Twilight Struggle

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Twilight Struggle

Post by Frouvne »

Der er netop blevet udgivet en gratis strategi-guide til download om Twilight Struggle. Den kan findes via nedenstående link:

http://twilightstrategy.com/

Jeg har downloadet den på min iPad og så håber jeg, det kan anspore mig til at få lidt mere gang i spillet imens jeg stadig har det i erindringen fra sidst det blev spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Twilight Struggle

Post by Lyng »

Den side er i øvrigt også rigtig fin hvis man gerne på en let og hurtig måde vil lære nogen nye at spille TS. Bare gå ind under New to Twilight Struggle og der er en rigtig fin opsumering af de muligheder man har under ens tur.
Fed side til et fantastisk spil!
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle

Post by BlueSwan »

Nogle generelle råd baseret på mine hidtil 11 spil af TS og lidt læseri i den strategimanual Allan nævner:

1. Vær ikke ked af at trække modstanderens events.
Alle der har spillet TS kender fornemmelsen. Man har en bunke af modstanderens events på hånden, som man ikke har lyst til at spille. Se det i stedet som en mulighed for at skille dig af med dem på opportune tidspunkter. Det gælder ISÆR for de events der kun kan ske én gang i løbet af spillet. Få dem spillet, minimér skaderne og de er helt ude af decket.

2. Spil konservativt på space race.
Godt nok er der nogle gevinster ved at være forrest på space race, men hver gang du spiller et kort på space race går du glip af mulige Operation Points og hvis det er en stjerneevent forsvinder kortet ikke fra decket men kommer igen. Omvendt kan space race være en life saver. Jeg bruger space race til følgende:
- At komme af med DEFCON selvmordskort - især som USA.
- At komme af med modstanderens meget stærke gentagende events, som jeg alligevel ikke kan fjerne fra decket, som f.eks. "decolonization".
- I runde 3 og fra runde 7 og frem spiller jeg desuden gerne stjerneevents, der så godt nok ikke kommer ud af decket, men først kommer tilbage i spillet meget sent (hvis overhovedet).

3. Gem på dine egne stjerneevents.
Du har et eller flere af dine egne stjerneevents på hånden. Det er fristende at spille dem, men gør du det er kortet ude af decket. Hvorfor ikke spille kortet for OP og så dukker det op igen senere? Især for USA, der generelt mangler OP i starten af spillet kan dette være vigtigt. Omvendt skal man selvfølgelig spille eventen hvis den lige pt passer perfekt strategisk. Eksempelvis vil det i de fleste tilfælde være en fejl at spille "De-stalinization" for OP. Er vi i Late War er dette råd selvfølgelig ligegyldigt, da eventen alligevel næppe kommer igen.

4. Spil aggressivt på DEFCON som Sovjet
Som Sovjet bør du generelt holde DEFCON nede på 2. Det betyder at USA ikke kan foretage kup i battlegrounds, det betyder at USA får svært ved at møde kravet om military operations (og taber VP herop) og det betyder at USA kan få det svært ved at skille sig af med DEFCON selvmordskort.

5. Skab et problem for Sovjet i sidste action round.
Som følge af ovenstående er det fint hvis du som USA kan skabe problemer for Sovjet i sidste action-runde, f.eks. ved at bryde kontrollen med en vigtig battleground. Nu skal Sovjet vælge imellem at bruge sin første action-round i næste tur på at reparere skaden eller på at lave det sædvanlige kup. Gør Sovjet førstnævnte kan USA foretage et sjældent kup i en battleground eller skille sig af med et DEFCON selvmordskort. Gør Sovjet sidstnævnte kan USA overtage den nævnte battleground. Selvfølgelig er der altid risikoen for at Sovjet i headline kan spille et kort der løser problemerne.

6. Glem Europa.
Det er fristende at gå efter at få kontrol med Europa og vinde spillet direkte på det. Imidlertid er dette meget svært hvis modstanderen har erfaring med TS og du bruger en masse ressourcer på det, der går udover din position på resten af brættet. Europa er interessant nok i den udstrækning at USA sikkert har Vesttyskland og Italien mens Sovjet har Østtyskland og Polen. Det betyder at Frankrig kan afgøre hvem der har dominans. I de fleste af mine spil har stillingen i Europa været meget lige og spillet er blevet afgjort på de andre regioner.

7. Glem ikke Sydamerika og Afrika.
De fleste af mine spil har jeg vundet på at have styr på Sydamerika og/eller Afrika. Man overser let de regioner da de i udgangspunktet ikke scorer specielt mange points. Det gør de bare alligevel hvis den ene part kontrollerer dem, hvilket relativt let kan ske, hvis man ikke passer på.

8. Asien er den vigtigste region i Early War.
Europa er som sagt sjældent udslagsgivende og USA skal være glad for bare at undgå Sovjet-kontrol over mellemøsten. Asien er vigtig. Passer man ikke på her, kan man hurtigt blive totalt afskåret fra store dele af en region der scorer rigtig mange point. Det er derfor at Sovjet typisk altid forsøger at kuppe Iran i tur 1, for at forhindre USA i at få adgang til Pakistan og Indien, mens USA prøver hurtigt at komme til Thailand fra Australien via Malaysia. Når først magtbalancen i Asien er på plads, så er den svær at ændre igen, akkurat som i Europa, men i modsætning til i Europa, så skal man kæmpe hårdt for sin plads i magtbalancen. Typisk får man en stalemate situation hvor Sovjet har Pakistan, Indien og Nordkorea, mens USA har Sydkorea, Japan og Thailand. Men kan USA komme ind til Pakistan/Indien før Sovjet, eller kan Sovjet snuppe Thailand via "Vietnam Revolts" før USA eller fravriste USA Sydkorea via "Korean War", så kan magtforholdet ændres betydeligt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Twilight Struggle

Post by Frouvne »

Jeg har spillet nogenlunde lige så mange spil og syntes punkterne opsummerer nogle gode begynder-tips ... længere er jeg heller ikke kommet selv. De første tre råd hænger meget fint sammen. Umiddelbart er det lettest at se fordelene ved at få sine egne events på hånden og ligeledes at få dem spillet. Timingen af egne events er jo også vigtige og jeg er da generelt også mere tilfreds, når jeg modtager en hånd bestående af mine egne kort. Men helt enig i, at man faktisk kan have mere kontrol over spillets gang, når man har kontrol over modstanderens events og får dem ud af spillet på et godt tidspunkt ... og helst hurtigst muligt, så de ikke vender tilbage, når bunken bliver blandet igen. Space race er ofte fristende, men det er et lotteri, så man skal nok tænke sig om en ekstra gang, når man overvejer den mulighed.

Fire og fem hænger også sammen og det tog mig lidt længere tid at nå frem til hvor vigtig kontrollen med Defcon er. I mine første spil tror jeg generelt også vi lod os forblænde af de spændende events og havde al for lidt fokus på de muligheder der ligger i at foretage sig kup og realignment rolls. Til gengæld har jeg flere dårlige erfaringer med at glemme Europa. Glemmer man at sikre en bastion i Europa kan spillet meget hurtigt være ovre. Så det kan godt være, at der ofte bliver brugt for meget energi på at få kontrol i Europa ... men helt kan man ikke tillade sig at overlade det til modspilleren.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Twilight Struggle

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:Til gengæld har jeg flere dårlige erfaringer med at glemme Europa. Glemmer man at sikre en bastion i Europa kan spillet meget hurtigt være ovre. Så det kan godt være, at der ofte bliver brugt for meget energi på at få kontrol i Europa ... men helt kan man ikke tillade sig at overlade det til modspilleren.
Ja, jeg burde nok have formuleret det anderledes. Man skal absolut sikre sig sine egne bastioner i Europa. Det man skal glemme - i de fleste tilfælde - er at forsøge at erobre modstanderens battlegrounds. Undtagelsen er Frankrig, som absolut er værd at kæmpe for for begge sider.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply