Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » søn okt 21, 2012 6:34 pm

Så fik jeg prøvet et første test-spil med en gruppe(faktisk det første med det nye koncept).

Selvom der var en masse ting, jeg ikke havde overvejet, en masse ting, der skal laves om, så morede vi os faktisk rigtig godt. Nu skal der lige tweakes en hel del, spiltestes for mig selv, og så kommer der en forbi på fredag til en 2-player spiltest.

Basalt set foregår spillet sådan her:
1: Det gælder om at komme først ind mod midten.
2: Man placerer 4 crew i sit rumskib. Der er 6 rum at vælge imellem, så man kommer altid til at tage et fravalg. Hver crew kan give bonus i de forskellige rum.
3: Derefter placerer hver person en sabotør på en andens rumskib. Han kan enten blokere en bonus eller ved hjælp af kort, kan han lave noget helt andet.
4. Nu udføres rummene, og man aktivere sin sabotør, og man kan lave alliancer.
5. Er kravene opfyldt, rykker man et felt frem.
6. Hvis kravene er opfyldt, bliver der trukket et såkaldt Council-card, der skal stemmes om. Dette Council-card ændrer meget på spillets gang.
7. Gennem hele runden kan man spille kort. Man kan kun spillet et kort i turen, medmindre man har en crew i de rigtige rum.

Der er et par ting, der gør spillet lidt interessant:
- Man placerer sit crew simultant, hvilket giver en god dynamik
- Sabotøren er rigtig sjov at spille med! Især fordi den lige kommer snigende til sidst.
- Man kan IKKE lave alliancer eller i det hele taget snakke om spillet, hvis man ikke har en crew i et af rummene.
- Forhåbentlig bliver de spilændrende council også noget ekstra-ordinært.

Der er et par faldgruber:
- Nobrainer placering af brikker
- Gang the leader

Men efter næste weekend forventer jeg at have et nogenlunde brugbart regelsæt, og det vil jeg selvfølgelig uploade her :)

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » fre okt 26, 2012 10:00 am

Lidt grafik til spillet. Dette er ikke endelig, for det er bare taget fra Google.

Spørgsmål: så længe jeg kun laver en prototype, så må jeg vel godt bruge andres billeder?

De to typer kort: www.allanfjord.dk/cards.pdf

De andre tiles: www.allanfjord.dk/tiles.pdf

Og så mangler jeg at få lavet to typer af plader...

Brugeravatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs jul 17, 2012 12:11 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Mads321 » lør okt 27, 2012 8:42 am

Allan Jacobsen skrev:Lidt grafik til spillet. Dette er ikke endelig, for det er bare taget fra Google.

Spørgsmål: så længe jeg kun laver en prototype, så må jeg vel godt bruge andres billeder?

De to typer kort: http://www.allanfjord.dk/cards.pdf

De andre tiles: http://www.allanfjord.dk/tiles.pdf

Og så mangler jeg at få lavet to typer af plader...



Rent teoretisk, så "må" man ikke lave print og kopier af sager der har copyright - og copyright har det helt automatisk, så snart det lægges ud f.eks. på nettet.

MEN.. man skal så overveje, om:

1) Man kommer til at støde, gøre skade på, eller fratage en indkomst fra vedkommende, hvis billede man benytter.
2) Om omfanget er i sådan en grad, at vedkommende vil køre en (meget dyr) sag over det.
3) (og den er i parentes, men om det overhovedet vil blive opdaget)

Alle 3 ting skal være sande, førend man får ørene i maskinen.

Jeg benytter selv billeder, som jeg bare har fundet igennem googles billedsøgninger, til prototyper. Det synes jeg er OK, og jeg tror man skal grave meget dybt ned i historien, hvis man skal finde ret mange eksempler på, at en person har lagt sag an på baggrund af, at vedkommendes billede er blevet brugt til noget, som der ikke er tjent penge på (sagsanlæg handler jo netop oftest om penge og ikke æreskrænkelse).

Skulle du ønske at selv-udgive dit spil, eller på anden måde officielt promovere det (f.eks. igennem kickstarter, thegamecrafter osv.), så er det nok en meget god idé at anvende gratis grafik, som gerne må bruges kommercielt.

