Descent: Journeys in the Dark
Posted: Fri May 30, 2008 11:53 pm
Descent er et typisk "Dungeon crawl", hvor spillerne må kæmpe sig igennem et gang system mens de trækker et blodig spor efter sig af alle de monstre de møder undervejs.
Skeletter, kæmper, edderkopper og drager må lade livet for, at eventyrene kan finde skatte og løse deres opgave.
En spiller styrer monstre mens resten af spillerne hver styrer en helt/heltinde.
Spillet spilles af 1-4 spillere som spiller mod "Over Lorden" (OL), der styrer monstre og selve gangsystemet.
Ud fra nogle tur regler rykker spillerne gennem gangsystemet sammen, alt imens de trækker et blodigt spor af slagne monstre efter sig.
Undervejs samler de penge, som de køber bedre udstyr for i byen, samler magisk ting og vinder "Conquest" point.
"Conquest" point er de point som afgør om spillet vindes af spillere eller OL. Klarer spillerne sig igennem opgaven de får stillet, uden at miste alle point, vinder spillerne, men mister de dem vinder OL.
I takt med at spillerne aktivere portaler (der kan teleportere dem tilbage til byen), åbner kister og dræber monstre modtager de flere "Conquest" point.
Modsat mister de point, hver gang de bliver slået ihjel (De "respawner" i byen) eller OL arbejder sig gennem bunken af "Over Lord kort."
"Over Lord kort" er en bunke kort som OL besidder, der er med til at "personlig gøre" gangsystemet. Med disse kort aktiveres fælder, placeres ekstra monstre og ændres "gameplayet" til OL’s fordel.
Kortene aktiveres af "Threat tokens" som OL modtager hver tur eller undervejs når han "discarder" ubrugelige "Over Lord kort".
Dette giver en rigtig god variation, der hæver replay value væsentlig, så hver, af de 10 vedlagte scenarier, kan spilles flere gange.
Komponenter:
Komponenterne er som altid, når de kommer fra Fantasy Flight, i den øverste ende af kvalitet skalaen.
Dette går op for en, når man ser størrelsen på æsken og mærker hvor tung den er.
Der er virkelig noget for prisen, når man åbner kassen. Masser af plastik figurer, gange, kort og counters.
Man kan bruge lang tid på udpakningen i sig selv.
Skalerer:
Descent har et problem med sværhedsgraden. Det er for let og er man over 2 eventyrer bliver det hurtigt for let og bare et spørgsmål om, at løbe igennem.
Der er en række specielle handlinger man kan fortage sig undervejs, for at lave nogle gode kampe og øge intensiteten, men til sidst bliver de ikke brugt fordi spillerne rydder alt af vejen med almindelig angreb "boostet" af magiske våben og hæftige egenskaber.
Det bliver kedeligt for overlorden, hvilket ikke bliver bedre af spillets længde.
Brainburner:
Igen er vi i beer & pretzle afdelingen, hvor der ikke er de store beslutninger at træffe.
Meningen med spillet er at have det sjovt...ikke træne de små grå.
Kompleksitet:
Det kræver en lille indsats første gang man spiller Descent. Reglerne er forholdsvis lette men de skal lige fordøjes og indlæres af OL for, at få et glidende spil.
Har man prøvet Doom, som er langt bedre balanceret, kender man reglerne i forvejen da de er bygget op over samme mekanik.
Konfrontation:
Svært at bedømme konfrontation faktoren i Descent. På den ene side kæmper man (i starten) en brav kamp mod Over Lorden og på den anden side er det kun Over Lorden man kæmper imod (medmindre man har en irriterende lille mandsperson med i sin gruppe, som stjæler alle skattene mens man selv gør det af med monstrene!).
Held:
Terninger, terninger og terninger. Kæmpe held faktor!
Til trods for at jeg elsker genren, komponenterne og ideen med spillet, virker det ikke rigtigt for mig.
Hvis man skal have et gang system, der består af lidt mere end et par gange og rum, hæves spil tiden gevaldigt.
I slutningen af spillet er der intet, der kan stoppe eventyrene og de fjerner alt på deres vej med magiske våben, trylleformularer og blodige egenskaber.
Alt over 4 timer er for meget med denne slags spil og det, sammen med, at spillet ikke er særligt svært for eventyrene trækker meget ned for mig.
Jeg har det bedst hvis spillerne skal slide lidt i det og vinderne ikke er givet på forhånd, hvilket ikke er tilfældet med Descent.
Der kan rettes op på sværhedsgraden med et par husregler, men et spil i det prisleje, skal virke uden tillægsregler.
Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 4
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 1
Held: Meget
Skeletter, kæmper, edderkopper og drager må lade livet for, at eventyrene kan finde skatte og løse deres opgave.
En spiller styrer monstre mens resten af spillerne hver styrer en helt/heltinde.
Spillet spilles af 1-4 spillere som spiller mod "Over Lorden" (OL), der styrer monstre og selve gangsystemet.
Ud fra nogle tur regler rykker spillerne gennem gangsystemet sammen, alt imens de trækker et blodigt spor af slagne monstre efter sig.
Undervejs samler de penge, som de køber bedre udstyr for i byen, samler magisk ting og vinder "Conquest" point.
"Conquest" point er de point som afgør om spillet vindes af spillere eller OL. Klarer spillerne sig igennem opgaven de får stillet, uden at miste alle point, vinder spillerne, men mister de dem vinder OL.
I takt med at spillerne aktivere portaler (der kan teleportere dem tilbage til byen), åbner kister og dræber monstre modtager de flere "Conquest" point.
Modsat mister de point, hver gang de bliver slået ihjel (De "respawner" i byen) eller OL arbejder sig gennem bunken af "Over Lord kort."
"Over Lord kort" er en bunke kort som OL besidder, der er med til at "personlig gøre" gangsystemet. Med disse kort aktiveres fælder, placeres ekstra monstre og ændres "gameplayet" til OL’s fordel.
Kortene aktiveres af "Threat tokens" som OL modtager hver tur eller undervejs når han "discarder" ubrugelige "Over Lord kort".
Dette giver en rigtig god variation, der hæver replay value væsentlig, så hver, af de 10 vedlagte scenarier, kan spilles flere gange.
Komponenter:
Komponenterne er som altid, når de kommer fra Fantasy Flight, i den øverste ende af kvalitet skalaen.
Dette går op for en, når man ser størrelsen på æsken og mærker hvor tung den er.
Der er virkelig noget for prisen, når man åbner kassen. Masser af plastik figurer, gange, kort og counters.
Man kan bruge lang tid på udpakningen i sig selv.
Skalerer:
Descent har et problem med sværhedsgraden. Det er for let og er man over 2 eventyrer bliver det hurtigt for let og bare et spørgsmål om, at løbe igennem.
Der er en række specielle handlinger man kan fortage sig undervejs, for at lave nogle gode kampe og øge intensiteten, men til sidst bliver de ikke brugt fordi spillerne rydder alt af vejen med almindelig angreb "boostet" af magiske våben og hæftige egenskaber.
Det bliver kedeligt for overlorden, hvilket ikke bliver bedre af spillets længde.
Brainburner:
Igen er vi i beer & pretzle afdelingen, hvor der ikke er de store beslutninger at træffe.
Meningen med spillet er at have det sjovt...ikke træne de små grå.
Kompleksitet:
Det kræver en lille indsats første gang man spiller Descent. Reglerne er forholdsvis lette men de skal lige fordøjes og indlæres af OL for, at få et glidende spil.
Har man prøvet Doom, som er langt bedre balanceret, kender man reglerne i forvejen da de er bygget op over samme mekanik.
Konfrontation:
Svært at bedømme konfrontation faktoren i Descent. På den ene side kæmper man (i starten) en brav kamp mod Over Lorden og på den anden side er det kun Over Lorden man kæmper imod (medmindre man har en irriterende lille mandsperson med i sin gruppe, som stjæler alle skattene mens man selv gør det af med monstrene!).
Held:
Terninger, terninger og terninger. Kæmpe held faktor!
Til trods for at jeg elsker genren, komponenterne og ideen med spillet, virker det ikke rigtigt for mig.
Hvis man skal have et gang system, der består af lidt mere end et par gange og rum, hæves spil tiden gevaldigt.
I slutningen af spillet er der intet, der kan stoppe eventyrene og de fjerner alt på deres vej med magiske våben, trylleformularer og blodige egenskaber.
Alt over 4 timer er for meget med denne slags spil og det, sammen med, at spillet ikke er særligt svært for eventyrene trækker meget ned for mig.
Jeg har det bedst hvis spillerne skal slide lidt i det og vinderne ikke er givet på forhånd, hvilket ikke er tilfældet med Descent.
Der kan rettes op på sværhedsgraden med et par husregler, men et spil i det prisleje, skal virke uden tillægsregler.
Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 4
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 1
Held: Meget