Indsende spil til forlag - erfaringer?

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Mads321 »

Jeg har puslet lidt med et spil, som jeg efter nogen overvejelse, har brugt en god sum til på, at lave grafik til.

Grunden er udelukkende, at jeg alligevel har tænkt mig, at bestille både trykt spilleplade og kort fra The Game Crafter

Spillet er spillet en hel del gange, sammen med venner og familie, så uanset hvad, så har jeg tænkt mig at beholde spillet, og spille det fra tid til anden..

Men, men.. Jeg er naturligvis også interesseret i, at forsøge at få spillet publiceret. Før det kan ske, så skal jeg også bruge en fungerende prototype (den jeg har er meget primitiv), som kan bruges til "blindtest" - altså spil af uvildige spilgrupper. Dette er selfølgelig punkt 1 på listen, mod at forsøge at få det publiceret.

Spørsmålet er så bare, da jeg er lidt i tvivl ang. selve temaet i spillet (insekter), om det er en fordel eller en ulempe, at "tematisere" spillet? Eller om det er bedre at levere en "blank" prototype til et/flere forlag (og spilgrupper), og så vedhæfte et papir med en række forskellige teamer, som spillet potentielt kan ha'?

Spillet ser ind til videre således ud:

Image

Regler osv. vil jeg ikke ud med på nuværende tidspunkt. De vil kun blive givet til spiltestere (og forhåbenligt forlag).

Er der nogen herinde, som ud over de ovenstående spørgsmål, måske selv har prøvet at designe og indsende prototyper til forlag, så hører jeg også meget gerne om jeres erfaringer.

Generel feedback omkring det nuværende tema modtages ligeledes med kyshånd!
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Brichs »

Hvad jeg generelt har hørt fra danske udviklere af brætspil, når jeg har interviewet dem, er at
a) Ja, hav en så lækker læk-lækker prototype som muligt
b) Ja, lav et tema - så længe mekanikkerne understøtter det tema, er det nemmere at sætte sig ind i, end noget helt abstrakt: "Så min røde stjerne angriber din grønne firkant, men får ekstra terning fordi vi står på et lilla felt?" er bare ikke lige så fedt. Der kan tema understøtte.

du spører ikke decideret her, men
c) Send ikke prototype til nogen med post - lav et møde på en con/til en prototypedag hos en udvikler
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Mads321 »

Tak for svaret :)


Jeg får printet spillet med tema så, og så må næste skridt være, at få så mange uvildige som muligt, til at prøve spillet. Så må det jo falde eller bære (stilles på hylden eller præsenteres for udgivere).
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Jens_Hoppe »

Mads321 wrote:Jeg får printet spillet med tema så, og så må næste skridt være, at få så mange uvildige som muligt, til at prøve spillet. Så må det jo falde eller bære (stilles på hylden eller præsenteres for udgivere).
Det lyder som en lidt sort/hvid konklusion, nemlig at du synes spillet er "færdigt", og det nu kun er et spørgsmål om det er godt nok eller ej. Ville det ikke være mere sandsynligt at feedback fra nye spillere (med information om hvad de synes var godt og mindre godt) ville resultere i ændringer til spillet?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Mads321 »

Jens_Hoppe wrote:
Mads321 wrote:Jeg får printet spillet med tema så, og så må næste skridt være, at få så mange uvildige som muligt, til at prøve spillet. Så må det jo falde eller bære (stilles på hylden eller præsenteres for udgivere).
Det lyder som en lidt sort/hvid konklusion, nemlig at du synes spillet er "færdigt", og det nu kun er et spørgsmål om det er godt nok eller ej. Ville det ikke være mere sandsynligt at feedback fra nye spillere (med information om hvad de synes var godt og mindre godt) ville resultere i ændringer til spillet?
Ahh, jo, det var mellem linjerne. Jeg hoppede bare frem til konklusionen :) Processen bliver nok:

Spiltest->feedback->tweaking->spiltest->feedback->tweaking->

..osv. xx antal gange, indtil spillet enten skal på hylden eller forsøges publiceret.
Fastaval-pap
Posts: 7
Joined: Mon Sep 03, 2012 11:30 am

Re: Indsende spil til forlag - erfaringer?

Post by Fastaval-pap »

Med fare for at spamme lidt omkring det: så prøv at kigge her for mulighed for motivation, sparring og udbredelse: viewtopic.php?uid=1227&f=48&t=5218&start=0
Post Reply