Her er en meget god liste over hjemmesider med sådanne ressourcer: https://community.thegamecrafter.com/pu ... -resources


Nu er jeg ikke nogen über haj til det med billedredigering osv. men hvis du har brug for noget hjælp at finde billeder og få det hele sat op på nogle kort/spilleplade - eller hvad det nu ellers skal fremstå på - så må du sige til. Jeg kan godt li' at arbejde med den slags, så jeg vil gerne ta' imod en kreativ udfordring.

Du kan bla. se et spil jeg har lavet færdig her: https://www.thegamecrafter.com/games/what-do-you-meme-

Og her er en spillerplade fra et andet spil, som jeg er i gang med

Billede

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » lør okt 27, 2012 10:18 am

Det er fandeme lækkert!

Og tusind tak for tilbuddene. Har ikke tænkt mig at selvudgive spillet med andres billeder, så det kan meget vel være, at jeg har brug for grafikhjælp :)

Er lidt spændt! Spiltest i dag, hvor det hele skal gåes efter i sømmene!

Brugeravatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs jul 17, 2012 12:11 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Mads321 » lør okt 27, 2012 10:51 pm

Allan Jacobsen skrev:Det er fandeme lækkert!

Og tusind tak for tilbuddene. Har ikke tænkt mig at selvudgive spillet med andres billeder, så det kan meget vel være, at jeg har brug for grafikhjælp :)

Er lidt spændt! Spiltest i dag, hvor det hele skal gåes efter i sømmene!

Du skal være velkommen til at sende mig til overblik over, hvad du har i tankerne mht. grafik. Hvis du enten kan uddybe det på skrift og/eller lave en helt banal oversigt over de enkelte dele (kort, tokens, spilleplade osv.) i en ms-paint tegning, så skulle det vidst være helt fint til at komme igang.

Bare send mig en bedsked, så kan du lige få min mailadresse. :)

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » tors nov 22, 2012 12:12 am

Ok, så har spillet langt for længe! Der er jo en deadline.

En af grundene har været, at jeg gik i hårdknude. Men det er jeg nu kommet over ved at droppe en af faserne. Alt det politiske spil er væk, og jeg vil i stedet fokusere på at lave et fast-paced worker placement med høj spillerinteraktion.

Mere strømlinet, lidt mindre unikt, men et hurtigere spil med simplere regler :)

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » tirs jan 08, 2013 12:04 pm

Så kom der en deadline på...så må jeg jo hellere komme i gang igen ;)

Har haft lidt svært ved at komme videre med det her spil, men nu er det lykkedes.

Har endda fået lavet grafikken til det: www.allanfjord.dk/grafik.pdf

Grafikken er selvfølgelig ikke det, man skal bruge meget tid på i test-fasen, men jeg synes det er hyggeligt at lave. Desuden hjælper det mig også til at komme videre.

Skal spilteste igen på onsdag, og jeg har en fornemmelse af, at jeg kun mangler at lave kortene. Det er selvfølgelig også en meget stor opgave, og derfor skal det bare testes, testes og testes!

Jeg kan hvert fald godt nå at blive færdig til den Fastaval. Og jeg har rigeligt til, at jeg kan lave den beskrivelse folk skal melde sig til på.

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » ons jan 09, 2013 4:38 pm

Ny grafik i rigtig størrelsesforhold :)

http://www.allanfjord.dk/grafik.pdf

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » fre jan 11, 2013 7:09 pm

Og et meget groft udkast af regelbogen (og dermed også forsiden)

http://allanfjord.dk/reglerplanetrun.pdf

Jeg ejer ingen rettigheder til nogen billeder...men så længe jeg ikke bruger det kommercielt, så skulle det vist være ok.

Brugeravatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 6:50 pm
Favoritspil: Through The Ages, Age of Empires III, Ghost Stories
Geografisk sted: Odense

Re: Planet Rush - første forsøg på brætspilsdesign

Indlægaf Allan Jacobsen » lør jan 12, 2013 4:06 am

Hjemmelavet grafik til brætspillet :)

Ikke så pænt som før, men er selv ok tilfreds.

http://allanfjord.dk/grafik.pdf


Tilbage til "Designerforum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst