Blue Moon strategi: The Khind

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Blue Moon strategi: The Khind

Post by Frouvne »

Image

Det væsenligste karakteristika ved The Khind er, at de optræder i bander: Gangs. Denne mulighed er meget stærk, da den i stil med evnen til at spille Pair, sætter spilleren til at spille flere kort. Dog har spilleren med Gang muligheden for at spille kort i endnu flere runder, så længe karakterkortene stammer fra den samme bande. Alle karakterkortene i banden forbliver aktive og da nogle af dem har meget stærke specialfunktioner, kan det have frygtelige følger at støde ind i dem!

21 af sættes 30 kort indgår i en af de fire bander: Top, Fun, No eller Cool.
I No indgår der 7 karakterer, i Top og Fun 5 og i Cool indgår der 4 karakterer.

No Gang
Image
No Gang er måske den mest uinteressante af banderne, da ingen af karaktererne har nogle specialfunktioner. Til gengæld er der 7 bandemedlemmer, hvorfor det skulle være en smal sag at samle en del af banden med yderligere mulighed for at samle flere op undervejs.

Værdierne på kortene fordeler sig således: 0/3, 1/1, 1/2 1/3, 2/1, 3/0 og 3/1.

Fun Gang
Image
Fun Gang indeholder 5 kort hvoraf det ene har en specialfunktion. Specialfunktionen er til gengæld stærk: "The values of my character cards double."

Fordelingen af værdier på kortene er således: 0/0, 1/3, 2/3, 3/1 og 3/2.

Top Gang
Image
I Top Gang har alle bandemedlemmerne værdierne 2/2 - og i tilgift hertil har de alle en specialfunktion. Specialfunktionerne går fra at man går lov til selv at trække et enkelt kort ekstra til at modstanderen skal discarde et kort fra hånden, fra toppen af hans bunke eller et aktivt kort.

Da karakterkortene som sagt forbliver aktive, kan et enkelt af disse korts specialtekster kommer til at gælde fem runder i træk! Det kan være et dyrt bekendtskab!

Cool Gang
Image
Også i Cool Gang har alle bandemedlemmerne værdierne 2/2. Endvidere har de også alle potente specialfunktioner. Specialfunktionerne gælder henholdsvis lige og ulige kortværdier, hvor et kort gør alle lige værdier på karakterkort værdiløse, mens det andet gør alle ulige værdier på karakterkort værdiløse. Tilsvarende findes der to kort, der omhandler booster- og support-kort.

Generelle overvejelser over The Khind
Med disse bander ser det ud til, at der er to forskellige oplagte strategier. Enten så kommer man med et voldsomt angreb, der kan skræmme modstanderen til straks at trække sig tilbage eller man spiller banderne over flere runder således at specialfunktionerne af de først spillede kort kommer til at gælde gentagne gange.

Når man spiller disse bander, man møjsommeligt har samlet sammen, kan man ofte komme op på at spille de seks kort, der skal til for at der er mulighed for at tiltrække sig to drager og så kan det hele komme til at gå stærkt!

For at kunne spille Khind effektivt forudsætter det, at man får samlet store nok dele af sine bander til at de bliver rigtigt magtfulde. To af Leadership-kortene hjælper spilleren med at manipulere med kortene; et giver spilleren lov til at trække tre tilfældige kort fra sin afkastningsbunke, et andet for at kigge afkastningsbunken igennem for herefter at udvælge sig et af disse kort, der tages på hånden.

Bemærkelsesværdigt er det, at alle de ni kort, der ikke hører til en bande, har specialtekst på sig. Flere af kortene giver spilleren mulighed for at få flere kort på hånden eller at begrænse hvor mange kort modspilleren må tage op.

På Boardgamegeek har jeg set to svagheder ved The Khind nævnt: The Khind kommer let til kort overfor decks med enkeltstående meget høje kort (Vulca, Terrah and til dels Mimix). Endvidere kan den spiller, der kontrollerer The Khind komme i vanskeligheder, når den anden spiller trækker sig tilbage inden han får spillet alle kortene, der tilhører en bande.

Lad mig endelig høre om dine overvejelser om Blue Moon: The Khind! :D
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Du glemte noget.

Khind er rigtig sjove at spille med.


Man skal være villig til at trække sig hvis man ikke har samlet en lille gang på hånden. Med lidt tålmodighed er chancerne store for at man slipper heldigt fra det. Man kan også være meget uheldig med Khind, men heldigvis er en runde jo hurtigt forbi.

Med hensyn til at spille med en som trækker sig tidligt..... Det kan han ikke gøre ret mange gange før han har tabt. Hvis det er noget han gør gang på gang, kan man jo også spille en hel "gang" på én gang, og med lidt held score to drager.

Der skal jo også være svagheder som kan udnyttes - ellers ryger balancen jo.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Her er de grundlæggende data om alle sættene (endnu en gang), så man kan sammenligne...

Som det fremgår er The Khind det sæt, der har flest kort med specialtekster på. Sammen med The Mimix er det sættet med flest karakter-kort. The Khind har som det eneste sæt ingen Booster-kort.

-----------------------------------------------

The Hoax

Leadership: 3
Character: 18
Booster: 3
Support: 6

Fire: 55
Earth: 44

Specialtekst: 14

-----------------------------------------------

The Vulca

Leadership: 3
Character: 18
Booster: 4
Support: 5

Fire: 69
Earth: 46

Specialtekst: 13

-----------------------------------------------

The Flit

Leadership: 3
Character: 14
Booster: 13
Support: 0

Fire: 44
Earth: 45

Specialtekst: 14

-----------------------------------------------

The Mimix

Leadership: 2
Character: 23
Booster: 2
Support: 3

Fire: 65
Earth: 63

Specialtekst: 9

-----------------------------------------------

The Khind

Leadership: 3
Character: 23
Booster: 0
Support: 4

Fire: 48
Earth: 48

Specialtekst: 19


-----------------------------------------------

The Aqua

Leadership: 2
Character: 15
Booster: 5
Support: 8

Fire: 49
Earth: 49

Specialtekst: 13

-----------------------------------------------

The Terrah

Leadership: 2
Character: 18
Booster: 3
Support: 7

Fire: 43
Earth: 61

Specialtekst: 16

-----------------------------------------------

The Pillar

Leadership: 2
Character: 16
Booster: 9
Support: 3

Fire: 49
Earth: 52

Specialtekst: 17

-----------------------------------------------
frouvne, administrator

Image
Post Reply