Spørgsmål ang. kort type..

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Spørgsmål ang. kort type..

Post by pytman »

Halløjsa

Jeg har valgt at støtte et projekt på Kickstarter og skal nu til at vælge mellem to slags kort typer..

Smooth Gloss Stock

eller

Linen Finish Stock

Jeg har googlet lidt og synes ikke rigtig jeg kan finde ud af hvad det er? Altså kan læse mig til det første er sådan en glat "skindene" overflade og den anden må så være mere mat(ru) overflade.

Er det rigtig forstået? og til et kortspil hvilke vil i så andbefale?


Mvh Jesper
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Spørgsmål ang. kort type..

Post by pytman »

P.S.

Det er det her spil jeg snakker om hvis det skulle have noget at sige (gange der skal blandes osv. tænkte jeg på)?

http://www.kickstarter.com/projects/mrw ... -card-game :P
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spørgsmål ang. kort type..

Post by Mik »

"Linen finish" er normalt den bedste type. Det betyder at kartonen indeholder fibre som gør kortet bøjeligt på begge leder, hvor den glatte type er som regel kun kan bøjes på en led. Desuden giver den glatte overflade mere genskin og efterlader lettere fingeraftryk.

Men "linen finish" betyder ikke nødvendigvis at kortkvaliteten er bedre. Det kommer helt an på kompositionen af kartonen. F.eks. vil en topkvalitet fra Carta Mundi (dem som trykker Magic:tG kort) indeholde et kulfiberlag som gør kortet meget fleksibelt, men som er yderst vanskeligt at producere. Derfor kan kineserne endnu ikke lave denne type. De er derfor nød til at importere papiret fra Europa, hvilket gør korttypen ekstrem dyr derfra. Derfor kommer kvaliteten på asiatiske kortprodukter ofte til kort (!) sammenlignet med de bedste europæiske produkter.
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Spørgsmål ang. kort type..

Post by pytman »

Mik wrote:"Linen finish" er normalt den bedste type. Det betyder at kartonen indeholder fibre som gør kortet bøjeligt på begge leder, hvor den glatte type er som regel kun kan bøjes på en led. Desuden giver den glatte overflade mere genskin og efterlader lettere fingeraftryk.

Men "linen finish" betyder ikke nødvendigvis at kortkvaliteten er bedre. Det kommer helt an på kompositionen af kartonen. F.eks. vil en topkvalitet fra Carta Mundi (dem som trykker Magic:tG kort) indeholde et kulfiberlag som gør kortet meget fleksibelt, men som er yderst vanskeligt at producere. Derfor kan kineserne endnu ikke lave denne type. De er derfor nød til at importere papiret fra Europa, hvilket gør korttypen ekstrem dyr derfra. Derfor kommer kvaliteten på asiatiske kortprodukter ofte til kort (!) sammenlignet med de bedste europæiske produkter.

1000 tak Mik :P. Var også min første tanke, men var ikke lige helt sikker i min sag. Jeg valgte Linen og håber på det bedste :P
Image
Post Reply