Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Mikkel »

Hjælp!

Vi er et par stykker som godt kunne tænke os at spille rollespil.

Den ene har spillet D&D for 128 år siden, så han er lidt rusten og jeg selv har spillet lidt self-made en gang i folkeskolen.
Men nu vil vi gerne i gang - men hvor starter man? Hvad er nemt at gå til - og er det overhovedet nemt?

Jeg har ledt lidt på nettet, og der er jo de to store; Pathfinder og D&D. Og de deler vist vandene ret godt.
Så hvad kan anbefales hvis man vil starte HELT fra bunden af?

Det vi rigtig gerne vil, er at det skal være Pen & Paper og nogle terninger. Men bruger vel egentlig ikke figurer?
Og så skal det være Fantasy-genren.

På forhånd tak :)
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Michael_Olsen »

Jeg tror svaret i høj grad afhænger af hvad det er i ønsker at opnå, det vil sige hvilken type spil er det I er ude efter?

Hvad jeg mener er at nogle foretrækker spil stærkt baseret på rollespil og historiefortælling, med så få regler som muligt. Andre kan lide det mere taktisk med figurer og små kort. Andre igen har noget andet de forsøger at få ud af spillet.

Har du nogen idé om hvor det er I vil hen med spillet? Hvis I for eksempel leder efter en lidt old-school d&d fornemmelse med et moderne "touch" kan jeg ihvertfald klart anbefale Pathfinder.

Jo mere du fortæller, jo mere kan jeg hjælpe : - )
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Mikkel »

Hej Michael og tak for hurtigt svar :)

Hvad er det så vi gerne vil opnå?

Min "drøm" er at vi sidder de her 3-4 personer rundt om et bord med hver vores karakter (minus GM, selvfølgelig :)). Og så må det gerne være som du skriver "...spil stærkt baseret på rollespil og historiefortælling, med så få regler som muligt". Det lyder jo ideelt - rollespil, nemt og få regler :D Men det kan vel godt kombineres med at man laver små kort, så man kan illustrere hvordan lokationen ser ud der hvor karakterene befinder sig?

Det er lidt svært at præcisere det helt konkret. Men jeg ser gerne det her eventyr hvor spillerne skal ud og slås, udvikle sin karakter, klare små opgaver (f.eks kunne det være bountyhunting o.a.), men der må også gerne være en rød tråd igennem eventyret.
Lidt ligesom med LOTR, hvor ringen er i centrum, men inden de når bjerget hvor ringen skal smides i, så bliver de udsat for en masse prøvelser og den vej igennem udvikler sig i forskellige retninger. Håber det gav lidt mening ;)

Kan du kort forklare mig det her moderne touch som Pathfinder har? Gør det en stor forskel i forhold til D&D?
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Michael_Olsen »

Altså, Pathfinder (og d&d) hører jo til i den lidt regeltunge ende af spektret, så jeg tænker det måske kunne være en fordel for jer at starte med noget som er lidt mere "regellet".

En mulighed kunne være Castles and Crusades, som er en slags old-school d&d (ala first/second edition tror jeg, har ikke prøvet det selv bør jeg lige nævne): http://www.trolllord.com/cnc/
Det er langt fra regelløst, men er dog til at overkomme, og sætter en god ramme at spille klassisk rollespil i.
Man kan sagtens spille med endnu simplere / færre regler, men regler er ikke nødvendigvis en dårlig ting, så længe man er parat til at ignorere dem når de kommer i vejen for historien : - )

Ud fra hvad du beskriver forestiller jeg mig umiddelbart at enten C&C eller måske alligevel Pathfinder kunne være en mulighed.
Problemet med Pathfinder er måske at det kan være noget overvældende at starte med, så afhængig af om du har lyst til at læse 300 sider før du går i gang, kunne C&C sagtens være et alternativ.

Når jeg siger at Pathfinder er lidt mere moderne end klassisk d&d, så er det fordi man i de gamle 1/2nd edition d&d eventyr ikke lagde meget vægt på intern logik; der var f.eks. dungeons fyldt med monstre i miljøer hvor de ikke havde noget at leve af, således at de burde have været døde af sult.
I det seneste årti eller så har mange lagt mere og mere vægt på den interne konsistens i den verden og det miljø der bliver spillet i. Om det er godt eller skidt er selvfølgelig, som så meget andet, en smagssag.

Jeg håber det hjalp. Du skal selvfølgelig være velkommen til at spørge videre, evt. som pm.


Michael
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Foppwin »

Jeg spillede GURPS i mine unge dage, og synes at det var et kanon system.

Jeg kunne godt lide, at karakterene havde negative egenskaber. Det giver nogle sjovere rollespilsituationer.
Danny

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Michael_Olsen »

GURPS har jo så også den fordel at reglerne er opdelt i basic og advanced, så man kan bruge de regler man har lyst til.

Og ja, disadvantages er en suverænt aspekt ved GURPS, det er jeg helt enig i.

Nu vil jeg så ikke starte en "hvilket-system-er-bedst-krig" : - ) , men personligt synes jeg GURPS kamp systemet er alt, alt for tungt, og magi systemet måske noget kedeligt.
Det primære problem med kamp systemet, i mine øjne, er at en runde er et sekund, så der er rigtig, rigtig mange runder i en kamp. For mig ødelægger det historien når man skal bruge så meget tid på at slås, men to each his own, som man siger.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Larsine »

Mikkel wrote:Min "drøm" er at vi sidder de her 3-4 personer rundt om et bord med hver vores karakter (minus GM, selvfølgelig :)).
Er du så inde på noget af det der nymodens indie-rollespil, hvor der slet ikke er en GM?

Hvis du er tiltraditionelt rollespil, med en GM og nogle spillere, og det skal være i en fantasy-verden, og ikke alt for regeltungt, så synes jeg du skal tage et kig på Ulvevinter, som kan findes på http://rollespilsforlaget.dk/. Her kan du bl.a. finde en gratis udgave af Spillernes Håndbog (under ekstramateriale). Den indeholder næsten alt det der er i regelbogen, undtagen baggrundsviden om landet samt nogle eventyr. De 21 sider er alle de regler I har brug for for at komem igang med at spille.

Selve reglebogen kan lånes på dit lokale bibliotek, hvis du ikke vil ofre de kr. 125,- som reglerne koster.

Det er efter min mening hvad D&D skulle have været for 30 år siden da jeg begyndte at spille rollespil.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by jondifool »

Nogen gange skal man bare gå efter den setting man godt vil have og så må man leve med det spilsystem der dækker den. Jeg spiller gladeligt Warhammers rolleplay i både 2 og 3 edition simpelthen fordi at jeg synes det er en fed verden at være en lille spillegruppe i, velegnet til at holde plot og encounters simple men grumme. Regel mæssigt er Whrp 3 god nyt tænkning men en rodebunke, men vigtigtst af alt rigigt sjovt.

Ud over det min erfaring at det kan betale sig godt at lytte til GM, det skal sku være et system og en verden han er begejstret for at ligge en del arbejde i at få til at fungere.
Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by BACON! »

Jeg kan anbefale Dungeon World hvis der skal være meget historie fortælling og rollespil i forhold til antallet af terning kast.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Andrea »

BACON! wrote:Jeg kan anbefale Dungeon World hvis der skal være meget historie fortælling og rollespil i forhold til antallet af terning kast.
Enig - det er lettilgængeligt og hurtigt at komme i gang med.

Pt. spiller vi Apocalypse World i min spilgruppe. AW bygger på samme engine som DW, men scenarier foregår i post-apokalyptisk verden: http://rpggeek.com/rpg/5891/apocalypse-world
Helt klart et awesome system - især for os, der ikke er så meget til rullespil ;)
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Mikkel »

Hej alle og tusind tak for jeres indspark! Det er virkelig værdsat :)
Larsine wrote:
Er du så inde på noget af det der nymodens indie-rollespil, hvor der slet ikke er en GM?

Hvis du er tiltraditionelt rollespil, med en GM og nogle spillere, og det skal være i en fantasy-verden, og ikke alt for regeltungt, så synes jeg du skal tage et kig på Ulvevinter, som kan findes på http://rollespilsforlaget.dk/. Her kan du bl.a. finde en gratis udgave af Spillernes Håndbog (under ekstramateriale). Den indeholder næsten alt det der er i regelbogen, undtagen baggrundsviden om landet samt nogle eventyr. De 21 sider er alle de regler I har brug for for at komem igang med at spille.
Jeg har været inde og kigge - og bare det at det er på dansk, er da bestemt et plus. Så er det for mig nemmere at lære ting :)
Der står nu også at det er for yngre rollespillere, så mon ikke at det kunne være et godt sted at starte? Og skulle man falde for det, så kan man jo altid opgradere til en anden verden/andet system
BACON! wrote:Jeg kan anbefale Dungeon World hvis der skal være meget historie fortælling og rollespil i forhold til antallet af terning kast.
Det gør absolut intet at der er mange terningekast - det ville slet ikke genere mig :)

Det næste som jeg så har tænkt lidt over, det er det her med at finde på selve eventyret. Eller hvordan foregår det?
Skal man i de fleste spil selv være rigtig kreativ og komme op med det hele, eller er der guides til det meste? Hvad nu hvis eventyrerne pludselig vælger at slå sig ned, købe en farm og opdrætte lamaer istedet for at klare den quest de egentlig havde sat sig for til at starte med og som er den røde tråd i eventyret? Skal man så ikke virkelig kunne tænke hurtigt som GM og få dem tilbage på sporet igen? :)
BACON! wrote:Jeg kan anbefale Dungeon World hvis der skal være meget historie fortælling og rollespil i forhold til antallet af terning kast.
Ser også interessant ud!
Er det det her man skal have fat i - så er man good to go?
http://www.indiepressrevolution.com/xca ... featured=Y
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Larsine »

Mikkel wrote:Det næste som jeg så har tænkt lidt over, det er det her med at finde på selve eventyret. Eller hvordan foregår det?
Du kan få færdige eventyr, eller du kan lave dine egne. Du kan som regel også finde nogle færdiglavede gratis på nettet. Til Ulvevinter findes der en del I grundbogen, samt 10 ekstra eventyr på hjemmesiden.

Til D&D/Pathfinder/Warhammer findes der endnu flere, specielt hvis du er OK med at de er på engelsk.

De gratis kan være rigtig gode, men der er også meget skrammel blandt. Det samme kan desværre også være tilfældet for dem man køber, selvom det værste er sorteret fra.

Personligt foretrækker jeg at blande mine eventyr, ca. 50/50 hjemmelavede/færdige, men det skyldes også at jeg spiller Shadowrun, hvor jeg forsøger at følge meta-historien.
Skal man i de fleste spil selv være rigtig kreativ og komme op med det hele, eller er der guides til det meste? Hvad nu hvis eventyrerne pludselig vælger at slå sig ned, købe en farm og opdrætte lamaer i stedet for at klare den quest de egentlig havde sat sig for til at starte med og som er den røde tråd i eventyret? Skal man så ikke virkelig kunne tænke hurtigt som GM og få dem tilbage på sporet igen? :)
Hvis de heller vil opdrætte lamaer, eller sælge cykler, eller opkræve skatter fra bønderne, medens du hellere vil have dem på episke eventyr, så er det måske lidt forventningsafstemning. Start med at snakke om hvilken slags rollespil I er interesseret i, både genre og type. Selvom I er enige om at det skal være fantasy, så er der jo meget forskel på om det skal være politisk intrige (Game of Thrones), high-level fantasy (D&D/Pathfinder), low-level fantasy (Warhammer/Ulvevinter) eller noget helt fjerde.
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by BACON! »

Mikkel! wrote:Ser også interessant ud!
Er det det her man skal have fat i - så er man good to go?
http://www.indiepressrevolution.com/xca ... featured=Y
Jep, du behøver ikke anden end den ene bog. Den findes endda kvit og frit her http://book.dwgazetteer.com/ godt nok uden billeder osv. men det hele er der. Der er en start guide til det på det officielle forum som er nyttig at have læst. Den forklarer en del af koncepterne i det på en mere elegant måde end bogen.
Sig til hvis du kunne tænke dig lidt information om det. Så skal jeg skrive noget når jeg er ved min pc.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by Mikkel »

BACON! wrote:
Mikkel! wrote:Ser også interessant ud!
Er det det her man skal have fat i - så er man good to go?
http://www.indiepressrevolution.com/xca ... featured=Y
Jep, du behøver ikke anden end den ene bog. Den findes endda kvit og frit her http://book.dwgazetteer.com/ godt nok uden billeder osv. men det hele er der. Der er en start guide til det på det officielle forum som er nyttig at have læst. Den forklarer en del af koncepterne i det på en mere elegant måde end bogen.
Sig til hvis du kunne tænke dig lidt information om det. Så skal jeg skrive noget når jeg er ved min pc.
Tak :)
Nu er man jo en doven hund, så skulle du have linket liggende til den guide du fortæller om, så må du meeeeeget gerne poste det!
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Rollespil for begyndere - hjælp ønskes!

Post by glorn »

hmm... så vil jeg da også gerne lige give et par anbefalinger med :)

personligt er jeg glad for warhammer fantasy roleplaying system 2nd edition. spillet kommer med en godt udviklet verden (mørkere end den figurkrigsspillene foregår i), et system hvor dine karakterer ikke er krigere, men rettere måske en kulsvier der der udvikler sig til en lejesoldat og går videre som kongens bøddel. Dette har ofte givet farverige karakterer, som bliver snakket om mange år senere. selve systemet er ret enkelt og ligetil, plus det er designet til at passe til verdenen.

et andet system som kunne være godt er Savage Worlds. Det er ligesom Gurps et universal system (dvs i det fungere i flere settings: moderne, sci-fi, fantasy, osv). hvilket kunne være en fordel da i så let kan gå videre til en ny setting når i føler i har spillet en kampagne færdig og vil prøve noget nyt. Det er desuden meget velegnet til man ikke spiller så ofte, da ens karakter ikke består af sindsygt mange detaljer så man kan lige sidde og bladre lidt i en bog og så har man styr på hvad man kan i løbet af 5-10 minutter max.
David.
Post Reply