1shot vs fairness
Posted: Thu Apr 30, 2015 1:42 pm
Hej.
Jeg forsøger at finde et sted hvor jeg evt. kan debatterer mine problemstillinger, omkring det at lave et brætspil.
Håber det er her .
I selve spillet skal du bevæge dig rundt på spille overfladen og hente de ressourcer du skal bruge for at slås.
Jeg forventer der ca. skal bruges 6 omgange, før man er 90% klar til kamp.( det afhænger af spillerene om de når 100%).
Dette spil er et duel spil, når ens liv rammer 0, har man tabt spillet.
Samtidig forsøger jeg i højgrad at undgå terninger, så der er mulighed for at være stratetisk, (dog med en vis mulighed for usikkerhed).
Jeg har en liv pulje på 20 og mulighed for at slå med magi og fysik skade.
Magien har ikke en Max definition på skade endnu.
Men er overvejende sikker på fysisk skade Max kan være 10 skade pr omgang. For ikke at opleve 1shots/2shots igennem spillet. *
Til disse 2 typer af skade har jeg: Armor og Magi-resist som beskyttelse.
Men en umiddelbart minimun stats på 7 (armor/magi-resist) sådan som spillet er lige nu.. sandsynligvis det dobbelte..
altså et spænd på 7-14 armor/magi resist)..
*denne regel konflikter med muligheden for max 10 i skade.. da man så ville skade (-4).. på en armor 14.
Og derfor skal noget laves om.
Her er mine løsnings forslag.
1. låse armor og magi-resist til en fast størrelse.
2. ophæve max på skaden, så en person kan skade op til 20 Aka 1shot/2shot en modstander.
hvis han/hun ikke har noget armor.
3. hæve max skaden til 15... hvilket kunne udløse 1 skade pr omgang.
4. opføre en regel om at man max kan bære 3 defensive items, således Max armor bliver 3-8 armor.
yderlig er der endnu en problemstilling der hedder at der sagtens kan være flere personer der slår på hinanden samtidig.
og her ville en høj beskyttelse virkelig hjælpe.
samtidig er jeg i tvivl om jeg skal allokerer skaden som en samlet pulje. Da min tanke er: at ens rustning kun holder til en vis skade.
Eller om jeg skal dele den op, og udregne skade VS armor pr. hit. dette ville medvirke at småskade som f.eks (10x2 i skade) slet ikke ville rører en armor 14... og derved gøre det nytteløst at skade*.
(magi ville dog stadig skade, hvis han ikke er beskyttet mod dette).
Så en kort udregning ville være:
Udregning for samlet skade: 10x2 i skade = 20 minus en armor (7-14). dvs 6 til 13 i skade.
Udregning for samlet opdelt skade pr.hit: 10 minus armor (7-14). dvs 3 til 0 i skade.
*ren logik: tænker at hvis 10 gobeliner angriber en gigant, burde en goblin vel have sandsynlighed for at ramme et svagt område i gigantens rustning.. men at resten ikke burde kunne gøre den særligt meget.
Men på den anden side hvis man står 4 mennesker og 3 af disse slår på en person, så er sandsynligheden for hans overlevelse under 10%..
men hvilken mulighed er mest fair? og hvorfor?
Hvad ville jeg ellers kunne gøre.
ville være super glad for lidt respons, da dette her virkelig har brugt min tænke tid en del.
Jeg forsøger at finde et sted hvor jeg evt. kan debatterer mine problemstillinger, omkring det at lave et brætspil.
Håber det er her .
I selve spillet skal du bevæge dig rundt på spille overfladen og hente de ressourcer du skal bruge for at slås.
Jeg forventer der ca. skal bruges 6 omgange, før man er 90% klar til kamp.( det afhænger af spillerene om de når 100%).
Dette spil er et duel spil, når ens liv rammer 0, har man tabt spillet.
Samtidig forsøger jeg i højgrad at undgå terninger, så der er mulighed for at være stratetisk, (dog med en vis mulighed for usikkerhed).
Jeg har en liv pulje på 20 og mulighed for at slå med magi og fysik skade.
Magien har ikke en Max definition på skade endnu.
Men er overvejende sikker på fysisk skade Max kan være 10 skade pr omgang. For ikke at opleve 1shots/2shots igennem spillet. *
Til disse 2 typer af skade har jeg: Armor og Magi-resist som beskyttelse.
Men en umiddelbart minimun stats på 7 (armor/magi-resist) sådan som spillet er lige nu.. sandsynligvis det dobbelte..
altså et spænd på 7-14 armor/magi resist)..
*denne regel konflikter med muligheden for max 10 i skade.. da man så ville skade (-4).. på en armor 14.
Og derfor skal noget laves om.
Her er mine løsnings forslag.
1. låse armor og magi-resist til en fast størrelse.
2. ophæve max på skaden, så en person kan skade op til 20 Aka 1shot/2shot en modstander.
hvis han/hun ikke har noget armor.
3. hæve max skaden til 15... hvilket kunne udløse 1 skade pr omgang.
4. opføre en regel om at man max kan bære 3 defensive items, således Max armor bliver 3-8 armor.
yderlig er der endnu en problemstilling der hedder at der sagtens kan være flere personer der slår på hinanden samtidig.
og her ville en høj beskyttelse virkelig hjælpe.
samtidig er jeg i tvivl om jeg skal allokerer skaden som en samlet pulje. Da min tanke er: at ens rustning kun holder til en vis skade.
Eller om jeg skal dele den op, og udregne skade VS armor pr. hit. dette ville medvirke at småskade som f.eks (10x2 i skade) slet ikke ville rører en armor 14... og derved gøre det nytteløst at skade*.
(magi ville dog stadig skade, hvis han ikke er beskyttet mod dette).
Så en kort udregning ville være:
Udregning for samlet skade: 10x2 i skade = 20 minus en armor (7-14). dvs 6 til 13 i skade.
Udregning for samlet opdelt skade pr.hit: 10 minus armor (7-14). dvs 3 til 0 i skade.
*ren logik: tænker at hvis 10 gobeliner angriber en gigant, burde en goblin vel have sandsynlighed for at ramme et svagt område i gigantens rustning.. men at resten ikke burde kunne gøre den særligt meget.
Men på den anden side hvis man står 4 mennesker og 3 af disse slår på en person, så er sandsynligheden for hans overlevelse under 10%..
men hvilken mulighed er mest fair? og hvorfor?
Hvad ville jeg ellers kunne gøre.
ville være super glad for lidt respons, da dette her virkelig har brugt min tænke tid en del.