Udviklingen af Urbanization

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Udviklingen af Urbanization

Post by Frouvne »

Johnny Ebsen har på opfordring skrevet nedenstående artikel om udviklingen af hans spil Urbanization.



Indledning
Da de fleste af jer ikke kender mig, vil jeg starte med en kort introduktion af mig selv. Jeg er 40 + år gammel, far til 4 børn og bor i Sydtyskland. Jeg er født og opvokset på den Jyske vestkyst og begyndte at spille spil med venner i en alder af 7 eller 8. Vi havde ingen penge at købe spil for, og vores forældre ville heller ikke købe nogen til os, så vi blev næsten tvunget til at lave vores egne. Vi udviklede spil ud af papkasser og med papir kort, og spillene havde meget enkle regler. Det vigtigste var ikke at vinde, men mere den tid vi tilbragte sammen, og de eventyr vi oplevede. Følelsen fra dengang er, hvad jeg har forsøgt at indarbejde i mine spil siden, da jeg har meget gode minder fra den tid.

Efter en afstikker ind i rollespils verdenen i et par år som scenarie forfatter i Call of Chthulhu universet, begyndte jeg at udvikle Euro spil. Det begyndte, da jeg besøgte en Euro spillegruppe i Valby. Jeg blev fascineret af mekanikken og den måde, de fungerede på i spil som "Ursuppe". Da jeg i 2000 flyttede til Tyskland med min familie, besluttede jeg at være mere fokuseret med min udvikling af brætspil, og efter de følgende ti år med trial and error (for det meste error) kan jeg endelig kikke på en kasse med mit navn på (en stor tak dig til Queen Games for at have troen på spillet).


Inspiration
Urbanization er et optimerings spil med begrænsede ressourcer. Det tager dig gennem den del af historien der spænder fra begyndelsen af den industrielle revolution til nutiden. Historien om Urbanzation begynder tilbage i 1980-erne. Jeg var 14 eller 15 og havde lige købt min første Stereo. Jeg lånte et par LP plader med Rush og Dire Straits fra en ven og en regnfyldt eftermiddag sad jeg i vindueskarmen og hørte Dire Straits ”Love over gold” album. Sangen ”Telegraph Road” er et 14 minutter langt nummer der beskriver hvordan en by opstår. Jeg var på det tidspunkt betaget af den måde Mark Knopfler formåede at skildre utroligt meget i få sætninger. Da jeg tyve år senere havde et genhør med pladen, satte jeg mig for at genskabe stemningen fra sangen i et spil. Det var starten på Urbanization.


Den første prototype
Jeg startede arbejdet på den første prototype kort derefter. Det var alt håndtegnet og jeg besluttede at splitte brættet i små dele, fordi jeg ikke ønskede at skulle tegne alt igen, hvis jeg havde små ændringer i visse områder. De første udkast var virkelig intet, blot skitser, men det hjalp mig med at få et godt overblik.

Image

De blev senere mere udførlige og tilsidst overført til PC, så de også kunne inkluderes i reglerne.

Image

For at kunne visualisere hvordan byen opstår var jeg nødt til at have et område hvor bygninger kunne bygges og hvor afgrøder kunne sås. Derudover ville jeg have en udvikling af industrien, der var motoren bag den økonomiske optur der fulgte med industrialiseringen. Da jeg ikke kunne lave en træbrik for hver slags industri, valgte jeg at overføre fabrikkerne til kort i stil med kraftværkerne i Powergrid. Et vigtigt problem i perioden var ”kampen” om jorden mellem landbruget og industrien, da begge erhverv havde et voksende behov omkring storbyerne. Jeg har løst det ved at gøre byggeområderne til et vigtigt og dyrt ressource.

Efter adskillige testspil (en stor tak til min spilgruppe) der i det store hele forløb ganske udmærket, bemærkede jeg at der manglede et spil element. Spillet virkede lidt for meget som en simulation, da det ikke havde nogen held komponenter. Jeg valgte at inkludere en ny fase hvor spillerne kan vælge en af seks forskellige personer der alle hjælper på forskellige måder. Dette gav et løft til spillet da man altid har brug for netop den person som modspilleren lige har taget og dermed er man nødt til at være fleksibel i ens strategi. Endnu senere tilføjede jeg opfindelser som endnu et element til spillet. Det er opbygget således at man kan spille spillet uden, men det giver endnu en mulig strategi og dermed ”replayability”.

Efter endnu flere testspil var jeg så vidt at jeg bragte spillet med til en Prototype test weekend. Jeg var ikke sikker på hvordan spillet ville klare sig mellem spillene fra de andre designere med til dels adskillige udgivelser bag dem. Ved ankomsten blev jeg overrasket over at erfare at en forlags ”scout” fra Queen Games var tilstede. I løbet af weekenden fik jeg en mulighed for at spille spillet med ham og et par andre udviklere. Jeg var forberedt på kritik og havde ikke de helt store forventninger, men alle i runden var begejstrede. Scouten tog spillet under armen (det eneste spil han tog med den weekend) med en besked om at han ville præsentere spillet for forlags chefen. To uger senere modtog jeg en email fra chefen med besked om at de ville udgive spillet.


Udgivelsesprocessen
Jeg havde en del forventninger til udgivelses processen og samarbejdet for at skabe et godt spil, så jeg var top motiveret efter at kontrakten var underskrevet, men det første der skete var........ingenting. Derefter ventede jeg nogle måneder og derefter atter en par måneder. Problemet var at Queen Games havde placeret en ordre for hele Essen messen og Julen 2010 der samlet udgør 80% af en årsomsætning hos en producent der kort før Essen messen gik konkurs og dermed ikke var istand til at levere spilene. Queen Games var derefter nødt til at omarrangere hele deres program således at de spil der var fokuseret på masserne kom ud først og først derefter kunne de så bringe spil som Urbanization ud, der var mere rettet mod hardcore spillere.

I løbet af 2011 kom der for alvor fart over feltet og en redaktør og en illustrator blev fundet. Da jeg mod slutningen af 2011 for første gang så illustrationerne til spillet blev jeg på det nærmeste chokkeret over at et spil jeg havde udviklet kunne se så professionel og indbydende ud. Jeg må sige at jeg er dybt imponeret over hvad Marko Fiedler har skabt og sige et stort tak. Han har været istand til at træffe nerven af det som jeg gerne ville fortælle med spillet på en prik. Dette var også tidspunktet hvor jeg arbejdede tæt sammen med redaktøren for at optimere reglerne. Der blev tilføjet noget, fjernet noget andet som så senere atter blev tilføjet osv. Og der blev test spillet af adskillige grupper indtil vi havde noget redaktøren, forlags chefen og jeg alle var tilfreds med.

I begyndelsen af 2012 var den, ved siden af Essen, anden store spilmesse i Nürnberg . Her så jeg for første gang hvordan alle komponenterne virkede sammen. Samtidig blev spillet præsenteret på BordgameGeek.

Image

Hvornår spillet kan købes er endnu ikke helt sikkert, men jeg forventer at være tilstede i Essen 2012 og jeg kan dårligt vente. I øjeblikket kan jeg kun håbe at spillet og historien jeg vil fortælle bliver godt modtaget, men det vigtigste for mig er tanken om at der vil være spillere i Europa, Amerika og Asien der vil sidde om et bord og hygge sig med at spille Urbanization . Hvad kan man mere forlange?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Frouvne »

Først og fremmest er det rigtig interessant, at der udkommer et dansk designet spil af en sådan støbning, at det kribler i fingrene for at komme til at prøve det. Håber virkelig, at det kan leve op til forventningerne og at det må blive en succes.

Din indledning vækker en smule til eftertanke, når du beskriver hvordan der hverken var penge eller vilje til at købe spil i din barndom. Jeg kan sagtens se hvordan disse begrænsninger kan have haft en positiv indvirkning på kreativiteten men gad vidst hvad det så betyder for vor tids overstimulerede børn og helt konkret tænker jeg selvfølgelig også på mit eget barn, der i hvert tilfælde på den brætspilsmæssige front har været udsat for en noget anden "kur" end den du beskriver...

Tendensen til at en begrænsning kan virke positivt ind på den kreative proces syntes jeg man genkender i den måde du beskriver inspirationen til dit spil-design; at stemningen i et enkelt musik-nummer er det, du forsøger at genskabe i spillet. Tror du, at folk der er bekendte med nummeret vil kunne fornemme den inspiration, hvis de bliver gjort opmærksom på den?

Endelig syntes jeg det kunne være interessant at høre lidt om hvor radikalt spil-redaktøren gik til værks i forhold til dit design.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Johnny Ebsen »

Frouvne wrote: Din indledning vækker en smule til eftertanke, når du beskriver hvordan der hverken var penge eller vilje til at købe spil i din barndom. Jeg kan sagtens se hvordan disse begrænsninger kan have haft en positiv indvirkning på kreativiteten men gad vidst hvad det så betyder for vor tids overstimulerede børn og helt konkret tænker jeg selvfølgelig også på mit eget barn, der i hvert tilfælde på den brætspilsmæssige front har været udsat for en noget anden "kur" end den du beskriver...
Jeg tror ikke at der er nogen grund til bekymring. Alle generationer er blevet spået at være en verdens undergang og alligevel er vi trods alt tilfreds med at være dem vi er, eller? Der findes mange måder at udvikle sin kreativitet og jeg tror det vigtigste er at give kreativiteten hos børnene frit løb og ikke forsøge at bremse den med kedelige grunde til at det de har lavet ikke fungerer. Jeg har iøjeblikket et spil til evaluering hos et forlag som jeg har udviklet sammen med min søn, så selvom han bestemt heller ikke har været på spilmæssig sultekur, har han leveret mange af de grundlæggene ideer til spillet.
Frouvne wrote:Tror du, at folk der er bekendte med nummeret vil kunne fornemme den inspiration, hvis de bliver gjort opmærksom på den?
Det tror jeg næppe. Efter et stykke tid fik spillet et eget liv og udviklede sig væk fra den oprindelige ide. For eksempel var der oprindeligt to ekstra runder, hvor byens forfald var inkluderet, som det er beskrevet i sangen, men de blev strøget efter ganske få test runder, da de var et anti-klimaks i spillet.
Frouvne wrote:Endelig syntes jeg det kunne være interessant at høre lidt om hvor radikalt spil-redaktøren gik til værks i forhold til dit design.
Jeg havde en forventning om at der ville blive ændret en del, men til slut må jeg sige at de ting der er blevet ændret er småting. De ting der er blevet ændret var alle mine forslag, på nær en enkelt der kom fra redaktøren (som var et rigtigt godt forslag). Der var i starten en diskussion om tema'et skulle/kunne ændres (til romerriget), men det blev hurtigt fejet af banen (heldigvis). Jeg føler absolut at spillet er mit spil og at det er mig der står til ansvar, når/hvis der kommer kritik.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Foppwin »

Tillykke med Spillet Johnny.

Hvordan havde du lavet din prototype, da du skulle præsentere spillet?
Danny

Image
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Johnny Ebsen »

Foppwin wrote:Hvordan havde du lavet din prototype, da du skulle præsentere spillet?
Det nederste af prototype billederne er den prototype jeg præsenterede forlaget. Normalt når alt stadig er temmelig usikker plejer jeg at tegne det i hånden. Jeg spiller derefter spillet i utallige runde mod mig selv. Det foregår sådan at jeg overvejer hvilke strategier der kunne gives og disse bliver tildelt de forskellige af mine splittede personligheder :D . Når jeg så er nogenlunde tilfreds med flowet i spillet, inviterer jeg en ven over og vi spiller et par runder. Derefter er for det meste ændringer til materialet. Når jeg så ikke tror at materialet skal ændres radikalt mere begynder jeg at overføre det til PCen. Her bruger jeg GIMP og OpenOffice. De fleste redaktører siger at det er ligemeget hvordan en prototype ser ud, men jeg er af en anden opfattelse. Når man præsenterer spillet er man nødt til at "hjælpe" redaktørerne med at visualisere hvordan spillet senere kan se ud, og dertil hjælper det at have en prototype der ser godt ud og tager højde for usability.
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Johnny Ebsen »

Jeg har lige fået et OK til at poste et par af illustrationerne fra spillet. De endnu ikke finale, finale, som det kan ses af teksten, men det nærmer sig. Øverst er en af 18 forskellige fabrikker, dernæst en af 10 forskellige karakterer of tilsidst en af 18 opfindelser. Håber I kan lide dem ligeså godt som jeg kan :D.
2012-04-24 13h42_11.png
2012-04-24 13h42_11.png (160.39 KiB) Viewed 12710 times
2012-04-24 13h44_29.png
2012-04-24 13h44_29.png (183.63 KiB) Viewed 12710 times
2012-04-24 13h44_12.png
2012-04-24 13h44_12.png (183.07 KiB) Viewed 12710 times
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Mik »

Johnny Ebsen wrote: De fleste redaktører siger at det er ligemeget hvordan en prototype ser ud, men jeg er af en anden opfattelse. Når man præsenterer spillet er man nødt til at "hjælpe" redaktørerne med at visualisere hvordan spillet senere kan se ud,
Det kan i hvert fald aldrig skade, at man har gjort noget ud af det.

Men redaktørerne har naturligvis ret: en erfaren redaktør (eller spiller, for den sags skyld) kan sagtens gennemskue hvordan et spil virker uanset hvordan det ser ud. Jeg har spillet mange rigtig gode spil, som blot var nogle streget slået på en dug, og nogle standard spillekort hvor der kradset nogle få ord på. Beklageligvis har jeg også prøvet en del virkelig flotte spil, hvor der desværre ikke har været en professionel spilredaktør imellem.

Desuden kommer det også an på hvilken udgiver man henvender sig til. Reiner Knizia gave en udmærket beskrivelse af forskellen på en amerikansk og en tysk udgiver da han foreviste en prototype med et ægyptisk tema: Amerikaneren gad overhovedet ikke se spillet, da "ægyptiske spil ikke kan sælges på det amerikanske marked", medens tyskeren sagde: "Jeg er ligeglad med temaet, det laver vi alligevel om således at det passer til vores marked. Hvordan virker mekanismen?"
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Frouvne »

Johnny Ebsen wrote:Jeg har lige fået et OK til at poste et par af illustrationerne fra spillet. De endnu ikke finale, finale, som det kan ses af teksten, men det nærmer sig. Øverst er en af 18 forskellige fabrikker, dernæst en af 10 forskellige karakterer of tilsidst en af 18 opfindelser. Håber I kan lide dem ligeså godt som jeg kan :D. [...]
Dem kan jeg godt forstå, du er begejstret for. De virker umiddelbart klare og overskuelig samtidig med at de ser stemningsfulde ud. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Stunke »

A boom shackalac sitta mizzle!!!
Det ligner et rigtigt fint spil. Jeg er ogsaa naesten noedt til at proeve det af en dag.
Al held og lykke til dig med spillet fremover.
It's about playing games, not owning games.
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Affenberg »

Nu er Urbanization smidt på Kickstarter. Så hvis I vil have fingrene i Urbanization er det en glimrende mulighed at skaffe spillet på! :-D

http://www.kickstarter.com/projects/101 ... banization
User avatar
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 21
Joined: Mon Nov 02, 2009 4:10 pm
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark
Location: Tyskland
Contact:

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Johnny Ebsen »

Og her et link til reglerne.

http://www.boardgamegeek.com/filepage/7 ... irst-draft

Johnny
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Sir William »

Der kører en konkurrence på BGG, hvor man kan vinde spillet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Udviklingen af Urbanization

Post by Gunness »

Her er et direkte link.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply