XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkøb

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkøb

Post by JoelP »

Hej hej. Har valgt at støtte hvad der ligner et temmeligt solidt rum-sandkasse-spil på kickstarter. Det er dog en smule dyrt, men ligner virkelig noget unikt.

http://www.kickstarter.com/projects/143 ... t-system-0

Se evt Tom Vasels gennemgang af spillet http://youtu.be/bEtphocsyI4

Et spil med fragt til DK koster 105 dollar plus moms og dummebøde. Hvis vi er 4, der går sammen, kan vi få det til 315 dollar i alt plus moms og dummebøde. Det kan ikke umiddelbart betale sig med shopUSA, i bedste fald koster det ca 40 kr mere med den løsning. Og hvis det slipper gennem tolden (usandsynligt) er forskellen selvfølgelig endnu større.

Tjek det ud og sig til hvis det er :)


------
Hvem er med:
------
Joel (og 3 af hans venner)
Last edited by JoelP on Wed May 29, 2013 3:05 pm, edited 1 time in total.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by JoelP »

min udregning: ((315 dollar = 1815 kr)*1,25kr + 160 kr)/4 = 607 kr pr spil
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Oseali »

ShopUSA har fortoldet varene, så der får man ikke dummebøder, så det vil være en mulighed at benytte dem, hvis det kun er 40 kr mere, er det ikke den værste løsning.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by JoelP »

Tjo, men er det ikke dumt at betale mere for noget, der er mere besværligt?
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Anders H. Pedersen »

Postdanmark tager også moms af portoen!
I store forsendelser plejer producenten at æde noget af udgiften til porto. Men når pakken så kommer i hænderne på Postdanmark, vil de tage varens pris plus moms af den fulde porto. Så det er faktisk ikke helt nemt at beregne prisen...
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by JoelP »

Vel ikke så længe jeg har en kvittering, der kan bevise den faktiske pris? Eller?
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Brichs »

Jo. Det, du betaler moms af, er både af portoen og af spillets værdi. Prisen af portoen står (på pakker fra USA) på pakken. Dvs, hvis afsender har betalt 40$ for fragt, men du kun har betalt $20 er det bare ærgeligt ~ SKAT antager, det er dig der fusker med fakturaen.

Når du køber på Kickstarter, har du kun betalt for varen, ifølge SKAT. Dvs du betaler moms af dine 105 dollar + fragten + 160 kr i gebyr.

Du vil ende med at skulle betale (hvis vi antager at fragten reelt er $30, som er forskellen på de to pledges så vidt jeg husker) 194,41 i moms af varen + fragt, plus 160 kr i gebyr. Det vil sige 354 kroner i alt - plus de 604,00 for spillet. Altså, alt i alt 958 kroner.

Via shopusa betaler du 704 kr i alt. Stor rabat i dette tilfælde.


Min udregning er ikke perfekt, men har været til kurser med de ansatte i toldcenteret via mit gamle arbejde :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Anders H. Pedersen »

Måske kunne man skrive til producenten og høre om man kan betale en lavere pris hvis man får sendt pakken til ShopUSA.
Pledgen er sat for internationale kunder, kan jeg se. Så måske vil de være interesserede i at sælge 4 spil til en lavere pris, når de nu kan spare betydeligt på portoen...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Stony »

Bemærk at hvis man vælger ShopUSA, så tager man istedet 4 x $75 pledge som er inkl. fragt indenfor USA. Så er totalen nede på $300 ligeud. Desuden opnår man den fleksibilitet, at hvis en eller flere af os gerne vil have Sellsword udgaven istedet, så vælger man bare det antal $75 pledges og $100 pledges som vi nu engang måtte komme op på. Og vi behøver ikke engang lægge os fast på eksempelvis 4 købere. Det kan også sagtens være 5 eller 3 eller....

Lur mig om ikke det er muligt at lave en aftale med producenten om at man laver en enkelt pledge på et antal dollar, og så sampakker de hele skidtet i en enkelt pakke, og så skærer lidt af portoen.

Skriv mig bare op til et eksemplar.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Stony »

En tankestreg... Jeg kan se at der er forventet levering til december. Det er det samme som Belfort udvidelsen, som jeg allerede står for, og som jeg får hjem via ShopUSA:
viewtopic.php?f=50&t=5862

Skal jeg eventuelt overtage koordineringen her, og så få hele pivtøjet sendt hjem sammen? Det giver selvfølgelig den risiko, at hvis Belfort bliver en måned eller to forsinket, så bliver XIA tilsvarende forsinket og omvendt. Men det bør vel kunne skære (lidt) i den samlede fragt og fortoldingsgebyr....?
Sidst spillet:
Image
Lachris
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 65
Joined: Wed Jan 06, 2010 12:15 pm
Location: Bagsværd

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Lachris »

Stony wrote: Bemærk at hvis man vælger ShopUSA, så tager man istedet 4 x $75 pledge som er inkl. fragt indenfor USA. Så er totalen nede på $300 ligeud. Desuden opnår man den fleksibilitet, at hvis en eller flere af os gerne vil have Sellsword udgaven istedet, så vælger man bare det antal $75 pledges og $100 pledges som vi nu engang måtte komme op på. Og vi behøver ikke engang lægge os fast på eksempelvis 4 købere. Det kan også sagtens være 5 eller 3 eller....

Lur mig om ikke det er muligt at lave en aftale med producenten om at man laver en enkelt pledge på et antal dollar, og så sampakker de hele skidtet i en enkelt pakke, og så skærer lidt af portoen.

Skriv mig bare op til et eksemplar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En tankestreg... Jeg kan se at der er forventet levering til december. Det er det samme som Belfort udvidelsen, som jeg allerede står for, og som jeg får hjem via ShopUSA:
viewtopic.php?f=50&t=5862

Skal jeg eventuelt overtage koordineringen her, og så få hele pivtøjet sendt hjem sammen? Det giver selvfølgelig den risiko, at hvis Belfort bliver en måned eller to forsinket, så bliver XIA tilsvarende forsinket og omvendt. Men det bør vel kunne skære (lidt) i den samlede fragt og fortoldingsgebyr....?
Hey Stony,

Hvis det kan lade sig gøre er jeg frisk. Dog skal jeg lige have styr på WAFen først :wink:
Jeg har nemlig set mig lidt varm på "Sellsword udgaven".

Hvor meget ville et estimat på besparelsen / prisen blive?
(Hvis det er muligt og alt andet lige kan lade sig gøre)

Jeg har dog ikke lavet en Pledge endnu :)

/Lachris
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Stony »

Da det er første gang jeg selv forsøger at benytte ShopUSA, er jeg ikke skide skarp på hvad slutprisen bliver. Men ved at samle forsendelserne er det i hvert fald 2 x PostDanmark fortoldingsgebyr der potentielt spares, og så skal vi betale 1 x ShopUSA gebyr for at få det gjort derovre istedet. Fragten bør også blive en smule billigere ved at få sendt samlet, istedet for at få sendt to særskilte pakker.

Så regn ikke med en super-besparelse fordi de bliver samsendt. Et skud på hoften siger mig at vi sparer i omegnen af en 20'er pr. spil ved at slå det sammen. Og dem der køber både Belfort udvidelsen og samtidig er med her kan så doble op.

Men jeg skal nok prøve at kigge det efter, og se om jeg kan komme frem til noget mere konkret.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by Stony »

ShopUSA's lommeregner kommer frem til at eksempelvis et køb på 4 x $75 = $300 giver et tillæg på moms og fragt på 1.001 kr. Det er i runde tal ca. 430 i moms. De øvrige 571 må så være fordelt på fragt og ShopUSA's gebyr samt fortjeneste på håndtering. Den præcise fordeling kan jeg ikke se.

Hvis jeg så desuden tilføjer Belfort udvidelserne, er deres samlede tillæg på 1.287 kr. Det er en stigning på 286 kroner. Hvis jeg derimod forsøger at beregne Belfort pakken alene, koster det 430 kr. i ShopUSA tillæg inkl. moms. Så konkret må der vel være en besparelse på 144 kroner. Og det skal så deles mellem alle deltagerne i de to samkøb. Ikke det vilde.
Sidst spillet:
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by JoelP »

Hehe, godt nok er jeg fra jylland, men havde altså regnet usa prisen, altså 4 gange 75 med i shopusa prisen. Lyder interessant med samsending stony, det må vi lige overveje. Altså om den sparede pris er muligheden for at et af spillene bliver forsinket
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: XIA: Legends of a bla bla bla (rumspil a la Elite) samkø

Post by JoelP »

Hov, havde ikke set din sidste beregning. Så kan det vist ikke betale sig at samsende. Øv bøv, men så står jeg da bare selv for shopUSA delen. Indtil videre er det også kun mig selv, der er med alligevel :)
Post Reply