Motion for zombie-fans

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Motion for zombie-fans

Post by Stony »

Jeg løbetræner nogenlunde regelmæssigt. Sidste år kørte der et Kickstarter projekt der gik på at lave et spil omkring det at løbe. Jeg var umiddelbart skeptisk og sprang ikke på, men noterede mig det bag øret. For nylig stødte jeg på det igen, og det er forlængst blevet gennemført, så jeg kunne bare gå ind i AppStore og købe det. Det måtte altså prøves. Og jeg må tilstå at jeg umiddelbart er positivt overrasket.

Det kan være at der lige skal en overordnet introduktion til. Princippet i at lave et spil, som bliver lagt ud som et ekstra lag på noget der er dagligdags, trivielt eller måske decideret kedeligt bliver kaldt for "gamification". En lidt mere udførlig gennemgang kan man finde i denne TED-forelæsning.

Det konkrete "spil" hedder "Zombies, RUN!". Man skal forestille sig at være i en fremtid, hvor en zombie-pandemi er brudt ud. Man er en del af et lille isoleret samfund på 60 individer, som forsøger at overleve. Brændstof er der ikke rigtig noget af, så når man skal hente noget et sted udføres opgaven af løbere. Man er selv "Runner 5", og skal løse en række opgaver. På sådan en opgave skal man naturligvis løbe, og rekvirere ting som der er brug for. Og når man kommer hjem, kan man fordele tingene og forbedre miljøet. Jeg "fandt" på dagens løbetur bl.a. et par mobiltelefoner, nogle batterier og førstehjælpspakker nok til at opgradere det lokale hospital til niveau 2. Undervejs kan man blive forfulgt at zombier, og så er der dømt intervaltræning. I en jagt der kan vare op til et minut, er man nødt til at sætte farten op, for at ryste zombierne af. Hen over musikken i hovedtelefonerne, kan man høre en bippen, og afstanden mellem bippende fortæller hvor langt efter dig zombierne er. Hvis de kommer for tæt på, er du nødsaget til at smide nogle af de ting du har fundet for at.... "distrahere" dem. (Jeg troede de jagtede en for at æde hjernen, men pyt med det.) Man mister altså nogle af de ting man har fundet, hvis man ikke er hurtig nok. Jeg prøvede det lidt af, for at se om den tilpasser zombiernes hastighed til brugerens niveau, og det lader til det. Zombierne lader til at løbe XX km/t hurtigere end dit nuværende tempo. Så man kan godt "snyde" ved at løbe langsomt, men man snyder jo i sidste ende bare sig selv for en effektiv træning.

Man kan følge status for sine løbeture, se historikken og følge med i hvordan lejren klarer sig på deres hjemmeside.

Nu må vi se hvorvidt det er langtidsholdbart. Men det tilføjer et frisk pust til træningen.

Jeg synes konceptet ikke er heeeelt i mål, men viser fine takter, så jeg tænkte at jeg ville dele.

ImageImageImageImageImageImage
Sidst spillet:
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Motion for zombie-fans

Post by Foppwin »

Tak Steen,

Jeg har fået lyst til at løbe igen - hader at løbe, det er bare det nemmeste at finde tid til.
Danny

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Motion for zombie-fans

Post by Mikkel »

Foppwin wrote:Jeg har fået lyst til at løbe igen - hader at løbe, det er bare det nemmeste at finde tid til.
Helt enig!
Tak Stony for tippet :)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Motion for zombie-fans

Post by Andrea »

Nu pirker du til min dårlige samvittighed, for den app har ligget på min telefon rigtig længe - men jeg har stadig ikke fået testet den! Det skyldes først og fremmest, at jeg altid skal fra punkt A til punkt B og helst på en bestemt tid, og så har jeg ikke tid til evt. svinkeærinder. Samtidig havde jeg downloadet den for at bruge den på mine gåture, men jeg tror ikke, at den egner sig særlig godt til det - så er løbeture mere oplagt.

Konceptet er dog fedt - det er lige før, at jeg kan lokkes til løbetræning på den måde ;)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Motion for zombie-fans

Post by netsapiens »

Jeg er selv omkring mission 14 i Zombies, Run, og det er da meget underholdende.

Hvis man vil have mere "spil" i sit løb, så prøv den her også: http://www.meatspaceinvasion.com/
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Motion for zombie-fans

Post by Larsine »

Efter jeg begyndte at GeoCache fortalte en af mine venner mig om et lignende spil, hvor man kunne løbe rundt og fange virtualle spøgelser. Han syntes at det var lige så sjovt som GC'ing, men nemmere da der jo altid var spøgelser i nærheden.

Det formåede nu aldrig at fange mig, og efter tre missioner slettede jeg programmet igen.

Jeg tror jeg vil have det på tilsvarende vis med de indtil videre omtalte programmer, men god fornøjelse til dem der tænder på det.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Motion for zombie-fans

Post by Stony »

Different strokes for different blokes. ;)

Geocaching har aldrig fænget mig, og idéen med de virtuelle spøgelser tænker jeg som et irritationsmoment. Så er man nødt til at rende og kigge på skærmen, for at se om man befinder sig det rigtige sted?

Idéerne lyder til at være fundamentalt forskellige. De virtuelle spøgelser lyder til at være tænkt ud af geocaching idéen. Det er denne løbe-app absolut ikke. Du skal bare kunne høre hvad der bliver sagt i dine ørebøffer, og så er det i øvrigt fuldstændig ligegyldigt hvor du løber hen. Bare du har fremdrift.

Så jeg vil ikke umiddelbart sætte lighedstegn mellem de to typer apps.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Motion for zombie-fans

Post by Frouvne »

Stony wrote:Different strokes for different blokes. ;) [...]
Præcis! Jeg syntes det er nogle meget sympatiske initiativer. Hvis det fungerer som motivation og rent faktisk får nogle ud af døren er det jo fint. Personligt finder jeg motivationen andre steder, og vil gerne selv have kontrollen over hvornår, hvor langt og hvor hurtigt jeg løber, når jeg kommer ud af døren med løbeskoene på.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Motion for zombie-fans

Post by netsapiens »

Det skal lige nævnes Allan, at i Zombies, Run bestemmer du om du vil løbe ca 30 eller 60 minutter, og løber du i 40, får du 10 minutters "radio mode". Og du kan slå sprints fra, så du kan også selv bestemme farten.
Ville bare lige nævne det, så du stadig har muligheden for at få oplevelsen/historien :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Motion for zombie-fans

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Det skal lige nævnes Allan, at i Zombies, Run bestemmer du om du vil løbe ca 30 eller 60 minutter, og løber du i 40, får du 10 minutters "radio mode". Og du kan slå sprints fra, så du kan også selv bestemme farten.
Ville bare lige nævne det, så du stadig har muligheden for at få oplevelsen/historien :)
Det gør det til noget, der principielt kunne være mere interessant for mig. I praksis har det dog ingen interesse; når jeg løber gider jeg ikke have musik eller andre forstyrrende elementer. Når jeg løber nordpå langs vandet nyder jeg at suge indtrykkene fra omgivelserne og kroppen til mig. Det betyder ikke, at jeg ikke syntes ideen lyder sjov - men p.t. er det ikke den type motivation, jeg har lyst til/behov for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Motion for zombie-fans

Post by ozimek »

Frouvne wrote:
Stony wrote:Different strokes for different blokes. ;) [...]
Præcis! Jeg syntes det er nogle meget sympatiske initiativer. Hvis det fungerer som motivation og rent faktisk får nogle ud af døren er det jo fint. Personligt finder jeg motivationen andre steder, og vil gerne selv have kontrollen over hvornår, hvor langt og hvor hurtigt jeg løber, når jeg kommer ud af døren med løbeskoene på.
Måske skulle konceptet gentænkes: App'en skal triggeres når man sidder på sin falde på sofaen, for så at jage én ud af døren. HUSET ER OVERRENDT AF ZOMBIES!!! OP AF SOFAEN OG UD PÅ VEJEN! LØØØØØB!!... :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Motion for zombie-fans

Post by Andrea »

ozimek wrote: Måske skulle konceptet gentænkes: App'en skal triggeres når man sidder på sin falde på sofaen, for så at jage én ud af døren. HUSET ER OVERRENDT AF ZOMBIES!!! OP AF SOFAEN OG UD PÅ VEJEN! LØØØØØB!!... :D
I love it! :lol:
Post Reply