San Juan

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

San Juan

Post by Tobias »

San Juan er kort udgaven af Puerto Rico, der begge er lavet af Andreas Seyfarth.
I San Juan gælder det om, at bygge bygninger, som både kan være producerende (Indigo, coffee osv) eller fordelagtige, der derved giver fordele eller point senere i spillet.
Således er kolonister, Captain fase og shipping fjernet fra spillet, som vi ellers kender fra Puerto Rico.

Spillets overordnet mekanisme er bevaret, så man således vælge en rolle, som så eksekveres af alle på tur. Derefter vælger sidemanden en rolle, som gentages indtil alle har valgt en rolle og handlet derefter. Derefter går start turen til næste man, som så vælger en rolle osv.
Rollerne er:
-Prospector: Spilleren må trække et kort fra bunken
-Countciller: Alle spillere må trække 2 kort og vælge det bedste
-Producer: Alle spilleres producerende bygninger producere en vare
-Trader: Spillerne må sælge en vare (omsættes til kort)
-Builder: Alle spillere får muligheden for at bygge en ny bygning.

Hver gang en spiller vælger en rolle tildeles han en fordel, som de andre spillere der skal handle efter rollen, ikke opnår.
Spillet består kun af kort og derfor fungere kort også, som penge og vare. Skal man således bygge en bygning, udvælger man bygningen fra hånden og lægger ned på bordet foran sig. Derefter betaler man med kort, ligeledes fra hånden, hvilket er en afgørende faktor for, at man ikke kun bygger dyre bygninger, da man derved udtømmer sine egne ressourcer.
Det overordnet mål i San Juan er, at have opnået flest point når spillet slutter. Dette sker når en person får bygget sin 12. bygning, hvorpå turen kører færdigt så alle får mulighed for at bygge.
Alle bygninger er et vis antal vp værd (jo dyrere bygning des flere point), som så tælles sammen for at finde en vinder.
Selve humlen med spillet er at opnå gode kombinationer af egenskaber på bygningerne, så man får fordele i spillet, som de andre spillere ikke har.

Komponenter:
Komponenterne i San Juan er over middel. Man får kort, scoringsblok og sågar en blyant. På den måde er alt samlet i æsken, hvilket gør den ideel til sommerferie pakningen.
Til gengæld kræver selv spillet meget plads, hvis man bare er over 2 spillere.
Kortene er ok. Lidt større en standard størrelse, hvilket er rart men igen er med til, at optage plads.

Skalerer:
Spillet kan spilles af 2-4 spillere med den lille forskel, at er man kun 3 spillere, vælger man 2 roller på skift. Dette fungere fint men det er et anerledes spil man opnår end når man spillere med 3 eller 4 spillere.

Brainburner:
Ud over lige, at forstå systemet byder San Juan ikke på de store udfordringer. Spillet er udpræget taktisk, hvor det gælder om, at hænge med så man ikke kommer bagud i bygning antal.

Kompleksitet:
Spillet er nemt og reglerne er godt gengivet med masser af eksempler, hvilket gør, at man hurtig kan kaste sig i krig med, at lærer kortene at kende og derved mulige kombinationer.

Konfrontation:
Spillets mulighed for, at indvirke på hinandens spil består i, at opnå nogle kombinationer af bygninger, som man kan drage fordele af når andre spillere vælger en rolle.
Hvis man kan vælge roller, som de andre spillere ikke kan bruge og tvinge spillerne til, at vælge roller, som gavner en selv, så er man godt på vej.

Held:
Der er rigeligt af held i spillet. Hermed skiller spillet sig ud fra des storebror Puerto Rico, hvor man hovedsageligt planlægger sine træk.
Man trækker kort, hvilket styrer spillet , så man i den grad er nød til at handle ud fra kortene frem for en planlagt strategi.

San Juan er et glimrende spil, som et hyggespil eller for ikke-spillere, som skal prøve noget andet end ludo og RISK. Det er et roligt og overskueligt spil og føles næsten som en dementral modsætning til Puerto Rico.
Jeg har spillet det en del men har svært ved at sige, at det er et godt spil. Det føles næsten som om, at det er blevet beskåret for meget for, at forenkle det.
Desuden føler jeg, at der ikke er plads til for meget afvigelse fra spillets flow, før man bliver hægtet bagud. Køber du ikke bygninger stor set hver gang er du næsten sikker på, at en anden vil afslutte spillet før dig og dermed med flere point.
Jeg skal nok få spillet det igen men der er mange andre bedre spil, som jeg fortrækker frem for San Juan.



Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 2
Komfrontation: 2
Held: Meget
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: San Juan

Post by Larsine »

Jeg synes langt fra at San Juan er så heldbaseret som jeg læser i din anmeldelse.

Det er efter min mening vigtigt at man spiller med den eneste valgfri regel som er i spillet, nemlig den at første spiller får 5 kort, anden spiller 6, tredie spiller 7 og fjerde spiller 8, hvoraf de hver i sær vælger hvilke fire de starter spillet med. Det eliminere det største held-element der findes i spillet.

Resten af spillet er et spørgsmål om at optimere sit held. Mangler du et bestemt kort tager du councillor (5 kort behold 1), har du bygget produktionsbygninger tager du producer, har du varer til salg tager du trader, har du kort at bygge tager du builder, prospector tager du når ingen af de andre kan betale sig.

Det næste man skal se på er anturligvis at få nogle bygninger som giver bonuser, som igen influere hvilke roller det kan betale sig at vælge. Altså så kort og roller går op i en højere enhed.

Så selvfølgelig er der held i spillet, men hvis man spiller det rigtigt er det minimalt.

Jeg har to år holdt San Juan turneringer på Viking-Con, og begge år var vinderen af finalen, den spiller der havde klaret sig suverænt bedst i de indledende runder. Der var efter min mening ikke ret meget held i hans spil. Nybegynderne derimod var langt mere tilbøjelige til at klare sig godt eller skidt, alt efter hvilke kort de trak.

Lars
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: San Juan

Post by jondifool »

jeg genkender den følelse at der er beskåret for meget i San Juan.

spørgsmålet for mig er om meget held er lig afgørende held!
jeg vil sige at mange held baserede aktions, oftes summere op til at held faktoren nedjusteres temmeligt meget over et helt spil! Og det random element held faktoren bringer, gør jo at man skal ligge så meget mere indsats i at optimere de muligheder man har. Det er en type held der meget sjældent vil give en begynder en sejr over en øvet!

Og jeg synes at San Juan er et fint eksempel på den mekanisme virker.
Men når spillere har knækket koden og har lært at optimere, og ikke længere føler at man med fordel kunne have optimeret anderledes, derfra bliver det jo så held.
Men der synes jeg alligevel San Juan er god for en del spil før man når til den oplevelse! derefter er San juan så en fin lille fylder at proppe ind.
mit store problem med San Juan nu er at jeg ikke rigtigt kan se nogen grund til at spille det efter at have opdaget Race for the Galaxy!

(nb jeg var lige ved at kommentere den subjektive held parameter tidligere, men nu er det oplagt her. Det er fordi at for mig er det ikke nødvendigvis vigtigt, om der er mange elementer af held eller ej i et spil , det er afgørende hvilken påvirkning heldet har på et spil! Og det ville jeg gerne kunne læse ud af dine virkeligt gode anmeldelser)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: San Juan

Post by Frouvne »

Vi spillede San Juan en hel del, da det kom frem. Og ud over at der måske var en smule problemer med styrken af visse bygninger og her tænkes ikke mindst på Library, som det bestemt ikke var skidt at få bygget tidligt, så var det absolut et spil, der tålte gentagelser. Spiltiden og den relativt lave kompleksitet gjorde det muligt at introducere mange for det. Desværre spillede vi det dog primært som to personers spil og det gjorde det i vid udstrækning til en jagt på de lilla bygninger, hvorved mange af spillets øvrige strategier byggende på produktionsbygningerne i praksis har været sat ude af funktion. Derfor mener jeg desværre, at spillet som to personers spil har en begrænset holdbarhed.
frouvne, administrator

Image
Post Reply