Euphrates & Tigris: Contest of Kings

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Euphrates & Tigris: Contest of Kings

Post by Tobias »

Euphrates & Tigris: Contest of Kings er en kort udgave af Knizias spil af samme navn.
Spillet minder meget om det oprindelige brætspil, hvor mange af de elegante mekaniker er bevaret, hvorimod spil arealet og komponenter er forandret.
Princippet med spillet er præcis det same, som det oprindelige og jeg vil derfor ikke beskrive det, men det kan findes under E&T.

Spillet består af 200 kort, som repræsenterer befolkning, katastrofe og tempel -tiles fra det oprindelig spil og træ brikker, som er de kommende ledere i kongeriget.
Spille arealet udgøres af 8 kort, der lægges op på række og udgør kongerigerne, som der kan bygges videre på.
Man bygger til, ved at lægge et kort under et af de eksisterende kongeriger og danner derved en række kolonner.
Der man højest bygges op til 8 kort på et kongerige.
Spillet forgår som oprindeligt ved at man har to aktioner, hvor man kan lægge befolkning tiles, leaders eller danne templer.
Den store forskel i spillet ligger i point håndteringen. Da der ikke er point kubes til at modtage når man placere tiles er man og så nød til at bruge kort, som point.
Hver gang man lægger en tile, der beretter en til at modtage et point, skal man have et ekstra kort i samme farve på hånden, som man så lægger foran sig som point.
Dette gør det lidt svære at opnå point og gør templer meget mere værdifulde.

Komponenter:
Komponenterne til spillet er i orden. Kortene solide og træ brikkerne lakeret.

Skalerer:
Spillet skalerer mellem 2 og 4 personer men min egen personlige holdning er, at det lidt kedelig, og lider af, at det er en fordel at starte, hvis man kun er to.

Brainburner:
For en newbie er der ikke meget brainburner over spillet men, som man lærer spillet at kende vokser manøvrerne også og hæver antallet af afbrændte hjerneceller.

Kompleksitet:
Mange lader designet afholde dem fra, at gå i krig med E&T, hvilket er synd da det er et rigtigt godt spil.
Der hvor de fleste nok står af, er ved point systemet, som ved første øjekast, godt kan virke svært.
Har man først gennemskuet det, er det meget let!

Konfrontation:
Kort spillet er, som brætspillet, meget præget af konfrontationer. Faktisk ligger alle kongeriger tættere på hinanden og derved lettere, at forbinde, hvis man pludselig er begyndt, at fylde for meget.

Held:
Spillet har omtrent samme held niveau, som det oprindelige E&T, med undtagelse af, at man skal trække ens kort, hvis man skal sikre sig point.

Jeg er en stor fan af det almindelige Euphrate & Tigris og havde derfor set meget frem til en rejse udgave af E&T.
Jeg var meget begejstret efter, at have læst reglerne, og fik snart prøvet spillet sammen med en garvet spiller og en newbie til E&T.
Det første problem jeg opdagede, var at spillet optager meget plads. Mere en spillearealet til brætspillet.
Dette virker lidt paradoksalt efter som, at det er lanceret som en rejse udgave. Selvfølgelig fylder selve æsken mindre end brætspillet men på bordet er det lige omvendt.
Det andet som jeg syndes var ærgerligt, var at spillet bliver meget mere abstrakt og noget nær umuligt, at forstå for en newbie.
Disse to grunde trækker meget ned i min endelig bedømmelse af spillet, hvilket er ærgerligt da det stadig er E&T, som er et af mine bedste spil.
Euphrates & Tigris: Contest of kings er et spil, som vil befinde sig på min hylde, mere af sentimentale end praktiske grunde.


Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 2
Brainburner: 2
Kompleksitet: 2
Konfrontation: 3
Held: Moderat
Image
Post Reply