Page 1 of 1

Antiquity

Posted: Fri May 30, 2008 11:40 pm
by Tobias
Antiquity er et civ/ressource management spil der spilles simultant, så der stort set ikke er ventetid mellem spillerne.
Det spilles i faser, som så mange andre ressource spil, hvor der langsomt bygges frem mod en sejr.
Således starter man med en by i et landskab, der giver mulighed for miner, fiskeri, tømmer og marker.
Ved at købe huse, som huser mænd, kan man sætte dem i gang med arbejde uden for eller inde i byen. Derved udvinder man sine råstoffer og mad, som giver mulighed for nye bygninger, der forbedrer forholdende i og omkring byen.
Senere kan man bygge nye byer, udvide sine grænser og forhandle sig til nye ressourcer (f. eks Oliven, der så kan sås og derved få en oliven produktion, op at køre).

Det der gør Antiquity specielt, er 3 mekanismer, der er med til at presse spilleren og hæver ”replayability”.
For det første, vælger hver spiller sine egene vinder forhold.
Dette gøres ved at købe/bygge en katedral, som tilbeder en af seks forskellige helgener. Hver helgen, har hver sit mål for en sejr, samt en unik egenskab, som kan hjælpe en’ med at opnå det.
Den anden ting, som gør spillet unikt er forurening.
Hver gang man sætter sine bønder til at høste udbyttet af sine marker, udpiner man jorden, hvilket gør den ufrugtbar og ubrugelig.
Byerne forurener også landskabet, hvilket ligeledes gør jord og søer ubrugelige før man kan nå at udnytte ressourcerne.
Der findes forskellige måder, at komme forureningen til livs, eller i bedste fald holde den i skak, men metoderne er en kostelig affære, hvor ressourcerne kunne bruges andet steds. Derfor må man hele tiden gøre op med sig selv om man vil investere i fremtiden, eller mener man kan opfylde vinder forholdende uden.
Derved er der lagt pres på spilleren fra første runde, hvilket virker rigtigt godt og er med til, at give spillet karakter.
Den sidste unikke ting er grave.
Jo større civilisation man får des mere mad er man nød til at skaffe sig (hvilket kan være svært i takt med at jorden bliver forurenet). Hvis ikke man kan skaffe mad nok
begynder gravene at hobe sig op i byerne og tage plads, hvor der kunne stå nyttige bygninger.
Igen presses man til at tage beslutninger om øjeblikkelige problemer mod en mere langsigtet plan.

Spillet er meget ”unforgiven”. Er man ikke forudseende nok kvæles ens land i forurening eller befolkningen dør, hvilket resultere i spille ture, som går tabt med oprydning.
Man er også nød til at holde styr på markerne, da man hele tiden skal huske på, at man skal have såsæd for at kunne lave en ny mark.
Glem det en gang og man står uden mad, hvorved befolkningen dør som fluer.

Komponenter:
Alle komponenter til spillet er lavet af pap og trykt, så det grafiske design er holdt i en stilren støvet middelalderlig stemning.
Men selvom stilen passer godt med temaet, ændrer det ikke ved, at komponenterne er lavet i tyndt pap, som godt kan være svær at håndtere under spillet.
Bedre bliver det ikke af, at der ingen indlæg er i den store kasse, så alle mange hundrede små papstykker, vil blive rodet godt sammen mellem hvert spil session.
Det kræver en masse zip poser (som ikke er vedlagt!).

Skalerer:
Spillet er fremragende i denne kategori. 2, 3 eller 4 spillere betyder kun minimale variationer eller ændringer af spille tiden.
Spillet bliver en anelse mere aggressivt med flere spillere på grund af en ”famine” tabel, som styrer, hvor meget mad, der skal bruges til folket, som igen hurtigere giver grave.
Til gengæld bliver spilletiden ikke væsentligt forøget ved flere spillere på grund af de simultane faser.

Brainburner:
Efter to-tre timer med dette spil kan man godt være godt kogt.
I starten af hver runde, skal alle faserne planlægges omhyggeligt og yderligere skal man hele tiden huske på, hvad ens runde strategi var, da et fejltrin kan ødelægge en hel tur.
Antiquity er et fremragende spil, hvor man allerede fra starten bliver smidt ud i en række svære beslutninger og mærker stressen komme krybende.

Kompleksitet:
Det smukke ved dette spil, er at det er så nemt at lære.
Alle regler giver mening i en sådan grad, at man ofte selv har gættet sammenhængen inden man har læst reglerne færdigt første gang.
Hvis man forklarer reglerne til andre, starter man fra første fase og bevæger sig igennem faserne, også er man klar til at spille.
Når det er sagt, må man ikke tro, at reglerne kan forklares på 4 minutter men, at de er nemme at forstå.

Konfrontation:
Der er ikke meget direkte konfrontation i Antiquity til gengæld er der mange indirekte måder man kan genere hinanden og tvinge modspillere til, at bruge ressourcer på bygninger, som ikke lige indgik i deres plan.
Man kan f. eks udvide ens grænser, så man kan smide forurening hos modspillere og tvinge ham/hun til at bygge en losseplads og man kan eksplorere, så at det fremkalder grave i andres byer.
Det ville dog hæve spillets kvalitet en lille smule, hvis man havde lidt mere indvirke på andres spil.

Held:
Antiquity bliver man god til ved øvelse og intet andet. Jo bedre du kender regler, kombinationer og bygningerne des hurtigere kan du opnå dine vinder betingelser.

Det konstante pres, de varierende vinder metoder og ”micro management” af byer og handler, er med til at gøre Antiquity til et solidt gennemarbejdet spil, som kan spilles mange gange.
Selvom der ikke er nogle direkte konfrontationer mellem spillere er der rig mulighed for, at påvirke hinandens spil med overlappende grænser, handel og forurening af hinandens land.
Der er ingen tvivl om, at dette spil snupper en top placering hos mig.
Jeg elsker denne slags handel/ressource spil, hvor der skal planlægges og planlægges!
Mange siger, at Antiquity minder lidt om et computerspil a la Sim city. Det er ikke helt ved siden af da de indbyggede mekanismer, som styrer pollution og famine, virker perfekt og selv regulerende, i den forstand, at det kunne minde om en AI som styrer det hele i baggrunden.
Et spil der vokser med en’ og rigtigt kommer til sin ret, efter nogle spil.
Mine varmeste anbefalinger!

Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 1
Skalerer: 4
Brainburner: 3
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 2
Held: Ingen