A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fælleskøb)

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Sir William »

Myde wrote:
Sir William wrote: Ellers synes jeg faktisk reglerne er nemme at forstå, så er det bare om de er nemme at forklare. :P
jeg tænker jeg også vil prøve at læse reglerne inden lørdag, om jeg så når det er en anden ting...
Reglerne er kun på 16 sider og tager faktisk ikke så lang tid. Tror måske bare, at det er nemmere med spillet foran sig. Men det kunne være super, hvis vi er 2 der kan reglerne. Skal nemlig også have læst op på reglerne til Arkham Horror :D
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Myde »

Sir William wrote:
Myde wrote:
Sir William wrote: Ellers synes jeg faktisk reglerne er nemme at forstå, så er det bare om de er nemme at forklare. :P
jeg tænker jeg også vil prøve at læse reglerne inden lørdag, om jeg så når det er en anden ting...
Reglerne er kun på 16 sider og tager faktisk ikke så lang tid. Tror måske bare, at det er nemmere med spillet foran sig. Men det kunne være super, hvis vi er 2 der kan reglerne. Skal nemlig også have læst op på reglerne til Arkham Horror :D
Nu ligger spillet jo også her, teknisk set :lol:
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by akwlinka »

Sir William wrote:Skal lige have afklaret noget!

I teorien kan man vælge at slå enten royalister ihjel eller skjule dem alt efter hvilken skjult identitet man har. Men så snart man gør en af forestående, afslører man jo sig selv. Men som jeg ser det, så må man godt slå en royalist ihjel (en billig en) selv om man er loyalist, det giver umiddelbart point som så til sidst trækkes fra, da man jo som loyalist ikke må slå royalister ihjel. Så er det mere om det er en smart handling eller ej, men det kunne jo bruges til at afsløre sin modstander.

Hvorfor er der egentlig kun 3 "safe" counters i spillet når der er væsentlig flere royale man kan redde?

Når en af ens agenter slår en eller anden ihjel, og trækker en insanity counter så forsvinder denne person ud af spillet. Og som jeg læser reglerne, skal man beholde denne insanity counter og IKKE lægge den tilbage til de andre. Hvorfor dog det? Kan ikke lige se, hvor de ikke skal lægges tilbage da de jo ikke har nogen betydning efterfølgende eller misser jeg noget?

Både Restorationister og loyalister kan blive til vampyrer, men det er kun Loyalister der kan score point på det mens de andre taber point, så den eneste grund til at man som Restorationist skulle skabe bare en enkel vampyr måtte være for at beskytte ens Main Agent?

Kan man kun fjerne sine "cubes" fra Limbo gennem aktioner så som "Holy Brotherhood"?

Nå ja, det virker som om det kan være meget svært at skjule sine sande identitet, da jeg synes man nemt kan afsløre sig gennem sine handlinger eller aktioner ganske tidligt. Er det stor betydning, at være "skjult" eller skal man ikke være så obs på det?

Og, det virker umiddelbart som om at Loyalisterne nemmest kan score point og vampyrerne er en kende for seje. Er det korrekt eller er der nogen der har andre erfaringer?

Ellers synes jeg faktisk reglerne er nemme at forstå, så er det bare om de er nemme at forklare. :P
I grunden kan man gøre hvilken som helst handling man har lyst til uanset om man er L eller R.
Og grunden dertil er netop man man dermed kan sløre sin sande identitet.
Har man gjort noget slemt, såsom at slå en Royal ihjel når man er loyalist, så er straffen at man ikke beholder de point man fik, da man gjorde det.

Der er tre safe fordi er er tre kort der giver ret til at skjule de gamle.

Man trækker ikke sanity når man slår på andre agenter. Det er kun når man roder rundt med de Gamle (Royal) eller trækker kort der har sanity mærket på sig.
For loyalitet er sanity næsten ligegyldigt, da det eneste der sker er at identiteten bliver afsløre. Man kan dog også miste en agent hvis man trækker en "Mad" mens man prøver at snigmyrde eller skjule en gammel.
Hvorimod spillet ender hvis det er en restorationist, der bliver skør.

Man hiver sine kuber hjem fra limbo, ved at bruge retrieve influence cubes. En action man benytter meget.

Det er rart at have styr på hvem der er hvem, da den bagerste spiller jo automatisk hiver resten af af holdet med i faldet. En lille finte jeg både finder interessant, men også sk... Irriterende hvis den hev mig med i faldet.
Ikke en ting jeg har set i et andet spil, men jeg kende jo heller ikke alle spil.

Reglerne et ok. Ikke helt som jeg ville have skrevet dem, men jeg tror ikke rigtig man kan få nogen som helst forståelse for at mestre spillet uden mindst et par spil under vesten.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Sir William »

Så R kan slå uanede mange af de "gamle" ihjel mens L kun kan skjule 3?

Synes det virker rigtig godt og ser faktisk meget frem til at prøve det og ja, kan især god lide den effekt, at den med færrest VP kan trække hele holdet ned plus jeg også mener, at man kan skifte hold undervejs med et bestemt kort. Så man skal virkelig være opmærksom på, hvad alle andre gør, da det i sidste ende kan påvirke om man vinder eller taber.
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Anders H. Pedersen »

akwlinka wrote: Reglerne et ok. Ikke helt som jeg ville have skrevet dem, men jeg tror ikke rigtig man kan få nogen som helst forståelse for at mestre spillet uden mindst et par spil under vesten.
Så må jeg ud og købe en større vest...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Gunness »

Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Gunness »

En lille fejl på et par af brikkerne:
"I'm afraid there is an error on two of the Agent counters. The backs of William Morris and Wilhelm Steiber have been transposed (their vampire sides). This not an issue unless a) the Vampire card is in play and b) one or both of these agents are turned into vampires. This does not happen that often, so the game is still playable. For those people keen to fix the problem I have asked Amanda to produce a hi-res pdf of the counter backs that can be down-loaded from the Treefrog site and stuck on the back of the counters."

Og seneste nyt om Postergate:
"I have also asked Amanda to get on with the design of the poster, which will then be made available as a hi-res download."
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Frouvne »

Gunness wrote:En lille fejl på et par af brikkerne:
"I'm afraid there is an error on two of the Agent counters. The backs of William Morris and Wilhelm Steiber have been transposed (their vampire sides). This not an issue unless a) the Vampire card is in play and b) one or both of these agents are turned into vampires. This does not happen that often, so the game is still playable. For those people keen to fix the problem I have asked Amanda to produce a hi-res pdf of the counter backs that can be down-loaded from the Treefrog site and stuck on the back of the counters." [...]
For nogle er der så småt ved at være en løsning på dette problem.

Fra Treefrog Games hjemmeside:
Each copy of the limited edition of Mythotopia will contain two replacement counters for A Study in Emerald (William Morris and Wilhelm Steiber). We will also provide Cool Stuff, Inc and Gameslore with replacement counters. We will post more on how to get replacements at a later time.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Sir William »

Super!!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Gunness »

Jeg har en formodning om, at spillet samler støv rundt omkring - så nu er der da ingen undskyldninger for ikke at hive det frem igen ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Sir William »

Gunness wrote:Jeg har en formodning om, at spillet samler støv rundt omkring - så nu er der da ingen undskyldninger for ikke at hive det frem igen ;)
Desværre kun spillet det 2 gange, men de 2 gange var nok til at afgøre, at det var et spil jeg gerne vil beholde og få spillet noget ofte. Problemet er bare, at der altid er ET andet spil, som også lige skal prøves.

Måske vi skulle samle en lille folk blandt dem som gerne vil spille det, til en hyggelig mørk aften her i efteråret.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Gunness »

Gerne!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Sir William »

Gunness wrote:Gerne!
Hvor mange skal vi være for at det er godt? Har kun prøvet det med 4 personer, og havde ikke nogen fornemmelse af, at der var megen nedetid.

Så det er vel bare at finde en aften, hvor alle kan.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: A Study in Emerald - Martin Wallace (Kickstarter fællesk

Post by Robert »

Jeg får Mythopia på et tidspunkt. Fu er velkommen til ASIE erstatningerne, Claus.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply