... r-ring-set
https://boardgamegeek.com/geeklist/4374 ... miniatures

Der er ret meget info at hente fra links på reddit i højre side.
Mine spil
Tlf: 40 52 34 56
/Tonny
mtdj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 46
Joined: Thu Feb 26, 2015 11:49 pm
Favoritspil: Mage Knight
Arkham Horror 2nd ed.
High Society
Location: Kastrup

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by mtdj »

Du kunne også prøve at høre ad her:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=3.0
Mine spil
Tlf: 40 52 34 56
/Tonny
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Ok, tak for indsparkene :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Hansn
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Mon Apr 07, 2014 12:55 pm
Favoritspil: Spil på min hylde som jeg har nydt mest at spille er: Kolejka (et polsk spil om at stå i kø foran butikker under kommunist styret), Eclipse, er blevet spillet en del gange, nyder spil hvor der er flere lag af strategisk og taktisk tænkning.

Med min 5 årige søn er der blevet spillet temmeligt meget Fire rescue og Ticket to Ride Europe.
Location: Frederiksberg

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Hansn »

Jeg vil da også gerne skyde ind med et enkelt råd, som ikke er berørt; nemlig vær bevist om dit farvevalg og sammensætningen af disse farver.
Kort sagt, nogen farver passer og komplimenterer hinanden bedre end andre, hvilket virkelig kan ses på malede figurer uanset dine penselføringsevner og forskellige malingsteknikker.

Et godt værktøj til at forsøge at finde sig frem til en godt farvevalg til sine figurer kan være dette; Adobe Color CC https://color.adobe.com/da/create/color ... =0,1,2,3,4

Der kan man prøve sig lidt frem og tilbage, men mit råd vær bevist om farvevalg som det første, så kan vi senere snakke om andre fif rent malerteknisk.

VH
Simon
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Godt råd, det er hermed noteret :)
Jeg håber snarest muligt at komme i gang, så kan jeg jo rapportere, hvad resultatet blev.

En af de links, der er blevet postet, pegede bl.a. på denne artikel:
So you want to paint your War of the Ring set
"Section I: deciding to do it

1. Don’t do it. Really. It isn't worth it. It is a lot of work, a whole lot of work. Now, I'm not talking about just spray painting your figures so that you can tell them apart--by all means, go ahead and do that. For the purposes of this article, painting refers only to the real deal--painting your figures by hand with details in multiple colors so that they look really good. It's almost certainly not worth doing--stop reading now, and go do something fun--play the game or something."

:mrgreen:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Får du malet noget? :)
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Ikke endnu - der kom lidt for mange ting i vejen, men der er snart ferie, og så vil jeg prøve at starte der :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
ThomasLund
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Thu Jan 15, 2015 3:36 pm

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by ThomasLund »

Her er en super serie som gennemgår paint processen for Star Wars Imperial Assault figurer. Men teknikken er totalt den samme og giver glimrende resultatet

- grundmaling
- basis farvelægning
- wash
- hightlight
- details
- lakering

Lyder vildt, men er nemt. Se storm trooper video'en og du vil fange hele processen nem.

Det er totalt samme process for tæt på alle figurerer, store som små. Eneste forskel er detailje og farverigdom - og Storm Troopers er dejlig nemme med kun få farver
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Har du et link?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply