Alhambra

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Alhambra

Post by Tobias »

Alhambra gælder om, at bygge det største og mest unikke palads.
I spillet køber man bygningsmoduler, som kan sættes sammen til at udgøre en samlet borg, som er forbundet af paladsets akvædukt.

Spillet er meget simpelt og det er hurtigt, at forstå regler og taktik i spillet.
I hver runde har man 3 muligheder:
-tage penge
-købe bygningsmoduler
-ændre udseendet på ens Alhambra.
Dog kan man opnå flere aktioner i en runde, hvis man køber sit bygningsmodul for lige penge.
Det vil sige, at jo bedre man planlægge sine køb des flere ture kan man opnå, så længe man kan betale med rede penge.
Efter hver spillers tur kommer nye bygnings moduler til rådighed således, at man hele tiden har mulighed for at købe moduler.
Scoringen kommer af tre omgange undervejs i spillet.
Fra den bunke, hvor man trækker penge ligger også kort, der udløser første og anden scoringsrunde.
Når disse bliver trukket, tæller man hvem der har flest af de pågældende bygningsmoduler, som så belønnes med et givet antal point.
Sidste scoringsrunde kommer når bygningsmodulerne slipper op og her belønnes både første, anden og tredjepladsen indenfor hver modultype.

Komponenter:
Det er et typisk tysk spil, hvilket komponenterne reflekterer. Solidt pap udgør spillepladen og bygningsmoduler, og til point markør bruges malet træ brikker.
Kortene, som er farvet i fire forskellige farver, er enkle og lette, at skelne fra hinanden.
Alhambra levere nogle solide komponenter, der er virksomme uden at være prangende, som passer skræddersyet ned i æsken, spillet kommer med.
Typisk tysk effektivitet!

Skalerer:
Spillet kan spilles af 2-6 spillere men er efter min opfattelse bedst med 3-4 spillere.
Med 5-6 spillere kan der blive en del downtime og spillet bliver mere kaotisk, hvorimod 2 spillere bliver lidt kedelig da der tilføres en spøgelse spiller, for at ligge pres på spillerne.

Brainburner:
Der er ikke noget i dette spil, som kræver et par hovedpine piller, efter brug.
Spillet er let taktisk, hvor der hverken skal bruges strategi, ressource planlægning eller kombination muligheder. Faktisk er der eneste spillet kræver lidt simpel hovedregning og minimal modspiller iagttagelse.

Kompleksitet:
Reglerne kan læses i løbet 10 minutter, forklares på 3 minutter og spillet kan iværksættes efter yderligere 1 minut.

Konfrontation:
Der er stort set intet spillerne kan gøre for, at have indflydelse på hinandens spil.
Men et lille et-tal kan det godt blive til, fordi man kan have en vis indflydelse i scoringsrunderne, hvis man sørger for monopol i et bestemt bygningsmodul.

Held:
Der er en del held faktorer med i spillet: Hvilke penge trækker du og hvordan kan de kombineres, hvilke byggemoduler er tilgængelige og hvordan er muren placeret på det indkøbte modul.
Dette er med til at gøre spillet lidt lettere og absolut mere fordøjeligt for ikke-spillere.


Det er et godt spil for nybegyndere såvel som øvede, der kan spille det sammen uden at vinderen er givet på forhånd. Dette lader sig gøre da det er et taktisk spil, hvor spilleren skal tage stilling til det øjeblikkelige spil og ikke kan lægge en større strategi på forhånd, og at der er en portion held med i spillet, når man trækker penge beløb.
Desværre tager spillet lidt for lang tid, til at være en ”filler”, hvilket det ville være perfekt som på grund af dets lethed. Til gengæld er det perfekt som et familie/kæreste spil, der kan spilles uden at være det tungeste ”brainburner”.
Et godt spil som jeg kan anbefale til folk der vil snuse til den tyske genre for første gang.


Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 1
Konfrontation: 1
Held: Moderat
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Alhambra

Post by Andrea »

Alhambra er et af de spil, vi har haft mest succes med at introducere nye folk til. Det er let at gå til, men kan også være rimelig varieret (afhængig i hvilken rækkefølge, bygningerne trækkes, samt hvad de andre spillere samler på).

Jeg vil fraråde at spille det med mere end fire spillere, da det bliver for kaotisk og tilfældigt. Til gengæld var vi positivt overraskede over topersoners-versionen af spillet - den fungerer ganske glimrende.

Der er ikke nogen muligheder for at ødelægge de andres byggeværker direkte, men til gengæld kan der også gå en del sport i at købe bygninger for næsen af de andre, som de ellers ville have fingrene i.
Post Reply