Math trade

Køb, salg og bytte brugerne imellem.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Math trade

Post by Stony »

Som det allerede er blevet spurgt i en anden tråd: Hvorfor ikke forsøge en math trade?

For dem der ikke er bekendt med konceptet, så tilbyder man et spil. Kun et. Her duer pakkeløsninger ikke. Men man er velkommen til at deltage med flere enkeltstående spil, og vil potentielt kunne modtage ligeså mange spil fra ens ønskeliste. Men du vil altid få præcis 1 spil for hvert spil du er gået af med.

Når folk har budt ind med forskellige spil, så skal man opdatere sin ønskeliste på boardgamegeek, for det bliver den ønskeliste der bliver brugt, når man skal finde ud af hvem der skal modtage hvad. SÅFREMT der er et match, og der er nogen der har tilbudt noget du ønsker dig, OG der er nogen der ønsker sig det du har tilbudt, vil du skulle sende dit spil til en anden, og du vil selv modtage noget du har ønsket dig.

Betingelser for de spil der bydes ind:

- Vi bliver nok nødt til at holde os til engelske udgaver, med mindre alle spillets komponenter er helt sprog-uafhængige, og man derfor bare skal have udskrevet de engelske regler.

- Vi holder os til spil der er i "pæn stand" eller bedre, så det helt nedslidte eksemplar af "Indsæt titel", egner sig ikke til dette.

Man stiller naturligvis sig selv bedre, jo højere efterspørgsel der er på det du byder ind med. Hvis du byder ind med en eller anden udgave af Monopoly eller Risk, er der nok gode chancer for at du får lov til at beholde det.

Når folk har budt ind, skal de have opdateret deres BGG-ønskeliste senest den første juli, hvor jeg - såfremt der i det hele taget er tilslutning til forsøget - køre et program, som matcher de forskellige bud.

Jeg håber folk har noget de vil byde ind med. :)

(NB: Ja, man kan godt deltage med en ønskeliste på ET spil. I så fald vil man kun skulle af med sit spil, såfremt man får præcis det spil. Men hvis der også er andre der ønsker præcis det spil, og der kun er budt et enkelt eksemplar ind, riskerer man at man slet ikke kommer med.)
Last edited by Stony on Mon Jun 21, 2010 2:00 pm, edited 2 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Jeg åbner selv med tre forskellige bud:

Royal Palace

Vasco da Gama

Siam
Sidst spillet:
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Math trade

Post by larkin »

Glimrende initiativ.

Jeg er med med et eksemplar af Chaos in the Old World

Skal det forstås sådan, at man inden juli måned skal ændre sin ønskeliste således, at den kun består af de spil man er interesseret i fra denne trade, eller må der stadig figurere spil, der ikke er tilbudt her....

Edit:......og så er det bedre at bruge et url tag end et img tag, når man vil linke
Last edited by larkin on Mon Jun 21, 2010 2:26 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Der må stå alle de spil du vil have, men du risikerer at få præcis 1 af dem i bytte for dit Chaos in the Old World. Om så det er et promocard til Dominion.
Sidst spillet:
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Math trade

Post by larkin »

Stony wrote:Der må stå alle de spil du vil have, men du risikerer at få præcis 1 af dem i bytte for dit Chaos in the Old World. Om så det er et promocard til Dominion.

Oki doki ...det ville være lidt svært at se helt tilfreds ud i den situation.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Nå, jamen så lukker vi for forsøget igen. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Math trade

Post by Brichs »

Men det var ellers en god idé :-)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Math trade

Post by Jens_Hoppe »

Jeg skal ikke kunne sige om det var en god idé, for jeg tror aldrig rigtigt jeg forstod konceptet... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Math trade

Post by ozimek »

Jeg vil også meget gerne deltage, men jeg vil helst ikke have min whish list fucked up af det.

Kunne man ikke bare uploade to lister her til Forum? En med tilbydes og én med ønskes?

Ville det være for vanskeligt at matche? (listerne kunne evt. indeholde BGG game ID, hvis det hjælper..)

/Jan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Det vil naturligvis afhænge af tilslutningen. Jo flere der deltager, jo mere omstændigt vil det være, at gøre det på den måde.
Sidst spillet:
Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Math trade

Post by MesterLars »

På ens BGG wish list er der 5 levels af interesse for hvert item.
Måske man kunne reservere en af dise til at være til "Math Trades"
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Math trade

Post by ozimek »

MesterLars wrote:På ens BGG wish list er der 5 levels af interesse for hvert item.
Måske man kunne reservere en af dise til at være til "Math Trades"
God idé.
Alternativt kunne man måske bruge "Want in trade" indikatoren, men det smadrer selvf. også lidt éns system, hvis man bruger dén meget.

Der er også en check box for "Want to play". Den kan der umuligt være mange der bruger :)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Nu kan folk jo også selv tage initiativ, og så får man det jo lige som man vil have det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Jeg skal ikke kunne sige om det var en god idé, for jeg tror aldrig rigtigt jeg forstod konceptet... :)
Jeg fik aldrig uddybet ideen bag math trade.

Det kan være en udfordring, at finde nogen der vil bytte et spil du er på udkig efter. Og når det lykkes, er det langtfra sikkert, at vedkommende ønsker sig noget du selv ligger inde med, og samtidig er villig til at gå af med.

Regnstykket kan blive noget nemmere til at gå op, når du involverer mange personer.

Hvis person 1 tilbyder spil A, og ønsker spil B og C...
Person 2 tilbyder B, og ønsker spil C og D og E
Person 3 tilbyder C, og ønsker A, D, og E
Person 4 tilbyder D og ønsker E, F og G

Hver især kan disse personer ikke bytte spil, men hvis vi involverer dem på kryds og tværs, kan 1 sende A til 3, 2 sende B til 1, og 3 sende C til 2. Person 4 vil ikke blive involveret, idet der ikke er nogen der har tilbudt noget på hans/hendes ønskeliste. De tre øvrige vil hver komme af med et spil, og får noget fra deres ønskeliste i bytte.

Jeg håber det gav mening...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Math trade

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Hver især kan disse personer ikke bytte spil, men hvis vi involverer dem på kryds og tværs, kan 1 sende A til 3, 2 sende B til 1, og 3 sende C til 2. Person 4 vil ikke blive involveret, idet der ikke er nogen der har tilbudt noget på hans/hendes ønskeliste. De tre øvrige vil hver komme af med et spil, og får noget fra deres ønskeliste i bytte.

Jeg håber det gav mening...?
Yes, handelskæder der (potentielt) involverer mere end to personer, om man vil. Got it, thanks. :)

Et par praktiske spørgsmål:

1. Hvis folk tilbyder & ønsker sig mere end én ting, hvordan håndterer man så at de måske selv vurderer spillenes værdi forskelligt? Du tilbød f.eks. både Siam og Vasco da Gama, men det kan jo godt være at du vil have mere for VdG end for Siam...?

2. Findes der værktøjer der kan automatisere processen med at bestemme hvem der handler hvad med hvem? Og hvad gør man hvis flere forskellige (men overlappende) byttekæder er mulige: A/B/C kan lave en handel, men det kan A/B/X måske også - hvem beslutter om C eller X er inde i varmen?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply