Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Kanzler »

Vi skal have os en ny bærbar i det lille hjem. Den er egentlig tænkt til at skulle erstatte både den dybt forældede stationære pc, samt den semi-forældede bærbare pc som vi har stående. Det skal derfor være en 15,6 tommer skærm, da vi ikke planlægger at tage den specielt meget ud af huset el lign.

Budgettet ligger omkring 6000 kr. Helst ikke meget mere

Den nye bærbare skal bruges til almindeligt forbrug, men den skal også være i stand til ( inden for rimelighedens grænser) at køre spil af nyere dato som f.eks. "Total War serien" osv. Det er ikke fordi jeg spiller særligt meget, men gider bare ikke købe en bærbar hvor muligheden for spil stort set ikke er til stede fra starten. Derfor skal den have en relativ slagkraftig processer og grafikkort.

Jeg er på ingen måde vidende inden for IT-branchen så bliver hurtig forvirret når jeg læser de tekniske specifikationer mm :wink:
Jeg har læst på diverse forum'er osv og har efterhånden fået kredset mig ind.

Jeg har nu følgende 3 alternativer jeg lurer på

http://www.edbpriser.dk/Product/Compare ... 15;7247920

(det skal siges at ACER'en er på tilbud i expert i denne uge til 5999.)

De er i de store hele identiske som jeg ser det. Dog har ASUS'en en lidt mindre processer Intel Core I7 3537u i modsætning til Toshibaen og Acer'ren der har en Core i7 3630QM processor.
Grafikkortet i ASUS'en er til gengæld en smule bedre.

Jeg har hørt en del dårligt om Acer generelt ( går hurtigt i stykker, fremstår lidt mere billigt, balleriet holder dårligt osv ), men ved ikke om det passer?

Umiddelbart hælder jeg mest til Asus'en men er lidt bekymret for om processoren er markant dårligere end i de 2 andre? Passmark er ca. 4000 hvor det i 3630 QM processoren er ca. 8000.


Har I nogen mening om ovenstående er gode råd meget velkomne 8)
Last edited by Kanzler on Sun May 12, 2013 2:32 pm, edited 1 time in total.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by zutcorp »

Min erfaring er at design/mærke er vigtigere end en smule forskel i ydelsen. Det mærker man alligevel ikke meget til. Jeg købte Asus k55 til ungerne i julegave, og de kører bare. Ikke noget pjat.
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Nissi »

Jeg vil klart anbefale Asus, det er sgu kram og det virker!

Mht. Intels i7 processor, så er den faktisk beregnet til videoredigering. Så med mindre du ikke har de store planer om dette, vil jeg mene at en i5 ville være et lige så godt valg. Der er ikke de store forskelle fra i5 til i7, andet end at i7 er en del dyrere.

Derimod vil ram og grafikkort være et bedre sted at bruge pengene.
Har ikke lige tid til at skrive så meget mere, men hvis du ønsker yderligere hjælp, kan jeg sagtens skrive lidt mere på et andet tidspunkt, samt evt. finde alternativer.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Kanzler »

Tak til jer begge for gode råd.

Nissi - God pointe med i5 kontra i7 processor. Jeg har ikke planer om videoredigering af nogen slags, så det kan godt være at det er overkill med i7. Hvis du har forslag til alternative køb så må du gerne skrive dem her.

mvh
AngryObi
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 55
Joined: Sun Jan 20, 2013 1:47 pm
Location: København

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by AngryObi »

Jeg vil lige kort nævne at jeg har et par bekendte der begge har haft store problemer med deres ASUS Ultrabooks. Problemet er at mousepaddet ofte stopper med at virke. Jeg ved ikke udbredt problemet er, men 2/2 jeg kender har desværre oplevet problemet. Jeg har selv altid været meget glad for ASUS' produkter og har ikke selv haft problemer med diverse produkter derfra.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Brichs »

Jeg har en 7 år gammel Acer. Det eneste "problem" den har, er at den kan have svært ved at logge på netværk med sikkerhedsprocedurer, der er indført efter den er bygget.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Stony »

Vedr. i5 vs i7, så er der lidt mere i debatten end som så.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2404674,00.asp

Hvad mærkerne angår, så har jeg ikke prøvet Asus bærbare, men jeg har flere gange bygget min egen maskine, og selv om jeg har oplevet alle mulige former for udfordringer, så har Asus komponenterne altid spillet.

Hvad Acer angår, aner jeg intet om deres driftsikkerhed, men jeg bryder mig som regel ikke om deres design. Men det er jo en dybt subjektiv smagssag.

Hvis jeg kan tillade mig at smide et helt tredje brand ind i debatten, så har jeg af to omgange været rigtig godt tilfreds med Lenovo.
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Michael_Olsen »

Stony wrote:Hvis jeg kan tillade mig at smide et helt tredje brand ind i debatten, så har jeg af to omgange været rigtig godt tilfreds med Lenovo.
Jeg har en Lenovo ThinkPad Edge, og et noget ambivalent forhold til den.

På den ene side har jeg performancemæssigt fået rigtig meget for pengene, og den virker generelt driftsikker, samt at tastaturet er det lækreste tastatur jeg nogen sinde har prøvet til en bærbar (og jeg har prøvet en del : - ))

På den anden side har den 3 problemer som ikke er til at komme uden om:

A: Tastaturet har en velkendt fejl som gør at nogle af tasterne nogle gange "låser" sig fast og bliver ved at repetere. Det eneste som afhjælper er at slukke maskiner og tænde den igen (det er ikke engang nok at restarte, så det er formenligt et bios problem). En search på nettet fortalte mig at en del Lenovo maskiner har dette problem.

B: Blæseren larmer. Det vil sige, det gjorde den indtil jeg indstallerede noget ekstra software som styrer blæseren bedre. Det viste sig nemlig at den kørte væsenligt hurtigere end den behøvede. Lenovo er også kendt/berygtet for dette.

C: Knapperne på touch-pad'en sidder ovenover den, ikke nedenunder som er standarden. Det har jeg nu ikke noget problem med selv, men det er en smagssag.

Jeg håber det hjalp.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Mik »

Jeg har brugt Toshiba bærbare siden Windows ´95, hvor jeg blev træt af at slæbe en kæmpe PC ud på Frederiksberg hver gang der var noget galt. Siden har (naturligvis) aldrig haft behov for at sende den til reparation. Ulempen med en bærbar er at det som regel ikke er let at opgradere den til et nyt styresystem, så den er blevet udskiftet med nyere modeller, senest Windows 7 for et par år siden.

Har aldrig oplevet nogen problemer, og jeg køber altid over nettet i Jylland, hvor priserne og servicen er bedre.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Larsine »

Michael_Olsen wrote: C: Knapperne på touch-pad'en sidder ovenover den, ikke nedenunder som er standarden. Det har jeg nu ikke noget problem med selv, men det er en smagssag.
Det skyldes at deres knapper er beregnet til at du bruger den røde "clicktoris". Hvis du bruger denne, ligger de tre knapper perfekt. Mange Lenovoer kommer slet ikke med touchpad, og personligt har jeg altid slået touchpadden fra på mine Lenovoer, og kun brugte "clicktorisen".

Lenovo holder til næsten alt. Jeg har haft en sælger som tog sin personlige Lenovo, klappede den samme, og stillede sig på den, for at vise at de i hvert fald kunne holde til skolebørn.

Men de vejer en smule mere en de fleste tilsvarende bærbare.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Fod »

Ang. Acer-maskiner;
Vi har i husstanden to stk. Acer Aspire One, som nu har 3 år på bagen. Vi har aldrig haft nogle problemer med dem. Ligeledes har jeg en Acer android tablet, som er et årstid gammel. Den har jeg heller ikke haft problemer med.

Så at Acer skulle være skidt, er ikke noget jeg kan genkende.
- Nick
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Tallens »

Personligt er jeg nok ASUS fanboi, Så kan varmt anbefale den frem for andre mærker. - min stationær er også proppet med ASUS hardware (eller Corsair) tror faktisk kun det er min SSD diske som er noget andet end ASUS.

Til bærebar har jeg haft 2 forskellige IBM'er (og nu Lenovo, som ejg har haft 2 af), 2 forskellige Compaq, 1x HP, 1x ACER, 1x Sony (VAIO) og 1x Toshiba (værste jeg har haft nogensinde) og af alle de maskiner er den eneste som holder sig kølig, er nemt at ha med at gøre, har været min ASUS.

Dog vil jeg nævne at jeg arbejdsmæssigt bruger Lenovo, og den virker også upåklageligt, den er stabil, tung og holdbar og nu hvor jeg har fået en SSD disk i, og lidt mere ram, så køre den fantastisk. - Men jeg tror dog ikke jeg ville kunne spille særlig mange spil på den (heller ikke aktuelt, det er jo en arbejdsmaskine :))

Forskellen på i5 og i7 er ikke så vigtigt for de fleste mennesker, så jeg vil mene du roligt kan bestille en i5 frem for en i7, og spare lidt på prisen, som du kan bruge på en rigtig opgradering. Faktisk, den største opgradering du kan få til en bærebar er en SSD disk og nok ram (8GB+), dernæst kig på om det er et grafik kort som følger med, eller om det er Integreret, - afhængig af behov så gå efter en PC med dedikerede grafik kort i, det gør den lidt tungere, men også mere i stand til at arbejde med tunge applikationer. så .. SSD > Integreret Grafik kort > Ram > i5 > etc....

Som udgangspunkt så er det faktisk lige meget hvilken PC du har (så længe du holder dig fra Toshiba og Bell) så længe du er i stand til at holde den i god stand, nogen mærker spare på de interne dele, og det sænker jo selvklart prisen lidt. Men har du gult bælte i PC brug så kan Acer, HP og Lenovo maskiner godt holde distancen ud uden problemer.

//T
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by netsapiens »

Jeg er nu glad for min Aldi-indkøbte discount medion maskine som bare spiller som den skal. :)

Jeg vil dog lige komme med et indskud til debatten. Prøv tastaturet!!
Der er eddermame ikke noget mere frustrerende end at skulle vænne sig til en laptop hvor "fn" sidder yderst til venstre, når ens muscle memory er vant til at det er "ctrl" der sidder yderst. Og det samme gælder om enter tasten dækker over en kolonne taster eller en række taster. Og det er endnu værre hvis man arbejder med en bestemt slags tastatur men har en anden slags/design derhjemme.
Jeg kan eks. Slet ikke arbejde på mine børns laptops fordi tastaturet er anderledes end hvad jeg har på mine andre tre maskiner.

Bare lige så du har det med også :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Mik »

netsapiens wrote:Jeg vil dog lige komme med et indskud til debatten. Prøv tastaturet!!
Der er eddermame ikke noget mere frustrerende end at skulle vænne sig til en laptop hvor "fn" sidder yderst til venstre, når ens muscle memory er vant til at det er "ctrl" der sidder yderst.
bruger kun den bærbares tastatur når jeg er på rejse. Derhjemme bruger jeg et rigtigt tastatur som ligger på en udtræksplade nedenunder bordfladen hvor den bærbare står - sammen med sin trackball.
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Ny bærbar, hjælp ønskes!!

Post by Nissi »

Jeg vil nok anbefale denne: http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-Vivo ... 95586.html

Den har en 24 GB ssd disk og 750 GB hdd.
Desuden 8 GB ram og den str. skærm du efterspørger.
Det er en i5 og den har et ganske fornuftigt grafikkort.
Post Reply