Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas Vigi

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Stony »

Jeg tror du misforstår.... Der er ikke tale om et hjælpemiddel der skal udgives sammen med spillet, men et særskilt medie - med sin egen eksistensberettigelse - som tilfældigvis er særdeles velegnet til at udgive brætspil på. Ipad er et eksempel. Den er bare stadig utilstrækkelig mht at mange spillere spiller samtidig på samme enhed.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Javist,
og jeg kan altså ikke se at et sådant elektronisk bord ville erstatte papspil de næste mange årtier.
Japanerne har lavet mange af den slags spilleborde, men udover at finde dem i spillehaller er det ikke noget der sælges til private - udover nogle få særlinge som Michael Jackson.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Stony »

Ja, som jeg skrev er det pt. slet ikke realistisk at de skulle snige sig ind i de private hjem.

Den første Microsoft Surface blev lanceret til omkring $10.000,- og den næste version kommer vist i år og ligger omkring $7600,- og den udvikling vil naturligvis fortsætte. Bare vent til der kommer nogle flere konkurrenter på banen, efterhånden som mulighederne åbnes og potentielle købere begynder at melde sig på banen i takt med de faldende priser. Så kan jeg sagtens forestille mig nogen der tager en fremtidig version af Android ind fra højre, og på den måde slipper nemt uden om den del af opgaven.

Jeg tror ikke der går et årti før de første enheder er at finde i private hjem. Og højst to før de er ved at blive mere almindelige.

Skal vi lave et rask væddemål? :-)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Jo, men selv om det var fantastisk billigt vil næppe have et monstrum stående i deres hjem. Folk vil langt hellere spille på deres vertikale fladskærm end at sidde omkring en horisontal ditto. Og selvom man lave en superstor mega-avanceret I-pad, er det stadig sjovere at flytte pap, plastik og træbrikker rundt på et bord end at trykke på billeder af samme.

Brætspil er ikke særlig populære blandt almindelige mennesker.
Det er derfor vores hobby er en niche-hobby :wink:
Og jeg er klar til at vædde på at det kun vil være en mindre del af den samlede brætspillerskare, som vil være villige til at droppe papirspillene til fordel elektronisk borde.

Og ja, jeg er godt klar over at mange mennesker har taget e-bogen til sig...
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by akwlinka »

Jeg tror...

At vi vil snart se brætspilslignende spil, udgivet direkte til ipad/div.

Det er helt vildt hvormange titler af allerede kendte brætspil der er på vej, og jeg har indtryk af at selve programeringen ikke er super kompliceret.
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by glorn »

brætspil på et digitalt medie... er det ikke man normalt kalder turn-based strategy game? Jeg har endnu ikke forstået hvad det super nyskabende er ved en ipad der ændre verdensbilledet.

ærligt talt tror jeg ikke det kommer til at betyde det store for pap-mediet hvad end de finder på til en lille håndholdt fladskærm. Og hvis det endelig betyder noget er det nok nærmere et mersalg. nye mennesker vil blive introduceret til brætspilsverdenens fantastiske glæder.

til fantask spilfestival 2010 var der en flok RUC-studerende der lavede interviews om crossover mellem pap og digitale medier. De kom dog med en ide jeg syntes virkede mere interessant. Et program der ved hjælp af et kamera kunne analysere et brætspil og simulere en fiktiv spiller. Ideen var at der er nogle spil der kræver et minimum af spillere eller som er betydeligt bedre med et vist antal spillere og computeren kunne så hjælpe folk til at opnå en bedre oplevelse af et brætspil.
David.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Bugge »

Hvis jeg havde valget mellem at spille Fire In The East (med 2500 papbrikker) og Small World på iPad i en tønde på vej ned af Niagara Falls, så ville jeg til enhver tid vælge iPad'en :D

Eller med den Trans-Sibireske jernbane eller Esbjerg-Harwich i vindstyrke 10, så brætspil på iPad'en har helt sikkert sin berettigelse.

Men, men, men, hvis jeg har valget mellem terninger og pap og en iPad i min dagligstue, så ville valget lige så Stony-sikkert falde på terninger og pap.

Søren
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

glorn wrote:brætspil på et digitalt medie... er det ikke man normalt kalder turn-based strategy game? Jeg har endnu ikke forstået hvad det super nyskabende er ved en ipad der ændre verdensbilledet.
Fuldstændigt korrekt.
Allerede til min gamle brødkasse (C64 i 1980erne) kunne man indtaste programmer med diverse originale brætspil. Så det er absolut ingen nyskabelse. Jeg husker med glæde et spil som var en slags mellemting imellem Risk og Civilization.

Der er dog ingen tvivl om at I-pad'en giver en god oplevelse til elektroniske brætspil på rejser.
Men derfra og til at revolutionere hele verdensmarkedet er der langt.

Og mine venner i Days of Wonder og Eagle/Gryphon/Funagain Games, som alle først kastede sig over brætspilsgenren efter at have solgt deres IT-virksomheder, har ikke tænkt sig at opgive deres brætspilshobby foreløbig.
Tværtimod har de senere år budt på et sandt boom af nye spiludgivere.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Hvad der for mig gør en forskel, er at jeg kan slippe for de trivielle ting. Hvem har ikke hørt sætningen "Huskede jeg egentlig at tage mine point for den handling i sidste tur?". Og regelfnidderet kommer man også dejligt nemt udenom, for dem håndhæver computeren. Du skal kun koncentrere dig om at rykke dine enheder. Alt det trivielle er skåret væk. Du behøver ikke stille brættet op eller pakke væk bagefter. Og spiltiden vil alt andet lige nok kunne nedbringes en del.
På overfladen alt sammen positive aspekter ved at spille på et elektronisk medie, men... :)

Jeg ved godt at det følgende sikkert lyder lidt mærkeligt, men efter at have tænkt over det, tror jeg faktisk at det med selv at skulle håndhæve og huske regler i brætspil på mange måder er en god ting, og ligesom det taktile element er det en afgørende del af det at spille brætspil.

Brætspil er jo (i større eller mindre grad) noget med hjernegymnastik - man skal tænke over nogle ting. Og jeg tror at det at man selv er ansvarlig for at håndhæve processerne i spillet, er et af de definerende aspekter i brætspil. Når jeg spiller brætspil skal jeg forstå reglerne - alle reglerne! - for at kunne træffe rationelle beslutninger, og jeg ved udmærket fra min erfaring med computerspil hvad resultatet er, når man ikke længere behøver at huske og håndhæve regler selv: Så gør man det med tiden ikke! Computere kan selvfølgelig hjælpe med noget af det mere automatiske bogføring, men det er ikke "ufarligt": Der er en hårfin grænse mellem ikke at behøve at bekymre sig om bogføringen, og ikke at være bevidst om at der overhovedet er noget at bogføre.

Når jeg rigtigt spiller brætspil, er det på mange måder en mental kraftanstrengelse. Hyggeligt, sjovt, socialt, osv., bevares, men samtidig skal jeg (i hvert fald i perioder) virkeligt fokusere på spillet: På dets komponenter og processer, mens min hjerne forsøger at få alle de mange inputvariable til at resultere i en fornuftig handling fra min side. Og jeg ved med mig selv, at når jeg ikke længere behøver at koncentrere mig om alle disse ting, så gør jeg det også i mindre grad, og kvaliteten af mine beslutninger bliver dårligere. Eller med andre (og færre) ord: Brætspil på computeren bliver mere af en letvægts-oplevelse end når jeg spiller det rigtigt. Lettere og hurtigere, bevares, men ikke helt så tilfredsstillende.

Hvilket bringer mig til det med spilletiden: Hvorfor er det at nedbringe spilletiden nødvendigvis en god ting? Mit seneste eksempel er min nyligt installerede 7 Wonders med AI'er, hvor jeg ved at klikke blindt kan færdiggøre et spil på 10 sekunder. Tænker jeg over tingene tager det måske 4-5 minutter, hvilket stadig er langt hurtigere end når det spilles rigtigt. Fedt, tænker jeg, jeg kan nå at spille 40 spil alene i aften! Men joo, betyder det ikke blot at jeg bliver 7 Wonders-træt så meget desto hurtigere? Min forudsigelse er at 7 Wonders om et par uger står sammen med St. Petersburg, Yspahan, Race for the Galaxy og Blue Moon som spil jeg har spillet til døde mod computeren, og derfor ikke længere kan klare at spille rigtigt.

Sandheden er jo, at de fleste af de spil vi spiller kun er sjove mange gange, hvorefter vi trænger til noget nyt. Og jeg er ret sikker på at det gennemsnitlige antal gange man spiller et spil inden man begynder at være træt af det, for de fleste spil og spillere, er et ret lavt tal - 2, 3, 5, 10, eller deromkring? Hvis vi i fremtiden skal spille alle vores brætspil på elektroniske medier, med dertil hørende stærkt reduceret spilletid, skal vi knageme til at tygge os igennem mange spil - endnu flere end vi gør i dag!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Gunness »

Mik wrote:
glorn wrote:brætspil på et digitalt medie... er det ikke man normalt kalder turn-based strategy game? Jeg har endnu ikke forstået hvad det super nyskabende er ved en ipad der ændre verdensbilledet.
Fuldstændigt korrekt.
Allerede til min gamle brødkasse (C64 i 1980erne) kunne man indtaste programmer med diverse originale brætspil. Så det er absolut ingen nyskabelse. Jeg husker med glæde et spil som var en slags mellemting imellem Risk og Civilization.
Pointen ved en iPad er jo, at den i et vist omfang emulerer et rigtigt bræt - og gør det oplagt at samles rundt om det, eksempelvis liggende på et bord. Jeg har også spillet div. "brætspil" på min C64 i tidernes løb, men det at sende joysticket rundt eller skiftes til at trykke F7 på tastaturet mindede jo ikke ret meget om den rigtige vare, og det var ikke altid udpræget intuitivt.

Som det allerede er pointeret, er en iPad for lille til at agere et rigtig bræt, men idéen er der da.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Gunness wrote:Pointen ved en iPad er jo, at den i et vist omfang emulerer et rigtigt bræt - og gør det oplagt at samles rundt om det, eksempelvis liggende på et bord. Jeg har også spillet div. "brætspil" på min C64 i tidernes løb, men det at sende joysticket rundt eller skiftes til at trykke F7 på tastaturet mindede jo ikke ret meget om den rigtige vare, og det var ikke altid udpræget intuitivt.

Som det allerede er pointeret, er en iPad for lille til at agere et rigtig bræt, men idéen er der da.
Jamen, det er jo allerede mange år siden at vi så de første elektroniske borde hvorpå man kunne spille Monopoly, Majong, Go, Poker samt mange andre spil.

Og jeg gider sgu ikke have sådant et bord stående.
Det svarer til at have et flipperspil stående, og der er trods alt kun få freaks der har det.
Og hvad med opgraderinger samt fejl pga. ælde osv?

I modsætning til Jens finder jeg det smart at spille skak på en pænt bræt med pæne figurer hvor huller i brættet fortæller mig hvis jeg gør noget galt, og som også kan give forslag til legale træk. Den skal selvfølgelig ikke fortælle mig hvilke tropper jeg skal flytte i et krigsspil, men det må gerne fortælle mig hvad en given enhed kan se samt sandsynligheden for at ramme.

Desværre vil der aldrig være penge nok til at lave denne slags elektronik i ægte brætspil - og jeg har prøvet at spille på de store elektroniske borde, og det finder jeg ikke sjovt: jeg vill have lov til at rode rundt med små huse, mænd og varer!
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Gunness »

Mik wrote:Jamen, det er jo allerede mange år siden at vi så de første elektroniske borde hvorpå man kunne spille Monopoly, Majong, Go, Poker samt mange andre spil.
De klassiske borde kunne formodentlig spille ét bestemt spil, og det er vel trods alt de færreste, der orker at have 15 elektroniske borde stående.
Det svarer til at have et flipperspil stående, og der er trods alt kun få freaks der har det.
Men en tablet er jo noget helt andet, og de må siges at være nået ud til lidt flere end bare freaks :)

Men altså.... det korte af det lange i debatten er vel også, at der er en hård kerne, der slet ikke vil have det her nymodens it-pjank - men der er jo enorme mængder af folk, der ejer eller vil komme til at eje en tablet, som ikke spiller brætspil men evt kunne lokkes til at gøre det på deres maskine?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Men altså.... det korte af det lange i debatten er vel også, at der er en hård kerne, der slet ikke vil have det her nymodens it-pjank - men der er jo enorme mængder af folk, der ejer eller vil komme til at eje en tablet, som ikke spiller brætspil men evt kunne lokkes til at gøre det på deres maskine?
Det er sgu for simpelt. :)

Regner du mig med i den gamle, hårde kerne? Jeg lever af "nymodens it-pjank" og bruger i min fritid langt mere tid på computerspil end på brætspil. Jeg har en smartphone og jeg synes den er fed. Osv.

Og ja, der er utvivlsomt en enorm gruppe af folk der har eller vil få en tablet, og som endda vil spille spil på den, men som ikke er bevidste om at det lige er "brætspil" de forventes at spille. Om et spil er et brætspil er noget vi - de gamle brætspillere - hænger os i. Det store flertal er sgu ligeglade.

I grupperne af "strategispillere" og "gadgetnørder" er det i fællesmængden at vi skal finde dem der overhovedet kan tænkes at være interesserede i at fusionere de to ting. Og det er garanteret kun en lille del af den i forvejen lille fællesmængde...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Gunness wrote:De klassiske borde kunne formodentlig spille ét bestemt spil, og det er vel trods alt de færreste, der orker at have 15 elektroniske borde stående.
Det bord jeg prøvede for en del år siden i Essen, kunne spille flere spil, blot ved tryk på en knap eller to.
Og jeg er ikke i tvivl om at oplevelsen ville være bedre i dag, men til syvende og sidst vil det stadig være en flad oplevelse - og ja, jeg er sikker på at der nok også skal komme en pseudo-3D mulighed. Men det vil stadig ikke erstatte papspillet.

Jeg er ikke i tvvivl om at rigtig mange mennesker bruger deres I-pad til at spille på indimellem, men antallet der seriøst spiller brætspil på den er formentlig begrænset.

Der var såmænd også en prottype fremme for nogle år siden som have glaskomponenter til at flytte rundt på spillepladen med. Fordelen her var at små "hologrammer" inden i klodserne gav dem en illusion om at de virkerlig var en blå bil, et rødt hus osv. Men jeg vil stadig hellere have rigtige at flytte rundt med.

Jeg tager også en god krimi i papirform med på stranden her til sommer - også selvom IT-udlånet på mit bibliotek forlængst overstiger de fysiske.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Gunness »

@Jens - mit udsagn om "it-pjank" var underforstået, at det var i relation til brætspil. Og nej, jeg havde ikke specielt dig i tankerne :wink:

Jeg ved da udmærket godt, at masser af pap-fans er vilde med gadgets og it i alle afskygninger. Jeg ser bare ofte forskrækkede kommentarer om, at de for alt i verden ikke vil have blandet tingene sammen under nogen former.

Derfor mit indlæg. No more, no less.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply