Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Kategorier er ikke noget jeg bryder mig om. Man risikerer at overse noget, og som du selv er inde på, er det svært at hælde spillene i de rigtige kasser. Hvis du ikke kan finde ud af det, hvordan skal kunderne så have en chance for at gennemskue hvilken kategori de skal lede i?

Hvis man ved hvilket spil man er ude efter, er det let at finde det i en alfabetisk liste, eller via en søgning. Hvis man ikke ved hvad man leder efter, traver man alligevel det hele igennem, og så er det irriterende at se hver enkelt kategori. At inddele spillene er efter min mening spildt arbejde. Det værste er dog kategorier der er tomme, eller kun indeholde nogle få spil. Hver gang man skal klikke, risikerer du at miste et salg. Jo mere der er på en side uden man skal klikke, jo mere kan man blive fristet til at købe.

Du kender det sikkert selv. Du har søgt efter et eller andet på Google, og klikker på det første søgeresultat. Hvis det du leder efter ikke springer lige ud i ansigtet på dig, klikker du på tilbageknappen, og prøver det næste resultat. Jeg er klar over at folk måke bliver længere på dine sider, end hvis de søger information om Mads Mikkelsen nye kæreste (hvis han da har fået sådan en), men chancen for et mersalg bliver mindre, des mere man skal klikke. På min egen hjemmeside gør jeg hvad jeg kan for at folk ser det de skal med det samme, men bounce raten (folk der forsvinder med det samme igen) er alligevel temmelig stor. Sådan er det jo, men selv små ændringer giver store resultater. En overgang så de fleste ikke mere end en enkelt side, men med et par små ændringer, kom gennemsnittet op på over 4 sider - og det er stort set alle dem der er :D

En anden ting jeg finder irriterende, og får mig til at tænke "nu prøver de at tage røven på mig", er før og/eller normalpriser. Hvis man er sikker på at man har en skarp pris, er der ingen grund til at belære folk om det. I mine øjne ser det bedre ud at skilte med prisen og ikke andet. Det giver også mindre rod, og mindre (hvad jeg synes er) overflødigt fyld på siden. Hvis man har en god pris, skal folk nok opdage det. Folk shopper alligevel efter det bedste tilbud, og det er let at finde ud af hvor varerne er billigst. Hvis man ikke er billigst, skal man have andre ting at byde på. Hvad jeg sætter pris på, ja... det er jo lige her :)

Hvis en vare er nedsat, giver det en bedre estetik at skrive hvad prisen er, og ikke bruge en procentsats. Jeg ved godt at det er lettere, men det ser altså grimt ud at 6 Nimmt koster 71,10.

Hvis din shopsoftwarehar muligheden, ville det være rart med en knap som man kan trykke på, og kun se varer der er på lager. Jeg HADER at finde noget på en side, tænke HAPS... for derefter at finde ud at at varen ikke er på lager. Det er nok til at jeg ikke gider trave gennem hele shoppen, og lægge en stor ordre.

Når man kommer ind på siden er det første man skal se nogle produkter. Det er fint at der er en (lige PT lang) velkomsthilsen, men hvis det er muligt skal der gerne nogle produkter i fjæset af folk, inden den lange tekst - som de færreste gider at læse ;)

I menuen i toppen burde du lave et par links "Kortspil" og "Brætspil", som linker til listerne med alle spil. Det er det første sted folk kigger, og som det ser ud nu, er forside, blog og handelsbetingelser det første man får øje på - ikke noget der fordrer en kæmpe indkøbskurv. Apropos bloggen, burde du flytte den lange tekst fra forsiden af shoppen til bloggen (som godt må ligne designet på shoppen en anelse mere), og linke til den fra forsiden - f.eks. med teksten Boardgamer.dk er tilbage - og ikke meget andet. Skriv om de 10% rabat på bloggen - det er noget Google kan lide ;)

Søgningen virker ikke. Hvis jeg f.eks. søger på "king" finder den ikke noget, selvom King of Tokyo er i shoppen.

Og til sidst en lille kæphest mere, og muligvis flueknepperi. Under kontakt skriver du "Fra klokken 15:00 – 20:00 (Udenfor denne tid kan der indtales besked, som vi svarer på hurtigst muligt)". Du må gerne skrive jeg. Det er ikke sikkert du eller andre tænker over det, men når jeg ser en shop som med stor sandsynlighed er et enkeltmandsforetagende, skurrer det i mine ører (øjne?) man man omtaler sig selv som vi. Det er kun dronningen der gør det ;)
Med telefontid efter normal arbejdstid, er der ganske givet ikke en masse ansatte til at tage telefonen. Der er enkelte der måske vil påstå at det fremstår mere professionelt, men på mig virker det lige modsat. Det må meget gerne være dig som person man handler med, og ikke et af de onde onde upersonlige firmaer, men dig.

Det er selvfølgelig boardgamer.dk man handler med, men det må gerne skinne igennem at du er boardgamer.dk - det må også gerne skinne igennem på bloggen. Skriv på den i jeg form, og gerne lidt personligt - selvfølgelig spilrelateret som (selvfølgelig kun gode) meninger om spil, og andre ting som man ellers ikke hører om i forbindelse med shoppen - igen... Google kan lide det.

Nå... jeg kunne blive ved længe, men jeg er vist ved at løbe tør for plads. Derfor kan jeg heller ikke få nævnt alle de gode ting der er, som beskrivelserne, store billeder når man klikke på dem (og ikke bare en popup med samme størrelse), at ting bliver lagt i kurven uden man bliver sendt til en ny side, osv. Det er jo også bare ros, og ikke spor konstruktivt ;)

Det hele lyder farligt negativt, men det er bare for at hjælpe lidt ;)

Nu har jeg nævnt Google et par gange, og de kommer også her på forumet. Når du har læst (og gerne rettet dig efter) mit indlæg, korter jeg det gerne ned, og sletter noget hvis du ikke gider at folk finder det hvis de laver en søgning på boardgamer.dk

Desværre kommer jeg ikke til at handle på boardgamer.dk lige med det samme. Jeg har lavet en (ikke særligt) hemmelig pagt med Rune om at det er forbudt at købe flere spil før d. 24. oktober.

Med venlig hilsen
Jesper
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Boardgamer.dk wrote:Hvad virker mest troværdigt? Slutresultatet er jo dybest set det samme??
Du stiller spørgsmålet forkert. Det korrekte spørgsmål er "hvad virker mindst utroværdigt?"

Det mest troværdige er at skrive den pris varen koster - ikke andet.

Alt andet ligner et forsøg på at få varen til at se billigere ud end den er.
Hvis du er sikker på at du har en god pris, er der ingen grund til at sminke den, med førpriser, normalpriser, vejledende udsalgspriser og andet sovs.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Stony wrote:
Jesper Amstrup wrote:Jeg har aldrig forstået hvorfor en webshop skal opdeles på den måde. Det er det samme hvis man skal købe et TV, og de er delt ind efter hvem producenten er. Det giver meget lidt mening.
Jeg er enig med Claus i at alfabet-inddelingen ikke bidrager med noget, men din parallel til TV-producenter er jeg uenig i. Jeg er f.eks. stor tilhænger af Samsungs fjernsyn, så hvis jeg skal se hvad der eventuelt kunne blive mit næste fjernsyn, så går jeg ind på siden og benytter meget gerne kategorien Samsung hvis den er der. Hvis den parallel skal føres over til brætspilverdenen, kunne det være at angive brætspilproducenterne, så man kunne se hvad man havde hjemme fra Fantasy Flight, Hans im Glück osv... Og det kunne faktisk også godt give mening, hvis du bare vil "ose" og se om der er kommet noget spændende. For vi har jo ofte hver især vores favorit-udgiver, som udgiver ting der gennemsnitligt passer vores egne præferencer bedre end de øvrige producenter. Om det så vil give for mange kategorier der skal holdes styr på er en anden sag.
Jeg vil bare have et 50" TV - prodicenten kender jeg ikke endnu måske kunne jeg også overtales til at gå nogle tommer op eller ned, og jeg vil også gerne være prisbevidst. Nu skal jeg igang med den stor A4 blok, og gennem utallige kategorier for at finde mit nye TV ;)

Når man køber spil, er det svært at begrænse sig til et - især hvis man skal betale porto. Det er svært at blive "inspireret" når man skal igennem en masse kategorier, hvor nogle spil måske er flere gange. Hvis man ikke deler dem op, bliver det også noget lettere at oprette nye varer i shoppen.

Brætspil er lidt svært, for hvad nu vil jeg vil se spil af en bestemt designer. Skal de så også have kategorier? Så der er spiltype, designere, udgivere, overordnet tema osv. Det er uhørt svært at dele ind fordi der ofte er overlap.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Ang. nyheder i shoppen, så gør http://www.gameslore.com det på en (synes jeg) fed måde. Der er nogle datoer i toppen af siden, hvor man kan se det der er kommet på lager den pågældende dato. De er endda allerede kommet til d. 4 februar

Det behøver ikke at være fancy, men kan bare være en side med links til shoppen, og den kan ligge på bloggen som Google jo er så glad for. Hvis der er/kommer rss feed på bloggen, kan man følge med næsten uden at skulle bevæge sig - smart.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Stony »

Jesper Amstrup wrote:Jeg vil bare have et 50" TV - prodicenten kender jeg ikke endnu måske kunne jeg også overtales til at gå nogle tommer op eller ned, og jeg vil også gerne være prisbevidst. Nu skal jeg igang med den stor A4 blok, og gennem utallige kategorier for at finde mit nye TV ;)
Og hvis det så viste sig at siden var inddelt efter kategorier med skærmenes størrelse, så ville du have det nemmere, men når jeg skal til at lede efter et Samsung TV, så skal jeg til at lede igennem utallige kategorier, fordi det er mærket der er vigtigt for mig. Eller hvis jeg har XXX kroner at gøre godt med, og bare vil have det største fjernsyn de penge kan skaffe mig. Så skal jeg også rode et utal af kategorier igennem, fordi det er prisen der er vigtig for mig.

Kategoriernes værdi afhænger af om det spiller sammen med det parameter du søger ud fra. Hvis der ikke er en kategori der passer dig, så må du igang på anden vis. Kigge listen med alle varer igennem (som godt kan være meget lang) eller igang med søgning (som kun er rigtig nyttig, når du søger noget bestemt), eller kigge under nyhederne, og så krydse fingre at sidens definition af "nyheder" stemmer overens med min egen, så når der kommer noget hjem som ikke tidligere var en del af sidens sortiment, men det rent faktisk udkom allerede til Essen i Oktober sidste år, er det så en nyhed? Personligt vil jeg sige nej. Det er en "ny vare".

Kategorier er en hjælp. Det skal ikke være din eneste indgang, men en assistance som bliver tilført såfremt man mener der er kunder der vil sætte pris på det.
Jesper Amstrup wrote:Hvis din shopsoftwarehar muligheden, ville det være rart med en knap som man kan trykke på, og kun se varer der er på lager. Jeg HADER at finde noget på en side, tænke HAPS... for derefter at finde ud at at varen ikke er på lager. Det er nok til at jeg ikke gider trave gennem hele shoppen, og lægge en stor ordre.
Ny synes jeg boardgamer.dk gør det helt fint med at vise at der er 0 stk tilbage på lager. Så kan man argumentere for og imod, om varen overhovedet bør vises på siden, men det afhænger vel af om man forventer at få varen hjem igen. Jeg synes da det ville være trist, hvis boardgamer.dk kørte et slagtilbud på..... kortlommer, som sælges for 5 kroner pr pakke. Det er pt. udsolgt, men der kommer flere hjem. Det tilbud vil jeg da gerne kunne se, så jeg kan notere mig bag øret, at jeg skal holde øje med om de får flere hjem. Hvis varen ikke bliver vist, bliver jeg ikke opmærksom på tilbudet.
Last edited by Stony on Sun Feb 03, 2013 11:24 am, edited 2 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Frouvne »

Jesper Amstrup wrote:Kategorier er ikke noget jeg bryder mig om. Man risikerer at overse noget, og som du selv er inde på, er det svært at hælde spillene i de rigtige kasser. Hvis du ikke kan finde ud af det, hvordan skal kunderne så have en chance for at gennemskue hvilken kategori de skal lede i?

Hvis man ved hvilket spil man er ude efter, er det let at finde det i en alfabetisk liste, eller via en søgning. Hvis man ikke ved hvad man leder efter, traver man alligevel det hele igennem
Kategorier er en svær ting. På den ene side er det meget attraktiv at kunne lede efter "økonomi-spil", "deckbuilding-spil" eller hvad man nu har en forkærlighed for. På den anden side er jeg næppe interesseret i alle Ticket to Ride-spillene, når min forkærlighed for 18XX-spil får mig til at slå op i "tog-kategorien". Og jeg er i hvert tilfælde helt enig i, at hvis den ene part har svært ved at kategorisere, så bliver der meget gæt-værk fra den anden part for at finde frem til det man gerne vil have fat i. I en del webshop bliver der overkompenseret for problemet, så de samme spil kommer til at indgå i alt for mange kategorier og det er i hvert tilfælde super-irriterende.

På den anden side er jeg personligt ikke super-begejstret for at skulle igennem en liste med alle spil, hvis der er 1000 artikler. P.t. er det ikke problemet på Boardgamer - men jeg forventer da at listen kommer op på 100-vis indenfor en overskuelig periode.
Jesper Amstrup wrote:En anden ting jeg finder irriterende, og får mig til at tænke "nu prøver de at tage røven på mig", er før og/eller normalpriser. Hvis man er sikker på at man har en skarp pris, er der ingen grund til at belære folk om det. I mine øjne ser det bedre ud at skilte med prisen og ikke andet. Det giver også mindre rod, og mindre (hvad jeg synes er) overflødigt fyld på siden. Hvis man har en god pris, skal folk nok opdage det. Folk shopper alligevel efter det bedste tilbud, og det er let at finde ud af hvor varerne er billigst. Hvis man ikke er billigst, skal man have andre ting at byde på. Hvad jeg sætter pris på, ja... det er jo lige her :)
Her er jeg fuldkommen enig med dig, Jesper. I forvejen er begreber som normalpris og vejledende udsalgspris en meget mærkelig størrelse, da den fastsættes af distributøren. Kommer det fra en dansk distributør og der er tale om et niche-spil, ja så taler al sandsynlighed for at du aldrig ser det i en butik og kun i webbutikker, der alligevel alle sælger det til en anden pris. Og kommer spillet fra en udenlandsk distributør så er der alligevel så mange andre faktorer såsom fragt der spiller ind at begrebet heller ikke giver mening.
Jesper Amstrup wrote:Hvis en vare er nedsat, giver det en bedre estetik at skrive hvad prisen er, og ikke bruge en procentsats. Jeg ved godt at det er lettere, men det ser altså grimt ud at 6 Nimmt koster 71,10.
Og personligt finder jeg det altid en smule utroværdigt, når der så bliver afrundet til 69,95 - men det er vist bare en utroværdig verden, jeg lever i. :?
Jesper Amstrup wrote:Når man kommer ind på siden er det første man skal se nogle produkter. Det er fint at der er en (lige PT lang) velkomsthilsen, men hvis det er muligt skal der gerne nogle produkter i fjæset af folk, inden den lange tekst - som de færreste gider at læse ;)
Det er forståeligt, at du gerne vil kommunikere din historie ud, Claus. Og jeg havde nok gjort det samme. Men det er nok rigtigt, at det for de fleste er overflødigt fyld man skal forbi. Personligt så jeg i øvrigt også gerne dit top-banner gjort en smule mindre i højden ... men det er jo en detalje. Jeg syntes i øvrigt det er ganske pænt og er enig med Jesper i, at det ikke rigtig hænger sammen med blog-banneret. Der ville jeg nok køre det samme logo evt. med en lille tilføjelse, så det fremgår man er havnet på bloggen.
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Stony wrote:
Jesper Amstrup wrote:Jeg vil bare have et 50" TV - producenten kender jeg ikke endnu måske kunne jeg også overtales til at gå nogle tommer op eller ned, og jeg vil også gerne være prisbevidst. Nu skal jeg igang med den stor A4 blok, og gennem utallige kategorier for at finde mit nye TV ;)
Og hvis det så viste sig at siden var inddelt efter kategorier med skærmenes størrelse, så ville du have det nemmere, men når jeg skal til at lede efter et Samsung TV, så skal jeg til at lede igennem utallige kategorier, fordi det er mærket der er vigtigt for mig. Eller hvis jeg har XXX kroner at gøre godt med, og bare vil have det største fjernsyn de penge kan skaffe mig. Så skal jeg også rode et utal af kategorier igennem, fordi det er prisen der er vigtig for mig.
Hvis det er delt ind efter skærmstørrelse, får jeg ikke mulighed for at gå et par tommer op eller ned ;)
Det letteste for mig er en lang liste hvor jeg kan sortere på pris, størrelse, producent osv. Det giver et meget bedre overblik. Hvis jeg i forvejen ved hvad jeg vil have, søger jeg på det og finder en billigste pris og/eller den shop det har et godt rygte.
Stony wrote:Kategoriernes værdi afhænger af om det spiller sammen med det parameter du søger ud fra
Præcis. Det er også derfor det ikke fungerer med brætspil. Hvad du vil komme i én kategori, vil jeg komme i en anden, og shoppen i en tredie. Da jeg skulle finde De Profundis på faraos.dk forleden, kunne jeg ikke finde det. Der er ikke den alfabetisk liste, hvor jeg kunne scrolle ned til C. Jeg prøvede 5-6 kategorier, men fandt ikke noget. Jeg kunne ikke finde en søgefunktion, og til sidst måtte jeg på google og skrive site:faraos.dk de profundis. Der blev det fundet i første hug. Hvis jeg havde været en helt almindelig kunde, havde jeg aldrig fundet det, men handlet et andet sted. Jeg fandt aldrig ud af hvilken kategori Faraos har spillet i.
Stony wrote:...eller kigge under nyhederne, og så krydse fingre at sidens definition af "nyheder" stemmer overens med min egen, så når der kommer noget hjem som ikke tidligere var en del af sidens sortiment, men det rent faktisk udkom allerede til Essen i Oktober sidste år, er det så en nyhed? Personligt vil jeg sige nej. Det er en "ny vare"
Det er altid svært, men der er jo ting som kom i Essen som først er i handlen nu. Hvad gør man så?
Hvis man er oplyst ved man godt at det "udkom" for et halv år siden, og har det formentlig allerede på hylden - hvis det altså er noget man vil have. Hvis man ikke ved hvad Internationale Spieltage er, så er det jo en nyhed hvis det ikke har været til salg i butikkerne tidligere. Under alle omstændigheder er et nyt spil i shoppen en nyhed. Hvad der er på shoppen handler om shoppen. Det er jo ikke et nyhedsmedie ;)

Man kunne løse hele dén problematik (hvis det da er et problem), ved at kalde det "nu på lager" eller "nyt i shoppen" i stedet for nyheder.
Stony wrote:Kategorier er en hjælp. Det skal ikke være din eneste indgang, men en assistance som bliver tilført såfremt man mener der er kunder der vil sætte pris på det.
Men... de kan meget let blive en klods om benet. Butikken er interesseret i at sælge så meget som muligt. Den mindre interesseret i at du kan spotte det du skal bruge med det samme, og mere interesseret i at du skal se nogle varer du ikke vidste du havde brug for. Det er derfor mælken ikke står ved siden af kassen i supermarkedet. Du skal helt ned i bunden af butikken, så du kan blive fristet til at købe noget mere. Hvis det hele er inddelt i kategorier, og ting er svære at finde, er det slet ikke sikkert jeg gider at lede efter den forbandede mælk. Så går jeg i en anden butik.
Stony wrote:Nu synes jeg boardgamer.dk gør det helt fint med at vise at der er 0 stk tilbage på lager. Så kan man argumentere for og imod, om varen overhovedet bør vises på siden, men det afhænger vel af om man forventer at få varen hjem igen. Jeg synes da det ville være trist, hvis boardgamer.dk kørte et slagtilbud på..... kortlommer, som sælges for 5 kroner pr pakke. Det er pt. udsolgt, men der kommer flere hjem. Det tilbud vil jeg da gerne kunne se, så jeg kan notere mig bag øret, at jeg skal holde øje med om de får flere hjem. Hvis varen ikke bliver vist, bliver jeg ikke opmærksom på tilbudet.
Det jeg gerne vil have er en knap så jeg kan filtrere det fra der ikke er på lager. Det må gerne blive vist som standard. Jeg gider ikke se på noget jeg ikke kan købe nu og få leveret i morgen (sådan ca.). Hvis jeg har 2-3 ting i kurven og lige mangler den sidste lille ting eller to for f.eks. at nå gratis porto, gider jeg ikke se på ting jeg ikke kan købe og få leveret nu. Hvis man sidder og "shopper" - altså oser i butikken - er det irriterende at øjnene skal hoppe frem og tilbage mellem spillets navn og lagerstatus.

Hvis ting ikke er på lager, går shoppen glip af en masse impulskøb. Jeg kan sagtens finde på at hapse noget i farten, og når det kommer tænke - hov... hvorfor faen købte jeg det. Hvis der er et stort rødt "ikke på lager" kryds, impulskøber jeg ikke noget.

Hvis du er kommet på siden for at købe de billige kortlommer, og køber noget andet selvom lommerne er udsolgt, er det den bedste situation for shoppen. Du er blevet lokket i shoppen, har købt og betalt - uden der er sat penge til på lommer. Supermarkederne sælger nogle gange varer en smule under indkøbspris. Det er for at loke kunderne i butikken - ikke for at være nogle flinke fyre ;)

Det hele handler om at sælge så meget som muligt - hvis man ikke sælger noget, så lukker man hurtigt igen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Stony »

Jesper Amstrup wrote:Men... de kan meget let blive en klods om benet. Butikken er interesseret i at sælge så meget som muligt. Den mindre interesseret i at du kan spotte det du skal bruge med det samme, og mere interesseret i at du skal se nogle varer du ikke vidste du havde brug for. Det er derfor mælken ikke står ved siden af kassen i supermarkedet. Du skal helt ned i bunden af butikken, så du kan blive fristet til at købe noget mere. Hvis det hele er inddelt i kategorier, og ting er svære at finde, er det slet ikke sikkert jeg gider at lede efter den forbandede mælk. Så går jeg i en anden butik.
...men den vinkel har jo intet med kategori-debatten at gøre. Det løses oftes på en helt anden måde på tværs af kategorier, hvor der eksempelvis under den enkelte artikel findes "Kunder der købte denne vare, købte også....". Og jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med dit "er ikke til at finde", for jeg har jo hele tiden været fuldstændig enig i at siden skal have en god søgefunktionalitet og en måde hvorpå man kan finde alle varer. Kategorierne er stadig kun en hjælp ud over den øvrige funktionalitet.
Jesper Amstrup wrote:Det jeg gerne vil have er en knap så jeg kan filtrere det fra der ikke er på lager. Det må gerne blive vist som standard. Jeg gider ikke se på noget jeg ikke kan købe nu og få leveret i morgen (sådan ca.). Hvis jeg har 2-3 ting i kurven og lige mangler den sidste lille ting eller to for f.eks. at nå gratis porto, gider jeg ikke se på ting jeg ikke kan købe og få leveret nu. Hvis man sidder og "shopper" - altså oser i butikken - er det irriterende at øjnene skal hoppe frem og tilbage mellem spillets navn og lagerstatus.
Fair nok, men jeg tror du bliver nødt til at sondre mellem funktionalitet man selv kan udvikle/lave, og så funktionalitet der findes i de standard-løsninger de fleste mindre webbutikker benytter sig af. Den debat skal jo ikke tages her, men hos udviklerne af den slags løsninger.
Jesper Amstrup wrote:Hvis du er kommet på siden for at købe de billige kortlommer, og køber noget andet selvom lommerne er udsolgt, er det den bedste situation for shoppen. Du er blevet lokket i shoppen, har købt og betalt - uden der er sat penge til på lommer. Supermarkederne sælger nogle gange varer en smule under indkøbspris. Det er for at loke kunderne i butikken - ikke for at være nogle flinke fyre

Det hele handler om at sælge så meget som muligt - hvis man ikke sælger noget, så lukker man hurtigt igen.
Nu bliver jeg muligvis en smule bidsk i min kommentar. Thank you for stating the obvious. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det drejer som om at få solgt varer, og gøre hvad man kan for at det sker. Du startede bare med at anfægte kategorier, og jeg forsøger at redegøre hvorfor de efter min mening har deres berettigelse. Det er altså ikke alle kunder der bruger siden på præcis samme måde som du gør. Jeg synes ofte jeg har glæde af kategorier. Jeg ved godt de har deres svagheder. Men det er som regel hvad du kan få, når du benytter standard-løsninger. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at jeg ville sætte pris på en søgefunktionalitet, hvor jeg kan vælge til og fra på en række parametre så som "På lager", "Tilbud", "Antal spillere", "Pris", "Udgivelsesår" osv osv.... Og jeg er sikker på at Claus vil elske hvis du gider kode det for ham. Hvis man ikke kan lave det, må man få det bedste ud af det man har. (Eller kan få ved at skifte til en anden webshop løsning.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Boardgamer.dk »

Godt at se den positive dialog om hvordan man foretrækker at handle online. Jeg håber alle er indforståede med at jeg tager notater :)
Jeg vil lige fremhæve et par ting, hvis jeg har undlagt noget, så er det en misser, ikke med vilje.

Kategorier:
Pointen om at kategorier aldrig kan blive præcis nok til at tilfredsstille den enkelte er nok meget vigtig. Nogen mener at Dominion er et kortspil, nogen mener det er deckbuilding, nogen mener det er middelalder eller fantasy.. og hvis jeg for at være sikker smider det i alle disse kategorier, så mister kategoriinddelingen en del af sit formål.
Jeg tror ikke der er en rigtig løsning, men en ting som en af mine kolleger sagde: "Hvis jeg kan se kategorien Racing, så lader jeg mig inspirere til at kigge der og se hvad der mon ligger i den kategori". Så jeg tror kategorierne skal bevares, så må jeg bare arbejde på at lave nogen der virker og ikke er for mange af. Samtidig laver jeg en slags dobbelt-kategorisering. Så den første, øverste del er tematisk primært og den nederste del er mere specificeret omkring tilbud, pakker, lagerstatus og andre parametre.

Lagerfiltrering:
Her er jeg enig med Jesper i at det er en rigtig dejlig ting at kunne fokusere KUN på det der er på lager. Ikke mindst i de situationer hvor man står med en ordre på 520,- og gerne lige vil finde en vare der kan bringe en op på 600,- og dermed gratis fragt. Men også bare hvis man kun køber ting som er på lager, og aldrig forudbestiller er det vigtigt.
Lige så vigtigt er det (som Stony påpeger) at lagerstatus er så korrekt opdateret, og vist, som muligt, så man ikke går glip af et tilbud, eller en efterspurgt vare, blot fordi man er inde og shoppe "en dag for tidligt". Derfor vil jeg gerne gøre begge dele, men den med lageret ... tja... det ville være smart.. er min webshop leverandør enig med mig i. Men det er bare ærgerligt, det kan ikke lade sig gøre. Mit problem lige nu, er så at komme til at tale med én som kan give mig noget praktisk modspil... dagens kommentar da jeg ringede til support:
Mig: "Hej, det er Claus, jeg skal bare lige høre: Hvad er jeres webshop kodet i?"
Ham: "Det ANER jeg ikke, men jeg vil tro det er HTML".
Mig: "Kan jeg komme til at tale med en udvikler i morgen tak?"
Lagerstatus:
En af de ting som jeg tit har spurgt Tobias om var: Hvorfor kan jeg ikke finde den vare? Han løste nemlig problemet med hvad der var på lager, ved at lade varen forsvinde helt og aldeles, også fra søgefunktionen.
Det er jeg uenig i, og har derfor med fuldt overlæg valgt at gøre sådan at man kan se, og bestille, varer der ikke er på lager, til gengæld prøver jeg at være så specifik jeg kan med mine leveringstider, så folk ved hvad de har at gribe i.

Generel filtrering af varer, baseret på datamodel:
Filtrering på antal spillere, pris, spilletid, aldersgruppe, og enhver kombination heraf?
Oh God, I WISH!!!.... Lad os bare sige at det indledningsvis ikke er muligt i min webshop. Jeg vil gerne give flere detaljer hvis nogen er interesserede, men ellers.. acceptér at jeg ikke bruger pæne ord om min leverandør i disse dage :)

Ny/Nyhed/Ny på lager:
Jeg regner egentlig med (og har lavet datamodellen til) at gøre alt dette. Jeg vil gerne skelne mellem om et spil er nyt, nyt på lager, eller genoptrykt efter at have været udsolgt, som minimum.

Udsalg/tilbud/Førpris/vejledende...:
Jeg ville ønske der var en enkelt måde at gøre det på, men det synes jeg ikke der er. Jeg KUNNE godt manuelt nedjustere alle mine priser enkeltvis, og så hæve dem i marts. Men så ved folk reelt set ikke hvor meget de sparer i forhold til mine normal priser, og SKAL derfor sammenligne med markedet, og markedet har ikke nødvendigvis varen på lager, endsige oprettet, så det kan blive et detektivarbejde for nogen. Jeg betragter det derfor som en service at sige: "jeg sælger den normalt til det her, men lige nu, det her".
Det er beklageligt at nogen mener det er et forsøg på at få varen til at fremstå billigere end den er, men jeg er underlagt de negative associationer som ordet "tilbud" har fået i de senere år. Jeg kan kun appellere til at folk viser mig tillid og antager at alt hvad jeg gør er for at give en service som giver folk den nødvendige information for at træffe en købsbeslutning. Og at den er baseret på sandheder, ikke opspind. For som det også står klart skrevet, så skal jeg tjene penge på det her. Ihvertfald nok til at det ikke KOSTER mig andet end tid.
Jeg er principielt enig med Jesper, men skriver alligevel førpris, da jeg tænker at NOGEN finder det relevant viden. Jeg er også principielt enig med Allan i "19.95 narresutten", men sætter nu alligevel prisen der, fordi jeg foreløbig ikke ved bedre, og det virker til at være markedsstandard.
Det kan være jeg bryder med begge hen ad vejen, men lige nu skal der lige lidt læring ind over.
Og det med grimme priser? Ja, jeg er doven. Beklager. Jeg er igang med at oprette ca. 200 forskellige varelinjer, det tager ca. 15-30 minutter pr. stk, og så har jeg altså taget den nemme løsning med en 10% rabat som slukker sig selv om en måned :) Jeg håber ikke det skærer for meget i dine øjne Jesper, jeg mente bare det var vigtigere at få sat varerne til salg, INDEN tilbudsperioden udløber :)

Blog/Design/Tekst:
True Story: 24 timer før vi gik i luften, var butikken identisk med bloggen, men så ramte vi en teknisk problemstilling som gjorde at vi nærmest måtte nulstille alt designarbejde. Så det er bloggen der skal laves om til at ligne butikken nu, og det har jeg lige brugt morgenen på, så det burde være blevet pænere.
Ja, der er for meget tekst på forsiden, Ja, der skal være produkter der istedet, og sidst men ikke mindst: Jeps, det bliver flyttet over på bloggen. Det står højt på min ønskeseddel for næste uge at få ryddet op i det, men igen.. varer på tirsdag, så ser jeg på det onsdag :)
Øvrige designkommentarer bliver taget imod med kyshånd. Jeg skriver dem ned og vil diskutere det med min designer og min programmør.

Og til sidst: Den ikke fungerende søgefunktion... der er simpelthen en bug i systemet.. ved ikke om det er deres index eller hvad, men nogen gange når jeg opretter en vare, så går søgning i stykker, både på butik og backend.. og så skal jeg lave en TIL og så virker det igen... *shrug* god, jysk programmering :)


Jeg tror det var mine kommentarer til de fleste af de ting der diskuteres? Og nu tilbage til mit planlagte program.. oprettelse af produkter :)
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Altså Stony, nu behøver vi jo ikke at være enige ;)

Der blev spurgt om mores mening om kategorier, og jeg har givet min mening om dem, og en hel masse andet, som giver god mening når jeg shopper.

Problemet er - som jeg forsøgte at udtrykke tidligere... Hvis jeg leder efter Age of Steam, så går jeg selvfølgelig ind under togspil. Det er ikke til at finde. Jeg er utålmodig, og går videre til en anden side hvor jeg finder det i første forsøg. Den første shop havde godt nok Age of Steam, men det lå under økonomispil. Kan du virkelig ikke se at det er et problem?

Det er fint at inddele i kategorier, men når ingen kan finde ud af om Age of Steam er et økonomispil eller et togspil hjælper det jo ikke. Der er sikkert endnu flere katagorier man kan få til at passe på Age of Steam. Hvis du kan gå hele din samling igennem, og uden tøven nævne hvilken kategori de tilhører, tager jeg hatten af for dig.

Jeg ANER ikke hvilken funktionalitet der er i de forskellige shopløsninger, og det er jeg også ret ligeglad med. Jeg fortalte hvordan jeg synes det skal være, uden at tage hensyn til om det er teknisk muligt. Det er vel ikke min hovedpine. Hvorfor skal jeg tale med udviklerne om det? det er shoppens ejermand der bad om input til kategorierne. At jeg så har givet min mening om flere ting, kan han jo bare ignorere.

Shoppingoplevelsen (herunder om siden er hensigtmæssigt opbygget) har ALT med salg at gøre, og det er det det handler om. En butik er til for at sælge. Hvis der absolut skal deles op i katagorier, er det (igen efter min helt egen og personlige mening) er "2 spillere" "børnespil" "voksenspil" og "familiespil" lettere at overskue. MEN... selv de to sidste kan der gå kage i, og ting kan blive fejlkatagoriseret (ja... igen efter min mening).
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Boardgamer.dk wrote:jeg altså taget den nemme løsning med en 10% rabat som slukker sig selv om en måned
Det heller ikke hver dag der er rabat på alt i butikken. jeg tænker mere på det der engang bliver normalpriser, og kommende tilbud på enkelte varer - der er de skæve beløb, og de overstregede førpriser grimme.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Stony »

Jesper Amstrup wrote:Problemet er - som jeg forsøgte at udtrykke tidligere... Hvis jeg leder efter Age of Steam, så går jeg selvfølgelig ind under togspil. Det er ikke til at finde. Jeg er utålmodig, og går videre til en anden side hvor jeg finder det i første forsøg. Den første shop havde godt nok Age of Steam, men det lå under økonomispil. Kan du virkelig ikke se at det er et problem?
Jo, hvis det er strikket sammen som du beskriver, og spillet kun ligger i EN kategori. Personligt vil jeg mene at det bør være at finde i begge de nævnte kategorier. Det er jo totalt urealistisk at forvente at et givent spil kun matcher på en kategori, for det er jo både et togspil og et økonomispil. Og hvis du en dansk udgiver vælger at lave en dansk udgivelse, bliver den danske udgave desuden til "spil på dansk". Og så skal spillet være at finde i alle tre kategorier.

Hvis en kunde tænder helt vildt på togspil, så skal han kunne finde det under togspil.
Hvis en kunde tænder helt vildt på økonomispil, så skal han kunne finde det under økonomispil.
Hvis en kunde p.g.a. sprogmæssige udfordringer søger efter spil på dansk, så skal han kunne finde det under spil på dansk.

Dertil kan vi opfinde kategorier så som "Spil der kan spilles med 6+ spillere" som det så også bør ligge i.
Spil designet af Martin Wallace.
Og man kunne sikkert blive ved.

Jeg ved godt at man kan ende med alt for mange kategorier. Så må man vurdere hvilke kategorier der er flest kunder der er på udkig efter. Hvis det er "Spil med zombier", så skal den kategori da oprettes.

Hvorfor skal et spil kun ligge i en kategori?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Stony »

Forslag: Lav en rundspørge her på forummet, hvor folk kan angive hvilke "kategorier" af spil de søger efter. Er det spil af en bestemt designer? Er det en bestemt spiltype som f.eks. økonomispil? Er det spil med et bestemt tema? Er det eurogames eller ameritrash? Er det spil fra en bestemt udgiver? Er det spil der kan spilles med et bestemt antal spillere? Er det spil med fede komponenter? Er det spil der fortæller en historie? Kan du bare godt lide at lede efter gode tilbud? Kigger du kun efter det der er helt nyt?

Lav en brainstorm og få smidt en masse kategorier på bordet. Smid så alle kategorier i en afstemning, og lad folk krydse dem af, som de ville sætte pris på at se på boardgamer.

Ikke alt det jeg-synes-at-jeg-føler-i-maven.... Byg beslutningen på empiriske data.

Just my 2 cents. :)
Last edited by Stony on Sun Feb 03, 2013 2:58 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Jesper Amstrup »

Stony wrote:Hvorfor skal et spil kun ligge i en kategori?
Det er nok bare mig der er underlig, men hvis jeg ser 5 kategorier igennem, gider jeg ikke at se det samme spil 4 gange. Hvis det sker med flere af spillene, skader det mere end det gavner, og jeg mister interessen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Så er Boardgamer.dk åben igen, 10% rabat i februar

Post by Stony »

Jesper Amstrup wrote:
Stony wrote:Hvorfor skal et spil kun ligge i en kategori?
Det er nok bare mig der er underlig, men hvis jeg ser 5 kategorier igennem, gider jeg ikke at se det samme spil 4 gange. Hvis det sker med flere af spillene, skader det mere end det gavner, og jeg mister interessen.
Så er det altså dig selv der - gennem dine forventninger - skaber det problem du er utilfreds med. Den optimale løsning ville være denne - indtil videre - uopnåelige løsning, hvor du søger på præcis de ting du er interesseret i, og så får een resultatliste. Evt. med angivelse af hvorfor den er med i resultatet. "Matcher på økonomispil og togspil". Som det er nu, så løser du ikke noget ved kun at inkludere det i een kategori. Du skaber et potentielt problem. Det gør man så - set med dine øjne - også hvis man har det i mere end en kategori, men det er det der er muligt, og jeg kan altså ikke se det rigtige i at kun lægge Age of Steam i økonomispil ELLER togspil. It's just plain misleading.

Med de muligheder der er i et standard-interface, er du nødt til at vælge hvilket af to onder man bedst kan leve med. At man enten ikke finder det man søger fordi man kigger i den forkerte kategori, eller at man ser det mere end 1 gang, når man kigger i flere kategorier. Så kan man selvfølgelig argumentere for helt at droppe kategorierne, men det løser desværre heller ikke noget.
Sidst spillet:
Image
Post Reply