Blue Moon - invitation til en analyse

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Blue Moon - invitation til en analyse

Post by Frouvne »

Blue Moon slår mig som værende et meget interessant lille spil. Nogle vil måske undskylde mig med, at det er fordi jeg aldrig har spillet Magic the Gathering. Måske de har ret?! En del af charmen ved Blue Moon er de simple regler parret med en ret høj kompleksitet via de forskellige kort.

Hermed en invitation til at være med til at kigge lidt nærmere på de enkelte sæt af kort og på sigt kombinationen af disse. Er der nogen, der tilkendegiver interesse, vil jeg gå videre med projektet. Ellers vil jeg nok lade det dø en stille død. Selv har jeg kun spillet Blue Moon i meget begrænset omfang, så fra min side vil der mest blive tale om en analyse på baggrund af hvordan sættene er konstrueret. Man skal være meget velkommen til at deltage selvom man kun har prøvet nogle få sæt.

Meld tilbage, hvis du er interesseret i at deltage, så det ikke bare løber ud i sandet... :)

Nedenfor er jeg begyndt meget blødt ved at foretage en optælling af fordelingen af korttyper og point i de forskellige sæt. Endvidere har jeg optalt antallet af kort med specialtekst på (heri er inkluderet Leadership kortene). Som det fremgår ser jeg i første omgang kun på de otte sæt, der var annonceret fra projektets start.

-----------------------------------------------

The Hoax

Leadership: 3
Character: 18
Booster: 3
Support: 6

Fire: 55
Earth: 44

Specialtekst: 14

-----------------------------------------------

The Vulca

Leadership: 3
Character: 18
Booster: 4
Support: 5

Fire: 69
Earth: 46

Specialtekst: 13

-----------------------------------------------

The Flit

Leadership: 3
Character: 14
Booster: 13
Support: 0

Fire: 44
Earth: 45

Specialtekst: 14

-----------------------------------------------

The Mimix

Leadership: 2
Character: 23
Booster: 2
Support: 3

Fire: 65
Earth: 63

Specialtekst: 9

-----------------------------------------------

The Khind

Leadership: 3
Character: 23
Booster: 0
Support: 4

Fire: 48
Earth: 48

Specialtekst: 19

-----------------------------------------------

The Aqua

Leadership: 2
Character: 15
Booster: 5
Support: 8

Fire: 49
Earth: 49

Specialtekst: 13

-----------------------------------------------

The Terrah

Leadership: 2
Character: 18
Booster: 3
Support: 7

Fire: 43
Earth: 61

Specialtekst: 16

-----------------------------------------------

The Pillar

Leadership: 2
Character: 16
Booster: 9
Support: 3

Fire: 49
Earth: 52

Specialtekst: 17

-----------------------------------------------
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Uha, statistik. :)

Det første jeg tænker, når jeg ser dine lister er, at jeg synes jeg har set noget lignende tidligere... Er du sikker på at der ikke er nogen på BGG som har lavet tilsvarende analyser allerede?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Der var en, der meget ambitiøst kastede sig over projektet at analysere samtlige decks. Han nåede The Hoax... og så skete der vist ikke mere. Mit projekt er slet, slet ikke ment så ambitiøst. I første omgang tænkte jeg blot, at man kunne se nærmere på hvilke konstruktionen af de enkelte decks; hvilke specialfunktioner de har, hvad deres styrker og svagheder kunne være... Men det lyder ikke umiddelbart som om, der er den store interesse?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Frouvne wrote:Der var en, der meget ambitiøst kastede sig over projektet at analysere samtlige decks. Han nåede The Hoax... og så skete der vist ikke mere. Mit projekt er slet, slet ikke ment så ambitiøst. I første omgang tænkte jeg blot, at man kunne se nærmere på hvilke konstruktionen af de enkelte decks; hvilke specialfunktioner de har, hvad deres styrker og svagheder kunne være... Men det lyder ikke umiddelbart som om, der er den store interesse?!
Jeg er interesseret, men lige nu har jeg alt alt for travlt med andre ting. (Som jeg prioriterer højere)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

