Dota 2

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Dota 2

Post by Stony »

Hvis der er nogen der har prøvet enten Defence of the Ancients (som var til WarCraft III) eller nogle af de kloner der er kommet (League of Legends m.fl.), så er spillet Dota 2 pt. i beta. Man kan købe sig ind til at deltage i betaen, men der bliver også løbende sendt invitationer ud, som deltagerne kan sende videre. Jeg ligger inde med et par stykker, som jeg endnu ikke har fundet interesserede aftagere af. Så hvis spillet siger dig noget, så smid en pb med den email adresse du benytter på Steam, og så sender jeg den til dig.
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Dota 2

Post by netsapiens »

Jeg har også invitationer at dele ud af, og gav gerne min egen version væk også.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Jeg skal måske indskyde, at det er et spil der kræver en vis tidsmæssig "investering", da det har en ret stejl indlæringskurve. Men når den er overvundet, er det et rigtig elegant spil, med mange timers underholdning. Det vinder desuden rigtig meget, hvis man har mulighed for at spille hold med folk man kender. Men det kan også spilles solo, hvor man sætter AI'en til at styre alle de øvrige pladser. (Hvilket i øvrigt er en ganske fin måde at lære de enkelte helte på, uden at man behøver at falde helt igennem i et spil, hvor dine holdkammerater har brug for at du yder en god indsats.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Tyfo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 121
Joined: Mon Nov 19, 2012 7:32 pm
Location: Aarhus

Re: Dota 2

Post by Tyfo »

Jeg har 10 invitationer jeg gerne giver væk til alt og alle.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dota 2

Post by Sir William »

Stony wrote:Jeg skal måske indskyde, at det er et spil der kræver en vis tidsmæssig "investering", da det har en ret stejl indlæringskurve. Men når den er overvundet, er det et rigtig elegant spil, med mange timers underholdning. Det vinder desuden rigtig meget, hvis man har mulighed for at spille hold med folk man kender. Men det kan også spilles solo, hvor man sætter AI'en til at styre alle de øvrige pladser. (Hvilket i øvrigt er en ganske fin måde at lære de enkelte helte på, uden at man behøver at falde helt igennem i et spil, hvor dine holdkammerater har brug for at du yder en god indsats.)
Indtil videre er jeg stadig ved den meget stejle indlæringskurve.

Efter mere end et par timers spil, får jeg stadig røvfuld af computeren selv om jeg sætter bot´erne til laveste niveau lige over passiv.

Jeg dør konstant og har ikke nogen succes med at slå nogen ihjel. Stiger i lvl og det er så også det eneste jeg har succes med. Selv når jg vælger de helte som AI´en har succes med, får jeg klø.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Der har jeg også været. :)

Der er en række helte man bør holde sig langt væk fra, når man er ny i spillet, for de er SVÆRE at spille godt. Hvis du f.eks. prøver en helt som Invoker, så får du dig en grim-grim overraskelse. Så er der andre der er væsentligt lettere at gå til.

Hvis der er stemning for det, kan jeg evt. køre et "lære-spil", hvor vi samler en gruppe, og så prøver et par træningsøvelser af. Hvis folk har Skype, kan jeg evt. forsøge at forklare efterhånden som vi prøver os frem.

Jeg forestiller mig et spil, hvor jeg præsenterer nogle begreber der er gode at kende, og hvorfor det er vigtigt at kunne holde styr på den slags. Jeg foreslår desuden nogle helte som folk bør holde sig til i første ombæring.

Når vi har været det igennem, tager vi en team-match mod AI Botter - bare på Easy.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dota 2

Post by Sir William »

Stony wrote:Der har jeg også været. :)

Der er en række helte man bør holde sig langt væk fra, når man er ny i spillet, for de er SVÆRE at spille godt. Hvis du f.eks. prøver en helt som Invoker, så får du dig en grim-grim overraskelse. Så er der andre der er væsentligt lettere at gå til.

Hvis der er stemning for det, kan jeg evt. køre et "lære-spil", hvor vi samler en gruppe, og så prøver et par træningsøvelser af. Hvis folk har Skype, kan jeg evt. forsøge at forklare efterhånden som vi prøver os frem.

Jeg forestiller mig et spil, hvor jeg præsenterer nogle begreber der er gode at kende, og hvorfor det er vigtigt at kunne holde styr på den slags. Jeg foreslår desuden nogle helte som folk bør holde sig til i første ombæring.

Når vi har været det igennem, tager vi en team-match mod AI Botter - bare på Easy.
Den er jeg med på!!

Denne søndag her kan jeg ikke, da der er Super Bowl og tirsdage aftener er også besværlige ellers kan jeg de fleste aftener.

Gik selv efter nogle uden magi som bare skulle slå løs på de andre, men selv der gik det galt. Havde også et æsel som jeg ikke kunne finde ud af bruge.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Jeg kan lige nedfælde nogle "key points", som du kan prøve at have med i baghovedet når du spiller for dig selv.

- Don't feed!
Hver gang man bliver slået ihjel af en af modstanderne, får de en pæn portion XP. Hvis I begge er på samme niveau, vil man næsten få XP nok til at stige et helt niveau. Så mens du selv kæmper for at komme op i niveau hurtigst muligt, er det ligeså vigtigt ikke at forære modstanderne en masse XP. Det kan være lidt nemmere at holde sig på sikker afstand, ved at vælge en helt der f.eks. skyder med bue og pil, eller på anden vis kan skyde fra en vis afstand. Så er du ikke helt så tæt på fjenden, som hvis du vælger en nærkamp-helt.

- Du auto-hitter sikkert stadig. Det er muligvis en dårlig ide.
Der er som udgangspunkt tre baner du kan løbe i. Top. Mid. Bottom. Den mest normale holdfordeling, er at der er en enkelt spiller der tager midt-banen, og to spillere til hver af de øvrige. Hvis du er på "Radiant" holdet - det er dem der altid starter i bunden af kortet - vil top-banen være den sværeste at spille. (For Dire er det Bottom-banen der er svær) Det er det fordi, der hvor de neutrale enheder mødes ligger tæt på et af fjendens tårne, og der er desuden skov rundt omkring dig, som skjuler eventuel fjendtlig aktivitet, så de har mulighed for at snige som rundt om og angribe dig bagfra. Det er sværere på de øvrige baner. Hvis du f.eks. - stadig som Radiant - spiller i den nederste bane, vil du altså som udgangspunkt stå tæt på dit tårn. Det er din fordel. Dels vil fjendens usynlige enheder automatisk blive afsløret når de kommer tæt på tårnet, og dertil kan du søge i sikkerhed ved tårnet, hvis de forsøger at få ram på dig. (I computerspils-lingo det der kaldes et "gank".) Så snart du begynder at auto-hitte, vil du skubbe linien væk fra dit tårn og dermed væk fra din sikkerhed. Slå derfor kun når du har mulighed for at lave et "last hit". Det er nemlig kun den helt der laver det sidste dræbende slag, som tjener penge på at nedlægge fjenden. ALLE helte der står tæt nok på får del i XP, men alt guldet tilfalder den der laver det dræbende slag. Det kan du desuden udnytte på anden vis, for når dine egne enheder har mindre end 50% liv, kan du selv slå dem ihjel ved at trykke på A og så venstreklikke på den enhed du vil slå på. Hvis du laver last hit på en af dine egne enheder, tjener du ingen penge. Men det gør fjenden heller ikke. Og de får kun halvdelen af den XP de ellers ville have fået. Det kaldes en "denial".
Det at "nøjes" med last-hits og supplere med denials, kan holde linien tættere på tårnet, og det gør tingene lidt lettere for dig.
Bemærk at når heltene kommer op i niveau, tilbyder tårnene ikke den samme sikkerhed, for så kan heltene godt tåle at blive ramt en del gange. Men i starten slår de ret hårdt.
Autohit kan desuden deaktiveres i spillets opsætning. Du kan også bare vælge at trykke på "S" (Stop) knappen hele tiden, indtil du når det tidspunkt hvor du GERNE vil slå. Men husk så at angribe den enhed du gerne vil slå på, for ellers angriber din helt automatisk den nærmeste fjende, og det er ikke nødvendigvis den der er moden til et "last hit".

- Lær at bruge holdets mulddyr.
Det mulddyr der er i spillet er ikke "dit". Det er hele holdets. Og det er en nyttig ting at kunne købe og sælge gennem mulddyret, og lade det transportere tingene til dig ved fronten. For så kan du blive fremme ved fronten og lave last-hits så du tjener XP og guld. Det kræver lidt øvelse. Pas på at du ikke kommanderer rundt med mulddyret mens en af dine holdkammerater er igang med at bruge det!

- Lær at købe og bruge Town Portals.
Jeg ved det. De koster penge. Men de koster ikke ret meget. Hvis du ikke har en Town Portal, og er nødt til at smutte tilbage til lejren - måske for at købe udstyr og/eller fordi du trænger til healing - må du møjsomt trave hele vejen tilbage. På den tid det tager dig, vil du ret nemt kunne tjene pengene hjem igen. Og så ville du desuden tjene XP samtidig. Du bør derfor holde løbeturene frem og tilbage på et absolut minimum. Town Portals er en af de ting der minimerer den tid.

- Lær hvilket udstyr der passer til den helt du spiller.
Når man bliver bedre bekendt med spillet, kan man selvfølgelig eksperimentere lidt med hvad man vælger at købe. Men som udgangspunkt - når du er i butikken - kan du i venstre side af menuen se hvad spillet foreslår at du skaffer dig. Det er delt op i afsnit som angiver hvad du bør starte med, hvilke ting der er dine "kerneting", som du (næsten) altid bør overveje at anskaffe, samt en række "situationsbestemte ting", som kan være nyttige alt afhængig af hvad du prøver at opnå. Lad dem tjene som inspiration. Vær opmærksom på, at nogle ting "smelter sammen" til bedre ting når du har alle delkomponenterne til det. Så hvis du får øje på et fedt våben, som du ikke helt har råd til, så har du det måske alligevel, såfremt du allerede ejer en eller flere af de ting det våben skal opbygges af. Hvis du trykker på en ting, får du en lille oversigt som viser hvad det består af. Eller alternativt hvilke ting denne delkomponent indgår i og kan være med til at opbygge. Så hvis du køber en eller anden ting, og det slet ikke er det du får, men der derimod forsvinder et aller andet, og du får noget helt tredje, er det bare fordi du uforvarende har købt en kombination.

- Lidt om de forskellige roller.
Der er flere roller, som angiver hvad de enkelte helte egner sig til. De to suverænt vigtigste at have styr på er "Carry" og "Support". De udgør de to yderpunkter af heltene. For ganske kort at nævne hvilke roller der ellers er, kan jeg af fri hukommelse skrive "Jungler", "Initiator", "Ganker", "Pusher", "Tank" og der er vistnok et par stykker mere. Men glem dem. De to førstnævnte er de vigtigste.
"Carry" er betegnelsen for en helt der er pissesvag til at starte med. Men han/hun har potentialet til at blive rigtig ondskabsfuld når han/hun kommer op i niveau - SÅFREMT HAN/HUN HAR HAFT HELD MED AT TJENE PENGE NOK TIL AT KØBE DET RETTE UDSTYR. Betegnelsen "Carry" kommer af at sådan en helt i spillets sene stadier kan "bære holdet frem". Det er de helte resten af holdet skal sørge for har de bedst mulige vilkår, for at tjene både XP og guld til at kunne "blomstre i fuld flor" om du vil. Men tag ikke fejl. Selv om hvert hold typisk har to af disse, og det langt hen ad vejen er dem det drejer sig om, så er det i høj grad stadig et holdspil. De andre kan du kalde vandbærere el.lign. men de er så meget mere end det. Selv en fuldt udstyret Carry kan ikke klare et helt modstanderhold alene. For de har jo også deres egne Carry helte.
Support er helte der i starten af spillet kan lidt mere. De har i hvert fald bedre mulighed for at slå en modtander ihjel allerede inden man har fået opgraderet sit udstyr. Men de vokser ikke i styrke på samme måde som Carry heltene gør. Men de har så en opbygning der gør at det forskellige udstyr ikke er "NEED to have", men snarere "NICE to have". De kan godt slå fra sig, selv om de ikke har godt udstyr. Derfor: Hvis du spiller support, og du deler bane med (en af) dit holds Carry helte.... Så skal du ikke lave et eneste last hit. Det skal Carry have lov til. For det er ham du og dit hold skal sørge for kommer godt i gang og får det rette udstyr. Du forventes desuden at købe holdets mulddyr samt Wards som jeg ikke vil komme nærmere ind på her.

Jeg tror det må være informationer nok til at starte med. :-)

Der er TONSVIS at lære i det her spil, men jeg synes faktisk det er overraskende godt når først man kommer over den første (velvoksne) indlæringskurve. Hvis du gerne vil være rigtig konkurrencedygtig, bør du i princippet kende samtlige 100+ helte med alle deres styrker og svagheder, så når du møder den pågældende helt på slagmarken, så ved du om du bør angribe eller stikke af med den helt du selv har valgt. Der er MEGET information at holde styr på. Men et skridt ad gangen. Jeg har nu ca. 10-12 forskellige helte jeg kan spille uden at blive helt til grin. :)

Hvis du vil have nogle forslag til helte der er "lettere" at komme igang med, vil jeg i helt vilkårlig rækkefølge nævne:
Crystal Maiden +
Enchantress +
Drow Ranger *
Lion +
Huskar *
Lich +
Bane
Sven *
Razor *
Queen of Pain *

Hvis du gerne vil prøve en helt der KAN blive Carry (eller Semi-Carry som det også kan hedde når de næsten kan blive Carry-seje), så kig på dem med stjerne udfor. Dem der er support, har jeg sat et + udfor. (Der er sikkert flere der er hhv Carry eller Support. Det er ud af fri hukommelse at jeg skriver.)
Last edited by Stony on Fri Feb 01, 2013 5:07 am, edited 2 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Too much info? (Jeg havde advaret omkring spillets indlæringskurve. :) )
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dota 2

Post by Sir William »

Stony wrote:Too much info? (Jeg havde advaret omkring spillets indlæringskurve. :) )
Nope, det jeg har læst virker lærende. Men har ikke læst det hele. :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Du kan selvfølgelig også selv gå i dybden med en helt du godt kan lide. Du kan se heltetyperne på f.eks. Http://www.dota2.com/heroes
Dertil findes der masser af youtube videoer der forklarer begreber som Wards og hvad de bruges til, samt går i dybden med de enkelte helte osv osv... Kvaliteten kan svinge en del, men der er rigeligt at lære.
Endelig kan du søge efter guiden "Welcome to Dota 2. You suck." En meget lidt flatterende titel, men den rummer en masse god info.
Undervurder i øvrigt ikke værdien af at spille med folk du kender. Folk på internettet kan gennemsnitligt være en flok enerverende idioter. Og det er udelukkende deres opførsel jeg refererer til. Heldigvis gør man i Dota 2 hvad man kan for at sortere skidt og kanel. Hvis du støder på en der ikke kan opføre sig normalt, kan du indrapportere vedkommende direkte i spillet. Brug det! Det gør ingen forskel om en spiller bliver indrapporteret nogle gange, men de samler "point" sammen, og hvis man får for mange af dem, bliver man rykket ned i en særskilt kategori, hvor man forsøger at holde alle disse fjolser. De kan altså stadig spille, men kun med hinanden. Efter en karantæneperiode rykker de op igen, men hvis de fortsat er helt galt på den, er det kun et spørgsmål om tid,før de ryger derned igen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

Hvis du gerne vil have en succes-oplevelse med nogle af de "lavthængende frugter", så prøv følgende:

Ren AI bots testmatch mod Easy bots. Fire bots sammen med dig selv og fem bots på det andet hold.

Du vælger Drow Ranger

Du går op i MID lane

Når du får chancen for at fyre et skud eller to afsted på modstanderens helt, så gør du naturligvis det. Med lidt held, kan du få ham så langt ned i liv, at han bliver nødt til at returnere til basen, og så kan han i mellemtiden ikke komme op i niveau eller tjene guld.

De første skills du kører op i niveau, vil være "Frost Arrows" som du har liggende på hotkey Q, samt din passive skill "Precision Aura". Dem kører du op på max. Eneste undtagelse er når du kan stige i "Marksmanship" som er din "ultimate skill" (Det kan du ved level 6 og igen senere.) så vælger du naturligvis den. Det giver et skill-up omtrent som følger:
1 : Frost Arrows
2 : Precision Aura
3 : Frost Arrows
4 : Precision Aura
5 : Frost Arrows
6 : Marksmanship
7 : Frost Arrows
8 : Precision Aura
9 : Precision Aura

Herefter kører du bare den sidste skill op, og vælger naturligvis din Ultimate når du har muligheden. Bemærk at Precision Aura hjælper HELE dit eget hold. Hvis du har en del holdkammerater med Ranged Attack, kan det være du vil køre denne op før Frost Arrows.

Hvis du har nogenlunde held med dine last-hits, vil du omkring level 6 have tjent ca. 900 guld. Den bruger du på at købe Morbid Mask. (HUSK at bruge mulddyret.) Den gør at du stjæler liv når du skyder på fjenden, så fremadrettet har du auto-heal. På sigt køber du desuden en Helm of Iron Will. De to ting vil smelte sammen til en Helm of the Dominator, og den er nyttig, idet den kan bruges til at lave "Mind Control" på f.eks. en af de neutrale enheder, så du selv kan kommandere rundt med den, og f.eks. bruge den som tank, mens du bare skyder løs hen over hovedet på den.

Når du har fået Morbid Mask, og er nået mindst level 6 og derved har fået dit første niveau i Marksmanship, så skifter du taktik til "Jungling". Det betyder at du forsvinder fra din bane, for at jagte de neutrale enheder i skoven. Når du bare spiller for dig selv, kan du gøre som det passer dig, men hvis du spiller på et rigtigt hold, er det god skik at gøre opmærksom på, hvis man har tænkt sig at praktisere Jungling, så de andre har mulighed for at regne det med.
Jungling betyder 2 ting. For det første vil dit hold nu kun have 4 spillere i de tre baner. Det betyder at der er en spiller mindre til at deles om den XP der bliver samlet. Det bliver så også lidt sværere for dem, for det betyder at der vil være en bane, hvor du har en enkelt holdkammerat der står overfor 2 af modstandernes helte. Så derfor er det vigtigt at aftale, så han ved at han skal forsøge at klare sig solo.
Dertil bliver det nu nemmere for dig at skaffe last-hits, for der er ikke nogen andre helte eller neutrale enheder der kan komme dig i forkøbet. Der er KUN dig til at slå de neutrale enheder ned. Bemærk at en af lejrene med neutrale enheder indeholder "Ancients", som er sværere at nedkæmpe. Men de giver også bedre XP og guld når man gør det. Men gå i første omgang udenom dem. Vent til du har Helm of the Dominator, hvor du dels giver mere skade men også kan medbringe en Mindcontrolled enhed, som kan tage den første skade istedet for dig selv.

Det fortsætter du med til du f.eks. har samlet penge til Shadow Blade. Den gør dels at du giver endnu mere skade, men den har også den egenskab at du kan blive usynlig for en kort bemærkning. Det er både nyttigt hvis du skal snige dig ind på en fjendtlig helt, men i ligeså høj grad hvis du er blevet overrasket af fjenden og har brug for at stikke af.

Hvis alt går efter planen, så vil du på nuværende tidspunkt være foran på levels og have bedre udstyr end dine modstandere, og one-on-one bør du være istand til at save modstanderen midt over.

Efter et par spil hvor du øver ovenstående, vil jeg mene du bør være i stand til at køre den første sejr hjem. :)
Last edited by Stony on Fri Feb 01, 2013 10:22 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Dota 2

Post by Taibi »

Tyfo wrote:Jeg har 10 invitationer jeg gerne giver væk til alt og alle.
Jeg tager gerne én af dem, hvis du har flere tilbage. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dota 2

Post by Stony »

...ellers har jeg også en håndfuld tilbage.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Dota 2

Post by Sir William »

Jeg har også lige fået en hel stak af dem. Må være fordi de mener, at jeg har brug for nogen at spille med som jeg så kan vinde over :D Sympati invitationer. :lol:
Post Reply