Nye brætspil hos Boardgamer.dk

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
Post Reply
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Nye brætspil hos Boardgamer.dk

Post by Boardgamer.dk »

http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Nye brætspil hos Boardgamer.dk

Post by Sir William »

Sherlock Holmes er en genudgivelse af et ældre spil, nogen der har erfaringer med det??
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Nye brætspil hos Boardgamer.dk

Post by Jens_Hoppe »

Ja, det er en slags interaktiv historiefortælling, lidt a la de "multiple choice" eventyr-spilbøger som var populære på samme tid (f.eks. Steve Jackson & Ian Livingstone's Fighting Fantasy-bøger).

I Sherlock Holmes: Consulting Detective læser man først en tekst som beskriver hvordan sagen begynder. Dernæst er det op til en selv, hvor i London man vil tage hen og udforske. En stort kort over byen viser nummerede lokaliteter, så vil man besøge hus nr. 245 slår man op i afsnit 245 i den bog der hører til sagen, og læser hvad der sker (og man finder forhåbentlig ud af noget nyt). Samtidig er der til hver sag en avis med et hav af nyheder, artikler, reklamer, classifieds, og den slags. Nogle af dem har betydning for sagen, de fleste har ikke. Efter at have besøgt et antal lokaliteter, har man forhåbentlig et forslag til hvordan sagen skal løses, hvorefter man kan bladre om til løsningen, og se hvordan Holmes *i virkeligheden* løste sagen. Målet er at klare en sag på færre besøg end Holmes.

Spillet kan spilles solitaire, kooperativt, eller sågar kompetetivt (hvor hver spiller så blot spiller sit eget spil, og bagefter sammenligner hvor lang tid det tog sammenlignet med de andre). Det er vældigt tematisk og hyggeligt, men altså mere en interaktiv fortælling end et egentligt brætspil. Indtil hukommelsen for alvor begynder at fejle, er det heller ikke noget der kan genspilles overhovedet: Når man kender løsningen til en sag, er der ligesom ikke rigtig mening i at prøve den igen.

Mit eksemplar af grundspillet og alle udvidelserne står stadig herhjemme på hylden, og har altså overlevet utallige salgsrunder. Det er over 20 år siden jeg har spillet grundspillet, så det kan være jeg snart skal give det en chance igen - men på den anden side er der stadig sager derfra som jeg kan huske ret tydeligt (de to døde løver i Hyde Park, f.eks. ;) ).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Nye brætspil hos Boardgamer.dk

Post by Sir William »

Lyder da egentlig som et ganske hyggeligt spil til en aften med ikke-brætspil venner.

Skal da klart overvejes og så kan jeg jo kigge efter om du sælger dit gamle eksemplar.
Post Reply