qute wrote:
Frouvne wrote:Der var en, der meget ambitiøst kastede sig over projektet at analysere samtlige decks. Han nåede The Hoax... og så skete der vist ikke mere. Mit projekt er slet, slet ikke ment så ambitiøst. I første omgang tænkte jeg blot, at man kunne se nærmere på hvilke konstruktionen af de enkelte decks; hvilke specialfunktioner de har, hvad deres styrker og svagheder kunne være... Men det lyder ikke umiddelbart som om, der er den store interesse?!
Jeg er interesseret, men lige nu har jeg alt alt for travlt med andre ting. (Som jeg prioriterer højere)
Men heldigvis løber tråden ingen vegne :D

Jeg vil bestemt også gerne give min mening til kende, når tråden kommer i gang (og når jeg får nogle flere erfaringer med de forskellige sæt)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Men mit første spørgsmål må være: Er der nogle sæt, der ligesom "bedre" matcher hinanden end andre - er nogle mere ligeværdige?

Jeg synes eksempelvis at vores opstart med spillene, hvor vi brugte Vulca og Hoax var ret ligeværdige, men jeg har også oplevet virkelig at blive sat på plads eller gøre det modsatte, hvor det virker som om kortene måske er ubalancerede ... men erfaringerne med dækkene er endnu for små til reelt at give rigtige bud på et svar selv ...

Såh... anyone?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Mine erfaringer er ligeledes begrænsede. Men med otte asymmetriske sæt må der være noget, der matcher hinanden bedre end andre. På den anden side må der være en kæmpe fordel forbundet med at kende såvel det sæt man spiller som det man spiller imod. Og det kan formentlig udglatte nogle af forskellene...?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Helle wrote:Men mit første spørgsmål må være: Er der nogle sæt, der ligesom "bedre" matcher hinanden end andre - er nogle mere ligeværdige?

Jeg synes eksempelvis at vores opstart med spillene, hvor vi brugte Vulca og Hoax var ret ligeværdige, men jeg har også oplevet virkelig at blive sat på plads eller gøre det modsatte, hvor det virker som om kortene måske er ubalancerede ... men erfaringerne med dækkene er endnu for små til reelt at give rigtige bud på et svar selv ...

Såh... anyone?
Don't pull me in! :lol:

Jeg har selv gjort mig nogle tanker og jeg synes rigtig mange af mine spil ender med alle 3 drager i midten. Derfor ser jeg decks der kan genbruge kort til at være gode. Flit er jo klassisk, men amazonerne kan også genbruge en del kort.

Jeg synes de kombinationer jeg har spillet har været meget lige.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

qute wrote:
Don't pull me in! :lol:
Nej, jeg skal nok lade være, du springer bare på senere, hvis du har lyst :wink: Men Allans meget ambitiøse projekt (sådan kom det næsten til at lyde i hvert fald) blev skrevet lidt ned, så kunne det være, at andre også fik lyst til at være med....

Men hvis du ikke kan lade være .... sååå :wink:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Projektet er som sådan ikke specielt ambitiøst... og da slet ikke efter, at der ikke kommer mere respons! :( Nå, men jeg tror nu alligevel, at jeg vil tage et første skridt, så folk kan se, hvad jeg har i tankerne, og så kan man jo springe på :D eller lade være :cry: ...

I første omgang vil jeg ikke sammenligne de enkelte deck; så fremgangsmåden vil være, at skrive lidt om et enkelt deck. Efterhånden kan jeg selv og andre så skrive til og på sigt kan man jo så eventuelt begynde at drage nogle konklusioner på tværs af de forskellige decks.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

Vi er nu godt i gang. Håber at nogle har lyst til at deltage.

Nedenfor er links til de første par tråde:

Blue Moon strategi: The Flit
Blue Moon strategi: The Khind
Blue Moon strategi: The Terrah
frouvne, administrator

Image
Post Reply