K. Spil til familien

Køb, salg og bytte brugerne imellem.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

K. Spil til familien

Post by digter »

Min gravide kone fik den tossede ide at hun under denne graviditet skulle have en kønsscanning til 400,-. Jeg fik hende selvfølgelig overbevist om, at det var meget mere gavnligt for hele familien, hvis de penge blev brugt på et brætspil vi alle sammen kunne være med til (dvs. min kone, mig selv og den 9 årige).

Så nu vil jeg høre om i ligger inde med et godt spil til 3 personer, hvor en 9 årige også kan være med. Dvs. uden for meget engelsk tekst, som han skal have hjælp til(kort der skal holdes hemmelige osv.). Min nuværende liste over spil som jeg ønsker at købe ser ud som følger:

Alien frontiers
Survive: Escape from Atlantis
Sentinels of the multiverse enhanced dition + evt. expansions
galaxy trucker
Descent 2.0

Hvis i har andre spil i vil af med og som er gode til 3 personer så sig bare til.
Image
faa87
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 63
Joined: Tue Mar 19, 2013 5:06 pm
Location: Aarhus

Re: K. Spil til familien

Post by faa87 »

Jeg har Ringenes Herre til salg (se min tråd), det er et samarbejdsspil af Reiner Knizia. Alt tekst er på dansk.

http://boardgamegeek.com/boardgame/823/ ... -the-rings
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: K. Spil til familien

Post by Brichs »

Alien Frontiers har en del tekst, men der er ikke noget hemmeligt.

Sentinels of the Multiverse er EKSTREMT tekst-tungt, og ens kort er ikke åbne. Descent ligeså - m,en nok værre end Sentinels, da der også er en "bad guy", der ikke må kende kortene.

Galaxy Trucker og Escape from Atlantis er de bedste bud. Jeg ville nok vælge Escape from Atlantis.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
dalmore40
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 58
Joined: Mon Jul 23, 2012 2:16 pm
Favoritspil: Tzolkin, Agricola, Lorenzo, New Amsterdam, Gaia Project
Location: Slangerup
Has thanked: 1 time

Re: K. Spil til familien

Post by dalmore40 »

Hvad med Carcassonne - Hunters and gatherers.

Det er ganske sjovt. En niårig kan sagtens følge med og formodenlig også tæve de voksne efter få spil :) .

Og så ligger prisen langt under en kønsskanning!


http://boardgamegeek.com/boardgame/4390 ... -gatherers


vh Jørn
Sidst spillet:
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: K. Spil til familien

Post by glorn »

hvis galaxy trucker virker lidt for svært så er Mondo næsten samme spil med et andet tema og lettere...
David.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: K. Spil til familien

Post by Foppwin »

Forbidden Island er også en mulighed
Danny

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: K. Spil til familien

Post by Helle »

Det kommer vel lidt an på, hvor vant til at spille han er.
Forbidden Island er udmærket - men er man i den genre, går jeg mere ind for Pandemic, som er lidt mere, men ikke meget mere kompliceret.
Alien Frontier er et udmærket spil, som sikkert også fint egner sig til formålet.
Elder signs var også meget hyggeligt, hvor man sammen skal slå på monstre og løse opgaver - men igen via terninger.
Men det kommer lidt an på, om temaet helst ikke skal afskrække nogen - og du helst vil have spil, hvor der spilles mod eller sammen.

Hos os har vi faktisk brugt en del tid på Mansions of Madness, hvor drengene har spillet sammen mod mig. Så bliver teksten læst op på engelsk i begyndelsen af spillet - men den kan man jo godt oversætte, hvis de ikke har engelsk i skolen endnu. Det er stort - men man kan sammen bruge en hel eftermiddag/2-3 timer på det. Så med lidt tålmodighed kan man gøre meget.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: K. Spil til familien

Post by Rune Petersen »

Takenoko har ingen tekst overhovedet. Jeg har med stort held spillet det som familiespil. Desuden ser det rigtigt fint ud når man får gang i bambusproduktionen.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: K. Spil til familien

Post by digter »

faa87 wrote:Jeg har Ringenes Herre til salg (se min tråd), det er et samarbejdsspil af Reiner Knizia. Alt tekst er på dansk.

http://boardgamegeek.com/boardgame/823/ ... -the-rings
Uha, jeg ved sgu snart ikke. Jeg tror desværre ikke det kommer til at blive spillet ret meget.
Brichs wrote:Alien Frontiers har en del tekst, men der er ikke noget hemmeligt.

Sentinels of the Multiverse er EKSTREMT tekst-tungt, og ens kort er ikke åbne. Descent ligeså - m,en nok værre end Sentinels, da der også er en "bad guy", der ikke må kende kortene.

Galaxy Trucker og Escape from Atlantis er de bedste bud. Jeg ville nok vælge Escape from Atlantis.
Altså nu spiller vi ham og jeg rent faktisk MtG mod hinanden og selvom han misforstår nogen af kortene og skal have hjælp til andre, så synes han stadig det er mægtig sjovt. Det hænger nok også sammen med at der er ret meget helt involveret og det giver ham gode muligheder for at slå mig :)

Vi er enige om at Sentinels of the Multiverse et coop spil? Kan man så ikke bare snyde lidt og forklare ham hvad kortene går ud på? Det samme med Descent, så længe han ikke spiller som overlord kan han vel få hjælp af de andre helte?
dalmore40 wrote:Hvad med Carcassonne - Hunters and gatherers.
Har prøvet. Foretrækker det originale Carcassonne.
glorn wrote:hvis galaxy trucker virker lidt for svært så er Mondo næsten samme spil med et andet tema og lettere...
Igen, jeg tror sværhedsgraden er ligegyldig, så længe det er sjovt. Og jeg tror han synes det er sjovere at bygge sit eget rumskib end at lave en verden fuld af dyr?
Helle wrote:Det kommer vel lidt an på, hvor vant til at spille han er.
Forbidden Island er udmærket - men er man i den genre, går jeg mere ind for Pandemic, som er lidt mere, men ikke meget mere kompliceret.
Alien Frontier er et udmærket spil, som sikkert også fint egner sig til formålet.
Elder signs var også meget hyggeligt, hvor man sammen skal slå på monstre og løse opgaver - men igen via terninger.
Men det kommer lidt an på, om temaet helst ikke skal afskrække nogen - og du helst vil have spil, hvor der spilles mod eller sammen.

Hos os har vi faktisk brugt en del tid på Mansions of Madness, hvor drengene har spillet sammen mod mig. Så bliver teksten læst op på engelsk i begyndelsen af spillet - men den kan man jo godt oversætte, hvis de ikke har engelsk i skolen endnu. Det er stort - men man kan sammen bruge en hel eftermiddag/2-3 timer på det. Så med lidt tålmodighed kan man gøre meget.
Vi har Pandemic og det synes han er ret godt. Jeg bør nok se noget video om de andre spil du nævner. Han er faktisk ret glad for coop-spil, det er nok bare mig der er lidt loren ved denne slags spil :)

Elder Sign og Mansions of Madness er helt sikkert interessante bud. Det er nok spil jeg gerne vil prøve inden jeg køber. Jeg har slet ikke prøvet horror spil endnu som Arkham og lign. er MoM Arkham Horror light?

Hva med Ghost Stories? Kan en 9 årig være med der?
Rune Petersen wrote:Takenoko har ingen tekst overhovedet. Jeg har med stort held spillet det som familiespil. Desuden ser det rigtigt fint ud når man får gang i bambusproduktionen.
Har også være kikkerten. Tematisk tror jeg dog ikke rigtig det slår an. Vi burde nok ha prøvet det til spilfestival :(

Tak for alle de gode anbefalinger!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: K. Spil til familien

Post by Helle »

Altså MoM er fint og hyggeligt - familieludo. Det er ikke strategisk eller på anden måde vildt tænksomt. Det er mere som en mission, der skal gennemføres ... og historie.
Personligt gider jeg det ikke som spiller - kun som keeper. Det andet bliver for meget ventetid for mig :twisted: .
Disse spil er mere for tema. Og Eldersign har terninger ... så når han spiller Pandemic, så ville jeg nok springe Eldersign over.

Ghoststories er godt - og det kan en 9 årig godt.
Det gode ved samarbejdsspil er, at man sammen kan spille ideer ind, så hvis det er en lidt lad 9-årig, der gør som far siger, så er det nok ikke en god idé med den slags, men hvis det er en aktiv en, der har sine egne ideer, så fungerer det godt. Vi har også spillet Defenders of the Realm, Dungeon Run, (et jeg ikke kan huske i samme stil) og senest Legends of Andor med vores knægt, der så er en lille smule ældre. Så der er samarbejdsspil med forskelligt tema, men hvis han spiller Pandemic, så ville jeg ikke tage Forbidden Island.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: K. Spil til familien

Post by Sir William »

Hvad med Black Stories og måske også White Stories (har jeg dog ikke prøvet før).

Det der er godt ved Black Stories er, at børn tænker på en helt anden måde end os. Hvor vi måske forsøger, at analysere for meget så er de mere konkrete. Ved godt at det er nogle noget aparte historier, men spillet koster ikke særlig meget og er ganske fornøjeligt.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: K. Spil til familien

Post by Helle »

Sir William wrote:Hvad med Black Stories og måske også White Stories (har jeg dog ikke prøvet før).

Det der er godt ved Black Stories er, at børn tænker på en helt anden måde end os. Hvor vi måske forsøger, at analysere for meget så er de mere konkrete. Ved godt at det er nogle noget aparte historier, men spillet koster ikke særlig meget og er ganske fornøjeligt.
Det er næsten mere fortælling, gådegætning og kodeknækning, og dermed et eller andet sted, mere underholdning end egentligt spil.
Dermed ikke sagt, at det ikke er hyggeligt og fornøjeligt, men ... er det ikke næsten på grænsen til at være et spil?
Hvis du leder efter spil i mere traditionel forstand, skal du nok lige undersøge, hvad dette er ... før du blindt bestiller.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: K. Spil til familien

Post by Jonezy »

Når jeg hører ordet familiespil er det første som jeg tænker på Ticket to Ride serien. Det er så dejligt simpelt og alle kan være med. Hvis man gerne vil have et lidt mere ondskabsfuldt spil Ticket to Ride, så skal man bare have fingre i India udvidelsen og spille den med 3 spillere, det er tight.

Lugter dog af, at I er ude efter noget med, i mangel af et bedre ord, mere gods i end Ticket to Ride. Hvis du gider kigge forbi Taastrup kan jeg godt tilbyde at du kan låne nogle af de spil, som der er blevet snakket om. Jeg har Elder Signs, Descent 2nd edition, Sentinels of the Multiverse og Ghost Stories.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: K. Spil til familien

Post by digter »

Det lyder sgu som en god aftale Jonezy. det er nok også den bedste måde at få dem afprøvet på. Jeg vender stærkt tilbage når det bliver aktuelt :)

Vi har skam prøvet Ticket To Ride. Og solgt det igen :)
Image
faa87
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 63
Joined: Tue Mar 19, 2013 5:06 pm
Location: Aarhus

Re: K. Spil til familien

Post by faa87 »

Lords of Waterdeep er måske også en mulighed

http://boardgamegeek.com/boardgame/1103 ... -waterdeep
Post Reply