Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
Post Reply
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Post by Fod »

Hey folkens.

På Viking-Con vil vi gerne opdatere vores Introduktionshæfte til nye turneringsledere i strategispil og i den forbindelse vil gerne inkludere nogle eksempler på turneringsformer der egner sig til spil med mere end to spillere (per spil).

Sagen er at alle de udbredte turneringsformer vi kan grave frem, er designet til sport hvor det altid er to hold der spiller mod hinanden ad gangen.

Derfor vil vi gerne høre hvad i har af forslag til den slags turneringer.

På forhånd tak.
- Nick
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Post by Larsine »

Jeg har holdt en del forskellige turneringer i brætspil, både på VC og andre steder, og oplevet andre turneringslederes turneringsformer. Jeg aner ikke om disse turneringsformer har et navn, eller om de kan beskrives simplere.

Mine egne turneringsformer er:

Til The City (et 5-spiller spil, med lige så mange spil som jeg kan skaffe hvilket har været 5 spil de sidst to år), giver jeg point efter placering (5-1), samt et antal bonus-point efter hvor mange point man får i spillet divideret med 10 rundet ned (typisk 5-7 for vinderen). Efter hver runde flytter vinderen et bord til højre, medens taberen rykker et bord til venstre, de 3 midterste bliver siddende (dette ændre jeg dog til nr. 1-2 til højre og nr. 4-5 til venstre i år). Typisk når vi 5 spil, og vinderen er den spillere der har samlet flest point (tie-break er den med flest bedste placeringer). Alle spillerne er oplyst om points m.v. fra starten af, hvilket betyder at nogen kan spekulere i at trække den enkelte runde ud, for at score flere bonus-point, men ind til videre har det dog aldrig haft indflydelse på hvem den endelige vinder blev.

Til Chaos Marauders har jeg typisk 4 spil med 4 spillere. Hver spil spilles af 3 runder (hvis de når det, de har maks. 1½ time til de tre spil). Den spiller på det enkelte bord der har flest point går i finalen, hvor de igen spiller 3 spil (eller maks. 1½ time) og den spiller med flest point efter dette er vinderen af turneringen.

Andres turneringsformer:

Da min datter holdte i Colosseum, kunne man kun nå et spil, og det blev derfor meddelt at vinderen af turneringen ville blive den spiller som scorede flest point, ligegyldigt hvilket bord man sad ved, og uafhængigt af hvad de andre spillere ved samme bord scorede.

Jeg har også deltaget i en turnering (Turn & Taxis), hvor man fik point for at vinde et spil, men man fik nogle af sine point fra de indledende runder med i finalen (20%). Det betød at der var to spillere der sad og trak et spil meget langt ud, blot for at få flere point med i finalen. I finalen vandt jeg så, men blev kun nummer 2 i turneringen, da min egen datter fik en samlet større score end jeg fik (heldigvis flere end de to der tænkte i points). Lidt surt at vinde alle sine spil i turneringen, men alligevel tabe turneringen, hvilket betød at min strategi med at lukke spillene hurtigt var dårlig til denne type turnering. Jeg ved at turneringslederen efterfølgende ændrede turneringsform, så hvis man havde vundet alle sine spil, så vandt man også turneringen ligegyldigt hvilken score man endte med samlet.

Og så har jeg spillet med i en turnering (kan ikke huske hvilket spil) hvor vinderen var den der forholdsmæssigt havde størst score, og det var derfor bedre at vinde 10-5-2, end 11-8-7, men det virkede unødigt kompliceret.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Post by Stony »

Turneringsformatet tænker jeg må afhænge meget af hvor mange runder man kan nå.

Hvis der er tid til mindst 4 runder, ville jeg nok indrette det som 3 indledende runder og en finalerunde.

I første runde er folk tilfældigt fordelt ved bordene. Helst lige mange spillere ved hvert bord. Hvis der er eksempelvis 4 spillere, vil vinderen få 3 point, andenpladsen 2, og tredjepladsen 1. Det samme kan gøre sig gældende hvis der kun er 3 spillere.

Efter hver runde tælles point sammen, og de spillere der har flest point, skal i næste runde sidde ved samme bord. Dem med færrest skal ligeledes sidde ved samme bord. Og så fremdeles. Så man sidder i anden (og tredje) runde ved et bord, hvor alle de øvrige spillere har omtrent samme mængde point som dig selv.

Efter tre runder, går spillerne med flest point direkte til en altafgørende finale.

Formatet har - som jeg ser det - mindst en fordel. Spillerne er sædvanligvis meget forskellige i deres styrkeforhold, og efter første runde vil du i højere grad komme til at spille mod spillere der er tættere på dit eget niveau, og det vil forhåbentlig give en bedre spiloplevelse end at man spil efter spil bliver kørt over af nogen der har en million spil under bæltet og bare kan køre tingene på et helt andet niveau. (Alt afhængig af hvad det er man spiller naturligvis)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Post by Larsine »

Steens form er den der er blevet brugt ved Dominion turneringen på VC de sidste par år, og det har den store ulempe at runde 2-3 spillene med de 4 med færrest point (og mindst erfaring i spillet) kom til at tage alt for lang tid.

Så lang tid at alle andre spillere enten forlod turneringen, eller højlydt brokkede sig, så det gave en meget dårlig stemning.

I princippet fungerer det, men i praksis fungerede det ikke til Dominion (hvor der også var den del andre ting der ikke fungerede).
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Gode turneringsformer til spil med mere end to spillere?

Post by Stony »

Det problem vil du kunne rende på et vilkårligt "genkend kombinationerne" spil, hvor de garvede spillere udfører deres ture på nul-komma-fem, mens de urutinerede er nødt til at sidde og læse kort.

Det er ikke et problem man ikke kan planlægge sig ud af. En løsningsmulighed kunne være at sidstepladserne i første runde er ude. I de efterfølgende runder, vil folk med for få point til at kunne kvalificere sig til finalen ligeledes være ude. (Hvis eksempelvis en spiller har 2 point efter anden runde, og han/hun end ikke med en sejr vil kunne nå i finalen.) Dertil kunne man sætte en tidsmæssig bagkant.

Men ja, brokkehoveder slipper man nok næppe for. Det er i det hele taget et aspekt, der gør at jeg som regel bevæger mig udenom turneringer.
Sidst spillet:
Image
Post Reply