San Juan
Posted: Sat May 31, 2008 12:04 am
San Juan er kort udgaven af Puerto Rico, der begge er lavet af Andreas Seyfarth.
I San Juan gælder det om, at bygge bygninger, som både kan være producerende (Indigo, coffee osv) eller fordelagtige, der derved giver fordele eller point senere i spillet.
Således er kolonister, Captain fase og shipping fjernet fra spillet, som vi ellers kender fra Puerto Rico.
Spillets overordnet mekanisme er bevaret, så man således vælge en rolle, som så eksekveres af alle på tur. Derefter vælger sidemanden en rolle, som gentages indtil alle har valgt en rolle og handlet derefter. Derefter går start turen til næste man, som så vælger en rolle osv.
Rollerne er:
-Prospector: Spilleren må trække et kort fra bunken
-Countciller: Alle spillere må trække 2 kort og vælge det bedste
-Producer: Alle spilleres producerende bygninger producere en vare
-Trader: Spillerne må sælge en vare (omsættes til kort)
-Builder: Alle spillere får muligheden for at bygge en ny bygning.
Hver gang en spiller vælger en rolle tildeles han en fordel, som de andre spillere der skal handle efter rollen, ikke opnår.
Spillet består kun af kort og derfor fungere kort også, som penge og vare. Skal man således bygge en bygning, udvælger man bygningen fra hånden og lægger ned på bordet foran sig. Derefter betaler man med kort, ligeledes fra hånden, hvilket er en afgørende faktor for, at man ikke kun bygger dyre bygninger, da man derved udtømmer sine egne ressourcer.
Det overordnet mål i San Juan er, at have opnået flest point når spillet slutter. Dette sker når en person får bygget sin 12. bygning, hvorpå turen kører færdigt så alle får mulighed for at bygge.
Alle bygninger er et vis antal vp værd (jo dyrere bygning des flere point), som så tælles sammen for at finde en vinder.
Selve humlen med spillet er at opnå gode kombinationer af egenskaber på bygningerne, så man får fordele i spillet, som de andre spillere ikke har.
Komponenter:
Komponenterne i San Juan er over middel. Man får kort, scoringsblok og sågar en blyant. På den måde er alt samlet i æsken, hvilket gør den ideel til sommerferie pakningen.
Til gengæld kræver selv spillet meget plads, hvis man bare er over 2 spillere.
Kortene er ok. Lidt større en standard størrelse, hvilket er rart men igen er med til, at optage plads.
Skalerer:
Spillet kan spilles af 2-4 spillere med den lille forskel, at er man kun 3 spillere, vælger man 2 roller på skift. Dette fungere fint men det er et anerledes spil man opnår end når man spillere med 3 eller 4 spillere.
Brainburner:
Ud over lige, at forstå systemet byder San Juan ikke på de store udfordringer. Spillet er udpræget taktisk, hvor det gælder om, at hænge med så man ikke kommer bagud i bygning antal.
Kompleksitet:
Spillet er nemt og reglerne er godt gengivet med masser af eksempler, hvilket gør, at man hurtig kan kaste sig i krig med, at lærer kortene at kende og derved mulige kombinationer.
Konfrontation:
Spillets mulighed for, at indvirke på hinandens spil består i, at opnå nogle kombinationer af bygninger, som man kan drage fordele af når andre spillere vælger en rolle.
Hvis man kan vælge roller, som de andre spillere ikke kan bruge og tvinge spillerne til, at vælge roller, som gavner en selv, så er man godt på vej.
Held:
Der er rigeligt af held i spillet. Hermed skiller spillet sig ud fra des storebror Puerto Rico, hvor man hovedsageligt planlægger sine træk.
Man trækker kort, hvilket styrer spillet , så man i den grad er nød til at handle ud fra kortene frem for en planlagt strategi.
San Juan er et glimrende spil, som et hyggespil eller for ikke-spillere, som skal prøve noget andet end ludo og RISK. Det er et roligt og overskueligt spil og føles næsten som en dementral modsætning til Puerto Rico.
Jeg har spillet det en del men har svært ved at sige, at det er et godt spil. Det føles næsten som om, at det er blevet beskåret for meget for, at forenkle det.
Desuden føler jeg, at der ikke er plads til for meget afvigelse fra spillets flow, før man bliver hægtet bagud. Køber du ikke bygninger stor set hver gang er du næsten sikker på, at en anden vil afslutte spillet før dig og dermed med flere point.
Jeg skal nok få spillet det igen men der er mange andre bedre spil, som jeg fortrækker frem for San Juan.
Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 2
Komfrontation: 2
Held: Meget
I San Juan gælder det om, at bygge bygninger, som både kan være producerende (Indigo, coffee osv) eller fordelagtige, der derved giver fordele eller point senere i spillet.
Således er kolonister, Captain fase og shipping fjernet fra spillet, som vi ellers kender fra Puerto Rico.
Spillets overordnet mekanisme er bevaret, så man således vælge en rolle, som så eksekveres af alle på tur. Derefter vælger sidemanden en rolle, som gentages indtil alle har valgt en rolle og handlet derefter. Derefter går start turen til næste man, som så vælger en rolle osv.
Rollerne er:
-Prospector: Spilleren må trække et kort fra bunken
-Countciller: Alle spillere må trække 2 kort og vælge det bedste
-Producer: Alle spilleres producerende bygninger producere en vare
-Trader: Spillerne må sælge en vare (omsættes til kort)
-Builder: Alle spillere får muligheden for at bygge en ny bygning.
Hver gang en spiller vælger en rolle tildeles han en fordel, som de andre spillere der skal handle efter rollen, ikke opnår.
Spillet består kun af kort og derfor fungere kort også, som penge og vare. Skal man således bygge en bygning, udvælger man bygningen fra hånden og lægger ned på bordet foran sig. Derefter betaler man med kort, ligeledes fra hånden, hvilket er en afgørende faktor for, at man ikke kun bygger dyre bygninger, da man derved udtømmer sine egne ressourcer.
Det overordnet mål i San Juan er, at have opnået flest point når spillet slutter. Dette sker når en person får bygget sin 12. bygning, hvorpå turen kører færdigt så alle får mulighed for at bygge.
Alle bygninger er et vis antal vp værd (jo dyrere bygning des flere point), som så tælles sammen for at finde en vinder.
Selve humlen med spillet er at opnå gode kombinationer af egenskaber på bygningerne, så man får fordele i spillet, som de andre spillere ikke har.
Komponenter:
Komponenterne i San Juan er over middel. Man får kort, scoringsblok og sågar en blyant. På den måde er alt samlet i æsken, hvilket gør den ideel til sommerferie pakningen.
Til gengæld kræver selv spillet meget plads, hvis man bare er over 2 spillere.
Kortene er ok. Lidt større en standard størrelse, hvilket er rart men igen er med til, at optage plads.
Skalerer:
Spillet kan spilles af 2-4 spillere med den lille forskel, at er man kun 3 spillere, vælger man 2 roller på skift. Dette fungere fint men det er et anerledes spil man opnår end når man spillere med 3 eller 4 spillere.
Brainburner:
Ud over lige, at forstå systemet byder San Juan ikke på de store udfordringer. Spillet er udpræget taktisk, hvor det gælder om, at hænge med så man ikke kommer bagud i bygning antal.
Kompleksitet:
Spillet er nemt og reglerne er godt gengivet med masser af eksempler, hvilket gør, at man hurtig kan kaste sig i krig med, at lærer kortene at kende og derved mulige kombinationer.
Konfrontation:
Spillets mulighed for, at indvirke på hinandens spil består i, at opnå nogle kombinationer af bygninger, som man kan drage fordele af når andre spillere vælger en rolle.
Hvis man kan vælge roller, som de andre spillere ikke kan bruge og tvinge spillerne til, at vælge roller, som gavner en selv, så er man godt på vej.
Held:
Der er rigeligt af held i spillet. Hermed skiller spillet sig ud fra des storebror Puerto Rico, hvor man hovedsageligt planlægger sine træk.
Man trækker kort, hvilket styrer spillet , så man i den grad er nød til at handle ud fra kortene frem for en planlagt strategi.
San Juan er et glimrende spil, som et hyggespil eller for ikke-spillere, som skal prøve noget andet end ludo og RISK. Det er et roligt og overskueligt spil og føles næsten som en dementral modsætning til Puerto Rico.
Jeg har spillet det en del men har svært ved at sige, at det er et godt spil. Det føles næsten som om, at det er blevet beskåret for meget for, at forenkle det.
Desuden føler jeg, at der ikke er plads til for meget afvigelse fra spillets flow, før man bliver hægtet bagud. Køber du ikke bygninger stor set hver gang er du næsten sikker på, at en anden vil afslutte spillet før dig og dermed med flere point.
Jeg skal nok få spillet det igen men der er mange andre bedre spil, som jeg fortrækker frem for San Juan.
Del Vurdering (1-4)
Komponenter: 2
Skalerer: 2
Brainburner: 1
Kompleksitet: 2
Komfrontation: 2
Held: Meget