Samurai

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Samurai

Post by Tobias »

Placeret på nummer 25 over bedste spil af BGG brugere og lavet af Knizia i hans serie af tile-laying spil.
Samurai er et af de spil med så enkle regler, at de kan læres på under 4 minutter men med stadig høj replay value.
Temaet i spillet er omtrent lige så synligt, som i skak men brikker og spilleplade illustrere, at vi er i Japan.
Her gælder det om at score majoriteten af tre slags figurer, som er placeret på spillepladen, der forstiller Japan.

Spillepladens størrelse afhænger af antal spillere og er delt op af heksagoner. Visse af heksagonerne er illustreret med en by i og på disse placeres et vist antal figurer, som forstiller en Buddha, hatte eller risskåle.
Der placeres mellem 1-3 figurer afhængigt af byens størrelse.
Hver spiller vælger eller udvælger så 5 Heksagon tiles, som kan placeres på pladens øvrige felter efter tur.
Brikkerne er nummereret mellem 1-4 og placeres rundt om figurerne indtil den er helt omgivet. Da vil den spiller, som har brikker svarende til den højeste værdi, modtage figuren.
Når man har placeret en eller flere brikker, trækker man tilsvarende op fra ens beholdning, så man igen har fem.
Spillet slutter når, der ikke er flere af en slags figurer eller, hvis der er tre ties. En situation, som kan opstå, hvis to spillere har samme værdi rundt om en figur. I sådan et tilfælde, ryger figuren ud, som en tie.
Vinderen er den som har flest majoriteter af de tre figurer.
Hvis nogle spillere er lige, så tæller man derefter samlet antal figurer som en tiebreaker.

Komponenter:
Komponenterne til spillet er praktiske og brugbare.
Figurerne er af træ, er malet sorte og lakeret. Brikkerne er af mellem tykkelse pap og illustrationerne i spillet er meget enkle.

Skalerer:
Et smukt eksempel på et spil, som spilles ens uanset antal af spillere.

Brainburner:
Beslutningerne i spillet er meget begrænset. Derimod handler det mere om, at kende nogle grund træk og forudse kommende træk. Dette bevirker en god indlæringskurve i takt med, at man lærer trækkene, som igen giver en lang holdbarhed på spillet.

Kompleksitet:
Læs reglerne og spil spillet. Så enkelt kan det gøres.

Konfrontation:
Du er hele tiden nød til, at være forudseende for ikke, at forære din(e) medspiller(e) unødige point. Samtidigt skal det opvejes imod, de point du selv ville opnå ved et træk og således er spillet en balancegang mellem forhindre modspillerens point og tage sine egne.

Held:
Man vælger selv om man vil trække sine start brikker vilkårligt eller om man vil udvælge dem.
Vilkårlige start brikker er svære, at spille med da en god start kan betyde meget.
Derudover trækker man brikker, hvilket plejer at betyde stor held faktor, men i Samurai reduceres heldet, da hver brik kan bruges til at opbygge et fundament til fremtidige ture.

Samurai er et fantastisk spil, hvis du ikke har noget imod det tørre udseende og manglende tema.
Spillet skalere perfekt mellem 2-4 spillere og spilletiden på 45 minutter er lige tilpas.
Hvis jeg skulle introducere en non-gamer til den tyske genre, ville jeg nok vælge Samurai. Spillets enkelhed og elegance hjælper med, at holde et overskueligt billede af, hvad der sker på spillepladen og de simple regler virker ikke for overvældende.
Samtidigt er Samurai et spil, som kan spilles mange gange og hele tiden har en opretgående indlærings kurve, når det gælder de taktiske træk.
Et godt spil til enhver lejlighed.



Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 4
Brainburner: 2
Kompleksitet: 1
Konfrontation: 3
Held: Lidt ->Moderat
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Samurai

Post by Frouvne »

Samurai er blandt de første spil, jeg anskaffede mig, da jeg for nogle år siden vendte tilbage til hobbyen. Alene af den grund har jeg et lidt nostalgisk forhold til spillet. Jeg er helt enig i, at det er et af de spil, der mest elegant skalerer til samtlige de spillerantal, der foreslås på æsken. Selvom der i spillet trækkes brikker og dermed er et ikke uvæsentligt held-element, er det i bund og grund en brainburner. Og det er jo så både godt og skidt. Spillet befinder sig ikke blandt mine absolutte yndlinge, men det er så rent og elegant, at det er en fornøjelse at få fat i. Og selvom der er basis for en rigtig brainburner, er det alligevel tilpas stort held-element til, at det er relativt let at lokke nye spillere til. Her hjælper æstetikken i spillet også, da den i mine øjne er af anseelig værdi! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply