Arche Opti Mix eller Ark
Posted: Fri May 30, 2008 11:43 pm
Noah og hans familie skal pakke Arken inden syndfloden.
Men at pakke verdens største skib med dyr og proviant kan godt være problematisk.
Kødædere kan ikke vare sammen med planteædere, dyr fra kolde egne kan ikke opstaldes med dyr fra varme lande og provianten skal opbevares selvstændigt.
Oven i det skal vægten fordeles, så skibet ikke kæntre.
Det er problematikken i dette kortspil af Doris & Frank, der blandt andet også står bag spil som Ursuppe.
Alle kort i spillet er prydet med dyr eller proviant, samt en række informationer om dyrets masse, spisevaner, opholdsklima og en egenskab, som beskriver dyret.
Spille arealet er udgjort af en række kabiner, der kan indeholde 3 dyr. Flere kabiner kan åbnes undervejs men det koster victory point.
I toppen af kabinerne placeres et kort, som afbilleder Arkens bov og en slagside skala.
Når det er ens tur kan man enten trække nye dyr fra bunken eller indsætte, et dyr man har på hånden, i en af de eksisterende kabiner.
Det er så her man skal tage højde for alle parametrene for de forskellige dyr. Ingen store kødædere i samme kabine som planteædere, Ingen dyr fra kolde egne sammen med dyr fra tropperne osv.
Dette puslespil er spilles mekanisme, som godt kan være svært under første spil.
Hver gang et dyr er placeret, skal skibets ”slagside skala” justeres alt afhængigt af, i hvilken side dyret placeres og dets masse.
Hvis placeringen kan få skibet til at vippe kan dyret ikke indsættes!
Hver gang man indsætter et dyr modtager man et point, som svarer til dets egenskab. Ved spillets slutning tælles, hvem der har majoritet i hvilken egenskaber, som belønnes med point.
Slutrunden opstår når 3. regn kort, som er blevet lagt ind i bunken med dyr, bliver trukket tilfældigt.
Komponenter:
De typiske tyske komponenter bestående af kort og små træ figurer i klare farver, som kan skelnes fra hinanden.
Det der gør disse komponenter specielle er illustrationer på kortene.
Det er den klassiske streg, som er set før i ursuppe, urland og Frank’s Zoo, der afbilleder de forskellige dyr i en enkel komisk tegneserie streg.
Skalerer:
Spillet virker fint, hvad enten det er med 3,4 eller 5 spillere, men det kan godt trække lidt ud mellem turene de første par spil, hvor alle prøver, at gennemskue systemet.
Ligeledes kan spillet blive en anelse for langt, hvis man er 3 spillere i forhold til spil værdien.
Brainburner:
Spillet er ikke specielt brainburner, men de mange parametre man skal tage hensyn til, kan godt virke lidt overrumplende i starten.
Kompleksitet:
Dette spil virker uoverskueligt og indviklet første gang man prøver det grundet de mange forbehold man skal tage hver gang man indsætter et nyt dyr. Men når man først får gennemskuet det (jeg kan anbefale playeraids), giver regler og undtagelser faktisk mening.
Efter et par runder, hvor reglerne falder på plads, begynder mekanikken i kortspillet, at lyse igennem og det viser sig, at være et godt og innovativt kortspil.
Konfrontation:
I Ark kører man stor set hvert sit løb. Der er ikke de store muligheder for, at genere hinanden (I hvert fald ikke bevidst) men man har mulighed for en smule taktisk point manipulation om end meget begrænset.
Held:
Som stor set alle andre kortspil, hvor man trækker kort, er udfaldet styret af held.
Trækker man et dyr man kan lægge ned, skabe en kombination med eller trækker man point kortet. Det kan have store konsekvenser for ens placering.
Der er ikke den store spiller interaktion i selve Ark opbygningen, men man har mulighed for, at påvirke hinandens point ved placering af "egenskab point" og derved have en taktisk mulighed for, at ændre point fordelingen.
Jeg forstiller mig ikke, at Arche opti mix, er et af de spil, som vil blive spillet oftest, men på grund af layoutet af kortplaceringen på bordet, får spillet også en vis brætspilsagtig følelse, der gør, at jeg sagtens vil kunne forslå spillet en gang imellem, frem for et andet.
Archi opti mix har en hyggelig følelse over sig og så er det sjovt, at se hvilke dyr der ikke kunne komme med på grund af pladsmangel.
Nu ved vi, hvorfor der ikke lever enhjørninger mere!
Del vurdering (1-4):
Komponenter: 3
Skalerer: 3
Brainburner: 2
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 2
Held: moderat
Men at pakke verdens største skib med dyr og proviant kan godt være problematisk.
Kødædere kan ikke vare sammen med planteædere, dyr fra kolde egne kan ikke opstaldes med dyr fra varme lande og provianten skal opbevares selvstændigt.
Oven i det skal vægten fordeles, så skibet ikke kæntre.
Det er problematikken i dette kortspil af Doris & Frank, der blandt andet også står bag spil som Ursuppe.
Alle kort i spillet er prydet med dyr eller proviant, samt en række informationer om dyrets masse, spisevaner, opholdsklima og en egenskab, som beskriver dyret.
Spille arealet er udgjort af en række kabiner, der kan indeholde 3 dyr. Flere kabiner kan åbnes undervejs men det koster victory point.
I toppen af kabinerne placeres et kort, som afbilleder Arkens bov og en slagside skala.
Når det er ens tur kan man enten trække nye dyr fra bunken eller indsætte, et dyr man har på hånden, i en af de eksisterende kabiner.
Det er så her man skal tage højde for alle parametrene for de forskellige dyr. Ingen store kødædere i samme kabine som planteædere, Ingen dyr fra kolde egne sammen med dyr fra tropperne osv.
Dette puslespil er spilles mekanisme, som godt kan være svært under første spil.
Hver gang et dyr er placeret, skal skibets ”slagside skala” justeres alt afhængigt af, i hvilken side dyret placeres og dets masse.
Hvis placeringen kan få skibet til at vippe kan dyret ikke indsættes!
Hver gang man indsætter et dyr modtager man et point, som svarer til dets egenskab. Ved spillets slutning tælles, hvem der har majoritet i hvilken egenskaber, som belønnes med point.
Slutrunden opstår når 3. regn kort, som er blevet lagt ind i bunken med dyr, bliver trukket tilfældigt.
Komponenter:
De typiske tyske komponenter bestående af kort og små træ figurer i klare farver, som kan skelnes fra hinanden.
Det der gør disse komponenter specielle er illustrationer på kortene.
Det er den klassiske streg, som er set før i ursuppe, urland og Frank’s Zoo, der afbilleder de forskellige dyr i en enkel komisk tegneserie streg.
Skalerer:
Spillet virker fint, hvad enten det er med 3,4 eller 5 spillere, men det kan godt trække lidt ud mellem turene de første par spil, hvor alle prøver, at gennemskue systemet.
Ligeledes kan spillet blive en anelse for langt, hvis man er 3 spillere i forhold til spil værdien.
Brainburner:
Spillet er ikke specielt brainburner, men de mange parametre man skal tage hensyn til, kan godt virke lidt overrumplende i starten.
Kompleksitet:
Dette spil virker uoverskueligt og indviklet første gang man prøver det grundet de mange forbehold man skal tage hver gang man indsætter et nyt dyr. Men når man først får gennemskuet det (jeg kan anbefale playeraids), giver regler og undtagelser faktisk mening.
Efter et par runder, hvor reglerne falder på plads, begynder mekanikken i kortspillet, at lyse igennem og det viser sig, at være et godt og innovativt kortspil.
Konfrontation:
I Ark kører man stor set hvert sit løb. Der er ikke de store muligheder for, at genere hinanden (I hvert fald ikke bevidst) men man har mulighed for en smule taktisk point manipulation om end meget begrænset.
Held:
Som stor set alle andre kortspil, hvor man trækker kort, er udfaldet styret af held.
Trækker man et dyr man kan lægge ned, skabe en kombination med eller trækker man point kortet. Det kan have store konsekvenser for ens placering.
Der er ikke den store spiller interaktion i selve Ark opbygningen, men man har mulighed for, at påvirke hinandens point ved placering af "egenskab point" og derved have en taktisk mulighed for, at ændre point fordelingen.
Jeg forstiller mig ikke, at Arche opti mix, er et af de spil, som vil blive spillet oftest, men på grund af layoutet af kortplaceringen på bordet, får spillet også en vis brætspilsagtig følelse, der gør, at jeg sagtens vil kunne forslå spillet en gang imellem, frem for et andet.
Archi opti mix har en hyggelig følelse over sig og så er det sjovt, at se hvilke dyr der ikke kunne komme med på grund af pladsmangel.
Nu ved vi, hvorfor der ikke lever enhjørninger mere!
Del vurdering (1-4):
Komponenter: 3
Skalerer: 3
Brainburner: 2
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 2
Held: moderat