Battleground: Fantasy Warfare

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Battleground: Fantasy Warfare

Post by Tobias »

Battleground: Fantasy Warfare er et miniature spil uden miniature figurer. I stedet for figurer som skal males og sorteres, terræn som fylder, og de mange timer man bruger til opsæt, kan man have spillet i baglommen og være i gang med at spille det efter 5 minutter (reglerne skal selvfølgelig være læst).
Hære af Dwarves, horder af undeads og rækker af riddere. Med Battleground: Fantasy warfare er der lagt i kakkelovnen til store fantasy og historiske slag.
Når man køber en basis hær, som eksempel kan være dwarves, humans og undeads, får man en spilbar hær, kommandokort og regler. Man kan udbygge hæren ved at købe en advanced pakke, som giver flere nye enheder, kommandokort og avancerede regler.

Spillet startes med, at hver spiller opbygger sin hær ud fra et pointsystem, hvor man køber enheder og kommandokort (speciel kort, der som regel giver bonus i angreb, ekstra angreb eller virker negativt for modspilleren). Derefter skiftes man med, at indsætte sin enheder på slagmarken i ens begynder felt og derved opbygges ens formationer, som kan afspejle spillernes strategier.
Når en spiller har sin tur skal han give sine enheder ”standing ordes”. Der er deres sidst modtaget ordre, som de rykker frem efter indtil de får en ny ordre.
Der findes 3 ordre, som er henholdsvis: Hold, Close og Range.
Hold: Enheden rykker sig ikke men vil skyde, hvis de er i stand til det, på nærmeste fjende.
Close: Enheden rykker mod nærmeste fjende. Hvis tørner sammen med en fjende, skyder de, hvis de er i stand til det.
Range attack: Kun artilleri kan modtage denne ordre, som gør dem i stand til at skyde, hvis de er indenfor skudhold, ellers rykke frem til de er indenfor skudhold.
Yderligere kan man give hver enhed et ”Objective”, som kan være en bestem af fjendens enheder eller et objekt, som enheden vil gå i lige linie imod.
Hver spiller får også ved hver tur et antal action point, som kan bruges på, at spille kommandokort eller ændre ordrerne på enhederne. De kan også bruges på, at tage direkte kontrol over en enhed.
Når enhederne skal rykke, er deres movement opgivet i kortlængder, så man hele tiden kan måle, med et af de andre kort, hvor langt en enhed kan rykke.
De meste af reglerne dækker, hvor enhederne rykker i de situationer, som måtte opstå undervejs.
Når hærene tørner sammen, går turen over i combat fasen, hvor man ved hjælp af terninger afgør, hvem som bliver ramt eller udslettet.
Der tages højde for hitpoints, armor, morale og angrebsstyrke i et effektivt men til tider lidt snørklet kampsystem.
Sidst i runden har man mulighed for at prøve, at få kontrol over ens enheder, som flygter fra slagmarken, som følge af nederlag.

Komponenter:
Delene til spillet er enkle og det er hele ideen med spillet, som kræver minimum af plads (en lille kort æske). Illustrationerne er flotte og der tegninger på begge sider, hvilket fungerer fint.
Spillet er et af de tilfælde, hvor det giver gode point, at være minimalistisk.

Skalerer:
Spillet er et to personers spil.

Brainburner:
Det er minimalt, hvis overhovedet muligt, at svitse hjernen med dette spil da alle enheder rykker efter fastlagte regler. De beslutninger som kommer undervejs er taktiske. Spillet er også meget strategisk da en god plan og opsætning af hæren belønnes. Kompleksitet:
Reglerne er forholdsvis enkle, der er dog en del movement regler, som man skal holde styr på. Når de først sidder på rygraden skulle spillet gerne flyde.

Konfrontation:
Mon ikke!

Held:
Når der er terninger med i et spil, er der også held. Men det hører jo også med i et krigsspil for at illustrere de marginale forskelle der er om, hvorvidt man rammer eller ikke. Det vigtige i spillet er om de forskellige bonus og taktiske finesser virker, og det må de siges, at gøre i dette spil.

Battleground: Fantasy warfare er et spil, som ikke virkede for mig på trods af, at jeg stadig tror på, at det er et godt spil for folk, som er til miniatures.
Det er nemt, at transportere, kan udbygges, kan bruges til at genspille historiske slag, har enorm replay value og har en fornuftig spilletid.
Da jeg spillede det tog det urimelig lang tid, grundet de mange movement regler, som hele tiden skulle kontrolleres.
Derudover var det lidt for mekanisk for mig og jeg brød mig ikke om mange af reglerne omhandlende de aparte situationer, der måtte opstå, når det er klodsede kort man rykker rundt med.
Jeg er ikke i tvivl om, at et par flere spil ville få spillet til, at fungere meget bedre men med alle de mange andre ”sikre” spil, tror jeg ikke, at jeg kommer til at spille det igen.
Ikke et spil for mig men, hvis du er til miniature spil, ville jeg ikke tøve med, at få det prøvet.



Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 3
Skalerer: -
Brainburner: 1
Kompleksitet: 2
Konfrontation: 4
Held: Moderat
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Battleground: Fantasy Warfare

Post by Larsine »

Jeg blev introduceret til Fantasy Warfare i en periode hvor jeg spillede figurkrigsspil. Men netop fordi der ikke var nogen figurer fungerede det ikke.

Godt nok hader jeg at male figurer, men at spille med en papplade i stedet for kunne slet ikke gøre det for mig.

Lars
Post Reply