Figurmaling for *absolut* begynder

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Nå ja, bedre sent end aldrig :)
Jeg har langt om længe kommet mere ordentligt i gang. Jeg har bl.a. brugt figurerne fra Project Elite som prøveklud. De er ikke synderligt detaljerede, så måske kan jeg bruge det som undskyldning ;)
Der er en del småfejl på, men jeg vil meget gerne have lidt konstruktiv kritik på den overordnede tilgang.
- Figurerne er som sagt brugt til at øve sig på, og de første af dem kan jeg godt se ikke er så vellykkede - det er især #5 på billedet, jeg tænker på. De skinner også for meget, så de skal have noget mat lak, men hvis der skal rettes noget, er det nok lettest at gøre inden.

Jeg har også prøvet at lege lidt med drybrushing, men jeg synes, at det er svært at styre.
ProjectElite_small.jpg
ProjectElite_small.jpg (127.32 KiB) Viewed 10350 times
Større udgave
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BlueSwan »

Mit bedste tip til dig er at se nogle af Sorastros videoer på youtube. Især Imperial Assault serien, da de første videoer i den serie er super begyndervenlige, hvorefter de bliver gradvist mere komplekse.

Men ellers er den generelle regel jo at malede figurer ser LANGT federe ud end ikke-malede, nærmest uanset hvor stor en idiot man er med en pensel. Synes at dine ser fine ud. De små detaljer man kan sidde og nørkle med, og som det er ganske sjovt at nørkle med, er jo i praksis ikke noget der betyder det store når man sidder og spiller - hvis man da overhovedet ser det. Men er de er malet, fremfor i grå plastik, DET gør en betydelig forskel.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Tak for input. Jeg har set en masse af hans meget fine videoer, inkl. hans maling af Blood Rage, hvilket stort set kun kan give præstationsangst ;) Jeg kan godt følge ham i teorien - det er bare svært at føre ud i praksis, synes jeg.

Men ja, alt ser næsten bedre ud end det grå. Når jeg - forhåbentligt meget snart - modtager Mythic Battles, vil jeg dog gerne have et nogenlunde hæderligt resultat ud af det , når malearbejdet først går i gang :) Anyway, det vigtigste er, at det er sjovt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BlueSwan »

Gunness wrote:Tak for input. Jeg har set en masse af hans meget fine videoer, inkl. hans maling af Blood Rage, hvilket stort set kun kan give præstationsangst ;) Jeg kan godt følge ham i teorien - det er bare svært at føre ud i praksis, synes jeg.
Det er derfor man skal starte med Imperial Assault. De seneste videoer er temmelig komplicerede.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Hov, jeg havde da overset det her!
De ser da slet ikke skidt ud! Du har malingen fornuftigt tynd så den ikke skjuler detaljer, og man kan se hvad tingene er så det er en rigtig god start :)
For at give lidt konstruktiv kritik, så arbejd med highlight og skygge. Det synes jeg er en af de vigtigste måder at få figuren til at have dybde og virke levende, og det kan sagtens betale sig at presse highlight og skyggen lidt længere fra hinanden.

Derudover vil jeg give det råd som jeg giver til alle som gider at høre på mig: Mal dit sand og kanten af dine baser.
Umalet sand kommer tit til at ligne en kæmpe stak rullesten som man ikke kan gå rundt på, så malingen sætter det sammen til et mere fast lag. Det er også et godt sted at lave noget drybrushing :) Alternativt kan du købe noget teksturmaling, jeg ved at Vallejo laver noget som du bare maler på og så tørrer det så det ligner jord.
Det med at male kanterne af baserne er egentlig bare for at skjule dem lidt. En meget mørk grå eller brun er tit fint.

Sidst men ikke mindst så overvej at blande dit sand lidt op så der er forskellige størrelser korn i. Det ser bare bedre og mere realistisk ud. Jeg bruger selv helt almindelig grus til det.
Ellers så er det bare øvelse, øvelse, øvelse :)
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Tak, tak :)
Der er faktisk ikke så mange detaljer på, hvilket gjorde, at jeg på den ene side havde det bedre med at bruge figurerne til forsøg - og også at det var sværere at få det pænt (det ved jeg så til en anden gang!).
Godt input mht. kontrast (highlight/skygge) :) Indtil videre har jeg kun brugt quick shade, men jeg kan forstå, at jeg skal have fat i nogle washes i stedet - siger de kloge?

Hvad basen angår, har jeg faktisk drybrush'et sandet - det er mørkere i sig selv - men det er svært at se på billedet. Det med at fotografere figurer er sgu en videnskab i sig selv! Men god idé at male kanterne og blande sandet. Jeg vidste ikke, at Vallejo lavede teksturmaling, men jeg har købt en enkelt af GW's, bare som forsøg. Men jeg har virkelig svært ved at få mig selv til at give 55 kr. for så lidt :?

Jeg øver videre og takker igen for indsparkene :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Quickshade er en stor spand man dypper figuren i, ikke også? Det er super fint til at male lave 100 skeletter lynhurtigt, men, jo, jeg ville foretrække nogen washes. Både for at have et større farveudvalg og for at kunne styre hvor det kommer på.
Du kan sagtens fuske nogen washes ved at købe noget mat medium og blande det med maling og en stor potion vand. Det har jeg gjort i årevis indtil jeg gik over til at lave dem med blæk og vand i stedet.

Jeg kan da egentlig godt se at du har malet sandet, nu du siger det :) Du kan pifte baserne endnu mere op ved at have et par større sten på. Grov (ubrugt for alt i verden) kattegrus eller kork er godt til det, og ellers småsten som du selvfølgelig også maler :)
Græs og planter er også rigtig godt og kan fås selvklæbende for stort set ingen penge på ebay hvis du ikke gide slås med static grass. Her f.eks. https://www.ebay.co.uk/itm/S-P-Standard ... hX-JvrgUKQ

Har du nogen ordentlige figurer at male på? Ellers skal jeg sgu sende dig en dværg eller hvad jeg nu lige har liggende. Det er ret let og utroligt iriterrende at løbe panden mod en mur af dårlig og udetaljeret brætspils plastik.
Jeg bliver stadig sur når jeg tænker på den gang jeg malede Battlelore 2. Edition.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Jo, enten kan man dyppe eller tvære quickshade på med en pensel - det sidste er lidt nemmere at styre, så det gør jeg, det tager bare lidt længere tid.
Jeg tror jeg kører den sikre rute og starter med at købe nogle washes, så må hjemmefuskeriet komme senere. Jeg kan se, at Vallejo laver en del forskellige - deres maling er i alt fald god.

God idé med baserne - brugt kattegrus kunne sgu da give et pift :D Og fedt med linket til græsset! Jeg har købt en enkelt pakke i Faraos, men det bliver hurtigt pebret, så hurra for eBay.
Tak for tilbuddet om en dværg med posten. Jeg tror egentlig, at jeg har godt med ok figurer (Conan, Blood Rage m.fl., jeg har bare ikke haft mod til at mishandle nogen af dem fra de dyre spil endnu. Men som jeg tidligere har skrevet er målet heller ikke at det skal være på udstillingsniveau. Det må gerne bare blive lidt pænere hen ad vejen :)

Fantastisk forum fyldt med fantastiske brugere - tak! Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Sig til hvis du skifter mening om at få en figur eller to. Jeg har en kommode fuld som jeg aldrig kommer igennem og stakken bliver stadig størrer.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Har sendt dig en pb :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BlueSwan »

Gunness wrote:Jo, enten kan man dyppe eller tvære quickshade på med en pensel - det sidste er lidt nemmere at styre, så det gør jeg, det tager bare lidt længere tid.
Jeg tror jeg kører den sikre rute og starter med at købe nogle washes, så må hjemmefuskeriet komme senere. Jeg kan se, at Vallejo laver en del forskellige - deres maling er i alt fald god.

God idé med baserne - brugt kattegrus kunne sgu da give et pift :D Og fedt med linket til græsset! Jeg har købt en enkelt pakke i Faraos, men det bliver hurtigt pebret, så hurra for eBay.
Tak for tilbuddet om en dværg med posten. Jeg tror egentlig, at jeg har godt med ok figurer (Conan, Blood Rage m.fl., jeg har bare ikke haft mod til at mishandle nogen af dem fra de dyre spil endnu. Men som jeg tidligere har skrevet er målet heller ikke at det skal være på udstillingsniveau. Det må gerne bare blive lidt pænere hen ad vejen :)

Fantastisk forum fyldt med fantastiske brugere - tak! Image
Jeg vil anbefale Army Painters ink washes i små dropper bottles. Det er normale washes - ikke deres lak-halløj i dåser. De minder meget om Citadels washes bare langt billigere. Jeg har ikke prøvet Vallejos washes, men har hørt at de er et nøk under Army Painter og Citadels washes.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

Ok, super, dem kigger jeg på.
Jep, jeg er til stadighed forbløffet over, hvad Citadel kan slippe af sted med at tage for deres produkter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BlueSwan »

Jeg vil lige indskyde at jeg personligt synes at den bedste investering når det kommer til figurmaling, er til gode pensler. Der er en verden til forskel på en billig hobbypensel og en Windsor & Newton Series 7 pensel. Til gengæld kan det være en god idé at starte med de billige, da man i starten smadrer en del pensler før man har lært at håndtere dem ordentligt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by BACON! »

Gunness wrote:Jep, jeg er til stadighed forbløffet over, hvad Citadel kan slippe af sted med at tage for deres produkter.
Jep, men Citadel er Games Workshop og de har i mange år virket som om de aktivt hadede deres kunder. De bløder lidt op nu, men det er er stadig lidt "jeg har trænet min hund så nu bider den mig kun en gang om ugen i stedet for hver dag"-agtigt.
BlueSwan wrote:Jeg vil lige indskyde at jeg personligt synes at den bedste investering når det kommer til figurmaling, er til gode pensler. Der er en verden til forskel på en billig hobbypensel og en Windsor & Newton Series 7 pensel. Til gengæld kan det være en god idé at starte med de billige, da man i starten smadrer en del pensler før man har lært at håndtere dem ordentligt.
Helt sikkert. Jeg vil anbefale Rosemary & Co. Series 33 som en rigtig solid pensel til en ret billig penge.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Figurmaling for *absolut* begynder

Post by Gunness »

@BlueSwan: Mht ArmyPainter - er det denne serie? http://www.kinggames.dk/shop/warpaints- ... 5532p.html
BACON! wrote: Citadel er Games Workshop og de har i mange år virket som om de aktivt hadede deres kunder. De bløder lidt op nu, men det er er stadig lidt "jeg har trænet min hund så nu bider den mig kun en gang om ugen i stedet for hver dag"-agtigt.
Ouch!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply