Terningspil

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Terningspil

Post by Stony »

Debatten omking Roll Through the Ages i en anden tråd, fik mig til at oprette denne tråd.

Hvad skal der til for at lave et godt terningspil?

Har du nogle eksempler på gode terningspil, og hvad er det der gør at du kan lide det?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Terningspil

Post by Tobias »

For mig skal terningspil være noget, der ikke tager for lang tid eller er for ”seriøst” da det som oftest er hyggespil indenfor familien eller med ikke-brætspillene venner og bekendte.

Da terningernes tilfældigheder som regel er med til styre spillet, bruges de oftes som ”pres dit held” faktor a la Yatzee. Med denne mekanisme fungerer de fint og det er også denne slags terning spil jeg syntes er sjovest.

Pickomino er et rigtig godt terningspil, hvor man til og med kan være ond og stjæle fra hinanden. Derved får det et pust af taktik når ens satsning kan indebære, at bringe andres point ned.
I bund og grund de samme mekanismer er RISK Express bygget op om, hvor der så yderligere er indbyggede serier man kan gå efter, der så giver flere point.
De 2 spil hører absolut til de bedste terningspil jeg har prøvet, og som jeg sagtens kan spille et par gange i træk.
Image
Post Reply