1shot vs fairness

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
kim
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors apr 30, 2015 1:14 pm

1shot vs fairness

Indlægaf kim » tors apr 30, 2015 1:42 pm

Hej.

Jeg forsøger at finde et sted hvor jeg evt. kan debatterer mine problemstillinger, omkring det at lave et brætspil.
Håber det er her :D .


I selve spillet skal du bevæge dig rundt på spille overfladen og hente de ressourcer du skal bruge for at slås.
Jeg forventer der ca. skal bruges 6 omgange, før man er 90% klar til kamp.( det afhænger af spillerene om de når 100%).
Dette spil er et duel spil, når ens liv rammer 0, har man tabt spillet.

Samtidig forsøger jeg i højgrad at undgå terninger, så der er mulighed for at være stratetisk, (dog med en vis mulighed for usikkerhed).

Jeg har en liv pulje på 20 og mulighed for at slå med magi og fysik skade.
Magien har ikke en Max definition på skade endnu.
Men er overvejende sikker på fysisk skade Max kan være 10 skade pr omgang. For ikke at opleve 1shots/2shots igennem spillet. *


Til disse 2 typer af skade har jeg: Armor og Magi-resist som beskyttelse.
Men en umiddelbart minimun stats på 7 (armor/magi-resist) sådan som spillet er lige nu.. sandsynligvis det dobbelte..
altså et spænd på 7-14 armor/magi resist)..

*denne regel konflikter med muligheden for max 10 i skade.. da man så ville skade (-4).. på en armor 14.
Og derfor skal noget laves om.


Her er mine løsnings forslag.
1. låse armor og magi-resist til en fast størrelse.
2. ophæve max på skaden, så en person kan skade op til 20 Aka 1shot/2shot en modstander.
hvis han/hun ikke har noget armor.
3. hæve max skaden til 15... hvilket kunne udløse 1 skade pr omgang.
4. opføre en regel om at man max kan bære 3 defensive items, således Max armor bliver 3-8 armor.


yderlig er der endnu en problemstilling der hedder at der sagtens kan være flere personer der slår på hinanden samtidig.
og her ville en høj beskyttelse virkelig hjælpe.


samtidig er jeg i tvivl om jeg skal allokerer skaden som en samlet pulje. Da min tanke er: at ens rustning kun holder til en vis skade.
Eller om jeg skal dele den op, og udregne skade VS armor pr. hit. dette ville medvirke at småskade som f.eks (10x2 i skade) slet ikke ville rører en armor 14... og derved gøre det nytteløst at skade*.
(magi ville dog stadig skade, hvis han ikke er beskyttet mod dette).

Så en kort udregning ville være:
Udregning for samlet skade: 10x2 i skade = 20 minus en armor (7-14). dvs 6 til 13 i skade.
Udregning for samlet opdelt skade pr.hit: 10 minus armor (7-14). dvs 3 til 0 i skade.

*ren logik: tænker at hvis 10 gobeliner angriber en gigant, burde en goblin vel have sandsynlighed for at ramme et svagt område i gigantens rustning.. men at resten ikke burde kunne gøre den særligt meget.

Men på den anden side hvis man står 4 mennesker og 3 af disse slår på en person, så er sandsynligheden for hans overlevelse under 10%..
men hvilken mulighed er mest fair? og hvorfor?
Hvad ville jeg ellers kunne gøre.

ville være super glad for lidt respons, da dette her virkelig har brugt min tænke tid en del.
Senest rettet af kim man maj 04, 2015 9:58 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Indlæg: 7798
Tilmeldt: tors jun 22, 2006 11:40 am
Geografisk sted: Taastrup

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf Stony » tors apr 30, 2015 3:21 pm

Velkommen til.

Jeg tænker der ikke er så meget at gå på, ift. at kunne give noget ordentlig feedback. Men jeg kan da forsøge at uddybe hvad det er jeg synes du ikke har oplyst.

Først og fremmest savner jeg lidt om hvad det er for et spil du forsøger at lave. Er det et spil, hvor sådan en kamp er "hele spillet". Lidt ligesom en duel i Magic, og man i løbet af et enkelt spil går fra 20 liv til 0. Eller er det en del af et større spil, og du derfor sigter efter hurtigt afviklede dueller, idet der vil være mange sådanne dueller i et spil...?

Såfremt der er tale om sidstnævnte, og du eksempelvis sigter efter et spil i stil med Runebound, hvor slemt er det så at tabe en enkelt duel? Hvis det "bare" er noget man efterfølgende må forsøge at overvinde og komme videre fra, er det en ting. Hvis det er et grelt tilbageslag (eller eliminering) at tabe en duel, vil jeg nok være ked af et spil, hvor man har gjort det godt, men et enkelt superheldigt terningeslag fra modstanderen så slår mig ud i et hug.

Hvordan afgør man hvor meget skade man laver? Terninger? Så det vil kun være et teoretisk max-skade, og det vil kun relativt sjældent ramme max...? (Eksempelvis 2d6 slår kun to 6'ere på 1 ud af 12 gange i snit.)

/Steen
Sidst spillet:
Billede

kim
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors apr 30, 2015 1:14 pm

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf kim » man maj 04, 2015 8:42 am

Stony skrev:Velkommen til.

Jeg tænker der ikke er så meget at gå på, ift. at kunne give noget ordentlig feedback. Men jeg kan da forsøge at uddybe hvad det er jeg synes du ikke har oplyst.

Først og fremmest savner jeg lidt om hvad det er for et spil du forsøger at lave. Er det et spil, hvor sådan en kamp er "hele spillet". Lidt ligesom en duel i Magic, og man i løbet af et enkelt spil går fra 20 liv til 0. Eller er det en del af et større spil, og du derfor sigter efter hurtigt afviklede dueller, idet der vil være mange sådanne dueller i et spil...?

Såfremt der er tale om sidstnævnte, og du eksempelvis sigter efter et spil i stil med Runebound, hvor slemt er det så at tabe en enkelt duel? Hvis det "bare" er noget man efterfølgende må forsøge at overvinde og komme videre fra, er det en ting. Hvis det er et grelt tilbageslag (eller eliminering) at tabe en duel, vil jeg nok være ked af et spil, hvor man har gjort det godt, men et enkelt superheldigt terningeslag fra modstanderen så slår mig ud i et hug.

Hvordan afgør man hvor meget skade man laver? Terninger? Så det vil kun være et teoretisk max-skade, og det vil kun relativt sjældent ramme max...? (Eksempelvis 2d6 slår kun to 6'ere på 1 ud af 12 gange i snit.)

/Steen


Tak for dit feedback. Jeg kigger lige på det..

kim
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors apr 30, 2015 1:14 pm

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf kim » ons maj 13, 2015 8:49 am

Der er sgu ikke mange meninger at hente på den her side heller...

Brugeravatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man maj 01, 2006 9:11 am
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf Jens_Hoppe » ons maj 13, 2015 9:48 am

Jeg synes dit indlæg er lidt rodet, og jeg er derfor i tvivl om, hvad pokker det er du spørger om... Det nærmeste jeg kan komme, er spørgsmålet om hvorvidt det er OK for en karakter at kunne given en anden megen skade i ét hug, fordi det da måske bliver muligt at slå sig sammen om at banke en spiller hurtigt ud, uden at han har en chance. Er det det?

Og hvor kommer "fairness" ind i billedet? Fair over for hvem? Bedømt af hvem?

Det virker også som om du tænker over, hvad der er mest "realistisk". Hvis det var mig, ville jeg nok glemme realismebetragtningerne lidt (hvis kampsystemets essens er en variation af "attack - armor = damage", er man alligevel ret langt fra nogen form for realisme), og i stedet fundere lidt over, hvilken type spil du ønsker at ende med, altså hvad der kendetegner det: Langsomt opbyggende, eller hurtigt tju-bang? Skal gruppen kunne gange op på Børge, fordi det er det man plejer, og det synes alle er skægt, eller skal det være et spil hvor Børge med klogt spil kan hive sejren hjem, uanset hvor mange der er imod ham? Og hvis spillet skal indeholde mulighed for klogt spil, skal der være interessante/svære beslutninger undervejs. Hvilke former for beslutninger kunne det f.eks. være?

Uanset hvad, er svaret på spørgsmålet i første afsnit, at det helt afhænger af hvilken type spil du ønsker at lave...
What are you, like 80?
Senest købt: Lost Cities: To Go, Ganz Schön clever, Table Battles

Brugeravatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Indlæg: 7798
Tilmeldt: tors jun 22, 2006 11:40 am
Geografisk sted: Taastrup

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf Stony » ons maj 13, 2015 12:34 pm

kim skrev:Der er sgu ikke mange meninger at hente på den her side heller...

Nogle gange hænger kvaliteten af respons sammen med kvaliteten af det input responsgiveren har fået.

Meninger har jeg rigeligt af, og dem lufter jeg gerne. Jeg troede bare du helst ville have noget kvalitativ feedback, og det vil så fordre at du selv får styr på din formidling af dit spørgsmål.
Sidst spillet:
Billede

Brugeravatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Indlæg: 12197
Tilmeldt: ons apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass, Diplomacy, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, Steam
Geografisk sted: 2900
Kontakt:

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf Frouvne » ons maj 13, 2015 12:48 pm

Stony skrev:
kim skrev:Der er sgu ikke mange meninger at hente på den her side heller...

Nogle gange hænger kvaliteten af respons sammen med kvaliteten af det input responsgiveren har fået.

Meninger har jeg rigeligt af, og dem lufter jeg gerne. Jeg troede bare du helst ville have noget kvalitativ feedback, og det vil så fordre at du selv får styr på din formidling af dit spørgsmål.


Jeg vil gerne bakke op omkring din lidt kontante tilbagemelding, Stony. Der var tilbagemelding på dit spørgsmål, Kim, samme dag du stillede det. Du svarer først igen fire-fem dage senere. Du skriver heller ikke et indlæg om, at du har opdateret dit første indlæg med flere informationer. Det virker i samspil tilpas uengageret og useriøst til at jeg ikke har valgt at bruge tid på at kigge nærmere på dit spørgsmål.
frouvne, administrator

Billede

Brugeravatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Indlæg: 7798
Tilmeldt: tors jun 22, 2006 11:40 am
Geografisk sted: Taastrup

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf Stony » ons maj 13, 2015 3:26 pm

Frouvne skrev:Du skriver heller ikke et indlæg om, at du har opdateret dit første indlæg med flere informationer.
+1. Hvis ikke du havde gjort opmærksom på det, havde jeg ikke lagt mærke til det.
Sidst spillet:
Billede

Brugeravatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Indlæg: 667
Tilmeldt: søn maj 27, 2012 2:50 pm
Geografisk sted: København

Re: 1shot vs fairness

Indlægaf JoelP » ons maj 13, 2015 6:36 pm

Ja, hvorfor lægger du ikke bare de foreløbige regler op, så man kan tage stilling til helheden. Derudover får du nok mere ud af at playteste end mindteste?


Tilbage til "Designerforum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst